wyklady.doc

(945 KB) Pobierz
w1 - - pedagogika jako nauka - Warunki (przedmiot badan, terminologia, metodologia) (021006)

w1 - - pedagogika jako nauka - Warunki (przedmiot badan, terminologia, metodologia) (021006)

 

Cele badania:

·                     Plan - przygotowanie koncepcji badań - pisemny plan własnych badań - odpowiada etapom badania naukowego

·                     Przeprowadzenie

·                     Opracowanie wyników

 

1.        Etapy badania naukowego a etapy postępowania w badaniach pedagogicznych.

2.        Istota rodzaje i warunki poprawności problemów i hipotez badawczych

3.        procedura formułowania problemów badawczych

4.        pojęcie i rodzaje zmiennych i wskaźników w pedagogice

5.        wskaźniki a narzędzia badawcze

 

Etapy:

I.  Temat pracy

II.     Przedmiot badań - to czym badacz w swoich badaniach się zajmuje (co? procesy, zjawiska, opinie, zdarzenia, relacje)

III.   Cele badań

- podział celów:

o        poznawczy - precyzyjne zaznaczenie do czego badacz zmierza, co chce uzyskać, co jest jego zamiarem, dążeniem; sformułowanie celu poznawczego jest zawsze zdaniem oznajmującym

o        praktyczny - wykazanie praktycznej przydatności wyników badań: po co, komu i dlaczego wyniki badań mogą być przydatne

- podział celów (wynikający z funkcji nauki); cele te składają się na cel poznawczy;:

o        deskryptywny czyli opisowy (co badacz chce opisać w swym badaniu),

o        eksplikatywny czyli wyjaśniający (co chce badacz wyjaśnić w swym badaniu),

o        prognostyczny (badacz opisuje jakie są prognozy),

o        ewakuacyjny czyli wartościujący (badacz wartościuje swoją propozycje zmian, dlaczego to co proponuje jest lepsze);

- cel osobisty - osobiste zainteresowanie badacza badaniem

- cel społeczny - gdy wyniki badań wdrożone będą mogły pomóc czy ulepszyć przebieg procesu...

IV.  Sformułowanie problemu głównego

- Problem - pytanie na które poszukujemy odpowiedzi

- rodzaje problemów:

o        informacyjne (odpowiedz uzyskuje się przez pytanie, szukanie w źródłach),

o        badawcze (pytanie lub zespół na które można znaleźć odpowiedż tylko przez podjecie badania naukowego)

- rodzaje pytań badawczych:

o        charakterze dopełnienia (jaki, który, dlaczego, w jaki sposób; o złożone kwestie, winne być rozbite na pytania prostsze),

o        o charakterze rozstrzygnięcia (proste, o bardzo szczegółowe kwestie; czy...)

- cechy poprawnego pytania, warunki poprawności:

o        przy pomocy terminologii naukowej;

o        precyzyjnie określony zakres i zasięg;

o        rozstrzygalność (możliwość znalezienia odpowiedzi);

o        praktyczność, użyteczność (odpowiedz na problem powinno komuś służyć);

V.     sformułowanie hipotezy głównej

- hipoteza - przypuszczalna odpowiedz na sformułowany problem badawczy

- warunki poprawności:

o        terminologia naukowa,

o        precyzyjny zakres i zasięg;

o        tak ujęta aby dała się zweryfikować (nie ogólnikowa);

o        składa się z części poznawczej (jest tak i tak) i wyjaśniającej (ponieważ...);

- źródła hipotezy: literatura, praktyka, obserwacja własna;

VI.  Rozbicie problemu głównego na problemy szczegółowe - pytania szczegółowe to elementy  wyjaśniającej części hipotezy

VII.                         Sformułowanie hipotez szczegółowych do poszczególnych problemów szczegółowych

VIII.                      W badaniach weryfikacyjnych - określenie zmiennych: niezależnej, zależnej, pośredniczących i dobór wskaźników:

- zmienna niezależna - przyczyna

- zmienna zależna - skutek

- zmienna pośrednicząca - kontekstowa (modyfikuje siłę związku miedzy przyczyną a skutkiem)

- wskaźnikowanie wynika z pośredniego badania przedmiotu (nieosiągalność bezpośrednia);

- wskaźnik – czynnik, informacja, element na podstawie którego wnioskujemy że zachodzi to zjawisko które nas interesuje

- rodzaje wskaźników:

o        empiryczne (łatwe do zaobserwowania),

o        definicyjne (wynikające z definicji danego zjawiska, procesu),

o        inferencyjne (oparte na wnioskowaniu);

IX.  Wskazanie metod, technik i narzędzi badawczych przy pomocy których można badanie przeprowadzić

X.     Sposób dobrania próby badawczej

XI.  Sugerowanie sposobu opracowania badań

 

w2 (1610)

 

1. Teoretyczne podstawy badań;

o        Teoria pedagogiczna - układ logicznie i rzeczowo powiązanych twierdzeń stanowiących próbę wyjaśnienia faktów, zjawisk, procesów związanych z wychowaniem, nauczaniem, kształceniem

o        Teorie generalizujące - dostarczają stosunkowo dokładnego opisu i wyjaśnienia określonego wycinka rzeczywistości pedagogicznej (koncepcje osobowości (Tomaszewski), teoria zachowania się w sytuacji stresu)

o        Teorie prakseologiczne - dotyczą wyjaśnienia różnych strategii oddziaływań które maja na celu usprawnienie udoskonalenie szeroko rozumianej praktyki pedagogicznej

o        Znaczenie teorii -

o        Zechowska - teorie I ich modele:

 

2. charakterystyka i funkcje teorii w badaniach pedagogicznych;

o        ukierunkowanie podejmowanych badań;

o        ułatwienie sformułowania problemu badawczego;

o        pogłębienie interpretacji i analizy wyników badań;

o        potwierdzenie założeń teoretycznych;

 

3. Koncepcja badań w pedagogice - propozycja

o        Koncepcja badań - Pisemny plan własnych badań

o        Przykład:

              - przedmiot

              - cele

              - sformułowanie problemu: jaki jest wpływ środowiska rodzinnego na poziom wyników w nauce uczniów w klasach III w środowisku miejskim?

              - sformułowanie hipotezy:

·         wymaga: szczegółowego przeglądu literatury naukowej; zdefiniowania podstawowych pojęć występujących w problemie głównym (środowisko rodzinne – zależne od struktury rodziny (1), warunków społeczno-ekonomicznych (2), kultury pedagogicznej rodziców (3), wyniki w nauce - …);

·         ujecie hipotezy głównej: w rezultacie analizy literatury przedmiotu badań i obserwacji własnych w badaniach przyjęto że środowisko rodzinne ma wpływ na poziom wyników w nauce uczniów klas III w środowisku miejskim ponieważ oddziaływanie poszczególnych czynników określających je (1. Struktura rodziny 2. warunki społeczno-ekonomiczne 3. Kultura pedagogiczna rodziców) powoduje uzyskiwanie przez uczniów zróżnicowanych osiągnięć. Ich korzystny układ warunkuje wyniki wysokie a niekorzystny - niskie

              - sformułowanie problemów szczegółowych i hipotez szczegółowych:

·       trzy problemy - 1. Jaki jest wpływ struktury rodziny na poziom wyników w nauce uczniów klas III w środowisku miejskim? 2. jaki jest wpływ warunków społeczno-ekonomicznych na poziom wyników w nauce uczniów klas III w środowisku miejskim? 3 jaki jest wpływ kultury pedagogicznej rodziców na poziom wyników w nauce uczniów klas III w środowisku miejskim?;

·       sformułowanie hipotez szczegółowych wymaga szczegółowego przeglądu literatury naukowej i zdefiniowania podstawowych pojęć występujących w problemach szczegółowych (struktura rodzinny - rodzaj rodziny, liczba dzieci w rodzinie, pokoleniowość; warunki społeczno-ekonomiczne - …, kultura pedagogiczna - …); trzy hipotezy szczegółowe: 1. W badaniach przyjęto, że struktura rodziny ma wpływ na poziom wyników w nauce uczniów klas III w środowisku miejskim ponieważ rodzaj rodziny, liczba dzieci w rodzinie, liczba wspólnie zamieszkujących pokoleń określa czas który rodzice mogą przeznaczyć na opiekę nad dzieckiem. Korzystny układ tych czynników sprzyja uzyskiwaniu przez dziecko wyników wysokich a niekorzystny – niskich; 2. W badaniach przyjęto, że warunki społeczno-ekonomiczne mają wpływ na poziom wyników w nauce uczniów klas III w środowisku miejskim ponieważ… 3. …

              - określenie zmiennych i wskaźników:

·             zmienna niezależna główna - środowisko rodzinne;

·             zmienne niezależne szczegółowe - struktura rodziny (rodzaj rodziny - wskaźniki: rodzina pełna, rodzina niepełna; liczba dzieci - wskaźniki: 1 dziecko, 2 dzieci, …; pokoleniowość rodziny – wskaźniki – 2 pokolenia, 3 pokolenia,…); warunki społeczno-ekonomiczne rodziny (warunki społeczne: poziom wykształcenia - wskaźniki: podstawowe, zawodowe; rodzaj wykonywanej pracy – wskaźniki:…; warunki ekonomiczne: sytuacja materialna – wskaźniki:…, indywidualne warunki mieszkaniowe dziecka – wskaźniki:…);

·             zmienna zależna - poziom wyników w nauce - wskaźniki: niski, średni, wysoki;

 

4. Układ problemów i hipotez badawczych a struktura pracy magisterskiej

              - problem główny -> temat pracy

              - wstęp

              - rozdz. I - teoretyczne podstawy:

1. Definiowanie podstawowych pojęć;

2. Teorie na temat problemów szczegółowych

              - rozdz. II - metodologia badań własnych:

1. Przedmiot i cele,

2. Sformułowanie problemów i hipotez badawczych, określenie zmiennych i wskaźników,

3. Metoda, techniki, narzędzia badawcze,

4. organizacja i przebieg badań,

5. Charakterystyka badanej próby

              - rozdz. III - część badawcza - ile problemów szczegółowych tyle części empirycznych (z nazwy problemu wynika tytuł rozdziału empirycznego); każda część zawiera od razu opracowanie wyników i weryfikacje hipotez szczegółowych, wnioski z badań

              - zakończenie

 

5. Analiza najczęściej popełnianych błędów

 

w3 (301006)

1. Badania ilościowe i pomiar w pedagogice

2. Metody statystyczne w naukach pedagogicznych

3. Podstawowe pojęcia statystyki:

o        Cechy statystyczne - zmienne - właściwości którymi charakteryzuje się badana zbiorowość które mogą stanowić kryterium podziału tej zbiorowości w rezultacie czego można wykryć pewne prawidłowości;

o        grupy zmiennych :

- jakościowe (płeć, częstotliwość czegoś) - określanie ich polega na zakwalifikowaniu badanego obiektu do dokładnie jednej z dopuszczalnych kategorii; podział:

·  dwudzielne – np. płeć, za lub przeciw,

·  wielodzielne - więcej wariantów występowania niż dwa – np. forma spędzania czasu

- ilościowe - są wyrażone przy pomocy liczb (wielkość lub stopień natężenia); mierzy się w pewnych jednostkach; podział:

·         ciągła – np. waga, wzrost - miedzy dwa warianty można wpisać wiele innych;

·         skokowa - przyjmują tylko wartości całkowite – np. ilość dzieci w rodzinie)

4. Pomiar w pedagogice - istota i właściwości

o        Pomiar - przyporządkowanie liczb przedmiotom, zjawiskom, zdarzeniom zgodnie z określonymi zasadami w taki sposób aby odzwierciedlały zachodzące między nimi relacje

o        Właściwości:

- charakter ilościowy - badacz posługuje się częściej liczbami niż literami

- Charakter pośredni - żadna z właściwości badanych nie jest możliwa do pomiaru wprost, w sposób bezpośredni, dokonuje się pomiaru na podstawie wskaźników tych zjawisk, procesów, relacji którymi badacz jest zainteresowany;

- Charakter względny, relatywny - żadna z mierzonych właściwości nie jest mierzona z absolutną dokładnością ponieważ punktem odniesienia dla wyników pomiaru nie jest absolutne zero tylko wartości przeciętne

o        Przedmiot pomiaru - właściwości faktów, procesów, zjawisk

5. Rodzaje skal pomiarowych

o        Nominalna - pomiar cech jakościowych; np. rodzaj zainteresowań (x): muzyczne, matematyczne, czytelnicze, sportowe; właściwości: warianty występowania są sobie równe, możliwość zestawienia dwóch cech, wyznaczenia dominanty (wartość najczęstsza); a=b=c=d

o        Rangowa - porządkowa - pomiar cech ilościowych; np. wyniki testu (y): 25,30,50; porządkowanie wariantów pod względem nasilenia; właściwości: możliwość wyliczenia średniej arytmetycznej, odchylenia standardowego, mediany, dominanty; współczynnika korelacji; a<b<c<d;

o        Przedziałowa - interwałowa - pomiar cech ilościowych; zmie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin