Percepcja barw a walory techniczne szkła i otoczenie.pdf

(34 KB) Pobierz
182266139 UNPDF
¦wiat Szkła - Bran¿a okienna Okna Drzwi Szkło budowlane Szkło okienne
0207-56 Percepcja barw a walory techniczne szkła i otoczenie
WZORNIKI SZKŁA
Percepcja barw a walory techniczne szkła i otoczenie
Szkło jest tworzywem o wielu zastosowaniach. Zwłaszcza szkło stosowane na du¿ych powierzchniach,
takich jak fasady daje sobie tylko wła¶ciwy efekt wizualny i wymaga ¶wiadomego wyboru stosownego
produktu, poniewa¿ poszczególne niuanse barw s± – obok parametrów technicznych –
efektem wpływu otoczenia oraz osobistej percepcji. Ten, kto potrafi oddaæ kompleksowo¶æ wzajemnego
oddziaływania ró¿norodnych czynników, mo¿e byæ pewien, ¿e pó¼niejsza atmosfera i
„duch” budynku bêd± odpowiadały ¿ywionym w stosunku do niego oczekiwaniom
inwestora.
Rys. 1. Optymalny wzornik. Postrzeganie
odbijania kolorów przez fasadê, tzw. „Street
Appeal”, okre¶lane jest przez wiele czynników Rys. 2. Przestrzeñ kolorów. Czynniki takie jak kolor
otoczenia, warunki pogodowe, promieniowanie ¶wietlne o okre¶lonych porach dnia i roku wpływaj± na
percepcjê barwy okre¶lonej technicznie
Prawidłowy wzornik – doskonały efekt
Ró¿ne typy szkła, jak szkło do ochrony przed ciepłem i nadmiernym promieniowaniem słonecznym czy
szkło Combi, ró¿ni± siê nie tylko z punktu widzenia funkcji, lecz tak¿e wygl±dem zewnêtrznym. Poniewa¿
poszczególne produkty szklane maj± ró¿ne działanie i wygl±d, a subiektywna percepcja odgrywa
decyduj±c± rolê, umiejêtne tworzenie wzorników jest dzi¶ wa¿niejsze ni¿ kiedykolwiek.
Optymalnym warunkiem do tworzenia wzorca jest równomiernie zachmurzone niebo. Patrz±c na szklan±
fasadê, widaæ idealnie jego bezkres. Poza tym obserwator powinien znajdowaæ siê pod k±tem 90o do
fasady lub wzornika rêcznego, aby uzyskaæ niezafałszowane wra¿enie. Patrz±c pod zbyt ostrym k±tem
mo¿na do¶wiadczyæ efektu przesuniêcia barw, poniewa¿ pod takim k±tem odbijane jest promieniowanie
¶wietlne o dłu¿szych falach. Dziêki ró¿nym tłom mo¿na stworzyæ symulacjê odbicia i transmisji barw:
barwa odbijana na zewn±trz od powlekanej powierzchni szkła, tzw. street appeal, powinna byæ
podkre¶lona przez tło czarne. Do tworzenia wzorników transmisji barw, wpływaj±cej na postrzeganie
kolorów we wnêtrzu pomieszczenia, najlepiej nadaje siê z kolei tło białe.
Zwykle mo¿na nabyæ u producenta wzornik podrêczny A4 (DIN). Ten jednak mo¿e oddaæ tylko pierwsze
wra¿enie optyczne. Wła¶nie w przypadku fasad szklanych o du¿ych powierzchniach wa¿ny jest
obszerniejszy wzornik. EUROGLAS oferuje tu oprócz wystaw wzorników w zakładach produkcyjnych
równie¿ tzw. roadshow, czyli obwo¼n± fasadê wzorcow±: długi na 15 m pojazd typu truck jest w stanie
pomie¶ciæ wszystkie powlekane produkty szklane, słu¿±ce do ochrony przed nadmiernym
promieniowaniem słonecznym i ciepłem. Najbardziej niezawodn± metod± tworzenia wzorników szkła
u¿ytkowego jest budowa fasady wzorcowej na placu budowy. Zaleta? W przypadku budowy oryginalnej
fasady i konstrukcji ze szkła izolacyjnego mo¿na dodatkowo porównaæ współgranie z innymi tworzywami,
takimi jak stal, aluminium, beton czy drewno.
Fasada wzorcowa w firmie Glas Trösch w Szwajcarii daje pierwsze wyobra¿enie o ró¿nych typach szkła
Jak powstaje kolor?
Wła¶ciwo¶ci szkła, takie jak kolor własny, grubo¶æ tafli, układ warstw, poło¿enie szkła powlekanego w
szkle zespolonym oraz materiały powlekaj±ce (tlenki metali) współtworz± na drodze wzajemnego
oddziaływania z otoczeniem zauwa¿alne niuanse kolorystyczne. W ten sposób powłoka szkła,
postrzeganego jako niebieskie, odbija błêkity widzialnego promieniowania słonecznego. Reszta widma
¶wietlnego przenika prawie bez oporu przez fasadê szklan±, co okre¶lane jest mianem transmisji barw.
Dokładna definicja odcienia koloru powstaje zazwyczaj w czysto techniczny sposób za pomoc± modelu
kolorów L*a*b*: Na podstawie pomiarów laboratoryjnych ka¿demu niuansowi kolorystycznemu
przypisywany jest punkt w trójwymiarowym układzie współrzêdnych. Trzy współrzêdne opisuj± udział
barw czerwona-zielona oraz ¿ółta-niebieska oraz ich jasno¶æ.
Te warto¶ci techniczne nie zast±pi± jednak oceny na miejscu. Neutraln± powierzchniê, otoczon± np.
odcieniami błêkitu, oko postrzega w barwach dopełniaj±cych z lekkim odblaskiem ¿ółci. Dlatego te¿
podczas tworzenia wzorców zaleca siê uwzglêdniaæ zarówno miejsce lokalizacji, jak równie¿ porê roku i
dnia oraz poło¿enie słoñca i warunki pogodowe.
Stebler Glashaus AG, CH-Oensingen.
http://www.swiat-szkla.pl
Kreator PDF
Utworzono 12 November, 2009, 17:57
182266139.001.png
 
¦wiat Szkła - Bran¿a okienna Okna Drzwi Szkło budowlane Szkło okienne
Szkło Sunstop przekonuje obok skutecznej ochrony przed promieniowaniem słonecznym równie¿ swoj±
optyk±, bogat± w niuanse kolorystyczne.Dworzec Główny Berno.
Dziêki swojej szklanej fasadzie o „podwójnej skórze” Dworzec Główny w Bernie uciele¶nia
przezroczyst± lekko¶æ i dynamikê.
Poni¿sze przykłady pokazuj±, jak ró¿ne efekty optyczne mo¿na uzyskaæ – w zale¿no¶ci od
zastosowania szkła.
Saturn Tower Wiedeñ
Saturn Tower w Wiedniu jest przykładem niuansów optycznych, jakie powstaj± przy stosowaniu
powlekanego szkła fasadowego. I tak produkt SILVERSTAR COMBI Silber 43/27 dziêki swoim srebrzystym
refleksom podkre¶la jeszcze bardziej wystaj±ce „podniebne skrzynie”. Dziêki zastosowaniu
szkła fasadowego SILVERSTAR COMBI Neutral 50/25 oraz SILVERSTAR COMBI Irish 51/27 o lekko
niebieskawych i zielonkawych refleksach nowy symbol Wiednia wkomponował siê w krajobraz miejski.
Mimo 16 000 m2 powierzchni fasad ró¿ne rodzaje szkła Combi latem stanowi± skuteczn± ochronê przed
upałem, a zim± – optymaln± izolacjê ciepln±.
Hala monta¿owa Stebler Oensingen
Hala produkcyjno-monta¿owa firmy Stebler Glashaus AG w Oensingen w Szwajcarii przekonuje swoj±
wdziêczn±, z technicznego punktu widzenia, optyk±. Eksperci ds. powierzchni szklanych zastosowali tutaj
do ochrony przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym szkło SUNSTOP T Blau 30,
w subtelnym, niebieskim kolorze, wkomponowane w fasadê z aluminium. Paleta produktów SUNSTOP T
firmy EUROGLAS obejmuje odcienie pocz±wszy od neutralnego, poprzez brylantowo-srebrny a¿ do
subtelnych lub intensywnych odcieni błêkitu.
Dworzec Berno
Neutralne szkło termoizolacyjne czêsto schodzi pod wzglêdem optycznym na drugi plan. Dziêki swojej
aluminiowej fasadzie dworzec w Bernie zyskał niejako jasn±, przezroczyst±, podwójn± fasadê, która
subtelnie wkomponowała siê w krajobraz zabudowy miejskiej. Powierzchnia zewnêtrzna
„podwójnej” fasady, bêd±ca dziełem EUROGLAS, spełnia funkcjê estetycznej ochrony przed
niepogod± i hałasem. Powlekane szkło izolacyjne wewnêtrznej fasady głównej oferuje – obok
optymalnej izolacji cieplnej (warto¶æ U=0,7 m2K), ze stopniem transmisji ¶wiatła w wysoko¶ci 62%
– najwiêksz± ilo¶æ ¶wiatła dziennego w przezroczystej hali. Warstwy powłoki antyrefleksyjnej
redukuj± efekt zwierciadlanego odbicia warstw do minimum. Mimo wielokrotnego powlekania szkło
fasadowe jest zarówno w wygl±dzie jak i działaniu przezroczyste oraz neutralne kolorystycznie.
www.euroglas.comtłum.: Marek Czupkiewicz
Ilustracje: Copyright EUROGLAS
http://www.swiat-szkla.pl
Kreator PDF
Utworzono 12 November, 2009, 17:57
182266139.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin