1
TREŚCI I ZADANIA DO REALIZACJI W RAMACH PROGRAMU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DLA MACIEJA G. NA ROK SZKOLNY 2010/2011
TREŚCI
PROGRAMOWE
FORMY PRACY Z DZIECKIEM
UWAGI DO
REALIZACJI
SFERA ROZWOJU SPOŁECZNEGO I EMOCJONALNEGO
1. Nauka posługiwania się własnym imieniem i nazwiskiem.
2. Zwracanie uwagi na bezpieczne poruszanie się w budynku przedszkolnym (eliminowanie biegania).
3. Kształcenie nawyków samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych (ubierania, rozbierania się).
4. Przestrzeganie zasady odkładania rzeczy na ustalone miejsce, dbanie o porządek w szatni i swojej szafce.
5. Wypełnianie obowiązków dyżurnego – nakrywanie do stołu, pomaganie nauczycielowi np. rozdawanie kartek, kredek itp.
6. Przestrzeganie zasad zgodnego współżycia w grupie (uznawanie praw innych, do uczestnictwa w zabawie, korzystania z zabawek, przyborów, unikanie skarżenia, pokojowe rozwiązywanie konfliktów, zwracanie się o pomoc do nauczyciela).
7. Wzmacnianie pozytywnych zachowań poprzez pochwałę indywidualną oraz na forum grupy.
8. Wspólna ocena zachowań pozytywnych i negatywnych w grupie w celu wzmacniania zachowań pozytywnych oraz nabywania umiejętności odróżniania dobra od zła.
9. Nawiązywanie przyjacielskich stosunków z rówieśnikami, okazywanie serdeczności i umiejętności w kontaktach z innymi.
SFERA ROZWOJU POZNAWCZEGO
- EDUKACJA JEZYKOWA
1. Rozwijanie zasobu słownictwa czynnego poprzez indywidualne rozmowy zainspirowane przez nauczyciela.
2. Zwracanie uwagi na poprawność wypowiadanych słów – poprawianie – zachęcanie do powtarzania słowa, ćwiczenia mięśni narządów mowy, dmuchanie, cmokanie, oblizywanie językiem warg.
3. Wdrażanie do ważnego słuchania treści poprzez sadzanie dziecka obok nauczyciela, stosowanie przerywników w postaci zabaw ruchowych, zadawanie pytań.
4. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej (układanie puzzli, piramidek).
5. Oglądanie książeczek z ilustracjami jednego przedmiotu na każdej stronie z głośnym nazywaniem (wykorzystanie różnych ilustracji np. zwierząt, przedmiotów)
6. Nazywanie części przedmiotów np. w samochodzie (szyb, kół, kierownicy), części ciała u dziecka, lalki i na obrazku.
7. Zgadywanie typu „Czego brakuje”.
8. Rozpoznawanie głosów zwierząt i odgłosów z otoczenia na podstawie zestawu „ Słucham i mówię”
9. Ćwiczenia w rysowaniu kreski pionowej i poziomej (najpierw po śladzie, później samodzielnie).
10. Zwracanie uwagi na natężenie głosu w rozmowie, zabawie.
11. Oglądanie książeczek sytuacyjnych z nazywaniem przez nauczyciela odpowiednich czynności a następnie odtwarzaniem danej sytuacji wraz z dzieckiem np. czesanie, mycie, mycie, ubieranie.
EDUKACJA
MATEMATYCZNA
1. Ćwiczenia w różnicowaniu kształtów koło, trójkąt, kwadrat (manipulowanie figurami płaskimi – dobieranie do pary, układanie dowolnych kompozycji).
2. Ćwiczenia w rozumieniu pojęć :na, w, pod.
3. Rysowanie koła i kwadratu (po śladzie oraz podejmowanie prób samodzielnego rysowania).
4. Ćwiczenia orientacji w obrębie własnego ciała (poprawne wskazywanie, nazywanie części ciała oraz poznawanie określeń dotyczących stronności własnego ciała: prawa ręka – prawa noga, lewa ręka –lewa noga).
PRZYRODNICZO-ZDROWOTNA
1. Nabywanie umiejętności odpowiedniego ubierania się (zdejmowania ubrania, gdy jest zbyt ciepło).
2. Zwracanie uwagi na dokładne mycie rąk i twarzy oraz kulturalne spożywanie posiłków.
3. „Otwieranie oczu i nastawianie uszu na wszystko co się dzieje w przyrodzie” - stymulowanie dziecka podczas spacerów do intensywnej obserwacji przyrody oraz nazywania wszystkiego co zobaczy (np. pąki, liście, odgłosy, zwierzęta).
4. Nazywanie zwierząt hodowlanych oraz naśladowanie odgłosów, które wydają.
PLASTYCZNO- TECHNICZNA
1. Wznoszenie budowli z klocków np. domek.
2. Kształcenie umiejętności trzymania nożyczek oraz cięcia po linii prostej.
3. Wykonywanie prac różnymi technikami plastycznymi (kolorowanie kredkami , malowanie farbami, wyklejanie kolorowym papierem itp.)
4. Ćwiczenia w utrwalaniu nazw kolorów (dobieranie - nauczyciel nazywa kolory, nie wymagając tego od dziecka, a później żądając powtórzeń).
EDUKACJA MUZYCZNA
1. Ćwiczenia słuchowe (zestaw „Słucham i mówię”).
2. Zapamiętywanie słów i melodii piosenek oraz przyśpiewek podczas zabaw ruchowych.
3. Reagowanie na sygnały muzyczne np. odpowiednie ustawienie się, poruszanie.
SFERA ROZWOJU RUCHOWEGO
1. Nabywanie ogólnej sprawności ruchowej poprzez ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe.
2. Zapamiętywanie poleceń nauczyciela (właściwa reakcja namówiony sygnał dźwiękowy lub polecenie ustne) – udział w zabawach ruchowych np. „Słońce świeci, deszcz pada”.
mariadylo