Arkusz analizy zgodności programu z podstawą programową Strona 1 z 4
Arkusz analizy zgodności programu z podstawą programową
IMIĘ I NAZWISKO NAUCZYCIELA ………XXXXXXXXXX………………..............................................
NAUCZANY PRZEDMIOT ...................Wychowanie przedszkolne.................................................
NAZWA PROGRAMU …”Wesołe przedszkole i przyjaciele”……………………......................................
LICZBA GODZIN DANEGO PRZEDMIOTU W CYKLU KSZTAŁCENIA …25………………………..............
LICZBA GODZIN NIEZBĘDNA DO REALIZACJI PROGRAMU ……………25…………..............................
Treści nauczania
– wymagania szczegółowe z podstawy programowej
Czy zawarte są w programie?
Tak*
Nie
Dziecko obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
Dziecko przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
Dziecko w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
Dziecko wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych;
Dziecko umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.
Dziecko umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;
Dziecko właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
Dziecko samodzielnie korzysta z toalety;
Dziecko samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież;
Dziecko utrzymuje porządek w swoim otoczeniu;
Dziecko zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
Dziecko mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
Dziecko uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
Dziecko w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach;
Dziecko przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);
Dziecko grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;
Dziecko stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć;
Dziecko dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;
Dziecko dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne;
Dziecko jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
Dziecko uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
Dziecko wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
Dziecko orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu;
Dziecko zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;
Dziecko wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości);
Dziecko próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie;
Dziecko wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
Dziecko odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską);
Dziecko śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
...
mariadylo