Konspekt zajęcia otwartego dla rodzicówProwadzące: Renata Mynarska ,Agnieszka Grochocka Grupa wiekowa: Średniaki (4 - 5 - łatki) Temat kompleksowy: Poznajemy polskie tradycje wielkanocne.Temat: dnia: „Święta tuż, tuż" — poznawanie polskich tradycji ludowych związanych obchodzeniem Świąt Wielkanocnych. Zabawy integracyjne doskonalące umiejętność komunikowania się w grupie. Tworzenie kartki wielkanocnej wspólnie z rodzicami korzystając różnorodnych materiałów. „Śmigus - dyngus" - zabawa ruchowa.Cele ogólne:Poznawanie polskich tradycji ludowych związanych z obchodzeniem świąt.- Rozwiązywanie zagadek związanych ze świętami.- Podejmowanie działalności plastycznej dążąc do osiągnięcia wspólnego celu. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w grupie.Cele szczegółowe:Dziecko:- zna polskie tradycje ludowe związane z obchodzeniem świąt, potrafi rozwiązywać zagadki,- podejmuje działalność plastyczną dążąc do osiągnięcia wspólnego celu,- potrafi współdziałać w grupie.Metody pracy:słowna - rozmowa, objaśnienia, zagadki, quiz,- oglądowa - pokaz, obserwacja,czynna — udział dzieci w zajęciach, stawianie zadań do wykonania.Formy pracy:indywidualna- w parach, zespołowa.Środki dydaktyczne:- zagadki,- pytania - quiz świąteczny,- tamburyn,- płyta cd z muzyka relaksacyjną,- nożyczki, papier kolorowy, bibuła, klej, kredki, flamastry,- kolorowe pałeczki.Przebieg zajęcia:1. Przywitanie wszystkich zebranych gości.2. „ Wiłam was " zabawa ze śpiewem.Dzieci w rozsypce śpiewają powitalną piosenkę.WSZYSCY SĄ, WITAM WAS ZACZYNAMY JUŻ CZAS JESTEM JA, JESTEŚ TY RAZ, DWA, TRZY.3. „Ludzie do ludzi" zabawa integracyjna.Dzieci biegają po sali w rytm muzyki, gdy muzyka milknie witają się różnymi częściami ciała: czoło, policzki, broda, ręce, brzuch, itp.4. Ekspresja werbalna - zagadki świąteczne.Dzieci rozwiązują wraz z rodzicami zagadki o tematyce świąt wielkanocnych i odnajdują do nich przedmioty.Jak się nazywa skorupka od jajek,Co na Wielkanoc świetnie się nadaje? (pisanka)Upleciony ze słomy, z wikliny, Chętnie nosi owoce, jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem, a i grzyby przyniesie z lasu. (koszyk)Żółciutkie kuleczki za kura się toczą.Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą, (kurczątka)Z czym się to wam kojarzy?5. „ Śmigus - dyngus " - inscenizowanie obrzędu.Nauczycielka gra na tamburynie, dziewczynki wychodzą na środek sali i poruszają się swobodnie podskokami. Na przerwę w muzyce wbiegają chłopcy i naśladują polewanie dziewczynek wodą. Zabawę powtarzamy kilka razy.6. „ Zagubione kurczątko " — zabawa słuchowa.Dzieci siedzą na dywanie. Jedno z nich „kurka" odchodzi na bok i odwraca się do nich tyłem. W tym czasie nauczycielka wskazuje ręką dziecko, które naśladuje głos kurczątka na sylabie pi. „Kurka" ma odszukać swoje „kurczątko". Zabawę powtarzamy kilka razy.7. „Pisanki" - piosenka. Pisanki, pisanki jajka malowane,Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanekPisanki, pisanki jajka kolorowe,Na nich malowane bajki pisankowe.Na pierwszej kogucik, a na drugiej słońce,Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące,Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdeczki.Na każdej pisance barwne opowiastki.8. „Pisanki" - zab. dydaktyczna do piosenki.„Która to pisanka?" — przeliczanie pisanek liczebnikami porządkowymi, odgadywanie prawidłowej kolejności ułożenia pisanek poprzez podniesienie pałeczki - ćwiczenie logicznego myślenia.9. „Pieczenie ciasta" - zab. ruchowa do piosenki z repertuaru KLANZA10. Quiz utrwalający wiadomości o świętach wielkanocnych - „TAK. - NIE".- Święta wielkanocne obchodzimy zimą?W czasie świąt wielkanocnych święcimy choinki?Na święta wielkanocne malujemy jajka?W święta wielkanocne dzielimy się opłatkiem?- Jeden ze zwyczajów świąt wielkanocnych to polewanie się wodą? W niedzielę palmowa święcimy chleb?Na Wielkanoc pieczemy mazurki?11. Praca przy stolikach - wykonanie kartki świątecznej - naklejanie elementów, ozdabianie według własnego pomysłu. Pracy towarzyszy muzyka relaksacyjna.12. Prezentacja prac — galeria.13. Zakończenie zajęcia - udzielenie pochwał, podziękowanie wszystkim za wspólną zabawę i aktywność podczas zajęcia.
kamaa34