Jan Szczepański - Elementarne pojęcia socjologii.pdf
(
588 KB
)
Pobierz
Szczepañski Elementarne Pojêcia Socjologii.txt - Notatnik
Szczepański Elementarne Pojęcia Socjologii.txt
Jan Szczepański Elementarne Pojęcia Socjologii
Od autora Niniejsze wydanie jest przedrukiem rozszerzonego wydania, które
ukazało się wiosną 1970 roku. Nakład rozszedł się tak szybko, Ŝe nie zdąŜyłem
przygotować zapowiedzianego słowniczka pomocniczego terminów socjologicznych.
Zostały w tym wydaniu poprawione tylko błędy rzeczowe, jakie zakradły się do
poprzedniego wydania, oraz usunięte niektóre potknięcia stylistyczne. Poza tym
tekst pozostał bez zmian. Nie zdąŜyłem takŜe wykorzystać Ŝyczliwych uwag
kolegów, posługujących się tym podręcznikiem w nauczaniu. Dziękując im za
przychylne ustosunkowanie się do podręcznika i prosząc o dalsze uwagi krytyczne,
chcę ich zapewnić, Ŝe wykorzystam je, jeŜeli ksiąŜka będzie wznowiona.
Państwowemu Wydawnictwu Naukowemu a przede wszystkim jego Redakcji Socjologii
serdecznie dziękuję za Ŝyczliwość i pomoc w przygotowaniu kolejnych, mam
nadzieję lepszych, wydań tego podręcznika. Warszawa, lipiec 1970 I. Wstęp
KsiąŜka ta jest pomyślana jako wprowadzenie do podstawowych pojęć, przy pomocy
których socjologia opisuje i wyjaśnia zjawiska i procesy zachodzące w
zbiorowościach ludzkich. W ten sposób został takŜe wstępnie określony przedmiot
socjologii. Najogólniej mówiąc, najczęściej spotykana definicja socjologii
orzeka, Ŝe jest ona nauką o społeczeństwie. Zatrzymajmy się więc krótko i
rozwaŜmy, co przez ten termin na ogół się rozumie. KaŜdy człowiek Ŝyje w
społeczeństwie, kaŜdy teŜ na swój uŜytek jakoś sobie ten termin określa i coś
sobie wyobraŜa, gdy go uŜywa. Pytając w rozmowach z kolegami czy znajomymi, co
przez ten termin rozumieją, najczęściej usłyszymy, Ŝe jest to ogół obywateli
naszego państwa, czy dowolnego państwa, Ŝe jest to mniej więcej to samo co jakiś
naród. Czasami ktoś powie, Ŝe mieszkańcy jakiegoś miasta teŜ stanowią
społeczeństwo, gdyŜ w prasie często moŜna spotkać takie zwroty, jak:
"społeczeństwo Warszawy zamanifestowało swoją wolę" lub "społeczeństwo polskie
jest niezłomnie przekonane", czasami "społeczeństwo Śląska" itp. JuŜ na pierwszy
rzut oka widać, Ŝe te trzy zwroty mówią o róŜnych typach zbiorowości ludzkich, z
czego moŜna by wyciągnąć wniosek, Ŝe termin "społeczeństwo" jest nazwą ogólną
dla wszystkich typów zbiorowości. Rzeczywiście, w języku potocznym nazwa ta jest
uŜywana w tym znaczeniu. Taki stopień precyzji w określeniu wystarcza dla
porozumiewania się w Ŝyciu codziennym, jest jednak niewystarczający dla opisu i
wyjaśnień naukowych. Dlatego poniŜej podamy dokładniejsze definicje, jakimi
posługują się socjologowie w swoich teoriach społeczeństwa. Socjologia jest więc
nauką o zbiorowościach ludzkich, dokładniej przedmiotem jej badań są zjawiska
i procesy tworzenia się róŜnych form Ŝycia zbiorowego ludzi, struktury tych
zbiorowości, zjawiska i procesy zachodzące w tych zbiorowościach, wynikające ze
wzajemnego oddziaływania ludzi na siebie, siły skupiające i siły rozbijające te
zbiorowości, zmiany i przekształcenia w nich zachodzące. Tutaj znowu łatwo
stwierdzimy, Ŝe zjawiska i procesy zachodzące w zbiorowościach ludzkich, a więc
w rodzinach, klasach szkolnych, sąsiedztwach, miastach, organizacjach
społecznych, partiach politycznych, państwach są zjawiskami otaczającymi kaŜdego
z nas jak powietrze, są czymś naturalnym i oczywistym, tak, Ŝe pytania w
rodzaju: dlaczego ludzie znajomi kłaniają się sobie przy spotkaniu na ulicy?
Dlaczego władze ścigają przestępców? Dlaczego rodzice na ogół dbają o swoje
dzieci? Dlaczego w kaŜdym państwie istnieje rząd, lecz jego formy bywają róŜne?
Dlaczego niektórzy studenci uczą się lepiej od innych? Dlaczego niektórzy
studenci z zapałem angaŜują się politycznie, a inni nie są uwaŜane za pytania
raczej dziecinne i kaŜdy student z łatwością moŜe na nie odpowiedzieć. MoŜna
spróbować postawić te właśnie pytania kilku znajomym, a zobaczymy, Ŝe kaŜdy z
nich ma gotową odpowiedź wyjaśniającą. A więc będą to takie odpowiedzi: ludzie
kłaniają się sobie, bo taki jest obyczaj; władze ścigają przestępców, poniewaŜ
są powołane dla zapewnienia porządku i ochrony obywateli; kaŜde państwo musi
mieć rząd, poniewaŜ inaczej nie moŜe istnieć, a róŜne formy rządów wynikają z
tradycji, warunków gospodarczych, ideologii politycznych; niektórzy studenci
uczą się lepiej, poniewaŜ są zdolniejsi i pracowitsi, niektórzy angaŜują się
politycznie, poniewaŜ polityka ich interesuje. Takie wyjaśnienia w Ŝyciu
codziennym całkowicie nam wystarczają, ale przy bliŜszym wejrzeniu zauwaŜymy, Ŝe
jedna niewiadoma została tu zastąpiona inną lecz taką, do której jesteśmy moŜe
bardziej przyzwyczajeni, lub która nosi pozory wytłumaczenia. Czym więc socjolog
moŜe się zajmować, skoro taka wiedza potoczna, intuicyjna wystarcza dla Ŝycia,
działania, wpływania na innych ludzi, osiągania celów itd. UŜywając pewnej
analogii moŜemy powiedzieć, Ŝe kaŜdy człowiek tłumaczył sobie fakt, Ŝe ciała
niepodparte spadają, a Arystoteles tłumaczył ten fakt "naukowo", mówiąc, Ŝe
miejscem ciał cięŜkich jest "na dole" czy dół, a miejscem ciał lekkich jest
góra. Dlatego dym się unosi, a kamień spada. Taka wiedza wystarczała przez
tysiące lat rozwoju cywilizacji dla wznoszenia wspaniałych gmachów, budowania w
Strona 1
Szczepański Elementarne Pojęcia Socjologii.txt
nich kominów, i analogicznie taka potoczna wiedza o Ŝyciu społecznym
doskonale wystarcza dla załatwiania spraw Ŝyciowych, zaspokajania potrzeb i
układania sobie współŜycia z bliźnimi. Często jednak ta wiedza potoczna zawodzi,
jak o tym świadczy istnienie wielu ludzi zawiedzionych, rozczarowanych, ludzi,
których zaskakują nieoczekiwane reakcje bliźnich. Gdybyśmy znowu przyjrzeli
się bliŜej naszym własnym zachowaniom i działaniom, łatwo zauwaŜymy, Ŝe kaŜdy z
nas ma jakąś ogólną "teorię" Ŝycia społecznego i zachowania się ludzi, która nam
tłumaczy działania i postępowanie naszych bliźnich i słuŜy nam jako podstawa
naszego na nich oddziaływania. Ta teoria nie jest oczywiście usystematyzowana,
ale składa się ona z szeregu ogólnych "praw" ustalających zaleŜności przyczynowe
między faktami, sytuacjami a postępowaniem ludzi, między ich motywami, dąŜeniami
i działaniami. Są to np. takie uogólnienia czy "prawa naukowe", jak: kaŜdy
człowiek szuka przede wszystkim swoich korzyści; przyjaciel jest gotów pomagać w
potrzebie: ludzie na ogół przestrzegają przepisów prawa; kaŜdy człowiek szuka
przede wszystkim przyjemności; niektórym ludziom wytęŜona praca sprawia
szczególną przyjemność; kaŜdy człowiek jest próŜny, lubi się chwalić i lubi, gdy
się o nim mówi dobrze; kaŜdy człowiek dąŜy do znalezienia uznania; kaŜdy
człowiek musi się komuś zwierzyć ze swoich tajemnic itd. Kiedy więc chcemy kogoś
o coś prosić, czy kogoś do czegoś namówić, lub osiągnąć jakiś cel, wtedy
dokonujemy kalkulacji i obliczamy, jakie cechy posiadają ludzie, na których
chcemy wywrzeć jakiś wpływ, to znaczy wywołać u nich pozytywną reakcję wobec
naszych dąŜeń, obliczamy, jakie ogólne reguły mają tu zastosowanie, odpowiednio
wybieramy metodę działania, środki działania i odpowiednio je stosujemy. Np.
jeŜeli student chce uzyskać od dziekana odroczenie egzaminu, to zaleŜnie od
tego, czy dziekana określa sobie jako "dobrego człowieka" czy jako "psa na
studentów", dobiera odpowiednie uzasadnienie swojej prośby. Jak więc widzimy,
nawet taka prosta sprawa, jak prośba złoŜona na ręce dziekana wymaga
zastosowania ogólnej teorii działania, ustalenia stosunku przyczynowego i
znajomości zaleŜności przyczynowych między stosowanymi środkami (słowa,
przytaczane uzasadnienia) a przewidywaną reakcją. Słowem, kaŜdy człowiek,
zachowujący się jakoś w dowolnej sytuacji, jeŜeli chce osiągnąć zamierzony cel,
musi korzystać z określonej teorii socjologicznej i o dziwo okazuje się, Ŝe
taką teorię posiada, gdyŜ często zamierzony cel osiąga. Tak więc dochodzimy do
stwierdzenia, Ŝe tak poczciwy mieszczanin Moliera dowiedział się nagle, Ŝe całe
Ŝycie mówił prozą nie wiedząc o tym, tak i kaŜdy człowiek jest socjologiem teŜ
nie wiedząc o tym. MoŜna by tu jeszcze odwołać się do drugiego porównania
literackiego i dodać za Stańczykiem, Ŝe kaŜdy człowiek jest tak samo
socjologiem, jak jest lekarzem i jego wiedza socjologiczna moŜe być porównywana
do jego wiedzy lekarskiej. Lecząc się na własną rękę ziółkami czy alkoholem,
kaŜdy człowiek opiera się takŜe na jakiejś teorii medycznej o zaleŜnościach
przyczynowych między procesem chorobowym a działaniem uŜywanego środka. Podobnie
praktyka społeczna opiera się na takiej socjologii praktycznej i kaŜdy człowiek
w najprostszym działaniu społecznym, np. w prośbie o poŜyczenie "kilku złotych",
odwołuje się do naukowej teorii o zaleŜnościach między podnietami a reakcjami
społecznymi. Czym socjologia naukowa róŜni się od socjologii potocznej?
Socjologia potoczna jest oparta na zdrowym rozsądku, na uogólnieniu codziennych
doświadczeń w sposób często emocjonalny, niesystematyczny i niezweryfikowany.
Socjologia naukowa opiera się na systematycznych badaniach, na posługiwaniu się
ustalonym aparatem pojęciowym, na sprawdzaniu hipotez i twierdzeń. RóŜnice
między nimi mogą być nieraz uderzające. Np. w badaniach socjologów i psychologów
amerykańskich w czasie drugiej wojny światowej niektóre twierdzenia
doświadczenia potocznego, Ŝe np. Ŝołnierze pochodzący ze wsi, z rodzin
farmerskich będą lepiej znosili trudy wojenne niŜ Ŝołnierze z rodzin miejskich,
lub przypuszczenie, Ŝe Ŝołnierze Murzyni będą lepiej walczyli pod dowództwem
oficerów Murzynów, okazały się zupełnie fałszywe i badania wykazały, Ŝe sprawy
miały się wręcz przeciwnie. Badania prowadzone w przemyśle nad efektywnością
kierownictwa wykazały, Ŝe wbrew potocznym przekonaniom kierownictwo
autokratyczne, polegające na surowej dyscyplinie i narzucaniu podwładnym woli
kierownika, bez konsultowania z nimi i bez wciągania ich do udziału w
przygotowywaniu decyzji, nie jest tak efektywne jak kierownictwo demokratyczne,
uwzględniające inicjatywę podwładnych i mające znaczenie większe efekty w
postaci wyŜszej wydajności pracy, lepszego jej wykonywania itp. W.I. Thomas i F.
Znaniecki w znanym dziele o chłopie polskim scharakteryzowali tę socjologię
"praktyczną", opartą na zdrowym rozsądku i wskazali, Ŝe przyjmuje ona trzy mylne
załoŜenia. Pierwsze, przyjęte milcząco, lub wyraźnie sformułowane, to załoŜenie,
Ŝe znamy rzeczywistość, poniewaŜ w niej Ŝyjemy, i Ŝe na tej podstawie Ŝyciowej
znajomości moŜemy przyjąć jako pewne nasze wiadomości o stosunkach społecznych.
Jest to ta sama postawa, która kiedyś wyraŜała się przyjmowaniem załoŜenia, Ŝe
Strona 2
Szczepański Elementarne Pojęcia Socjologii.txt
znamy świat fizyczny, poniewaŜ w nim Ŝyjemy i działamy, a zatem mamy prawo do
uogólnień bez specjalnych badań, tylko na podstawie zdrowego rozsądku. JednakŜe
praktyczna znajomość tej rzeczywistości społecznej jest bardzo ograniczona.
Praktyk zna tylko pewną niewielką część rzeczywistości społecznej, a o selekcji
tych fragmentów, które zna, decydują względy przypadkowe i jego cechy
subiektywne (jak zainteresowania itp.). Drugi błąd tej socjologii praktycznej
polega na stosowaniu niewłaściwej metody, gdyŜ jej uwaga skupia się zawsze na
osiągnięciu jakiegoś praktycznego celu, a podstawą stawiania zagadnień i
dobierania faktów do analizy jest zawsze ich ocena jako poŜądanych czy
niepoŜądanych z punktu widzenia załoŜonego celu. Praktyk stosuje więc tutaj
pewne normy, zakłada, Ŝe rzeczywistość się do nich stosuje, a w okresach
szybkich przemian społecznych, kiedy normy zawodzą, staje się bezradny wobec tej
rzeczywistości (np. bezradność polityków wobec niespodziewanie wybuchających
ruchów rewolucyjnych). Trzecim błędem tej socjologii praktycznej jest
rozpatrywanie faktów w izolacji od szerszych całości społecznych. Praktyk,
znający tylko swoją dziedzinę, nie szuka przyczyn i wyjaśnień niepokojących go
faktów w zjawiskach wykraczających poza praktyczną sferę jego działalności. Np.
prawnik skłonny jest szukać przyczyn przestępczości tylko w niedostatkach
systemu prawa, dyrektor fabryki z technicznym wykształceniem nie dostrzega
waŜności czynników psychologicznych i społecznych. Thomas i Znaniecki wskazują
wreszcie, Ŝe ta socjologia praktyczna przyjmuje ponadto dwa błędne załoŜenia:
1Ď) Ŝe ludzie reagują w ten sam sposób na te same wpływy, bez względu na swą
indywidualną przeszłość w Ŝyciu zbiorowym i Ŝe dlatego jest moŜliwe wywoływanie
identycznego zachowania u róŜnych osobników przy pomocy identycznych środków;
2Ď) Ŝe ludzie rozwijają spontanicznie, bez wpływu z zewnątrz, pewne tendencje,
które czynią ich zdolnymi do korzystania w pełni i w jednolity sposób z danych
warunków, Ŝe dlatego wystarcza stworzyć warunki sprzyjające lub usunąć
niesprzyjające, aŜeby wywołać lub stłumić te tendencje. Typowym przykładem było
wprowadzenie prohibicji w Stanach Zjednoczonych, kiedy twórcy ustawy sądzili, Ŝe
zakaz sprzedaŜy alkoholu spowoduje zanik spoŜywania alkoholu i zlikwiduje
wszystkie ujemne skutki tej konsumpcji. Tymczasem prohibicja zamiast zlikwidować
pijaństwo spowodowała jego wzrost, stworzyła nielegalną produkcję i przemyt oraz
wywołała ogromną falę przestępczości przedtem nieznanej. Te błędy praktyki
społecznej autorzy tłumaczą brakiem obiektywnych i wolnych od praktycznych celów
badań społecznych *1. Widzimy więc, Ŝe socjologia zdrowego rozsądku, potocznych
doświadczeń, wyczucia i intuicji nie wystarcza dla rozwinięcia socjologii
naukowej, tzn. dla prowadzenia badań zgodnie z regułami metodologii nauk i do
stworzenia logicznie poprawnej teorii wyjaśniającej zjawiska i procesy
zachodzące w Ŝyciu zbiorowym. JednakŜe wpływ socjologii zdrowego rozsądku był
potęŜny, a wspomagany naciskiem religii, filozofii, doktryn społeczno
politycznych, które to dziedziny refleksji na swój sposób tłumaczyły Ŝycie
społeczne spowodował, Ŝe dopiero w XIX wieku powstała i rozwinęła się
socjologia naukowa. Zakres badań Powiedzieliśmy ogólnie, czym się socjologia
zajmuje i czym się róŜni od potocznej i praktycznej refleksji nad Ŝyciem w
zbiorowościach. Spróbujemy teraz określić bliŜej zakres jej badań. Przede
wszystkim socjologowie muszą dokonać jakiegoś podziału i klasyfikacji ogółu
zjawisk i procesów zachodzących w Ŝyciu społecznym, Ŝeby na tej podstawie
dokonać systematyzacji swoich badań i konstrukcji teoretycznych. WyróŜniamy we
współczesnej socjologii następujące działy badań i zakresy teorii ogólnych: a)
Działy badające instytucje społeczne takie, jak: rodzina, instytucje
wychowawcze, instytucje polityczne, instytucje wymiaru sprawiedliwości,
instytucje naukowe, gospodarcze, a zwłaszcza przemysł, inne instytucje pracy,
instytucje religijne, oraz wszelkie inne rodzaje instytucji występujących w
róŜnych grupach i społeczeństwach. b) Działy badające róŜne typy zbiorowości i
grup ludzkich takich jak róŜnego rodzaju małe grupy i kręgi społeczne;
zbiorowości terytorialne, jak wieś, miasto i inne; kategorie zawodowe, warstwy i
klasy społeczne oraz kasty; grupy celowe i organizacje tworzone dla realizacji
określonych zadań; zbiorowości tworzące się na podstawie posiadania wspólnej
kultury itp. c) Działy badań nad procesami społecznymi takie, jak: procesy
dezorganizacji społecznej (alkoholizm, przestępczość, prostytucja); procesy
migracji i ruchliwości społecznej (tzn. przenoszenia się osób w przestrzeni
geograficznej i przechodzenia do innych zbiorowości oraz przechodzenia z jednej
warstwy lub klasy społecznej do innej); zjawiska i procesy wynikające z masowego
przekazywania treści kulturowych i informacji przez prasę, radio, telewizję i
film; konflikty zachodzące w społeczeństwach na tle rasowym, etnicznym,
politycznym; społecznymi skutkami procesów demograficznych, tzn. przedłuŜania
się Ŝycia ludzkiego, wysokiego lub niskiego przyrostu naturalnego; społecznymi
konsekwencjami chorób czy teŜ społecznymi warunkami ich powstawania. Te, tutaj
Strona 3
Szczepański Elementarne Pojęcia Socjologii.txt
tylko pobieŜnie wskazane, działy socjologii nazywa się czasami socjologią
szczegółową. Zadaniem tych działów jest systematyczny opis poszczególnych
dziedzin i wyjaśnianie zachodzących w nich zjawisk. Opis wymaga posiadania
odpowiedniego aparatu pojęciowego, a wyjaśnianie, tzn. ustalanie prawidłowości
ich przebiegu, wykrywanie związków i zaleŜności, tworzenie uogólnień wymaga
tworzenia teorii. Stąd zachodzi konieczność, aby nad tymi działami prowadzącymi
działania empiryczne i dąŜącymi do uogólniania stwierdzonych prawidłowości w
postaci teorii róŜnego zasięgu, tzn. teorii wyjaśniających węŜsze lub szersze
kompleksy zjawisk, budować teorie bardziej ogólne, wyjaśniające zjawiska i
procesy bardziej podstawowe, a zatem waŜne dla wszystkich dziedzin Ŝycia
społecznego. Np. socjologowie badający konflikty w przemyśle tworzą teorię
konfliktów przemysłowych, socjologowie badający politykę tworzą teorię
konfliktów politycznych i militarnych, w badaniach etnicznych i rasowych tworzy
się teorie konfliktów między narodami i rasami zadaniem socjologii ogólnej
jest tworzenie teorii wszelkich konfliktów występujących w społeczeństwach
ludzkich. Tak więc socjologia ogólna, na podstawie materiałów, uogólnień,
prawidłowości ustalonych w badaniach szczegółowych, chce tworzyć teorie
obejmujące zespoły zjawisk występujące w społeczeństwach. Jej zadaniem jest
takŜe ustalanie pojęć. Socjologia ogólna, od samego początku wyodrębnienia się
naszej nauki, rozwijała dwie teorie o powszechnym zasięgu, a mianowicie: teorię
struktur społecznych oraz teorię rozwoju czy teŜ, mówiąc bardziej ogólnie,
teorię zmian, tzn. zarówno rozwoju, jak i regresji zbiorowości społecznych.
Teoria struktur społecznych, zwana niekiedy teorią grup społecznych oraz teorią
społeczeństwa, stara się uogólnić wyniki badań nad róŜnymi typami i formami
zbiorowego Ŝycia ludzi i ustalić jego ogólne prawa. Studiuje ona elementy
składowe grup i zbiorowości wszelkiego rodzaju, zasady ich budowy, wzajemnego
przyporządkowania elementów składających się na zbiorowości i siły wyznaczające
ich funkcjonowanie. Bada spójność wewnętrzną grup, siły wyznaczające tę spójność
oraz siły i czynniki wywołujące ich rozkład. Teoria zmian uogólnia wyniki badań
nad zjawiskami i procesami przemian zachodzących w róŜnych grupach i
zbiorowościach. Punktem ich wyjścia są opisy przebiegu procesów i zmian w ich
natęŜeniu, np. wzrost lub zanik przestępczości w czasie, opisy zmian
zachodzących w zbiorowościach i instytucjach, które przez porównywanie, czy teŜ
stosowanie innych metod, moŜna uogólnić, dochodząc do teorii rozwoju czy postępu
społecznego, lub teŜ teorii wyjaśniających regresje i zanikanie zbiorowości,
zarówno w skali makrostruktur, tzn. wielkich zbiorowości, jak i mikrostruktur,
tzn małych grup. Obie te teorie ogólne dostarczają działom socjologii
szczegółowej aparatu pojęciowego, ogólnych dyrektyw badawczych, hipotez
kierowniczych i pozwalają na zastosowanie do poszczególnych działów
szczegółowych schematów wyjaśniających. One teŜ rozwijają teoretyczne załoŜenia
metod badawczych. Np. w monograficznym opisie wsi, miasta czy regionu
uprzemysłowionego posługujemy się terminologią wypracowaną w ogólnej teorii
grup, stosujemy pojęcia rozwinięte w teorii zmian, stosujemy metody opisu
wypracowane w oparciu o ustalone układy zaleŜności między zjawiskami
społecznymi. A więc, na przykład, opisując rodziny czy sąsiedztwa korzystamy z
pojęć wypracowanych w ogólnej teorii instytucji i stosunków społecznych. Metody
Zarówno socjologie szczegółowe, jak i socjologia ogólna posługują się w swoich
badaniach róŜnymi metodami. Musimy odróŜnić dwie sprawy: metody badań stosowane
w socjologii i metodę socjologiczną, która polega na zastosowaniu pojęć i teorii
socjologicznych do wyjaśniania zjawisk badanych przez inne nauki. Najogólniej
mówiąc, metoda socjologiczna moŜe być stosowana np. w psychologii, gdzie przy
jej pomocy szuka się społecznych wyznaczników zachowań ludzkich, lub w ekonomii,
gdy ekonomista, wyjaśniając przebieg procesów gospodarczych, odwołuje się do
takich czynników, jak struktura grup, w których te zjawiska przebiegają, ich
tradycje kulturowe, wyznaczające postawy i dąŜenia ekonomiczne ludności itp.
"Socjologizujący" historycy, wyjaśniając np. procesy polityczne w jakiejś epoce,
szukają czynników wyznaczających ich przebieg w strukturze klas i warstw
społecznych i ich interesach, w strukturze i organizacji grup nacisku, tzn. grup
starających się poprzez politykę państwa osiągać swoje partykularne interesy.
Metoda socjologiczna w tym znaczeniu jest wiązana z teorią tzw. socjologizmu,
stworzoną przez Emila Durkheima, głoszącą, Ŝe rzeczywistość społeczna jest
rzeczywistością podstawową i Ŝe wszystkie dziedziny działalności człowieka są
wyznaczane przez strukturę społeczeństwa, a zatem wszystkie nauki badające te
dziedziny powinny się posługiwać pojęciami socjologii. Lecz nawet na gruncie
innych teorii, odrzucających tezy socjologizmu, moŜna stosować pojęcia i teorie
socjologiczne jako pomocnicze, w opisie i wyjaśnianiu zjawisk prawnych,
gospodarczych, pedagogicznych, a nawet językowych i innych. Historia nauki
wykazała, Ŝe metoda socjologiczna okazała się bardzo uŜyteczna jako metoda
Strona 4
Szczepański Elementarne Pojęcia Socjologii.txt
pomocnicza w wielu naukach humanistycznych i społecznych. W swoich własnych
badaniach socjologowie posługują się róŜnymi metodami. Mówiąc w wielkim skrócie
trzeba tu odróŜniać: metody i techniki zbierania materiałów takie, jak:
obserwacja, ankiety, gromadzenie autobiografii i wypowiedzi osobistych (listy,
wspomnienia, zeznania), gromadzenie dokumentów (np. dokumenty sądowe),
przeprowadzanie sondaŜy i spisów itp. Rodzaj zbieranych materiałów i zastosowana
technika zaleŜą od zagadnienia i sposobu jego sformułowania. Np. jeŜeli chcemy
zbadać, jak zmieniały się postawy pokoleń wobec określonych zagadnień,
najlepszym materiałem będzie zebranie wypowiedzi, autobiografii obu pokoleń.
JeŜeli chcemy zbadać, jakie są motywacje aktualne ludności skłaniające ją do
oszczędzania, wtedy najlepiej jest według przygotowanego kwestionariusza
przeprowadzić wywiady z wylosowaną próbką ludności. W badaniach przemian
struktury wsi trzeba posługiwać się materiałami zebranymi w obserwacjach i
innymi dokumentami. Po zebraniu materiałów stosuje się róŜne metody ich
opracowania: analizę statystyczną, analizę treści wypowiedzi, analizę
jakościową, polegającą na ustalaniu i konstruowaniu typów zjawisk, analizę
porównawczą, oraz inne metody, których wykaz moŜna znaleźć w kaŜdym podręczniku.
Wreszcie w interpretacji zanalizowanych materiałów moŜna się posługiwać metodą
historyczną, metodą porównawczą, analizą matematyczną, lub teŜ moŜna łączyć
róŜne metody. Jak więc widzimy, zakres sposobów postępowania badawczego w
socjologii jest zróŜnicowany i prowadzenie badań socjologicznych wymaga
precyzyjnego przestrzegania reguł, gdyŜ praktyczne uczestnictwo i praktyczna
znajomość Ŝycia społecznego z jednej strony mogą być bardzo pomocne, ale z
drugiej strony są źródłem uprzedzeń, uproszczeń i zniekształceń w opisie i w
interpretacjach faktów *2. Socjologia i inne nauki społeczne Z tego, co
powiedzieliśmy dotychczas wynika jasno, Ŝe socjologia ma wiele punktów stycznych
z innymi naukami społecznymi. Socjolog powinien więc orientować się w ich
badaniach i teoriach. Na pierwszym miejscu trzeba tu wymienić psychologię, a
wśród jej działów zwłaszcza psychologię społeczną. Na pograniczu socjologii,
psychologii, psychologii społecznej oraz psychoanalizy rozwinęły się dwie teorie
mające duŜe znaczenie dla socjologii, a przez niektóre szkoły uwaŜane za istotną
część składową socjologii. Są to: teoria zachowania się jednostek w sytuacjach
społecznych i teoria zachowania się całych zbiorowości w róŜnych sytuacjach.
Obie te teorie rozwinęły się pod naciskiem potrzeb praktyki. Chodziło mianowicie
o przewidywanie zachowań się jednostek np. w czasie wyborów, zachowań
ekonomicznych np. w badaniach rynku, popytu na niektóre towary, zachowań w
innych sytuacjach, np. przewidywanie zachowań w sytuacjach zawodowych,
przewidywanie sukcesów studentów w studiach na wybranych kierunkach. Badania
prowadzone w tej dziedzinie miały więc zadania prognostyczne chodziło o
opracowanie zasad i uogólnień, pozwalających przewidywać zachowania się
jednostek, posiadających pewne cechy, w określonych sytuacjach. Druga teoria
zachowania się całych zbiorowości, np. grup zawodowych, tłumów, klas
społecznych, wielkich mas ludzkich, np. armii czy wielkich oddziałów wojskowych,
równieŜ powstawała pod naciskiem potrzeb praktycznych i miała dostarczać
racjonalnych podstaw dla przewidywania reakcji wymienionych tu typów zbiorowości
na róŜne sytuacje, np. w okresie nagłych kryzysów, reakcji na pewne pociągnięcia
polityczne, na politykę gospodarczą. Jest rzeczą jasną, Ŝe dla opracowania tych
teorii sama socjologia nie wystarcza, Ŝe jest tu potrzebna współpraca
psychologii, psychologii społecznej, czasami psychiatrii, lecz takŜe innych nauk
społecznych, jak historii i ekonomii, prawoznawstwa, etnografii i etnologii
(antropologii kulturalnej). Lecz z naukami tymi socjologia ma takŜe powiązania
poza badaniami nad zachowaniami jednostek i grup. Socjolog często musi korzystać
z materiałów i uogólnień tych nauk, korzystać z ich opracowań dla naświetlenia
moŜliwie wszechstronnego zjawisk i procesów społecznych. Materiały i teorie
demografii, geografii społecznej czy gospodarczej, historii kultury, róŜnych
działów statystyki są mu takŜe niezbędne w niektórych typach badań. Tym, co
odróŜnia socjologię od innych nauk społecznych, jest charakterystyczne tylko dla
niej poszukiwanie praw zjawisk zachodzących "między ludźmi", badanie struktur,
tzn. wzajemnego przyporządkowania sobie ludzi w zbiorowościach, praw
przyporządkowania elementów składowych zbiorowości jako całości, poszukiwanie
sił społecznych przejawiających się we wszystkich dziedzinach Ŝycia zbiorowego,
sił obiektywnych działających w małych i wielkich zbiorowościach. Socjologa
interesuje to, co jest specyficznie "społeczne", tzn. wynikające z wzajemnego
oddziaływania ludzi na siebie, obojętne czy są to oddziaływania spontaniczne,
niezaleŜne od woli i intencji jednostek, czy teŜ celowe i zamierzone. Głównym
przedmiotem zainteresowania socjologa są zawsze zbiorowości ludzkie, całości
tworzące się ze wzajemnych oddziaływań ludzi dąŜących do zaspokojenia swoich
potrzeb, całości tworzone z jednostek, grup, instytucji, wartości kulturalnych,
Strona 5
Plik z chomika:
Norvipolec
Inne pliki z tego folderu:
Znamiecki Florian - Socjologia wychowania.doc
(8908 KB)
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. - Metody badawcze w naukach społecznych.zip
(193253 KB)
Socjologia wychowania, edukacji i oświaty..pdf
(291 KB)
Jan Szczepański - Elementarne pojęcia socjologii.pdf
(588 KB)
Inne foldery tego chomika:
Andrzej Sapkowski
Arystoteles
Business English
Dark Tower The Battle of Jericho Hill
DICKSON R GORDON
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin