NR-16q.pdf

(921 KB) Pobierz
winiarz_NR-16q.cdr
Tour Salon 2006
Blisko 700 wystawców
z kilkudziesiêciu krajów, przede
wszystkim z Polski, wziê³o udzia³
w tegorocznych targach
turystycznych w Poznaniu,
Tour Salon 2006. Na tle innych
wystawców wyró¿nia³o siê stoisko
województwa lubuskiego a to m.in.
dziêki pokazowi t³oczenia moszczu
z winogron. By³a te¿ degustacja win
z lokalnych winnic i du¿o akcentów
winiarskich na stoisku.
Targi ENOEXPO 2006
Morawscy winiarze i Narodowe
Centrum Winiarskie, organizator
czeskiej prezentacji winiarskiej na
ENOEXPO 2006, serdecznie
zapraszaj¹ do wziêcia udzia³u
w prezentacji i degustacji win
wyprodukowanych przez winiarzy
z Republiki Czeskiej (Kraków 23-25.
XI 2006). Spis firm winiarskich
bior¹cych udzia³ w targach
znajduje siê na stronie:
www.wineofczechrepublic.cz
Naboty na promenadzie Löbtenz (dzisiaj al. Juliusza S³owackiego), lata 20. XX w.
Sto tysiêcy
15 listopada, w po³udnie, stronê
Zielonogórskiego Stowarzyszenia
Winiarskiego www.winiarze.zgora.pl
odwiedzi³ 100 000 internauta!
6 grudnia mija rok jak istnieje
witryna w sieci. Najwieksz¹
ogl¹dalnoœci¹ ciesz¹ siê wiadomoœci
z internetu, przepisy kulinarne,
galerie zdjêæ i archiwum „Winiarza
Zielonogórskiego”. Dumnym
z sukcesu autorem witryny
internetowej jest sta³y
wspó³pracownik naszej redakcji,
Przemys³aw Karwowski.
Miros³aw Kuleba
Najnowszy numer „Winiarza” poœwiêcony jest w ca³oœci tematyce domów winiarskich Zielonej
Góry. Pragnê zwróciæ uwagê czytelników na te obiekty, tak ciekawe i wyj¹tkowe w miejskiej architekturze
bowiem w³aœciwszym dla nich otoczeniem wydaje siê wiejski krajobraz z rozleg³ymi winnicami. Nie ma
innego polskiego miasta, w którym zachowa³oby siê takie dziedzictwo. Dziêki tym obiektom, mimo upadku
winnic, winiarstwo jeszcze dzisiaj stanowi istotny element lokalnego pejza¿u kulturowego.
Nie tylko domy winiarzy wyró¿nia³y siê w miejscowej architekturze. Tak¿e wystrój architektoniczny
wielu innych budynków nawi¹zywa³ do winiarskich tradycji miasta, co znajdowa³o wyraz w formie
zewnêtrznej i stosowaniu charakterystycznych motywów o tematyce winiarskiej. Ten lokalny koloryt by³
widoczny w potraktowaniu bry³y budowli, o¿ywionej niekiedy wysmuk³¹ „wie¿¹ winiarsk¹” odleg³¹
reminiscencj¹ stra¿nic stawianych na winnicach. Budynkom stoj¹cym poœród zieleni dodawano akcenty
charakterystyczne dla architektury ogrodowej np. drewniane, dostawiane werandy czy tarasy widokowe,
ozdobn¹ snycerkê. Poczucie estetyki, chêæ podkreœlenia wiêzi z tradycj¹ miasta, a niekiedy zapewne
osobiste zami³owania inwestorów, zwi¹zane z winiarstwem, znajdowa³y tak¿e wyraz w dekoracji
architektonicznej domów mieszkalnych. Po ca³ym mieœcie mamy rozsiane oryginalne detale wystroju
zewnêtrznego budynków, których wyszukiwanie mo¿e byæ niezwykle ciekawym zajêciem.
Chocia¿ winne grona i wino s¹ ewangelicznymi symbolami, których treœæ i sens maj¹ odniesienie
religijne, elementy tego typu wspó³graj¹ z tradycj¹ miasta i wydaj¹ siê naturalnym dope³nieniem jego
duchowej treœci. Znajdujemy je we wnêtrzach zielonogórskich koœcio³ów, na witra¿ach i mozaikach,
a g³ówny o³tarz koœció³ Podwy¿szenia Krzy¿a Œwiêtego przy ul. Aliny opatrzony zosta³ cytatem
z Ewangelii œw. Jana: „Ja jestem winnic¹, wy latoroœlami”.
Wszystkie te obiekty, osadzone w starej miejscowej tradycji, tworz¹ charakterystyczny dla Zielonej
Góry klimat, rozpoznawalny dla goœci i nostalgicznie powracaj¹cy we wspomnieniach dawnych
mieszkañców miasta.
Dzisiaj, kiedy dawne winnice utraci³y swoje znaczenie gospodarcze, winiarska tradycja przetrwa³a
w murach miasta. Warto podj¹æ wysi³ki, aby czêsto zapomnianym i niszczej¹cym obiektom przywróciæ
dawny blask, zachowaæ je dla przysz³ych pokoleñ.
M³ode wino
Œwiêto m³odego wina
zielonogórskiego (mo¿e: Monte
Verde Nouveau?) odbêdzie siê
25 listopada. Wszyscy winiarze,
którym uda siê do tego dnia zlaæ do
butelek pierwsze sklarowane trunki,
bêd¹ mogli przedstawiæ je do
degustacji jaka odbêdzie siê
wieczorem w Muzeum Ziemi
Lubuskiej. Biesiadê winiarsk¹
z muzyk¹ i tañcami poprzedzi
poranna konferencja naukowa na
temat „Wp³ywu winiarstwa na
gospodarkê i turystykê w regionie”.
Organizatorem konferencji jest
Zielonogórskie Stowarzyszenie
Winiarskie i Muzeum Ziemi
Lubuskiej. Przewidziane s¹ referaty
goœci z tradycyjnych regionów
uprawy winoroœli w Europie.
17911228.012.png 17911228.013.png 17911228.014.png 17911228.015.png 17911228.001.png 17911228.002.png 17911228.003.png
Barbara Bielinis-Kopeæ
Dom winiarski Augusta Gremplera na Ceglanej Górze
wzgórzach. W rejestrach katastralnych sporz¹dzonych w 1865
roku wykazano istnienie 697 takich obiektów. Jeszcze w latach
30. XX w. zielonogórskie winnice i malowniczo wpisuj¹ce siê
w nie domy winiarskie stanowi³y charakterystyczny element
lokalnego pejza¿u.
Pierwszej typologii domów winiarskich podj¹³ siê
nieznany z nazwiska autor szkicu „Die Weinbergs- und
Gartenhäuser im Grünberger Stadtgebiete. Eine Beschreibung
und Bestandsaufnahme im Jahre 1932”, opublikowanego w
numerze 24 z 19 czerwca 1932 roku „Welt und Heimat”,
dodatku do gazety „Grünberger Wochenblatt”, który podzieli³
je na cztery klasy. Do pierwszej zaliczy³ murowane siedziby
podmiejskie, drug¹ stanowi³y tzw. naboty (obiekty parterowe
wznoszone na planie oœmioboku, nakryte kopulastymi
dachami), klasê trzeci¹ reprezentowa³y domy w konstrukcji
szachulcowej, zamieszkiwane sezonowo i s³u¿¹ce g³ównie
Rozwój uprawy winnej latoroœli na Œl¹sku przypisuje siê
celom gospodarczym, zaœ klasê czwart¹ - proste w formie
dzia³alnoœci zakonów, g³ównie zgromadzenia cystersów.
drewniane obiekty gospodarcze.
Pierwszy dokument potwierdzaj¹cy zak³adanie winnic na tym
Nieco inn¹ klasyfikacjê, wyodrêbniaj¹c¹ piêæ grup, poda³
terenie, wydany w 1203 roku przez Henryka I Brodatego,
w swoim szkicu poœwiêconym starym zielonogórskim domom
regulowa³ zasady pracy winiarzy w Trzebnicy. Nie oznacza to,
winiarskim Hugo Schmidt. Wyró¿ni³ on murowane domy
¿e owa data jest równoznaczna z pocz¹tkiem zak³adania winnic
winiarskie o reprezentacyjnych formach, lokalizowane na
na Œl¹sku. Znajomoœæ uprawy winoroœli w innych dzielnicach
terenach podmiejskich, budynki murowane, charakte-
Polski piastowskiej potwierdza bowiem bulla papie¿a
rystyczne oktogonalne w formie naboty, domy winiarskie
Innocentego II z 1136 roku. Mo¿na przyj¹æ, ¿e okres
w konstrukcji szachulcowej oraz obiekty ogrodowe. Schmidt
rozpowszechniania siê nowego krzewu trwa³ na d³ugo przed
opisa³ wiele z istniej¹cych jeszcze w pocz¹tkach XX wieku
tym, zanim znalaz³ potwierdzenie w dokumentach. Próby
domów, szczególnie wyró¿niaj¹cych siê malownicz¹ form¹
aklimatyzacji winnego krzewu i rozpowszechnienia jego
architektoniczn¹. Próbê ich odnalezienia po latach, popart¹
uprawy nasili³y siê w wieku XIII i XIV. W ich zasiêgu znalaz³a
bogatym materia³em archiwalnym, podj¹³ Miros³aw Kuleba,
siê Zielona Góra i jej okolice.
przyjmuj¹c klasyfikacjê za Schmidtem lecz wzbogacaj¹c j¹
Pierwsza wzmianka o zielonogórskich winnicach
o zwi¹zane z winiarstwem elementy stylizacji w architekturze
pochodzi z 1314 roku. Pocz¹wszy od XIV wieku kroniki miasta
Zielonej Góry i piwnice.
poœwiêca³y wiele uwagi wielkoœci winnic, jakoœci plonów oraz
Domy winiarskie wnoszono na wzgórzach wœród winnic,
zdarzeniom maj¹cym na nie wp³yw. Do koñca XIX wieku
w miejscach, z których obserwowaæ mo¿na by³o ca³y teren
produkcja oraz handel winem stanowi³y jedn¹ z g³ównych
winnicy. Nie zachowa³y siê do naszych czasów, wzmian-
podstaw gospodarczego rozwoju miasta, a jeszcze w po-
kowane w kronikach miasta Zielonej Góry pierwsze,
cz¹tkach wieku XX Zielona Góra mia³a niewiêksz¹
najprostsze w formie drewniane parterowe obiekty spe³niaj¹ce
powierzchniê winnic wœród wszystkich miast niemieckich.
pocz¹tkowo jedynie funkcje gospodarcze - przechowywano
Poza Zielon¹ Gór¹, która w ci¹gu stuleci przejê³a rolê
w nich narzêdzia i sprzêt zwi¹zany z upraw¹ i obróbk¹ owoców
centralnego oœrodka winiarstwa w regionie, znaczenie zyska³y
i magazynowaniem wina. Ich spadziste dachy kryto gontem
uprawy tego krzewu w okolicznych miastach jak Gubin,
z dêbowych lub sosnowych klepek, a nastêpnie pap¹.
Krosno Odrzañskie, Lubsko, Sulechów.
Z up³ywem czasu zaczê³y je wypieraæ budynki
o konstrukcji szachulcowej z wype³nieniem glin¹, nierzadko
wzbogacone o dodatkow¹ kondygnacjê piêtra. Od zewn¹trz
by³y one szalowane deskami. Nakrywano je spadzistymi
dachami z dodatkowym elementem naczó³ka. Tego typu domy
pojawi³y siê w obrêbie miejskich murów po dwóch wielkich
po¿arach w latach 1651 i 1661, które spustoszy³y zabudowê.
Wówczas to mieszczanie, doprowadzeni dodatkowo do nêdzy
wskutek wojny trzydziestoletniej, zaczêli wykorzystywaæ do
zamieszkania domy winiarskie œci¹gniête z plantacji spoza
miasta. Stanowi³y one jeszcze w pocz¹tkach XX wieku
najliczniejsz¹ grupê tego typu obiektów.
Od po³owy XVIII wieku do koñca wieku XIX nast¹pi³y
znacz¹ce zmiany. Zaczêto wznosiæ nale¿¹ce do bogatszych
plantatorów murowane domy, które ³¹czy³y funkcjê go-
spodarcz¹ z mieszkaln¹. Mia³y one bardziej reprezentacyjn¹
formê, by³y piêtrowe, przykryte charakterystycznymi p³askimi
Widok Zielonej Góry z teki rysunków Friedricha Bernharda Wernhera:
„Hertzogthum Schlesien, oder Scizzen, daß ißt Maculatur Buch von
verschiedenen Reisen durch Schlesien und andere Länder, ”
po³ XVIII w. (fragment)
Rozwijaj¹ce siê na przestrzeni wieków winiarstwo mia³o
dachami tarasowymi, wykorzystywanymi do celów widoko-
wp³yw na architekturê regionu. Do charakterystycznych
wych. W ich wnêtrzach wydzielano czêœæ mieszkaln¹ i po-
budowli nale¿a³y tzw. domy winiarskie. W kronice Zielonej
mieszczenia przeznaczone na specjalne uroczyste okazje, jak
Góry odnotowano w XVII wieku liczbê ponad 700 domów
winobrania, oraz pomieszczenia produkcyjne i magazynowe.
winiarskich, które wznosi³y siê na okalaj¹cych miasto
17911228.004.png 17911228.005.png 17911228.006.png
dom winiarski, wzniesiony w 1818 roku przez zielonogórs-
mina ten dawny, wzniesiony w 1813 roku w stylu klasycys-
kiego przemys³owca Augusta Gremplera na nale¿¹cej do niego
kwadratu. Pierwotnie budynek wieñczy³ dach mansardowy.
winnicy na tzw. Ceglanej Górze. W 1932 roku wymieniany by³
Trójosiowe elewacje artyku³owane by³y na przemian oknami
jako jeden z nielicznych domów winiarskich u¿ytkowanych
(usytuowanymi centralnie) i flankuj¹cymi je blendami oraz
zgodnie ze swoj¹ pierwotn¹ funkcj¹ na czynnej jeszcze
pilastrami w wielkim porz¹dku. Okna i blendy na parterze
winnicy. W latach 60-tych XX wieku obiekt przebudowano
by³y ³ukami odcinkowymi (blendy) i pó³kolistymi (okna). By³y
mia³y kszta³t prostok¹tny, na wy¿szej kondygnacji zamkniête
i w³¹czono w kompleks restauracyjny z pawilonami
mieszcz¹cymi egzotyczne okazy drzew i krzewów. T¹ funkcjê
one obramowane opaskami. Na wysokoœci piêtra zdobi³y je
pe³ni do dnia dzisiejszego jako jeden z bardziej reprezenta-
cyjnych i charakterystycznych obiektów w Zielonej Górze. Jest
on murowany z ceg³y na planie czworoboku. Jedno-
kondygnacyjna prosta w formie bry³a na wysokim
podpiwniczeniu (piwnica przesklepiona kolebkowo) nakryta
zosta³a dachem czterospadowym, z tarasem widokowym
zabezpieczonym metalow¹ balustrad¹. Niegdyœ dach zdobi³a
¿elazna chor¹giewka z napisem „Grempler u. Co” a do wnêtrza
budynku prowadzi³y umieszczone od strony wschodniej drzwi.
Elewacje budynku s¹ tynkowane, pozbawione detalu
architektonicznego, przeprute prostok¹tnymi otworami
okiennymi, dawniej zabezpieczanymi okiennicami. Budynek
dostêpny jest od wewn¹trz, od strony lokalu gastronomicznego.
Piwnicê adaptowano na bar zaœ na wy¿szej kondygnacji
znajduj¹ siê pomieszczenia biurowe.
Kolejny dom winiarski to obecnie budynek mieszkalny
przy ul. Piêknej 20. Wzniesiony zosta³ ok. 1820 roku. Od 1865
roku nale¿a³ do kupca W. Augspacha. Pocz¹tkowo u¿ytkowany
by³ do celów magazynowych i nie zamieszkany na sta³e.
prostok¹tne p³yciny podokienne. Najbardziej reprezentacyjn¹
Winkler'sche Gartenhaus przy ul. Krasickiego 25
formê mia³a skierowana na wschód fasada. By³a ona centralnie
W 1865 roku zamieszka³ w nim S. Uhlmann. W latach 1880-
zryzalitowana. Na jej osi przylega³ otwarty ganek wsparty na
1886 u¿ytkowany by³ przez w³aœciciela gospody J. Fülleborna.
dwóch filarach, pomiêdzy którymi rozpiête by³y pó³koliste
Wówczas te¿ znajdowa³a siê w nim prasa winiarska, a w piw-
arkady. Taras nad nim ogranicza³a balustrada tralkowa. Oœ
nicach le¿akowano wino. W 1883 roku dobudowano do niego
elewacji frontowej akcentowa³a zamkniêta pó³koliœcie
murowan¹ przybudówkê. Kolejnym w³aœcicielem do 1904 roku
wystawka okienna wkomponowana w po³aæ frontow¹ dachu.
by³ rentier F. Liebsch. Przebudowa³ on parterowy aneks na
Dom jest piêtrowy, nakryty dachem czterospadowym. Fasadê
salon, a ca³y parter przekszta³ci³ na mieszkanie. Wtedy dom
akcentuje skromny ganek. Budynek uleg³ znacznym
otrzyma³ nazwê „Weinschloss”. Kolejny w³aœciciel, restaurator
przeobra¿eniom po 1945 roku. W trakcie prowadzonych
C. Luboch adaptowa³ obiekt na restauracjê, która dzia³a³a do
remontów zlikwidowano wystrój architektoniczny i pokryto
1924 roku. Nastêpnie do 1945 roku nale¿a³ do zak³adów
elewacje grub¹ warstw¹ cementowego tynku. Usuniêto te¿
„Deutsche Wollenwaren Manufaktur”. W tym czasie
balustradê dawnego tarasu widokowego, wymieniono stolarkê
przebudowano go na mieszkania pracownicze. Budynek
i przebudowano wnêtrza. Z oryginalnego wyposa¿enia
wzniesiony zosta³ w konstrukcji murowanej z ceg³y, za³o¿ony
zachowa³y siê jedynie drewniane schody zabiegowe
na rzucie prostok¹ta. Jest podpiwniczony (nad piwnicami
z drewnian¹ a¿urow¹ balustrad¹.
wykonano sklepienia kolebkowe). Bry³a budynku jest
dwukondygnacyjna, nakryta wysokim dachem czterospa-
dowym o nietypowej formie - z unie-
sionymi z czterech stron okapami
w formie stylizowanej na wole oka.
Elewacje s¹ tynkowane, o skromnym
wystroju architektonicznym. Zachowa³
siê taœmowy gzyms miêdzykondygna-
cyjny, czytelne œladowo na naro¿nikach
lizeny i profilowany gzyms popro-
wadzony po linii wygiêtych ³ukiem
szczytów.
Trudno doszukaæ siê w budynku
biurowym przy ul. Krasickiego 25
dawnego domu winiarskiego Winklera
zwanego „Winkler'sche Gartenhaus”.
Do jego ówczesnego w³aœciciela
nale¿a³a jedna z najstarszych w mieœcie
gospód „Pod Trzema Wzgórzami”,
stoj¹ca niegdyœ przy obecnym pl. Pocz-
towym i goszcz¹ca w swej historii wielu
znamienitych goœci. W obecnej formie
budynek w niewielkim stopniu przypo-
Weinschloss przy ul. Piêknej 20
Wœród zachowanych do dnia dzisiejszego nale¿y dawny
tycznym. Wybudowano go na winnicy na planie zbli¿onym do
17911228.007.png 17911228.008.png
wzniesiony w latach 20-tych XX wieku na nale¿¹cej
do miasta plantacji doœwiadczalnej. Wybudowany na
rzucie kwadratu, nakryty wysokim dachem
czterospadowym, charakteryzuje siê prostot¹ formy
osadzonej w nurcie modernizmu.
Przy ul. Wroc³awskiej 63 przetrwa³ za-
pomniany dom winiarski, znany z przekazów
ikonograficznych z 1856 roku. Do 1945 roku budynek
nale¿a³ do Gertrudy Roggendorf. Zachowa³y siê
w nim przestronne piwnice nakryte sklepieniami
kolebkowymi wysokimi na 3 m, które u¿ytkowano do
celów winiarskich.
Poza wyró¿niaj¹cymi siê budowlami, wy-
odrêbnionymi przez wskazanych wy¿ej autorów jako
klasa tzw. siedzib podmiejskich, funkcjê domów
winiarskich pe³ni³y liczne murowane budynki
mieszkalne, wznoszone zarówno w obrêbie miasta,
Kolejny z domów nawi¹zuj¹cych do prezentowanego typu jak i na terenach podmiejskich. W przeciwieñstwie do wy¿ej
to dawny dom winiarski przy ul. Zakrêt 2. Dzia³ka, na której opisanych nie mo¿na w tym wypadku okreœliæ wspólnych cech
wzniesiono budynek, wzmiankowana jest po raz pierwszy
architektury tych obiektów poza ³¹cz¹c¹ je funkcj¹. Nale¿a³y do
w 1865 roku. Jej w³aœcicielem do 1909 roku by³ W. Büttner. nich proste w formach budynki, które mo¿na sklasyfikowaæ
Kolejno w latach 1909- 1913 jako w³aœciciele wymieniani s¹: jako domy winiarskie tylko na podstawie ich programu
robotnik P. Schulze, w latach 1913-1937 lekarz powiatowy
u¿ytkowego. By³y to zarówno budynki parterowe, jak
T. Meyer i jako ostatni w³aœciciel przed II wojn¹ œwiatow¹
i piêtrowe. Wiêkszoœæ posiada³a piwnice, s³u¿¹ce do
ogrodnik H. Lange.
przechowywania wina. Sporadycznie wystêpowa³y tak¿e domy
Dom wzniesiony zosta³ oko³o po³owy XIX wieku z ceg³y nie podpiwniczone.
na planie kwadratu. Pocz¹tkowo pe³ni³ funkcje gospodarcze,
Domy te prezentowa³y program u¿ytkowy, w którym czêœæ
a centralnie umieszczone pomieszczenie wykorzystywano na
œwiêtowanie winobrania - rozpiêto nad nim kopu³ê
z kuchni¹ i korytarzem oraz czêœæ gospodarcz¹, do której
(w konstrukcji pozornej kopu³y), zdobion¹ polichromi¹
nale¿a³a piwnica. Schemat ten powtórzono w domu nale¿¹cym
mieszkalna stanowi³a jedno- lub dwuizbow¹ czêœæ budynku
z dekoracj¹ w postaci motywów roœlinnych i putt. Oglêdziny
do mistrza winiarskiego Fritza Pohla, wybudowanym przy
poddasza, nakrytego wysokim mansardowym dachem,
ul. Batorego 66/68. Sk³ada siê on z czêœci mieszkalnej oraz
ujawni³y interesuj¹ce szczegó³y konstrukcji. WiêŸba dachowa
czêœci gospodarczej. Pod czêœci¹ domu wykonano piwnice,
oparta zosta³a czêœciowo na murze zewnêtrznym, czêœciowo
a w pomieszczeniach gospodarczych jeszcze przed kilkoma
zaœ na czterech ceglanych ³ukach, wspartych na zewnêtrznych
laty znajdowa³a siê prasa winiarska i miazgownica.
œcianach noœnych i zbiegaj¹cych siê pó³koliœcie w punkcie
centralnym, tworz¹c podstawê komina. Przewody kominowe
ukryto we wnêtrzu dwóch ³uków, posiadaj¹cych u nasady
komina drzwiczki wycierowe. Do wiêŸby dachowej
podwieszono na stalowych linkach konstrukcjê pozornej
kopu³y, któr¹ uzyskano obrzucaj¹c zapraw¹ z obu stron stalow¹
siatkê. Gruboœæ powsta³ego w ten sposób sklepienia wynosi ok.
5 cm . Budynek zosta³ w czêœci podpiwniczony. Ze wszystkich
stron obudowano go parterowymi aneksami nakrytymi
daszkami pulpitowymi, nad którymi góruje dach mansardowy
ponad czêœci¹ centraln¹. Zast¹pi³y one dawn¹ drewnian¹
przeszklon¹ werandê, okalaj¹c¹ budynek z trzech stron.
Przekszta³ceniu uleg³y okna i drzwi. Poza profilowanym
gzymsem wieñcz¹cym elewacje nie zachowa³y siê dawne
podzia³y architektoniczne. Pomimo póŸniejszych zmian
czytelna pozostaje bry³a budynku, charakterystyczna dla
domów winiarskich z tego okresu.
Przy ul. Urszuli 12 odnajdujemy jeszcze jeden dom W oddaleniu od centrum miasta, gdzie zwarta zabudowa
winiarski opisany przez Hugo Schmidta jako „stoj¹cy w g³êbi ustêpowa³a zabudowie rozluŸnionej, obok domów
p³askowy¿u niski dom z wygiêtym dachem”. Zachowa³y siê mieszkalnych wznoszono zabudowania gospodarcze jak
szerokie schody zewnêtrzne do obszernych piwnic, gdzie stodo³y, stajnie, wozownie, szopy. Przechowywano w nich
przetrwa³a prasa winiarska u¿ywana do t³oczenia moszczu
Dom winiarski przy ul. Wroc³awskiej 63, litografia F.J.V. Hübnera, 1855 (fragment)
sprzêt s³u¿¹cy do t³oczenia moszczu z winogron, wymagaj¹cy
z uprawianych tu bia³ych winogron oraz malownicza powieka
przestronnych wnêtrz. Wœród nich grupê obiektów zwi¹zanych
w po³aci dachu.
z winiarstwem stanowi³y niewielkie drewniane obiekty
W tym samym rejonie miasta zachowa³ siê dom winiarski
gospodarcze. Niektóre z nich posiada³y kominy i paleniska.
przy ul. Urszuli 9, wybudowany na pocz¹tku XIX wieku na
Czas powstawania najstarszych z nich, zachowanych jeszcze
planie kwadratu, nakryty wysokim dachem namiotowym.
w pocz¹tkach XX wieku, okreœla siê na koniec XVII po³owê
Po³o¿ony by³ w otoczeniu winnic na zboczu opadaj¹cym w
XVIII stulecia.
kierunku Doliny Luisy. Obecnie teren ten uleg³ daleko
Liczn¹ grup¹ domów winiarskich wystêpuj¹cych jeszcze
posuniêtej degradacji.
w pocz¹tkach XX wieku stanowi³y obiekty w konstrukcji
Tu¿ obok zachowa³ siê dom winiarski przy ul. Urszuli
Dom winiarski przy ul. Zakrêt 2, pocz. XX w. (fot. ze zbiorów Zbigniewa Bujkiewicza)
17911228.009.png
ryglowej, jedno- lub dwupiêtrowe, o spadzistych dachach
pokrytych gontem lub strzech¹. Z zewn¹trz œciany czêsto obite
by³y deskami i obroœniête pn¹czami. Znajdowa³y siê one
g³ównie na przedmieœciach. Wiele z nich pochodzi³o jeszcze
XVIII wieku. W partii przyziemia czêsto znajdowa³a siê du¿a
sala, w której przechowywano sprzêty do produkcji wina.
Schodami na piêtro mo¿na by³o dostaæ siê do czêœci
mieszkalnej.
¯aden z drewnianych i ryglowych obiektów winiarskich
wznoszonych w Zielonej Górze i jej okolicach, z uwagi na
stosowany budulec, nie przetrwa³ do czasów obecnych. Tym
wiêksze znaczenie ma unikatowy w charakterze dom winiarski
z Budachowa, jedyny zachowany przyk³ad XVIII-wiecznej
architektury ryglowej tego typu, znajduj¹cy siê w pod-
zielonogórskim Muzeum Etnograficznym w Ochli. Pe³ni³ on
funkcjê magazynu na narzêdzia i owoce (tu te¿ dokonywano
wstêpnej obróbki owoców), na piêtrze znajdowa³ siê pokój
mieszkalny. Œlady po kominkach odnalezione w pomie-
szczeniach na parterze i piêtrze wskazuj¹, ¿e by³ on jest wœród otaczaj¹cej j¹ zabudowy.
przeznaczony do czasowego zamieszkania. Sama budowla
Kaplica pod wezwaniem Narodzenia Najœwiêtszej Marii Panny przy ul. Aliny 17
W pocz¹tkach XX wieku uprawa i produkcja winnej
w swojej malowniczej formie architektonicznej z otwart¹ latoroœli utraci³a sw¹ wiod¹c¹ rolê w rozwoju gospodarczym
galeri¹ i dachem mansardowym z sygnaturk¹ decydowa³a
miasta, a dawne domy winiarskie sw¹ pierwotn¹ funkcjê. Ich
o roli obiektu jako dominanty architektonicznej w zespole miejsce na dawnych winnicach i wœród ogrodów zajê³y nowe
rezydencjonalnym. Wysuniêty przed lico murów i zadaszony wille i budynki wielorodzinne. Wystrój architektoniczny tych
gór¹ ganek obiegaj¹cy budynek z czterech stron na wysokoœci budynków nawi¹zywa³ jednak czêsto do winiarskich tradycji
piêtra, umo¿liwia³ obserwacjê po³o¿onej na skraju parku miasta, co znajdowa³o odzwierciedlenie w szczegó³ach detalu,
winnicy. Przeniesiony do Ochli obiekt jest dwukondygnacyjny, operuj¹cego motywami o tematyce winiarskiej. Przyk³ady
z u¿ytkowym poddaszem, kryty dachem mansardowym, takich stylizacji znajdujemy wœród elementów wystroju
którego wysuniêty okap przekrywa³ drewniany ganek. Œciany sztukatorskiego i snycerskiego, szkleniach okien m.in.
w konstrukcji ryglowej, wype³nione ceg³¹. Stropy drewniane, w kamienicy przy ul. G³owackiego 7, budynku przy
belkowe, przed³u¿one poza lico muru o szerokoœæ ganku ul. Wroc³awskiej 12, kamienicy przy al. Niepodleg³oœci 26,
biegn¹cego wokó³ budynku, wspartego na dekoracyjnie domach przy ul. Zamkowej 16, ul. Fabrycznej 23/25,
zdobionych zastrza³ach ³ukowych. ul. Botanicznej 38 oraz kaplicy szpitala wojewódzkiego przy
Nie przetrwa³y równie¿ do naszych czasów bodaj¿e ul. Wazów.
najbardziej oryginalne w formie budowle wznoszone na Domy winiarskie stanowi¹ przyk³ad oryginalnego typu
zielonogórskich winnicach - naboty. Budowano je na planie architektury regionalnej, charakterystycznej dla Zielonej Góry
oktogonu nakrytego wielospadowym dachem o kopulastej i jej okolic. Ich liczba na przestrzeni czasu znacznie zmala³a,
formie zwieñczonym iglic¹. Najwiêkszym i najbardziej w stosunku do liczb znanych z dokumentów archiwalnych.
znanym by³ tzw. Wielki Nabot po³o¿ony na wzgórzu
w po³udniowej czêœci miasta. Przeznaczony by³ do
Wci¹¿ jeszcze nie doczeka³y siê one pe³nego rozpoznania.
Tylko nieliczne objête zosta³y ochron¹ poprzez wpis do rejestru
ca³orocznego u¿ytkowania (w przestronnym wnêtrzu
zabytków. Dopiero wyniki gruntownych badañ obejmuj¹cych
znajdowa³ siê piec), nie posiada³ jednak podpiwniczenia.
porównanie materia³ów archiwalnych z rozpoznaniem
Budynek by³ otynkowany i pomalowany na ¿ó³to, a dach z papy
terenowym stanowiæ bêd¹ przyczynek do opracowania
otrzyma³ czerwon¹ obrzutkê. Grupê zbli¿on¹ formalnie do tych
programu ich ochrony, tak aby ta unikatowa w skali kraju
obiektów stanowi³y koliste w rzucie altany, z których jedna
architektura mog³a przetrwaæ kolejne lata.
zwana by³a Ma³ym Nabotem. Okalaj¹ce miasto wzgórza
jeszcze w pocz¹tkach XX wieku zdobi³o kilka tego typu
budowli, po których nie przetrwa³y ¿adne œlady.
Odnotowaæ nale¿y, ¿e funkcjê domu winiarskiego
spe³nia³a przez krótki czas kaplica pod wezwaniem Narodzenia
Najœwiêtszej Marii Panny przy ul. Aliny 17. Ta datowana na XV
wiek budowla zosta³a w latach 70-tych XIX wieku adaptowana
przez znanego zielonogórskiego potentata w bran¿y winiarskiej
Alberta Buchholza i przystosowana do funkcji domu
winiarskiego. To wówczas wykonano dach, w którego
pó³nocn¹ po³aæ wbudowano masywn¹ wystawkê okienn¹,
nadwieszon¹ w formie wykusza i opart¹ na wspornikach. W
kalenicy dachu umieszczono a¿urow¹ sygnaturkê, przekryt¹
daszkiem czterospadowym z iglic¹. Obydwa elementy
ozdobiono bogat¹ dekoracj¹ snycersk¹. Ówczesny w³aœciciel
prowadzi³ tu wyszynk wina. Przez kolejne lata winnica
stanowi³a w³asnoœæ producenta koniaków Gothmanna.
Sakraln¹ funkcjê obiektu przywrócono w 1947 roku. Niegdyœ
po³o¿ona malowniczo na wzgórzu wœród winnic, uwidaczniana
w XIX-wiecznych panoramach miasta, dziœ kapliczka ukryta
Barbara Bielinis-Kopeæ
Kaplica szpitala wojewódzkiego przy ul. Wazów
17911228.010.png 17911228.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin