inwentaryzacja jak przygotować.doc

(113 KB) Pobierz
VI

VI. DOKUMENTACJA INWENTARYZACJI

 

Na dokumentację inwentaryzacyjną składają się:

 

   1) plan i hormonogram inwentaryzacji - stosuje się w placówkach o szerokim

   zakresie działalności gospodarczej. Posiadanie planu jest wskazane z uwagi na

   rozłożenie w czasie czynności związanych z inwentaryzacją.

 

   2) zarządzenie kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji -

   wydawane niezależnie od wielkości jednostki,

 

   3) powiadomienie biegłego rewidenta o terminach inwentaryzacji - dotyczy

   jednostek, u których sprawozdanie finansowe będzie badane,

 

   4) arkusze spisu z natury - stosowane we wszystkich przypadkach inwentaryzacji

   składników majątkowych przeprowadzanych w drodze spisu z natury,

 

   5) protokół weryfikacji aktywów i pasywów,

 

   6) potwierdzenia sald rozrachunków (należności, zobowiązań, kredytów,

   pożyczek, środków pieniężnych w banku),

 

   7) protokół z inwentaryzacji gotówki w kasie,   8) sprawozdanie z kontroli spisu z natury,

 

   9) oświadczenia osób materialnie odpowiedzialnych - wskazane jest pobrać na

   piśmie w każdym przypadku inwentaryzowania składników majątku w drodze

   spisu z natury,

 

   10) protokoły weryfikacji różnic,

 

   11) wyjaśnienia różnic inwentaryzacyjnych przez osoby materialnie

   odpowiedzialne,

 

   12) sprawozdanie opisowe komisji inwentaryzacyjnej - stosuje się w każdym

   przypadku inwentaryzacji składników majątkowych w drodze spisu z natury.

 

Należy pamiętać, że do dokumentów inwentaryzacyjnych, zastosowanie mają przepisy

dotyczące dowodów księgowych, o czym szerzej pisaliśmy w niniejszym opracowaniu.

 

Wzory wybranych dokumentów inwentaryzacyjnych

 

 

 

 

 

 

............................

(pieczęć jednostki)

 

 

                  ZARZĄDZENIE NR  . . . .

 

               w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji

 

Zarządzam przeprowadzenie spisu z natury:

 

1. Nazwa - oznaczenie inwentaryzowanego punktu - obiektu .........................................................

...........................................................................................................................................................

 

2. Osoba materialnie odpowiedzialna ..............................................................................................

(przy odpowiedzialności wieloosobowej podać nazwisko kierownika placówki)

 

3. Rodzaj inwentaryzacji ............. (okresowa, zdawczo-odbiorcza, inna-nieplanowa)

 

4. Rodzaj składników majątku objętych spisem:

............................................................................................................................................................

 

5. Termin rozpoczęcia ............. zakończenia .............. spisu z natury.

 

6. Spis należy przeprowadzić według stanu na dzień ......................................................................

 

7. Inwentaryzację przeprowadzi komisja w składzie:

 

  1) ......................................................................

 

  2) ......................................................................

 

  3) ......................................................................

 

Osoby powołane na członków komisji zobowiązane są do rzetelnego i prawidłowego - zgodnie z

obowiązującymi przepisami - przeprowadzenia spisu z natury.

 

8. Arkusze spisowe o numerach ............. wydano przewodniczącemu zespołu.

 

9. Arkusze spisu wypełnia się w ................. egzemplarzach. 10. W toku spisu komisja dokonuje - nie dokonuje wyceny stanu zapasów.

 

11. Wycenę należy dokonać w cenach ...........................................

 

12. Składniki majątku niepełnowartościowe, nadmierne należy spisać na

oddzielnych arkuszach.

 

13. Po zakończeniu spisu komisja dokona - nie będzie dokonywać wyliczenia

wstępnego.

...............................................

(podpis wydającego zarządzenie)

 

Zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji - stosuje się w każdym

przypadku przeprowadzenia inwentaryzacji składników w drodze spisu z natury.

Zarządzenie wydaje kierownik jednostki, wręczając go przewodniczącemu komisji

inwentaryzacyjnej lub osobie pełniącej te czynności, odpowiedzialnej za prawidłowe

przeprowadzenie inwentaryzacji. Wzór tego zarządzenia należy traktować jako

przykładowy. Jednostka może stosować inną formę tego zarządzenia. Bez względu na

formę tego dokumentu, powinien on być podpisany przez kierownika jednostki lub

upoważnioną przez niego osobę. Po przeprowadzeniu inwentaryzacji zarządzenie

pozostaje w aktach komórki prowadzącej dokumentację inwentaryzacyjną.

 

 

. . . . . . . . . . . . . . .

 pieczątka jednostki

 

   PROTOKÓŁ WERYFIKACJI RÓŻNIC INWENTARYZACYJNYCH

 

 

Komisja inwentaryzacyjna w składzie:

1) przewodniczący .........................................................................................................

 

2) członek ......................................................................................................................

 

3) członek .....................................................................................................................

......................................................................................................................................

 

na posiedzeniu w dniu  ...................................................., dotyczącym spisu z natury

w ...........................................................................................................................................

               (nazwa obiektu i oznaczenia pomieszczenia)

 

przeprowadzonego w dniach ................... według stanu na dzień ............ dokonała rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych stwierdzonych w .......................

Osobą materialnie odpowiedzialną jest ........................................

 

Rozpatrzeniu podległy stwierdzone podczas spisu:

 

      ogółem niedobory .......................................................................zł

 

      ogółem nadwyżki........................................................................ zł 

 

      różnice wartościowe ....................................................................zł.

 

Komisja inwentaryzacyjna - po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego i rozpatrzeniu

wyjaśnienia osoby materialnie odpowiedzialnej proponuje powstałe różnice rozliczyć w sposób

następujący:

 

I. Rozliczenie niedoborów:

 

   a) niedobory na kwotę . . . . . . . . . zł, uznać za niezawinione, mieszczące się w granicach

       norm ubytków naturalnych, spisać w koszty,

 

   b) dokonać kompensaty niedoborów z nadwyżkami w kwocie . . . . . . . zł,

 

   c) niedobory na kwotę . . . . . . zł, uznać za zawinione obciążając ich równowartością os  materialnie odpowiedzialną,

 

   d) ewentualne inne propozycje dotyczące rozliczenia różnic.

 

II. Rozliczenie nadwyżek:

 

   a) nadwyżki w kwocie . . . . . . . zł, uznać za spowodowane błędnymi pomiarami i o ich 

       równowartość zmniejszyć koszty,

 

   b) dokonać kompensaty niedoborów z nadwyżkami na kwotę . . . . . . . zł,

 

   c) ewentualne inne propozycje rozliczające nadwyżki.

   Podpisy członków

   komisji inwentaryzacyjnej

Opinia głównego księgowego

dnia . . . . . . podpis . . . . . .

   .................. dnia ...........

      Zatwierdzam:

   Opinia radcy prawnego

dnia . . . . . . podpis . . . . . .

   .....................................

      kierownik jednostki

 

Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych - stosuje się podczas ostatecznego

rozliczenia i ustalenia różnic inwentaryzacyjnych. W sprawozdaniu tym zamieszcza się

wnioski w sprawie rozliczenia tych różnic. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmuje

kierownik jednostki (w znaczeniu określonym w art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy o

rachunkowości, tzn. osoba lub organ wieloosobowy, który - zgodnie z obowiązującymi

przepisami prawa, statutem, umową lub na mocy prawa własności - uprawniony jest do

zarządzania jednostką).

 

..................................

  (pieczęć jednostki)

                  S P R A W O Z D A N I E

                  z kontroli spisu z natury

 

Z polecenia ..............................................

 

w dniu ......................... godz. ...................

 

przeprowadzono kontrolę spisu z natury przeprowadzonego w .....................................................

                                                                                                                                   (nazwa inwentaryzowanego punktu)

 

od dnia .................. 200 . . r.

 

 

      Kontrolę przeprowadził

   ............................................

      (nazwisko i imię)

   .....................   ............................................

      (nazwisko i imię)

   ............................................

         (funkcja)

 

Kontrolą objęto niżej wymienione pozycje spisu:

 

Lp.

Data

spisu

Nr poz.

spisu

Nazwa składnika

majątku

   Ilość

Różnica

Inne ustalenia np. dotyczące

   różnicy ceny

wg

danych 

spisu

ustalona w wyn.

kontroli

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin