Sekrety samokształcenia.pdf

(618 KB) Pobierz
803627798.001.png
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Sekrety samokształcenia"
Darmowa publikacja dostarczona przez
Copyright by Złote Myśli & Jadwiga Płocka, rok 2008
Autor: Jadwiga Płocka
Tytuł: Sekrety samokształcenia
Data: 27.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P owe r ed by TCPDF ( www .t cpd f. o r g )
SPIS TREŚCI
I WSTĘP .............................................................................................5
Witaj! . ...................................................................................................................5
Podziękowania ...................................................................................................11
II WPROWADZENIE – KILKA PODSTAWOWYCH POJĘĆ ...............12
Kilka podstawowych pojęć .................................................................................12
Andragogika ...................................................................................................13
Kształcenie ustawiczne ..................................................................................14
Samokształcenie ............................................................................................15
Samoocena .....................................................................................................15
Samodoskonalenie .........................................................................................17
Samokontrola ................................................................................................18
Samodyscyplina .............................................................................................19
Kształcenie na odległość ..............................................................................20
Technologia Informacyjna ............................................................................20
E-learning ......................................................................................................22
Kształcić się? – dlaczego? Jaki to ma sens – tyle wysiłku? Po co? ..................24
IV TAJNIKI SAMOKSZTAŁCENIA . ..................................................35
Jakie znaczenie może mieć samokształcenie? . .................................................37
Przystąp do procesu decyzyjnego! ....................................................................39
W jaki sposób chcę zrealizować zamierzony cel? .............................................43
Jaką drogę wybrać, aby samokształcenie było efektywne? ..............................45
V PROSTA DROGA DO SUKCESU ....................................................59
Model kształcenia przez całe życie ....................................................................60
Rola i funkcje nauczyciela konsultanta i słuchacza ..........................................63
Konsultacje, konferencje, sesje .........................................................................67
Model konferencji .........................................................................................69
Model konsultacji zbiorowej .........................................................................71
Model sesji przedegzaminacyjnej .................................................................75
Jak sporządzać notatki na konsultacjach, na co zwracać uwagę? ....................77
Materiały samokształceniowe ...........................................................................80
Jak pisać prace kontrolne? ................................................................................83
Jak wykonać konspekt? .....................................................................................85
Jak przygotować się do zaliczenia przedmiotu? ...............................................88
VI JEŚLI E-LEARNING – TO W JAKI SPOSÓB UCZYNIĆ GO
SKUTECZNYM? ...............................................................................94
Specyfika e-learningu ........................................................................................95
Dlaczego ważna jest konsekwencja w działaniu? .............................................97
Portal edukacyjny; Platforma edukacyjna – kontakty z
.........101
Pakiety edukacyjne .........................................................................................107
Jak zorganizować swoją naukę? .......................................................................115
LITERATURA .................................................................................119
NETOGRAFIA .................................................................................121
konsultantem
„…to żaden powód nic nie robić tylko dlatego,
że nie można zrobić wszystkiego…”
Iwan Turgieniew
SEKRETY SAMOKSZTAŁCENIA – darmowy fragment Złote Myśli
Jadwiga Płocka
str. 5
I WSTĘP
Witaj!
W XVI w. czeski myśliciel Commenius stwierdził, że nigdy nie jest za
późno na naukę.
Kształcenie przez całe życie to inaczej kształcenie ustawiczne
(continuing education). Jego celem jest ciągłe dokształcanie
zawodowe, podążające za rozwojem techniki i technologii. Ten
sposób kształcenia staje się konieczny z trzech powodów: w wyniku
postępu technologicznego, starzenia się wiedzy, konkurencji na
rynku oraz kurczącego się rynku pracy, a więc bezrobocia.
Odświeżanie i uzupełnianie wiedzy jest konieczne, aby utrzymać
odpowiedni poziom profesjonalizmu, zgodny z wymogami klienta.
Tylko przedsiębiorstwa, które wytwarzają produkty wysokiej jakości,
liczą się na rynku (bo jest olbrzymia na nim konkurencja – słabi
giną), a do tego wymagany jest wyspecjalizowany personel i miejsca
pracy są na ogół dostępne tylko dla osób posiadających wysokie
kwalifikacje w poszukiwanej specjalności.
Jeśli jednak myślisz, że dopiero współcześnie zauważyliśmy ten fakt
– to jesteś w błędzie.
Wyobraź sobie, że pierwsze ogłoszenie prasowe o kursach
korespondencyjnych ukazało się w USA w 1700 roku. W Polsce
w 1776 roku na Uniwersytecie Krakowskim podjęto próbę
„listownego kształcenia rzemieślników” . W latach 20. XX w.
rozpoczęło działalność „radio edukacyjne” . Pierwsza telewizja
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jadwiga Płocka
803627798.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin