Józef Ignacy Kraszewski - Stara baśń (BN).doc

(89 KB) Pobierz

Józef Ignacy Kraszewski: Stara baśń. Powieść z XI wieku. opr: Wincenty Danek

 

Stara baśń jest pierwszym ogniwem cyklu 29 kronik powieściowych Kraszewskiego z dziejów Polski.

 

I.                   Rodowód Starej baśni:

 

Stara baśń jest artystyczną realizacją znacznej części poszukiwań pisarza na terenie dziejów Słowiańszczyzny i początków Polski- zainteresowania Kraszewskiego problematyką Słowiańszczyzny, w charakterystycznym powiązaniu z ludoznawczym nastawieniem.

 

              → Kraszewski przystąpił do kreślenia opartej na podaniach pierwszych kronikarzy wizji               prahistorycznych dziejów Polski z zamiarem stworzenia dzieła, które mogłoby zastąpić               oryginalne, pochodzące przynajmniej ze średniowiecza ludowe pieśni czy epos bohaterski               ludowego pochodzenia.

 

              → Wykorzystał potencjalne literackie możliwości tkwiące w legendach i podaniach               (głównie kroniki Długosza). Chciał wypełnić lukę w dziejach naszego średniowiecznego               piśmiennictwa, utworzoną przez to, że nie było w niej bohaterskiej epiki. (*zamiar czysto               literacki)

 

              motywy patriotyczne: dać świadectwo pochodzeniu, dawności organizacji państwowej,               poziomowi kultury naszych przodków w X i XI wieku- sytuacja polityczna i wzrost               tendencji germanizacyjnych składały się na taką decyzję (*zamiary obywatelskie,               narodowe)

 

              → wielkie „zamówienie społeczne” na wszelkie artystyczne realizacje, związane z               początkami naszych dziejów

 

              → polemiczny charakter Starej baśni w stosunku do cyklu powieściowego Gustawa               Freytaga: Die Ahnen- Przodkowie.

 

OKOLOCZNOŚCI

ŹRÓDŁA

(szlaki literackiej tradycji gatunku, z której wyrosła powieść Kraszewskiego- nie jest pewne czy wszystkie te, chronologicznie wcześniejsze dzieła, poza ogólną inspiracją artystyczną, mogły wpłynąć na kształt ideowo- artystyczny Starej baśni )

1) Jeszcze w czasach młodości pisarza gromadzone materiały ludoznawcze i etnograficzne

 

- charakterystyczne dla Kraszewskiego powiązanie ludoznawczych zainteresowań z bardzo intensywnym przejęciem się problematyka słowianoznawstwa

- baczna obserwacja naukowej produkcji historycznej, dotyczącej początków państwowości polskiej i pradziejów narodu (Joachim Lelewel, Karol Szajnocha)

- wczesne dzieła:  Anafielas dotyczący dziejów Litwy; Sztuka u Słowian; Odczyty o cywilizacji w Polsce

 

- refleksja nad początkami państwa łączyła się u pisarza automatycznie z refleksją nad znaczeniem

 

pieśni ludowej dla wyjaśnienia  charakteru narodowego i jego pierwotnych dziejów (Jeśli nam przyjdzie szukać panującego w nich uczucia, znajdziemy chyba jedną tęsknotę […]), oraz

 

podania, „będącego rozdartym na szmaty śpiewem”:

 

Lud z ubiegłych swych przygód tworzy to, czego dusza jego pragnie: ideał swój dziejowy. Prawda w nich nie absolutna, nie kronikarska, ale duchowa. Dlatego podania za podstawę badań dziejowych rzadko służyć mogą, ale są tkanką ważną dla badacza narodowego ducha”

 

KANON INTERPRETACYJNY, którym kierował się Kraszewski tworząc swoją powieść o Popielu i Piaście

 

1) Franciszek Salezy Jezierski: Rzepicha (1790)

 

- dzieje poznania się, małżeństwa i życia rodzinnego Piasta,  Rzepichy i Siemowita; opowieść o sprawiedliwych rządach Piasta, zwycięstwach Siemowita itd.

- odautorskie konfrontacje bytu i moralności ludu wiejskiego z zepsuciem na dworach pańskich i w mieście

- dziwaczne przemieszanie kultu bóstw słowiańskich z rzymskim Olimpem

 

- zapożyczenia: sposób ukazania postaci Piasta, mocne akcentowanie chłopskiego rodowodu Rzepichy i Piasta

 

2) Franciszek Salezy Jezierski: Goworek

3) Aleksander Bronikowski: Mysza wieża

 

              - własna interpretacja zanotowanych przez   kronikarzy legend i postaci (np.pijany przeważnie Popiel i jego zła żona Gierda)

              - utwór utrzymany w poetyce grozy

 

- zapożyczenia: postać Popiela- okrutnika i pijaka; pewne cechy Gierdy do postaci               Brunhildy; elementy stylizacyjne w odtworzeniu sytuacji na dworze w Kruszwicy

 

4) Tadeusz Bułharyn: Słowianie czyli oswobodzenie Arkony. Powieść z dziejów starożytnych (1828)

 

              - pomysły fabularne; szczegóły koncepcji tematycznej

- akcentowanie jedności Słowian w walce obcym naporem

 

2) Rozbudzone z inicjatywy Towarzystwa Przyjaciół Nauk prace zbierackie przejawów twórczości ludowej wszystkich narodów, które wchodziły w skład dawnej Rzeczypospolitej

              (m.in. Jan Paweł Woronicz, Hugo Kołłątaj)

 

              - charakterystyczny stosunek do przeszłości narodowej, typowy dla lat schyłku               Rzeczypospolitej i lat porozbiorowych- rewizja oświeceniowego krytycyzmu przedhistoryczny przekazów, wyraźnie patriotyczny charakter podejmowania owej tematyki, w oczywistym związku z katastrofą polityczną i pierwszymi  usiłowaniami „wybicia się na  niepodległość”

              - propaganda twórczości literackiej, ożywiającej przeszłość narodową

              - marzenie o stworzeniu „słowiańskiej epopei”

              - koncepcja historycznej powieści dokumentalnej, skomponowanej w oparciu o mity i legendy, zachowane w zniekształconym zapisie kronikarskim

5) Christoph Martin Wieland: Libussa albo założenie miasta Pragi

6) Ignacy Krasicki: Powieść prawdziwa o narożnej kamienicy w Kukurowcach (1794)

 

- alegoryczna wykładnia dziejów Polski ( prawdopodobne źródło pomysłu powieści o formowaniu się narodu i państwa polskiego)

 

 

7) Mieczysław Romanowski: Popiel i Piast (1862)- tragedia w pięciu aktach

 

              - własna interpretacja podań o Popielu i Piaście (Popiel- bohater tragiczny   utworu)

              - wrażenie chaosu, braku konsekwencji myślowej i artystycznej

 

3) Działalność Zoriana Dołegi Chodakowskiego- źródło podstaw naukowych i wzorów praktycznego działania.

8) Julian Ursyn Niemcewicz: Śpiewy historyczne (Śpiew I: Piast)

- poetycka tradycja tematu

              - popularna wersja tematu

 

* także: Lilla Weneda Słowackiego- wymieniana jednak tylko dla ścisłości [ ;) ]

*Antoni Małecki: Lechici w świetle historycznej krytyki (1897)

 

              - dzieje sporu kronikarzy i historyków o sprawę   najazdu Lechitów n kraj Polan

              - pozytywne komentarze Starej baśni

9)Juliusz Słowacki: Balladyna i Rapsod I Króla Ducha

 

              - mogły wpłynąć na pomysł Starej baśni

10) fragment nieukończonego dramatu Słowackiego: Krak

11) C. K. Norwid: Krakus, książę nieznany (1861)

12) Teofil Lenartowicz: Wanda (1876), Szopki (1849), O królu Popielu i o myszach (1895)

13) średniowieczne zabytki literatur zachodnich: Pieśń o Rolandzie, Pieśń o Nibelungach

 

II.                 Stara baśń

 

INFORMACJE OGÓLNE:

 

Ø                  prace nad przygotowaniem Starej baśni bezpośrednio poprzedzają doświadczenia Kraszewskiego związane z kończonym właśnie cyklem saskim: Hrabina Cosel (1874), Bruhl (1875), Z siedmioletniej wojny (1876)

 

              → trylogia saska- świadectwo artystycznej dojrzałości i słuszności teoretycznych koncepcji               pisarza, związanych z powieścią historyczną- można tworzyć dzieła powieściowe o               wysokiej randze literackiej dzięki umiejętnemu operowaniu autentycznymi postaciami,               zdarzeniami i               konfliktami oraz wprowadzaniu poświadczonych dokumentami szczegółów               tła obyczajowego i kulturalnego

 

              fikcja i wyobraźnia ograniczone do dialogów, kompozycji i zabiegów narracyjnych

 

Ø                  w zakresie powieściowej prozy historycznej rezygnuje Kraszewski z beletryzacji zdarzeń czy procesu dziejowego na podstawie zapisów dokumentarnych, a skupia się na zasłyszanych lub w inny sposób przez tradycję przekazywanych opowiadaniach o sprawach czy ludziach z marginesu wielkiej historii

 

Ø                  kładzie nacisk na ciekawą relację o przygodach i awanturach

 

Ø                  posługuje się chwytami gawędowymi

 

kompozycja kronikarska...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin