Bogusław Radziwiłł - Autobiografia.pdf

(1250 KB) Pobierz
38605841 UNPDF
OGUSŁAW R AD
AD ZI
ZIWIŁŁ
AUTOBIOGRAFIA
EDYCJA KOMPUTEROWA: WWW.ZRODLA.HISTORYCZNE.PRV.PL
MAIL: HISTORIAN@Z.PL
MMIII©
B OGUS
38605841.001.png 38605841.002.png 38605841.003.png
Powstanie „Autobiografii",
jej źródła i stosunek do anonimowego „Żywotu",
zachowane redakcje i rękopisy, zasady ich edycji
Czytając uważnie Autobiografię zauważamy, że opracował
ją Bogusław nie tylko w celu usprawiedliwienia się przed
społeczeństwem polskim z zarzutu zdrady i przejścia na
służbę obcą, lecz także dla uzasadnienia swych praw do
buławy, wynikających nie z zasług jego lub jego przodków,
lecz z osobistych kwalifikacji i wielkiego doświadczenia
wojskowego. Stąd tyle miejsca poświęcił Bogusław w
tym dziełku otrzymanym stopniom wojskowym i
prowadzonym przez siebie kampaniom. Nawet ogólna
koncepcja własnej sylwetki, polegająca na przedstawieniu
siebie przede wszystkim jako nieustraszonego
rycerza, pojedynkującego się nawet z niższymi od
siebie stanem, związana była wyraźnie z dążeniem do
wykazania swych praw do buławy. Wrażenie to potęguje
odnalezienie przy rękopisach kolejnych redakcji
Autobiografii dwóch brulionowych memoriałów, które
wyszły spod ręki samego księcia Bogusława,
zatytułowanych: Jako i którego roku do funkcyj
wojennych byłem awansowany oraz Kiedym wojną traktować
począł i w którychem był wojennych okazyjach. Memoriały te
pozostały
w brulionach i później nad nimi już nie pracowano, gdyż
treść ich uwzględniona została w Autobiografii, która w swej
najobszerniejszej, czwartej redakcji pominęła jedynie
dokładny wykaz podkomendnych Bogusława i niektóre
stoczone przez niego potyczki i odbyte wyprawy wojenne.
Pomysł opracowania memoriałów uzasadniających prawa
księcia Bogusława do buławy powstał najwcześniej po
śmierci Pawła Jana Sapiehy (zm. 30 grudnia 1665 r.), gdyż
już 18
stycznia 1666 r. Bogusław posyłał do Warszawy „prosząc
Króla J. M. o województwo wileńskie i o buławę wielką" dla
siebie lub dla brata Michała Kazimierza. Wakanse te były nie
obsadzone aż do sejmu, który rozpoczął się 9 listopada
1666 r. 1 O poprzednich, nieudanych staraniach o buławę,
prowadzonych od stycznia do września 1663 r., brak nawet
wzmianki, gdyż cały ten okres został w Autobiografii po
prostu pominięty. Autobiografię doprowadził książę
Bogusław do 18 października 1666 r., to jest do dnia swego
powrotu z Litwy do Królewca. Jest to zarazem
najwcześniejsza możliwa data powstania zarówno
samej Autobiografii, jak i obu memoriałów. Najpóźniejszą
datę jej powstania odczytujemy w tekście, w którym Jan
Leszczyński występuje jeszcze jako podkanclerzy, 2 podczas
gdy został on
w listopadzie lub grudniu 1666 r. na sejmie kanclerzem, a Jan
Kazimierz jest „teraźniejszym królem". 3
Możemy zatem przypuścić, że książę zasiadł do
opracowywania swej Autobiografii i obu memoriałów
bezpośrednio po powrocie z Litwy, 18 października, pod
wrażeniem zarzutów,
z jakimi zetknął się on lub jego słudzy i współpracownicy na
sejmiku w Wiłkomierzu, na którym obrany został we wrześ-
niu t.r. posłem, lub w czasie pobytu w Wilnie. Potrzebę opra-
cowania podobnego dzieła podniesiono zapewne na wspólnej
konferencji obu Radziwiłłów, Bogusława i Michała Kazimie-
rza, w Wilnie w dniach 2—5 października.
Nie znaleźliśmy żadnego śladu posługiwania się Autobio-
grafią w celach propagandowych za życia księcia
Bogusława. Nie została nigdy przekazana do druku, a
tekst nawet czwartej, końcowej redakcji, posiada, co
prawda nieliczne, opuszczenia — głównie dat i nazwisk,
które nigdy nie doczekały się uzupełnienia.
Możemy zatem przypuścić, że w momencie kończenia
prac redakcyjnych napłynęły do Królewca wiadomości z
Warszawy, które skłoniły księcia do zaniechania zamiaru
publikowania swej Autobiografii. 4
Posłużenie się Autobiografią jako środkiem propagandowym
było tylko jednym z celów, którymi kierował się książę
Bogusław podejmując trud zbierania i opracowywania ma-
teriałów autobiograficznych. Głównym celem było
zebranie materiałów i swego rodzaju instruktaż, jak należy
przedstawić jego życie, przeznaczony dla osoby, u której
Bogusław zamówił opracowanie swej biografii. Zajmował się
tym m.in.
30 października 1666 r. przede wszystkim „do pewnej księgi,
którą ktoś Domowi naszemu przypisuje". 5 Autobiografia za-
stępowała jedynie doraźnie owo zamówione dzieło, które w
tych latach powoli powstawało podpiórem zaufanego
współpracownika księcia, Samuela Przypkowskiego. Przyp-
kowski był już autorem Apologii Janusza Radziwiłła,
wydanej drukiem po marcu 1657 r. 6 Opracowania i wydania
jej domagał się niegdyś Jan Mierzeński. W liście do
Bogusława Radziwiłła pisał w marcu 1657 r.: „pytają, czemu
defensio [obrona niewinności księcia Janusza — T.W.] in
publicum nie wyszła i ksiądz Arnolf powiadał, że i posłowie
holenderscy barzo się o nią pytają. Zaczym racz W. Ks.
Miłość prosić J. M. pana Przypkowskiego, żeby nad nią
posiedział, z gotowej tylko quondes wyrzuciwszy, a
obiekcyjom świeżo refutacyją uczyniwszy et inquietatem
facti w rekuperowaniu dóbr nieboszczykowskich
pokazawszy." 7 Istniały zatem dwie redakcje Apologii,
z których opublikowano tylko późniejszą.
Pierwszy ślad zbierania przez księcia materiałów
autobio- graficznych, zapewne dla Samuela Przypkowskiego,
znajdu- jemy w liście księcia do (Jana) Pękalskiego z 24
sierpnia 1665 r. Prosił on starego sługę jeszcze swego ojca o
przeczytanie „wszystkich pism i ordynansów swoich i
wszystkie peryjody, w których intencyjej mojej się dosyć
stało, ponotowawszy posłać mi je, drugie zaś, którycheś
do egzekucyjej nie przywiódł, także mi poszlesz". 8 W
przeszło rok później,
30 października 1666 r., prosił innego swego sługę,
Benedykta Olszewskiego, który był przy nim stale od sejmu
koronacyjnego 1648 r., o wynotowanie, na które
sejmy książę był posłem, zwłaszcza z Drohiczyna i Brańska, a
także
z Liwu i z Nowogródka, którego roku otrzymał Bar i Brańsk,
„bo to ma służyć do pewnej księgi, którą ktoś Domowi
naszemu przypisuje". 9 Bylibyśmy zupełnie pewni, że tym
kimś jest Samuel Przypkowski, gdyby nie inicjatywa podjęta
w tym czasie przez księdza Schaffgotscha, proboszcza i
administratora biskupstwa wrocławskiego, który „genealogię
naszą chce światu na widok wydać". Z prośbą o materiały do
genealogii zwrócił się ksiądz Schaffgotsch do Bogusława za
pośrednictwem księdza Judyckiego, archidiakona
pomorskiego. Bogusław odpisał mu 16 czerwca 1665 r.,
że wobec utraty archiwum Domu
radziwiłłowskiego w Tykocinie mógł jedynie
arbor ( = drzewo) Domu swego „u niektórych dawnych
przyjaciół i sług domowych zasiądź" i to posyła Judyckiemu. 10
Do tych sług domo-
wych księcia należał bez wątpienia Jan Pękalski, autor Me-
morabiliów, który jednakże jeszcze do 24 sierpnia 1665
r. nie udzielił swych materiałów księciu, gdyż Bogusław
tego dnia upominał go: „Na owe punkta, kiedym się
rodził i siostry moje, dziwuje się, że mi nie odpisujesz." 11
Ksiądz Schaffgotsch układał, jak wynika z powyższego li-
stu Bogusława do księdza Judyckiego, tylko drzewo genealo-
giczne Domu Radziwiłłów. Materiały biograficzne zbierał
zatem Bogusław do innej księgi. Być może jednak inicjatywa
księdza Schaffgotscha miała wpływ na decyzję księcia pod-
jęcia prac nad swą biografią i zamówienia jej u Samuela
Przypkowskiego, gdyż zastanawiająca jest zbieżność chrono-
logiczna obu tych inicjatyw.
Autobiografia stała się głównym źródłem Żywotu, nad któ-
rym pracował co najmniej od 1667 r. Samuel Przypkowski,
pisząc bez wątpienia po łacinie. Ukończenia tej pracy książę
Bogusław nie doczekał się, gdyż zmarł 31 grudnia 1669
r. Gdy w pół roku później, 19 czerwca 1670 r., zmarł
również Samuel Przypkowski, tekst Żywotu nie był nadal
gotowy. 12
Anonimowy autor pośmiertnej biografii księcia, wygłoszonej
6 maja 1670 r. na Uniwersytecie Królewieckim, któremu
zmarły książę zapisał swą bibliotekę, posłużył się wobec
tego Autobiografią do ułożenia swej przemowy. 13
Po śmierci Przypkowskiego powierzono kontynuowanie
pracy nad Żywotem, zwanym Historia vitae defuncti
Principis, anonimowemu autorowi, a w maju 1671 r.,
wskutek zmiany koncepcji dzieła, polecono mu pisanie pracy
od nowa (de nova radice). Została ukończona dopiero przed
24 lipca 1674 r. 14 Zachowała się w oryginale i w przekładzie
polskim w dwóch osiemnastowiecznych rękopisach, z
których jeden, kórnicki, stał się podstawą edycji Antoniego
Poplińskiego. 15
Ustalanie autorstwa Żywotu Bogusława Radziwiłła na pod-
stawie analizy tekstu jest pracą bezowocną. Do tekstu
tego zostały wcielone przede wszystkim obszerne partie
Autobio-
grafii, której związek z Żywotem jest wyraźny, mimo że bez-
pośrednią analizę zależności stylistycznych utrudnia niedo-
stępność łacińskiego oryginalnego Żywotu, którego staropol-
ski Żywot stanowi tylko przekład. Poza Autobiografią autor
Żywotu posłużył się relacjami osób z otoczenia księcia Bogu-
sława. Składali je niegdyś, na życzenie samego
Bogusława, Jan Pękalski i Benedykt Olszewski. W Żywocie
znajdujemy wyraźne ślady zużytkowania relacji
przedstawiającej poje-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin