Delphi - 31 przydatnych programów.pdf

(752 KB) Pobierz
803627799.001.png
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Delphi - 31 przydatnych
Darmowa publikacja dostarczona przez
Copyright by Złote Myśli & Przemysław Pisula, rok 2008
Autor: Przemysław Pisula
Tytuł: Delphi - 31 przydatnych programów
Data: 27.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P owe r ed by TCPDF ( www .t cpd f. o r g )
SPIS TREŚCI
WSTĘP . ..................................................................................................................5
PROGRAM „MEMO, EDIT, LISTA, COMBO” ...........................................................8
PROGRAM „ANKIETA” ........................................................................................14
PROGRAM „KSIĄŻKA ADRESOWA” ....................................................................28
PROGRAM „MAINMENU I POPUPMENU” ...........................................................35
PROGRAM „PRZEGLĄDARKA GRAFIKI I SLAJDÓW” .........................................47
PROGRAM „KOLORY FORMATKI” ......................................................................60
PROGRAM „ODCZYT KODÓW I NUMERÓW KLAWISZY” ...................................66
PROGRAM „KALKULATOR” . ...............................................................................70
PROGRAM „ZGADUJ-ZGADULA” ........................................................................89
PROGRAM „ODTWARZACZ MUZYCZNY” ..........................................................100
WŁASNY KOMPONENT „TDZIALANIA” .............................................................110
PROGRAM WYKORZYSTUJĄCY KOMPONENT TDZIALANIA .............................116
PROGRAM „PRZECIĄGNIJ I UPUŚĆ” .................................................................121
PROGRAM „KOLORY RGB” ................................................................................126
PROGRAM „TWORZENIE OBIEKTÓW” ..............................................................131
PROGRAM „RÓWNANIE KWADRATOWE – OBIEKTOWO” ...............................140
PROGRAM „AKTYWNA FORMA” .......................................................................150
PROGRAM „BAZA DANYCH FIRMY” ..................................................................155
PROGRAM „TWORZENIE, KOPIOWANIE, USUWANIE” ....................................170
PROGRAM “RYSOWANIE SAMOCZYNNE” .........................................................175
PROGRAM „BAZA DANYCH” .............................................................................180
PROGRAM „BUDUJEMY INTRO PROGRAMU” ..................................................196
PROGRAM „ZMIEŃ TAPETĘ, OTWÓRZ INNY PROGRAM” . ...............................200
PROGRAM „ODTWARZACZ FILMÓW” ..............................................................205
PROGRAM „ARKUSZ KALKULACYJNY” ............................................................213
PROGRAM „GIEŁDA SAMOCHODOWA” ............................................................221
PROGRAM „KOMUNIKATOR SIECIOWY” ..........................................................231
Program „Klient” .......................................................................................................231
Program „Server” ......................................................................................................236
PROGRAM „PRZEGLĄDARKA STRON WWW” ..................................................242
PROGRAM „EDYTOR TEKSTU” .........................................................................254
PROGRAM „EDYTOR HTML” .............................................................................272
PROGRAM “RYSOWANIE MYSZKĄ” . .................................................................277
DELPHI – 31 PRZYDATNYCH PROGRAMÓW - darmowy fragment - Złote Myśli
Przemysław Pisula
● str. 4
Wstęp
Niniejsza publikacja przedstawia 30 programów stworzonych
w popularnym środowisku programistycznym, jakim jest Delphi .
Przeznaczona jest dla początkujących, ale i takich, którzy mają już
pewne doświadczenie w programowaniu.
Publikacja zakłada, że Czytelnik zapoznał się z podstawami Object
Pascala oraz umie poruszać się w środowisku Delphi . Dlatego nie
będę omawiał tutaj tych spraw.
Opis tych rzeczy można znaleźć w wielu książkach i podręcznikach.
Ebook ten ma na celu przedstawić Czytelnikowi praktyczne
zastosowanie posiadanej wiedzy.
Książka przedstawia programy wraz z ilustracjami, kodem
źródłowym i komentarzami.
Publikowane tutaj programy mogą stanowić wstęp do dalszej ich
rozbudowy.
Na początku każdego programu Czytelnik znajdzie wyjaśnienie jego
działania, opis zastosowanych komponentów, a dalej szczegółowe
wyjaśnienie działania wszystkich użytych instrukcji, funkcji
i procedur.
Copyright by Złote Myśli & Przemysław Pisula
803627799.002.png
 
DELPHI – 31 PRZYDATNYCH PROGRAMÓW - darmowy fragment - Złote Myśli
Przemysław Pisula
● str. 5
Znajduje się tutaj również sposób tworzenia własnego komponentu,
aplikacji internetowych i zasady programowania obiektowego.
Sprawy podstawowe:
1. Do komponentu w kodzie programu odwołujemy się poprzez jego
właściwość Name.
Dlatego jeśli ją zmienisz z domyślnej nadanej przez Delphi na
swoją to pamiętaj, abyś jej konsekwentnie używał do końca.
Jeśli odwołujesz się do komponentu znajdującego się w innej
formie, ale w tym samym programie, to jego nazwę Name
poprzedzaj nazwą tego formularza.
2. Właściwości komponentów dostępne na zakładce Properties
można zmieniać w czasie projektowania programu lub w czasie
jego działania (w kodzie programu). W czasie projektowania po
prawej stronie od nazwy wpisujesz jej wartość lub klikasz
w strzałkę i wybierasz ją z listy. Przy niektórych z nich jest
prostokącik z trzema kropkami, więc klikasz na niego i rozwija się
edytor, w którym wpisujesz wartości.
3. Zdarzenia dla danego komponentu generujemy po przejściu na
zakładkę Events . Zaznaczasz tam pole w kolumnie po prawej
stronie od nazwy danego zdarzenia, jego kolor zmieni się na biały,
a następnie klikasz w nie dwa razy. Nazwy procedur Delphi
generuje automatycznie. Pamiętaj, abyś nic w nich nie zmieniał!
Twoim zadaniem jest wpisanie instrukcji między Begin a End
i ewentualne zadeklarowanie stałych zmiennych, tablic itp. nad
słowem Begin , a przed Procedure Nazwa (parametry).
Copyright by Złote Myśli & Przemysław Pisula
803627799.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin