Podział prawa przedmiotowego
AUTOR
BOSKIE
NATURALNE
jeżeli ma swój początek w naturze: zbiór norm wspólnych dla istot rozumnych per modum cognitionis
ZAWIERA
Zasady powszechne/nadrzędne
Wnioski wypływające z zasad nadrzędnych
Bliższe określenia/interpretacje zasad i wniosków
Prawo pozytywne dane przodkom i Patriarchom bezpośrednio od Boga
Prawo mojżeszowe dane Narodowi Hebrajskiemu poprzez Mojżesza
Prawo nowe dane człowiekowi poprzez N.P. Jezusa Chrystusa
LUDZKIE
ŚWIECKIE jeżeli dane przez ustawodawcę świeckiego
KANONICZNE albo kościelne jeżeli dane przez władzę kościelną
ZAKRES
ODNOŚNIE OSÓB
Ogólne jeżeli odnosi się do wszystkich poddanych
Szczególne jeżeli odnosi się jedynie do niektórych kategorii
ODNOŚNIE TERYTORIUM
Powszechne jeżeli obowiązuje na całym terytorium
Partykularne jeżeli obowiązuje jedynie na określonym terytorium
CHARAKTER
Ogólne
Jeżeli stanowi regułę i obowiązuje wszystkie osoby
Specjalne
Jeżeli stanowi wyjątek e zostało ustanowione dala korzyści pojedynczych osób
PRZEDMIOT
PUBLICZNE
Wewnętrzne
Konstytucjonalne (= Konstytucja)
Procesowe (= Obrona)
Administracyjne (= Rząd)
Zewnętrzne
Międzynarodowe
Konkordatowe
PRYWATNE
Cywilne
Handlowe
1
CIC 1983
wspólny trzon ustrojowy: dogmaty wiary oraz prawo Boże naturalne i pozytywne
TRADYCJE
KOŚCIOŁY
STAN
CZŁONKOWIE
I. Aleksandryjska
Patriarcha
190.000
Metropolita
141.000
II. Antiocheńska
czyli zachodniosyryjska
109.000
3.304.000
310.000
III. Ormiańska
249.000
IV. Chaldejska
czyli wschodniosyryjska
ZULUS555