Idealny pracownik.pdf
(
416 KB
)
Pobierz
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji
"Idealny pracownik"
Darmowa publikacja dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Copyright by Złote Myśli & Miłosz Młynarz, rok 2008
Autor: Miłosz Młynarz
Tytuł: Idealny pracownik
Data: 27.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
www.zlotemysli.pl
email:
kontakt@zlotemysli.pl
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
są
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P
owe
r
ed
by
TCPDF
(
www
.t
cpd
f.
o
r
g
)
SPIS TREŚCI
WSTĘP
..............................................................................................5
1.
REKRUTACJA A PSYCHOLOGIA
...................................................9
1.1.
Teorie psychologiczne w rekrutacji
..............................................................9
1.2.
Znaczenie omówionych podejść teoretycznych w
psychologii
................12
2.
PROWADZENIE REKRUTACJI
....................................................14
2.1.
Czynności wstępne
.....................................................................................14
2.2.
Kto ma to zrobić, czyli
łapanka
na
poszukiwacza
.....................................15
2.3.
Stworzenie opisu stanowiska i
profilu
kandydata
....................................17
2.4.
Stworzenie wykazu cech wymaganych
od
kandydata
...............................19
2.5.
Zaprojektowanie procesu rekrutacji,
.......................................................20
2.5.1.
Własny kwestionariusz czy
dokumenty
nadsyłane?
..........................21
2.5.2.
Testy i rozmowy: przebieg,
instrukcje,
ocena
wyników
....................22
2.5.3.
Zapewnienie warunków lokalowych
i sprzętowych
..........................23
2.6.
Tworzenie i zamieszczanie ogłoszenia
......................................................24
2.6.1.
Gdzie (Internet, inne media), jak długo, w
jaki sposób?
..................24
2.6.2.
Logo własne czy pośrednika
..............................................................26
2.6.3.
Podawany kontakt
.............................................................................26
2.6.4.
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
.....................................27
2.7.
Zarządzanie przepływem kandydatów, czyli baza, baza über alles
..........27
2.7.1.
Bieżące uzupełnianie bazy
..................................................................31
2.7.2.
Listy obecności
....................................................................................31
2.8.
Komunikacja i umawianie kandydatów
...................................................32
2.8.1.
Rozmowy telefoniczne
........................................................................33
2.8.2.
Telegramy
...........................................................................................35
2.8.3.
Mail
.....................................................................................................35
2.8.4.
Kontakty osobiste
..............................................................................36
2.8.5.
Listy odmowne
...................................................................................37
3.
ETAPY PROCESU REKRUTACJI
.................................................39
3.1.
Analiza aplikacji
.........................................................................................40
3.1.1.
Kryteria oceny, sugerowane grupy ocen
............................................40
3.2.
Testy
...........................................................................................................42
3.2.1.
Rodzaje i tematyka
.............................................................................43
3.2.2.
Skala ocen
...........................................................................................46
3.2.3.
Prowadzenie sesji
...............................................................................48
3.2.4.
Zapobieganie oszustwom
...................................................................51
3.2.5.
Plan sesji testów
..................................................................................51
3.3.
Rozmowa
....................................................................................................52
3.3.1.
Prowadzenie notatek
..........................................................................52
3.3.2.
Dbanie o kontakt
................................................................................53
3.3.3.
Tworzenie dobrego nastroju
..............................................................55
3.3.4.
Plan rozmowy a wykaz cech
...............................................................56
3.3.5.
Plan czasowy, punktualność
..............................................................56
3.3.6.
Reguła 20/80
.....................................................................................57
3.3.7.
Trudni rozmówcy
...............................................................................58
3.3.8.
Niedoświadczony rozmówca
.............................................................59
3.3.9.
Pierwsze wrażenie – jak mu nie ulec
.................................................59
3.3.10.
Trudne pytania
.................................................................................60
3.3.11.
Ocena rozmowy
.................................................................................61
3.4.
Rozmowa finałowa
....................................................................................63
3.4.1.
Czego unikać?
.....................................................................................63
3.4.2.
Negocjacje płacowe
............................................................................63
3.4.3.
Sprawdzanie wiedzy fachowej
...........................................................64
3.4.4.
Czas na pytania
..................................................................................64
3.5.
Decyzja o zatrudnieniu
..............................................................................65
3.5.1.
Wyniki kandydata w procesie rekrutacji
...........................................65
3.5.2.
Ocena wiedzy fachowej
......................................................................65
4.
NIEFORMALNE PROBLEMY
REKRUTACJI
................................66
4.1.
Znajomi i osoby polecone
..........................................................................67
4.2.
Niewłaściwy przepływ informacji między
działami
.................................68
4.3.
Niewłaściwy stosunek do
procedur
rekrutacji
.........................................69
4.4.
Ginąca dokumentacja
................................................................................70
4.5.
Udzielanie informacji zwrotnych
...............................................................71
4.6.
Skargi kandydatów
....................................................................................72
5.
PROBLEMY PRAWNE
.................................................................74
5.1.
Ochrona danych osobowych
......................................................................74
...........................................................................................75
DODATEK
........................................................................................76
ZAKOŃCZENIE
................................................................................82
5.2.
Dyskryminacja
IDEALNY PRACOWNIK –
darmowy
fragment –
Złote Myśli
Miłosz Młynarz
●
str. 5
Wstęp
Wstęp
Proces omawiany w niniejszej książce jest podstawowym dla każdej
firmy i to aż z dwóch względów. Jeden z nich jest oczywisty: dostar-
czenie nowych pracowników.
Na dzisiejszym rynku pracy można wybierać z wielu kandydatów,
posiadających zbliżone (czy identyczne) kwalifikacje, wykształcenie
i umiejętności. Sztuką jest wybrać takich ludzi, którzy właśnie Twojej
firmie przyniosą zysk, dopasują się do zespołu, zwyczajów, struktury
firmy. Właściwe decyzje kadrowe zaoszczędzą nakładów czasowych
i finansowych (czas to pieniądz!) na poszukiwanie nowych pracowni-
ków, naprawianie błędów starych, poprawianie wizerunku firmy. Cóż
z tego, że możesz wybierać wśród kandydatów, jeśli co kilka miesięcy
trzeba szukać nowego pracownika, bo poprzedni się nie sprawdził
(pił, kradł, chciał więcej zarabiać, sądził, że ma za duże kwalifikacje
w stosunku do tego, co miał robić – ile razy zdarzyły Ci się takie sytu-
acje?). Właściwe decyzje można podjąć dzięki profesjonalnie opraco-
wanemu procesowi rekrutacji. Nie polega on tylko na wybraniu spo-
śród kandydatów (metodą „na oko”) najsympatyczniejszej osoby,
znajomego prezesa czy kogoś znającego język obcy i potrafiącego ob-
służyć komputer!
Z drugiego (nie mniej ważnego) celu rekrutacji zdaje sobie sprawę
mniej pracodawców. Chodzi o wytworzenie i podtrzymanie wizerun-
ku firmy, czegoś, co będzie odróżniać Twoją firmę od innych. Kandy-
dat na pracownika mógł (ale nie musiał) zetknąć się już wcześniej
z np. reklamami czy produktami Twojej firmy, ale gdy będzie starał
się tutaj o pracę, jakieś jej wyobrażenie u niego się wytworzy, bo
musi tak się stać. Poszukując pracowników, można stworzyć wizeru-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli
& Miłosz Młynarz
Plik z chomika:
SwiatKsiazki
Inne pliki z tego folderu:
Etat, biznes tradycyjny czy marketing sieciowy.pdf
(1101 KB)
Podstawy pisania przekonujących tekstów.pdf
(460 KB)
Gotowa na sukces.pdf
(346 KB)
Tajniki warsztatu legendarnego copywritera.pdf
(751 KB)
Scientific Advertising.pdf
(683 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!Złote Myśli PEŁNE WERSJE!!!
18+
Dla rodziców
E-biznes
Finanse osobiste
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin