rzutek_f1n.pdf

(456 KB) Pobierz
rzutek f1n plan.cdr
Model rzutka klasy F1N
Prezentowany model charakteryzuje siê bardzo
dobrymi w³aœciwoœciami lotnymi, w pe³nowymiarowej
szkolnej sali gimnastycznej osi¹ga czasy przekraczaj¹ce
25 sekund.
plastelina
100
300mm w rozwiniêciu
Kad³ub modelu wykonany jest z balsy œredniej twardoœci o gruboœci
4mm pocieniony na koñcu do wymiaru 2,5 na 2 mm.
Stateczniki wyciête z p³ytki styroduru o gruboœci 0,8 mm.
Do konstrukcji u¿yto p³ytek styroduru o gruboœci 3,5mm
na skrzyd³a, 0,8 mm na stateczniki oraz balsy o gruboœci 3mm
i 4mm. Budowê skrzyde³ rozpoczynamy od wyciêcia z
p³ytek styroduru obrysu skrzyde³, nastêpnie przyklejamy balsowe
krawêdzie natarcia. Po wyschniêciu kleju szlifujemy profil skrzyd³a wg
rys. 1A przy kad³ubie i 1B na koñcach a nastêpnie wyginamy na rurce
lub zaokr¹glonym brzegu sto³u profil skrzyd³a wg rys.2
.Do klejenia styroduru z bals¹ u¿ywamy kleju polimerowego.
Model wywa¿amy przy pomocy plasteliny.
95 mm w rozwiniêciu
50
3,5
Rys 1A
Styrodur u¿yty do budowy
modeli zosta³ udostêpniony
przez firmê S.A.U. i pochodzi
z odpadków powsta³ych przy
produkcji zestawów modeli .
2,5
Rys 2
Rys 1B
www.sau.civ.pl sau@civ.pl
238497145.007.png 238497145.008.png 238497145.009.png 238497145.010.png 238497145.001.png 238497145.002.png 238497145.003.png 238497145.004.png
MODEL RZUTKA
KLASY F1N
Dane techniczne:
Rozpiêtoœæ 600 mm
DugoϾ 522mm
Ciê¿ar 8-10 gram
Opis modelu:
Za³o¿eniem konstrukcyjnym by³o opracowanie modelu do lotów w niskich salach. Model taki, powinien
byæ doœæ du¿ych rozmiarów (rozpiêtoœæ 500-600mm), mieæ jak najmniejsze obci¹¿enie powierzchni oraz
posiadaæ zdolnoœæ do ciasnego kr¹¿enia. Prezentowany model spe³nia wszystkie z tych warunków, co ma
odzwierciedlenie w wynikach modelarzy startuj¹cych w zawodach (1 i 8 miejsce w M.P. Kraków 2003 , 1,-
3,4,5,6,7,9 miejsce w zawodach modeli F1N w Czêstochowie). Najlepszy czas osi¹gniêty na treningu w
szkolnej sali gimnastycznej wynosi 34 sekundy.
Model wykonany jest z balsy œredniej twardoœci - kad³ub i krawêdzie natarcia skrzyde³, oraz styroduru -
skrzyd³a i stateczniki .( Styrodur jest to ekstrudowany polistyren firmy BASF. Produkowany w postaci p³yt o
3
równie¿ pod innymi nazwami np. styrofoam depron. Do budowy modelu u¿yto styroduru 35 g/dm pochod-
z¹cego z odpadów powstaj¹cych przy produkcji zestawów modeli firmy S.A.U.)
Do klejenia nale¿y u¿ywaæ kleju polimerowego lub wikolu, kleje cyjanoakrylowe i nitrocelulozowe nie nadaj¹
siê poniewa¿ rozpuszczaj¹ styrodur. Profil skrzyd³a szlifujemy po przyklejeniu balsowych krawêdzi natarc-
ia, najpierw zgrubnie papierem œciernym 150 nastêpnie zmniejszamy ziarnistoœæ papieru. Ostatecznie wy-
g³adzamy powierzchnie papierem o ziarnistoœci 800. Deseczki z papierem œciernym nie nale¿y dociskaæ do
szlifowanych powierzchni poniewa¿ powstan¹ zarysowania, szczególn¹ uwagê nale¿y zwróciæ na czêste
usuwanie py³u powstaj¹cego podczas szlifowania, zarówno ze szlifowanych powierzchni, jak i z papieru
œciernego. Poza podanymi uwagami budowa modelu nie ró¿ni siê od klasycznych konstrukcji szybowców
F1N. W prototypie modelu profil skrzy³da by³ odwzorowany doœæ wiernie wed³ug wspó³rzêdnych podanych
poni¿ej, natomiast w modelach budowanych przez dzieci w modelarni profile skrzyd³a by³y szlifowane
rêcznie wed³ug rysunków zamieszczonych na planie, jednak nie mia³o to znacz¹cego wp³ywu na osi¹gi
modeli. W niektórych egzemplarzach zastosowano klasyczne usterzenie, co równie¿ nie mia³o wiêkszego
wp³ywu na osi¹gi modeli.
wspó³rzêdne profilu
Upper X Upper Y
0,00000 0,50000
0,40000 0,95000
1,25000 1,40000
2,50000 1,85000
5,00000 2,61580
7,50000 3,26200
10,0000 3,77450
15,0000 4,51700
20,0000 4,98660
30,0000 5,26700
40,0000 5,02160
50,0000 4,57170
60,0000 3,93960
70,0000 3,15290
80,0000 2,25020
90,0000 1,21470
95,0000 0,65440
100,000 0,40000
Lower X Lower Y
0,00000 0,50000
0,40000 0,24710
1,25000 0,14720
2,50000 0,29370
5,00000 0,58230
7,50000 0,86100
10,00000 1,12500
15,00000 1,59100
20,00000 1,94860
30,00000 2,25000
40,00000 2,19360
50,00000 2,02720
60,00000 1,75910
70,00000 1,40290
80,00000 0,97620
90,00000 0,50070
95,00000 0,25190
100,00000 0,00000
¿yczê udanych lotów
MARIUSZ WRONA
www.sau civ.pl sau@civ.pl
gruboœci od 20 do 100mm i ciê¿arze w³aœciwym od 25 do 80 g/dm . Ekstrudowany polistyren wystêpuje
3
238497145.005.png 238497145.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin