Idealny pracownik.pdf

(416 KB) Pobierz
803690316.001.png
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Idealny pracownik"
Darmowa publikacja dostarczona przez
Copyright by Złote Myśli & Miłosz Młynarz, rok 2008
Autor: Miłosz Młynarz
Tytuł: Idealny pracownik
Data: 27.03.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P owe r ed by TCPDF ( www .t cpd f. o r g )
SPIS TREŚCI
WSTĘP
..............................................................................................5
1.
REKRUTACJA A PSYCHOLOGIA
...................................................9
1.1.
..............................................................9
1.2.
Znaczenie omówionych podejść teoretycznych w
psychologii
................12
2.
PROWADZENIE REKRUTACJI
....................................................14
2.1.
Czynności wstępne
.....................................................................................14
2.2.
Kto ma to zrobić, czyli
łapanka
na
poszukiwacza
.....................................15
2.3.
Stworzenie opisu stanowiska i
profilu
kandydata
....................................17
2.4.
Stworzenie wykazu cech wymaganych
od
kandydata
...............................19
2.5.
Zaprojektowanie procesu rekrutacji,
.......................................................20
2.5.1.
Własny kwestionariusz czy
dokumenty
nadsyłane?
..........................21
2.5.2.
Testy i rozmowy: przebieg,
instrukcje,
ocena
wyników
....................22
2.5.3.
Zapewnienie warunków lokalowych
i sprzętowych
..........................23
2.6.
Tworzenie i zamieszczanie ogłoszenia
......................................................24
2.6.1.
Gdzie (Internet, inne media), jak długo, w
jaki sposób?
..................24
2.6.2.
Logo własne czy pośrednika
..............................................................26
2.6.3.
Podawany kontakt
.............................................................................26
2.6.4.
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
.....................................27
2.7.
Zarządzanie przepływem kandydatów, czyli baza, baza über alles
..........27
2.7.1.
Bieżące uzupełnianie bazy
..................................................................31
2.7.2.
Listy obecności
....................................................................................31
2.8.
Komunikacja i umawianie kandydatów
...................................................32
2.8.1.
Rozmowy telefoniczne
........................................................................33
2.8.2.
Telegramy
...........................................................................................35
2.8.3.
Mail
.....................................................................................................35
2.8.4.
Kontakty osobiste
..............................................................................36
2.8.5.
Listy odmowne
...................................................................................37
3.
ETAPY PROCESU REKRUTACJI
.................................................39
3.1.
Analiza aplikacji
.........................................................................................40
3.1.1.
Kryteria oceny, sugerowane grupy ocen
............................................40
3.2.
Testy
...........................................................................................................42
3.2.1.
Rodzaje i tematyka
.............................................................................43
3.2.2.
Skala ocen
...........................................................................................46
3.2.3.
Prowadzenie sesji
...............................................................................48
3.2.4.
Zapobieganie oszustwom
...................................................................51
3.2.5.
Plan sesji testów
..................................................................................51
3.3.
Rozmowa
....................................................................................................52
3.3.1.
Prowadzenie notatek
..........................................................................52
3.3.2.
Dbanie o kontakt
................................................................................53
3.3.3.
Tworzenie dobrego nastroju
..............................................................55
3.3.4.
Plan rozmowy a wykaz cech
...............................................................56
3.3.5.
Plan czasowy, punktualność
..............................................................56
3.3.6.
Reguła 20/80
.....................................................................................57
3.3.7.
Trudni rozmówcy
...............................................................................58
3.3.8.
Niedoświadczony rozmówca
.............................................................59
3.3.9.
Pierwsze wrażenie – jak mu nie ulec
.................................................59
3.3.10.
Trudne pytania
.................................................................................60
3.3.11.
Ocena rozmowy
.................................................................................61
3.4.
Rozmowa finałowa
....................................................................................63
3.4.1.
Czego unikać?
.....................................................................................63
3.4.2.
Negocjacje płacowe
............................................................................63
3.4.3.
Sprawdzanie wiedzy fachowej
...........................................................64
3.4.4.
Czas na pytania
..................................................................................64
3.5.
Decyzja o zatrudnieniu
..............................................................................65
3.5.1.
Wyniki kandydata w procesie rekrutacji
...........................................65
3.5.2.
Ocena wiedzy fachowej
......................................................................65
4.
NIEFORMALNE PROBLEMY
REKRUTACJI
................................66
4.1.
Znajomi i osoby polecone
..........................................................................67
4.2.
Niewłaściwy przepływ informacji między
działami
.................................68
4.3.
Niewłaściwy stosunek do
procedur
rekrutacji
.........................................69
4.4.
Ginąca dokumentacja
................................................................................70
4.5.
Udzielanie informacji zwrotnych
...............................................................71
4.6.
Skargi kandydatów
....................................................................................72
5.
PROBLEMY PRAWNE
.................................................................74
5.1.
Ochrona danych osobowych
......................................................................74
...........................................................................................75
DODATEK ........................................................................................76
ZAKOŃCZENIE ................................................................................82
5.2.
Dyskryminacja
IDEALNY PRACOWNIK – darmowy fragment – Złote Myśli
Miłosz Młynarz
str. 5
Wstęp
Wstęp
Proces omawiany w niniejszej książce jest podstawowym dla każdej
firmy i to aż z dwóch względów. Jeden z nich jest oczywisty: dostar-
czenie nowych pracowników.
Na dzisiejszym rynku pracy można wybierać z wielu kandydatów,
posiadających zbliżone (czy identyczne) kwalifikacje, wykształcenie
i umiejętności. Sztuką jest wybrać takich ludzi, którzy właśnie Twojej
firmie przyniosą zysk, dopasują się do zespołu, zwyczajów, struktury
firmy. Właściwe decyzje kadrowe zaoszczędzą nakładów czasowych
i finansowych (czas to pieniądz!) na poszukiwanie nowych pracowni-
ków, naprawianie błędów starych, poprawianie wizerunku firmy. Cóż
z tego, że możesz wybierać wśród kandydatów, jeśli co kilka miesięcy
trzeba szukać nowego pracownika, bo poprzedni się nie sprawdził
(pił, kradł, chciał więcej zarabiać, sądził, że ma za duże kwalifikacje
w stosunku do tego, co miał robić – ile razy zdarzyły Ci się takie sytu-
acje?). Właściwe decyzje można podjąć dzięki profesjonalnie opraco-
wanemu procesowi rekrutacji. Nie polega on tylko na wybraniu spo-
śród kandydatów (metodą „na oko”) najsympatyczniejszej osoby,
znajomego prezesa czy kogoś znającego język obcy i potrafiącego ob-
służyć komputer!
Z drugiego (nie mniej ważnego) celu rekrutacji zdaje sobie sprawę
mniej pracodawców. Chodzi o wytworzenie i podtrzymanie wizerun-
ku firmy, czegoś, co będzie odróżniać Twoją firmę od innych. Kandy-
dat na pracownika mógł (ale nie musiał) zetknąć się już wcześniej
z np. reklamami czy produktami Twojej firmy, ale gdy będzie starał
się tutaj o pracę, jakieś jej wyobrażenie u niego się wytworzy, bo
musi tak się stać. Poszukując pracowników, można stworzyć wizeru-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Miłosz Młynarz
803690316.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin