obyczaje ludowe - wielkanoc.pdf

(249 KB) Pobierz
QPrint
Scenariusz imprezy przedszkolnej
pt.: Festiwal obyczajw ludowych
odbytej dnia 26.04.2006
Scenografia: elementy ludowe: wieıce z kwiatw i zboŇa zawieszone u sufitu,
ástþ wielkanocnyÑ, pþot wiejski na ktrym umieszczono napis áFestiwal
Obyczajw LudowychÑ ozdobiony kwiatami sztucznymi, ágaikiem-maikiemÑ,
snopek zboŇa z ozdobnymi papierowymi kwokami, na Ļcianach ilustracje z
obrzħdw: Ļmigus-dyngus, chodzenie z kogutkiem. Ponadto przygotowane
pomoce do przeprowadzenia konkursw.
Uczestnicy: reprezentanci wszystkich grup wiekowych naszego przedszkola.
Przebieg:
1. Powitanie przez prowadzĢcĢ wszystkich zebranych.
Sþowo wiĢŇĢce: áWitam wszystkich na festiwalu obyczajw ludowych.
Znamy ich bardzo wiele, niektre przetrwaþy do dziĻ i przy okazji rŇnych
ĻwiĢt powtarzamy te zwyczaje.
Rozpoczniemy nasz festiwal od zwyczaju chodzenia z gaikiem, ktry
zaprezentujĢ nam maluchy. Gaik-maik to symbol wiosny Î to zielona
gaþĢzka ustrojona kwiatami, wstĢŇeczkami. Chodzono z gaikiem od domu
do domu ĻpiewajĢc piosenki. ChodzĢcy dostawali za to smakoþyki. W ten
sposb witano wiosnħ.
2. Wystħp najmþodszych dzieci z gr. I. (Czworo dzieci z gaikiem w rħku
maszeruje po scenie, nastħpnie recytujĢ wiersz Î przyĻpiewka ludowa)
gaiczek zielony, piħknie przystrojony
w zielone listeczki, czerwone wstĢŇeczki.
A ten gaik z lasu idzie
DziwujĢ siħ ludzie
3. Sþowo wiĢŇĢce prowadzĢcej: áKiedy na Ļwicie zagoĻciþa juŇ wiosna,
szykowano nastħpnie Ļwiħta Î Wielkanoc. Wiersz o tych Ļwiħtach
przeczyta nam Remik z gr. V.
(Chþopiec odczytuje treĻę wiersz z karty w ksztaþcie pisanki)
1
Ryszard Przymus áWielkanoc, WielkanocÑ
Wielkanoc, Wielkanoc!
Wielka radoĻę w sercu gdy chodzisz po Ļwiecie
-kwitnĢcym kobiercu.
Na stole pisanki
tħczĢ malowane
WĻrd zieleni trawy-
Cukrowy baranek.
Bazie w wazoniku
ciasta i wħdliny
Wielkanoc Î i wielkie urodziny
4. Sþowo wiĢŇĢce nauczycielki: áObyczajw zwiĢzanych z WielkanocĢ jest
bardzo duŇo. Jeden znacie bardzo dobrze Î to malowanie jajek. Teraz
starszacy z gr. V przedstawiĢ kþopoty pewnej kury.
( Jedno dziecko w stroju kury siedzi w imitacji gniazda, dwoje dzieci krĢŇy
wokþ niej)
áZniosþa mi kurkaÑ
Dziecko 1: Zniosþa mi kurka jajek szeĻę
pytam wiħc kurkħ:
áCzy mogħ zjeĻę?Ñ
Kura: Ko...ko...ko...
Ani sadzonych, ani na twardo.
I jajecznicy nie!
Nie dam!
Choębym miaþa pħknĢę !
NIE!
Dziecko II: Wiħc pytam grzecznie kury:
áCzy mogħ utrzeę te jaj na kogiel-mogiel?Ñ
Spojrzaþa na mie jak na osþa
I zagdakaþa wielce wynioĻle, Ňe:
Kura: Jajka na pisanki zniosþam!
2
5. Sþowo wiĢŇĢce nauczycielki:Dawniej zabaw pisankowych byþo bardzo
wiele: áCzubek w czubekÑ Î bicie pisankowymi jajkami Î czyje jajko
pħkþo ten przegrywaþ. Chowano jajka w domu lub w ogrodzie. Turlano
jajka z opartej o Ļcianħ deseczki. Ktre poleciaþo najdalej to wygrywaþo Î
zabawa tzw. taczanka. My tez mamy dla was pisankowe konkursy.
Konkurs nr 1. áWyĻcig pisanekÑ. Dzieci maja za zadanie przenieĻę na
drewnianych þyŇkach ápisankiÑ. Kto zrobi to najszybciej ten wygrywa.
Konkurs nr 2. áPisankowe puzzleÑ. Dzieci otrzymujĢ papierowa pisankħ
(duŇego formatu) pociħtĢ na czħĻci. Zadanie polega na uþoŇeniu pisanki w
caþoĻę. Kto wykona zadanie poprawnie i najszybciej ten wygrywa.
Uwaga: Do wszystkich konkursw nauczycielki wybierajĢ z publicznoĻci
chħtne dzieci. Nagrody w postaci sþodyczy otrzymujĢ wszyscy zawodnicy.
6. Sþowo wiĢŇĢce nauczycielki: Konkursy pisankowe zakoıczone, przed
nami inne, ale najpierw dzieci z grupy II zaprezentujĢ krotkĢ inscenizacjħ
o kogucie i kurkach.
( Na scenħ wchodzĢ dwie kurki w strojach niosĢc koszyczki z pisankami.
SpotykajĢ koguta).
áPisankiÑ
NiosĢ kurczaczki pisanki w koszyku
Spotyka ich kogut
Kurka I: Dzieı dobry
Kogut: Kukuryku
Kurka II: Jak siħ masz?
Kogut: Kukuryku
Kurka I: Kogucie! Nie wypada
Piaę dzisiejszego ranka
Kurka II: SĢ Ļwiħta! ChodŅ z nami!
PoĻwiħcimy jajka
Kogut: Jajka? Chħtnie,
Ale w moim kurniku
3
SĢ tylko biaþe
A ty masz niebieskie...
Czerwone...
I wszystkie þadnie ozdobione...
Kurki razem: Nie martw siħ kogucie
PrzynieĻ farby, pħdzle
I jajka nowe
Zaraz pomalujemy i bħdĢ kolorowe
Kogut: Kurczaczki! A jak siħ nazywajĢ
Te malowane jajka
Kurki razem: Nie wiesz? To sĢ pisanki!
7. Sþowo wiĢŇĢce nauczycielki. Na naszym festiwalu schowaþy siħ
kurczaczki, nie pisanki. Ogþaszam nastħpny konkurs: áSzukanie
kurczakwÑ
Konkurs nr 3. Na scenie stojĢ trzy skrzynki peþne maþych, plastikowych
piþeczek. W kaŇdej skrzynce znajduje siħ rwnieŇ 10 czekoladowych
kurczaczkw.
Zadaniem dzieci (dwuosobowe zespoþy) jest odszukanie kurczakw w czasie
trwania piosenki (1 zwrotkħ) odtwarzanej z pþyty.
4
87657360.001.png
8. Sþowo wiĢŇĢce nauczycielki:
áNastħpnym obyczajem wielkanocnym jest chodzenie z kurkiem. Chþopcy
wozili drewnianego lub tekturowego kogutka i pukali do tych domw, w
ktrych mieszkaþy þadne panny i Ļpiewali im piosenki. A panienki
obdarowywaþy chþopcw jajkami - pisankami. Ten obyczaj zaprezentujĢ nam
starszacy z gr. VI.
Inscenizacja
áWielkanocny kurekÑ
(Wchodzi grupa chþopcw w strojach ludowych z wzkiem, w ktrym
umieszczony jest tekturowy kogucik)
Dziecko I: Od podwrka do podwrka
idĢ chþopcy niosĢ kurka
Dziecko II: A niezwykþy jest to kurek
Skrzydþa z dykty, ogon z pirek.
Grzebieniasty. Kolorowy. Wielkanocny. Dyngusowy!
Dziecko III: ma dwa kþka zamiast nŇek...
O juŇ wjeŇdŇa na podwrze.
JuŇ przystaje pod okienkiem,
JuŇ zaczyna swĢ piosenkħ
Piosenka áWieziemy tu kogucikaÑ Î ýowickie
W: Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu
Warszawa WSiP 1998
Dziecko IV: Gospodyni teraz
Szybko drzwi otwiera
Do kobiaþki wkþada
Ciasto, kawaþ sera
Dziecko V: parħ barwnych jajek
Kþadzie rħkĢ szczodra
By siħ w gospodarstwie
Jak najlepiej wiodþo
Razem: DziħkujĢ chþopaki
Zaskrzypiaþy koþa
Odjechaþa dalej gromada wesoþa
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin