TESTY!!!!! 21.doc

(505 KB) Pobierz
witaj,podobnie jak Ty jestem w trakcie specjalizacji zachowawczej,mam

 

1. Podstawowe założenia Florencji Nightingale dotyczyły potrzeby:

a. Odrębności i samodzielności zawodowej oraz wskazywały zasady naukowe jako podstawę pielęgnowania

b. Odrębności zawodowej oraz wskazywały zasady naukowe jako podstawę pielęgnowania

c. Samodzielności zawodowej

d. Ukazywała zasady naukowe jako podstawę pielęgnowania

 

2. Czy zgadasz się z poniższym twierdzeniem, że:

"Według koncepcji F. Nightingale pielęgnowanie powinno być asystowaniem człowiekowi w dążeniu do zachowania zdrowia, a w sytuacji choroby wspieraniem jego procesów regeneracyjnych lub służenie oparciem w chwilach śmierci"

a. prawda

b. fałsz

c. nie mam zdania

d. bzdura

 

3. Nowa Koncepcja Florencji Nightingale miała charakter:

a. opiekuńczy

b. pielęgnacyjny

c. leczniczy

d. pielęgnacyjno - leczniczy

 

4. Drugim - ważnym wydarzeniem warunkującym rozwój pielęgniarstwa odegrało:

a. powołanie do życia Międzynarodowej Rady Pielęgniarek – MRP ( International Council of Nurses – ICN) w Stanach Zjednoczonych w 1899 roku

b. powołanie do życia Międzynarodowej Rady Pielęgniarek – MRP ( International Council of Nurses – ICN) w Anglii w 1899 roku

c. powołanie do życia Międzynarodowej Rady Pielęgniarek – MRP ( International Council of Nurses – ICN) w Anglii w 1901 roku

d. powołanie do życia Międzynarodowej Rady Pielęgniarek – MRP ( International Council of Nurses – ICN) w Stanach Zjednoczonych w 1901 roku

 

5. Celem Międzynarodowej Rady Pielęgniarek było i nadal jest:

a. stymulowanie rozwoju pielęgniarstwa zawodowego na całym świecie poprzez stwarzanie możliwości porozumiewania się pielęgniarek różnych krajów

b. tworzenie udogodnień dla międzynarodowej współpracy

c. wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe

d. żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa

 

6. Międzynarodowa Fundacja im. F. Nightingale ( Florence Nightingale Interational Foudation) – jako agenda Międzynarodowej Rady Pielęgniarek powstała w roku:

a. 1945

b. 1932

c. 1934

d. 1948

 

7. Pierwsza szkoła nowoczesnego pielęgniarstwa na ziemiach polskich "Szkoła Pielęgniarek Zawodowych" powstała:

a. 1911 roku w Krakowie z inicjatywy grupy kobiet członkiń Stowarzyszenia Panien Ekonomek św. Wincentego a’ Paulo

b. 1909 roku w Krakowie z inicjatywy grupy kobiet członkiń Stowarzyszenia Panien Ekonomek św. Wincentego a’ Paulo

c. 1910 roku w Warszawie z inicjatywy grupy kobiet członkiń Stowarzyszenia Panien Ekonomek św. Wincentego a’ Paulo

d. 1913 roku w Warszawie z inicjatywy grupy kobiet członkiń Stowarzyszenia Panien Ekonomek św. Wincentego a’ Paulo

 

8. Czy zgadzasz się z poniższym stwierdzeniem , że Polskie Stowarzyszenie Pielęgniarek Zawodowych, które wchodziło w skład Międzynarodowej Rady Pielęgniarek powstało w 1925 r:

a. prawda

b. fałsz

c. nie mam zdania

 

9. Pierwsze czasopismo zawodowe wydawane przez Polskie Stowarzyszenie Pielęgniarek Zawodowych ( PSPZ) nazywało się:

a. "PIELĘGNIARKI POLSKIE"

b. "PIELĘGNIARKA POLSKA" – "Polish Nurse"

c. "POLSKIE PIELĘGNIARKI"

d. "PIELĘGNIARECZKI POLSKIE" – "Polish Nurse"

 

10. Do czynników warunkujących aktualne zmiany w systemie kształcenia pielęgniarek zaliczamy:

a. wdrażanie reformy systemu edukacji narodowej zorientowanej na upowszechnianie wyższego wykształcenia w tym zawodowego, poprawę jakości i dostępności kształcenia

b. koniecznością dostosowania systemu kształcenia do wymogów Unii Europejskiej stąd usystematyzowanie kształcenia zawodowego w szkołach wyższych zawodowych lub uczelniach wyższych, zmiana czasu kształcenia, programów nauczania i organizacji procesu dydaktycznego

c. wdrażaniem reformy systemu ochrony zdrowia oraz zmianą roli zawodowej pielęgniarki

d. wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe

 

11. Pielęgniarka/ pielęgniarz jest to osoba:

a. posiadająca dyplom szkoły pielęgniarskiej

b. sprawująca opiekę nad człowiekiem zdrowym i chorym

c. realizująca funkcje zawodowe pielęgniarskie

d. osoba posiadająca dyplom szkoły pielęgniarskiej, realizująca funkcje zawodowe pielęgniarskie w trakcie sprawowania opieki nad człowiekiem chorym i zdrowym, w różnym wieku, zakładzie opieki zdrowotnej, w miejscu przebywania, nauczania, wychowania i pracy

 

12. Pielęgniarstwo jest to:

a. zawód o charakterze opiekuńczym

b. przedmiot wykładany w szkole pielęgniarskiej i szkole położnych

c. dyscyplina naukowa, działalność praktyczna i teoretyczna

d. zawód o charakterze opiekuńczym uprawiany przez pielęgniarki/ pielęgniarzy, przedmiot wykładany w szkole pielęgniarskiej i dyscyplina naukowa

 

13. Symbole pielęgniarstwa to:

a. czepek, hymn pielęgniarski i kopia lampki F. Nightingale, mundur pielęgniarski

b. mundur pielęgniarski

c. czerwony krzyż na białym polu

d. kopia lampki F. Nightingale

 

14. Na system kształcenia pielęgniarek w Polsce mają wpływ:

a. koncepcja zawodu pielęgniarki w Polsce

b. koncepcja kształcenia pielęgniarek w innych krajach

c. współczesne koncepcje zawodu zawarte w dokumentach WHO, ICN oraz postrzeganie i koncepcja zawodu w Polsce

d. koncepcje kształcenia pielęgniarek zawarta w dokumentach WHO, ICN

 

15. Za początek pielęgniarstwa zawodowego przyjmuje się rok:

a. 1866 - data założenia pierwszej szkoły pielęgniarstwa w Londynie przy szpitalu św. Tomasza

b. 1860 – data założenia pierwszej szkoły pielęgniarstwa w Londynie przy szpitalu św. Tomasza

c. 1859 – data założenia szkoły pielęgniarstwa w Polsce

d. 1953 – data założenia szkoły pielęgniarstwa we Francji

 

16. Nowoczesne pielęgniarstwo zostało zapoczątkowane przez:

a. Marię Epstein w roku 1895

b. Annę Rydel w roku 1899

c. Bedford Fenwick Ethel w roku 1899

d. Florence Nightingale w roku 1860

 

17. Tradycje pielęgniarskie odnoszą się do określonych ceremoniałów obrzędów, do których m.in. zaliczamy:

a. "mundurowanie"

b. "czepkowanie", "paskowanie"

c. "mundurowanie", "paskowanie"

d. "śpiewanie hymnu", "mundurowanie"

 

18. Czepek pielęgniarski posiada znaczenie:

a. Symboliczne: pokora i chęć służenia innym ludziom

b. Funkcjonalne: ochrona, zabezpieczenie – długich włosów

c. symboliczne i funkcjonalne

d. nie posiadał żadnego znaczenia

 

19. Symbole zawodowe pełnią funkcje:

a. wewnętrzną

b. zewnętrzną

c. wewnętrzną i zewnętrzną

d. nie pełnią żadnej funkcji

 

20. Współczesna rola czepka pielęgniarskiego polega na:

a. ochronie włosów

b. nadaniu uroczystego charakteru wydarzeniu

c. informowaniu o wykonywanym zawodzie

d. reprezentowaniu interesów grupy zawodowej

 

 

21. Miano "twórczyni nowoczesnego pielęgniarstwa" otrzymała:

a. F. Nightingale

b. D. Orem

c. V. Henderson

d. B. Neuman

 

22. Proces rozwoju zawodowego jest procesem długotrwałym i przebiega zawsze w trzech etapach. Wskaż prawidłową kolejność okresów – etapów procesu rozwoju zawodowego:

a. Okres przed wyborem zawodu, okres zdobywania wiadomości i umiejętności, okres aktywności zawodowej

b. Okres dzieciństwa, okres młodości oraz okres przed wyborem zawodu

c. Okres młodości, okres aktywności zawodowej, okres starości

d. Okres aktywności zawodowej, okres wieku starczego

 

 

23. Nauka jest to:

a. proces dydaktyczny

b. badanie opracowań naukowych

c. proces edukacyjny

d. zespół czynności badawczych prowadzących do poznania rzeczywistości

 

24. Zbieranie i analizowanie danych celem badania rzeczywistości to:

a. analiza

b. synteza

c. edukacja

d. badanie naukowe

 

25. Funkcje nauki to m.in.:

a. opisowa

b. wyjaśniająca

c. prognostyczna

d. wszystkie wymienione

 

26. Prawa nauki to:

a. ogólne zadania naukowe

b. etapy procesu dydaktycznego

c. uzasadnione i sprawdzone twierdzenia naukowe

d. żadne z wymienionych

 

27. Cele poznania naukowego:

a. zewnętrzne

b. wewnętrzne

c. zewnętrzne i wewnętrzne

d. żadne z wymienionych

 

28. Przedmiot badania naukowego to:

a. procesy i zdarzenia

b. rzeczywistość

c. osoby

d. rzeczywistość, osoby, procesy i zdarzenia

 

29. Cechy poznania naukowego to m. In.:

a. obiektywność

b. usystematyzowanie, obiektywność

c. sprawdzalność, utylitaryzm

d. wszystkie wymienione

 

30. Problem badawczy:

a. zadanie do rozwiązania praktycznego

b. sytuacja decyzyjna

c. zadanie do rozwiązania praktycznego

d. pytanie lub zespół pytań, na które ma odpowiedzieć proces badawczy

 

31. Źródła informacji naukowej m. In.:

a. biblioteka

b. praktyka

c. teoria

d. literatura źródłowa

 

32. Kafeteria jest to:

a. kawiarenka internetowa

b. zestaw przewidywanych pytań badawczych

c. informacje o uzależnieniach

d. żadne z wymienionych

 

33. Rodzaje pytań badawczych:

a. proste

b. złożone

c. logiczne

d. informacyjne i badawcze

 

34. Rodzaje zmiennych:

a. zależne

b. niezależne

c. obiektywne

d. zależne i niezależne

 

35. Problematyka badawcza w pielęgniarstwie może obejmować:

a. praktykę pielęgniarską

b. praktykę medyczną

c. stosunki pracy

d. epidemiologie chorób

 

36. Narzędzie badawcze:

a. analiza sytuacji

b. technika badawcza

c. problem i metoda badawcza

d. instrument do gromadzenia materiału badawczego

 

37. Hipoteza jest to :

a. odpowiedź na problem badawczy

b. ustalenie tematyki badania naukowego

c. odpowiedź na pytanie badawcze

d. twierdzenie co do którego istnieje prawdopodobieństwo, że będzie Stanowic rozwiązanie postawionego problemu

 

38. Technika badawcza:

a. czynność badawcza

b. czynność teoretyczna

c. czynność praktyczna i edukacyjna

d. czynność praktyczna regulowana wypracowanymi dyrektywami pozwalającymi na uzyskanie sprawdzalnych informacji, opinii, faktów

 

39. Metoda badawcza:

a. zespół pytań

b. zestaw wskazań do postępowania badawczego

c. zespół odpowiedzi badawczych

d. zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących całość postępowania badawczego zmierzającego do rozwiązania problemu

 

 

 

 

40. Bariery w badaniach naukowych w pielęgniarstwie dzielą się na:

a. Zawodowe i prywatne

b. Merytoryczne i finansowe

c. Osobowe i organizacyjne

d. Jakościowe i ilościowe

 

41. Celem nauki jest:

a. uporządkowanie wiedzy naukowej

b. uzyskanie odpowiedzi na nurtujące świat problemy

c. przekazanie wyników projektów badawczych całemu światu

d. uzyskanie obiektywnej prawdy, coraz doskonalsze poznanie świata

 

42. Cykl działania zorganizowanego w pracy badawczej składa się z faz:

a. Określania, poszukiwań, decyzji

b. Planowania organizowania oceny

c. Analizy materiału, oceny piśmiennictwa, decyzji końcowej

d. Diagnozy, planowani, oceny

 

43. Metodyka w badaniach naukowych to:

a. Nauka o metodach badań naukowych

b. nauka o skutecznych sposobach dociekania wartości poznawczej

c. zbiór reguł, które dotyczą postępowania w pewnej sytuacji, metody osiągania określonego celu

d. metoda badania statystycznego obejmująca wszystkie jednostki badanej zbiorowości statystycznej

 

44. Hipoteza to:

a. Określenie celu badań

b. Określenie przedmiotu projektu badawczego i jego głównych problemów

c. rozkładanie jakiejś złożonej całości na części, składniki, elementy

d. nie sprawdzone twierdzenie, które ustala bądź wyjaśnia cechy badanych

zjawisk lub związki miedzy nimi

 

45. Metody przetwarzania materiałów to:

a. Analiza i synteza, wyłączanie i włączanie cech, indukcja i dedukcja, ujęcie ilościowe i jakościowe

b. Interpretowanie, wnioskowanie, dowodzenie

c. Definiowanie, hipoteza, analiza i synteza, ujęcia jakościowe i ilościowe

d. Analiza i synteza, indukcja i dedukcja, interpretowanie i dowodzenie

 

46. Aksjomat to:

a. Przypuszczenie

b. Pewnik, twierdzenie niewymagające dowodu

c. Metoda syntetyzowania wyników badań

d. Metoda wprowadzania logicznego wniosku

 

47. Zasady etyczne w pielęgniarskich badaniach naukowych dzielimy na:

a. Zasada czynienia dobra, zasada nie czynienia zła, zasad wierności, zasada sprawiedliwości, zasada prawdomówności, zasada poufności

b. Zasada niepoznawania krzywdy, zasada pełnej jawności, zasada samodzielnej decyzji, zasada anonimowości i poufności

c. Zasada prawdy, szacunku, zaufania, systematyczności, zasada odmowy uczestnictwa, zasada otwartości

d. Zasada pewności dobra, zasada mówienia prawdy, zasada pełnego zaufania, zabezpieczania informacji, bycia uczciwym, zasada nie stosowania różnic

 

48. Metody badawcze stosowane w marketingu:

a. Jakościowe

b. Ilościowe

c. Eksperymentalne – testy

d. Wszystkie wymienione

 

49. Zadaniem statystyki jako metody badań jest:

a. opis zjawiska lub procesu masowego i wykrycie prawidłowości jakie w tych zjawiskach istnieją

b. opis jednostki statystycznej

c. prowadzenie statystki

d. opis zjawisk i prawidłowości statystycznych

 

50. Co to jest zbiorowość statystyczna?

a. jest to zbiór zjawisk i procesów masowych

b. jakaś grupa

c. jest to zbiór identycznych jednostek statystycznych

d. jest to zbiór jednorodnych jednostek objętych badaniem

 

51. Cechy mierzalne to:

a. wiek, wzrost, masa ciała

b. płeć, stan cywilny, kolor oczu

c. zachorowanie

d. wykształcenie, zawód

 

52. Do badań niepełnych zaliczamy:

a. rejestracja statystyczna

b. spis statystyczny

c. notatki

d. badanie reprezentacyjne

 

53. Zliczanie bezpośrednie i zliczanie kreskowe są metodami:

a. ręcznego opracowania materiału statystycznego

b. maszynowego opracowania materiału statystycznego

c. pracy zespolowej

d. komputerowego opracowania materiału statystycznego

 

54. Podstawowe metody prezentacji danych statystycznych to:

a. grupowanie statystyczne

b. formularze i instrukcje statystyczne

c. zdjęcia

d. tablice statystyczne, wykresy statystyczne

 

55. Rodzaje szeregów statystycznych:

a. wyliczające,

b. strukturalne,

c. terytorialne,

d. wszystkie wymienione

 

56. Za pomocą histogramów mogą być zaprezentowane:

a. opisowe informacje dotyczące badanego zjawiska

b. prace naukowe

c. zjawiska o odpowiedniej wielkości obrazka ilustrującego to zjawisko

d. szeregi statystyczne oraz szeregi strukturalne o cesze mierzalnej

 

57. Głównym celem kompletnej analizy statystycznej badanego zjawiska jest:

a. dojście do pewnego rodzaju uogólnień dotyczących tego zjawiska

b. opis jednostki statystycznej

c. określenie miar statystycznych

d. podsumowanie

 

58. Zależność w której, konkretnej wartości jednej cechy odpowiada pewna przeciętna wartość drugiej cechy, nazywamy:

a. wskaźnikiem natężenia

b. związkiem korelacyjnym

c. wartością środkową

d. zależnością

 

59. Korelacja dodatnia występuje:

a. wtedy, gdy wahaniom w jednym zjawisku odpowiadają wahania w drugim zjawisku bez względu na kierunek

b. kiedy wszystkie zjawiska korelują

c. wtedy, kiedy wahania występujące w jednym zjawisku wywołują wahania w drugim zjawisku , ale mają odwrotny kierunek

d. wtedy, gdy wahaniom w jednym zjawisku odpowiadają wahania w drugim zjawisku mające ten sam kierunek

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin