SREDNIOW.RTF

(228 KB) Pobierz
ΠR E D N I O W I E C Z E

Ś   R   E   D   N   I   O   W   I   E   C   Z   E

1.                 Ramy czasowe

Początek: IV w. - upadek imperium Rzymskiego

Koniec: 1492 - odkrycie Ameryki przez Kolumba

             1450 - odkrycie druku

             1453 - upadek Konstantynopolu

2.                 CHARAKTERYSTYKA ŻYCIA POLITYCZNEGO I SPOŁECZNEGO

476 (upadek cesarstwa Rzymskiego)- 1492 (odkrycie Ameryki)

W Polsce początek to rok 966.

W średniowiecznej Polsce (i nie tylko) panował ustrój feudalny, którego istotnym elementem była pańszczyzna, czyli chłopski wyczerpujący obowiązek pracowania na pańskim polu. Duchowieństwo było największą potęgą. Rozwijają się miasta, handel, gospodarka. Rycerstwo jest stanem, który zaczął domagać się władzy i ograniczenia praw kościoła. Kultura religijna przemieniła się w świecką. Rycerze bogacili się podczas wypraw krzyżowych organizowanych przez kościół. Cechą charakterystyczną jest:

·         Uniwersalizm

Państwa Europy podporządkowane były jednej władzy kościelnej i świeckiej. Kościół dominował w całej Europie, a wszystkie państwa uznały zwierzchnictwo papieża. Drugim językiem urzędowym stała się łacina. Fakty te sprawiły, iż Europa stanowiła uniwersalną całość ® stąd uniwersalizm.

·         Teocentryzm

Filozofia ta umieszczała Boga w centrum świata. Bóg stworzył świat. Jest uosobieniem dobra, piękna i prawdy. Ludzie uznali wyższość dóbr duchowych nad doczesnymi. Różne zjawiska przyrodnicze interpretowano jako znaki od Boga. Dominowała myśl o życiu po śmierci. Religii i jej założeniom podporządkowana była sztuka i religia.

3.                 KULTURA

3.1              DUALISTYCZNA

Miała charakter duchowny, a potem rycerski.

Dwa:

·         style architektoniczne

1.     romański (kamienne, masywne, rola obronna, mało światła)

2.     gotycki (katedry, kościoły, strzeliste, smukły, witraże, dużo światła)

 

·         wzorce osobowe

1.     asceta (człowiek umartwiający swą duszę i ciało aby uzyskać zbawienie)

2.     rycerz doskonały (walczył za wiarę, ojczyznę)

 

·         języki

1.     łacina (urzędowy)

2.     narodowy

 

·         przeciwstawne światy

 

Bóg

Szatan

dobro

duch

idealizm

dusza

zło

materia

materializm

ciało

3.2              AKADEMIA KRAKOWSKA

Ośrodek naukowy wybudowany przez królową Jadwigę. Uczelnia ta cieszyła się sporym autorytetem. Jej cechą było przezwyciężenie  typowej dla średniowiecza postawy jaką była scholastyka (nauczanie wyjaśniające problemy, posługujące się biblią)

3.3              FILOZOFIE

3.3.1           św. Augustyn

Człowiek jako istota znajduje się między bytami wyższymi (aniołami) a niższymi (zwierzętami). Bóg Þ anioły - człowiek - zwierzęta. Bóg ma prawo oceniać ludzi, którzy sami kierują swym losem. Człowiek jest rozdarty pomiędzy duchowością a cielesnością. Cielesne - zło, duchowe - dobro. Człowiek jest dobry i zły jednocześnie. Ma zdolność myślenia.

3.3.2           św. Tomasz

Człowiek musi walczyć ze swymi pokusami, być etyczny, moralny, cnotliwy, stabilny, posłuszny Bogu.



        ­   Bóg          } istota najdoskonalsza

             anioły       \ czysta

             święci       / inteligencja

                  ludzie

                  zwierzęta

               rośliny

          ¯   rzeczy

Świat jest harmonijny, odpowiednio zaplanowany przez doskonałego Boga. Każdy człowiek powinien starać się wznieść wyżej. Problemy etyczne ® harmonijny i rozumny świat jest odbiciem Boga.

3.3.3           św. Franciszek

Należy żyć w harmonii ze światem i wszystko kochać. Wiara powinna być radosna, prosta i wypływać z miłości. Nakazywał: ubóstwo, braterstwo i miłosierdzie. Wszystko co stworzył Bóg jest dobre i piękne, a zło wynika ze słabości ludzi.

4.                 NAJDAWNIEJSZE ZABYTKI PIŚMIENNICTWA POLSKIEGO

1.       “Geograf bawarski”

IX w. - spis nazw polskich plemion

2.       “Dagome index”

X w. - najdawniejszy polski dokument, Mieszko I oddaje państwo pod opiekę papieżowi, nazwy geograficzne

3.       “Kronika Theimara”

X-XI w. - nazwy plemion (Ślązanie), nazwy rzek (Odra, Bóbr) i nazwy miast (Krosno)

4.       “Bulla Gnieźnieńska”

XII w. - rejestr dóbr kościelnych, “Złota Bulla języka polskiego” ® zawiera 410 nazw polskich

5.       “Księga Henrykowska”

XIII w. - pierwsze polskie zdanie: “Dać ać ja pobruczę a ty poczywaj”

6.       Kazania Świętokrzyskie

XIV w. - autor-kaznodzieja starał się nadać swoim kazaniom artystyczną formę, utrzymane są w tonie podniosłym, adresatem tych kazań są wykształceni ludzie

7.       “Kazania Gnieźnieńskie”

XV w. - 103 kazania łacińskie, 10 polskich, zabytek trój języczny: niemiecki, łaciński, polski

8.       “Bogurodzica”

pierwszy tekst napisany po polsku mający charakter religijny

9.       “Psałterz Floriański”

najstarszy zachowany przekład Psalmów Dawida, zawiera tekst psalmów w trzech językach: łacińskim, polskim i niemieckim, psałterze pełnią w średniowieczu funkcję modlitewnika

10.    “Psałterz Puławski”

XV w. - modlitewnik zawierający komentarz do każdego psalmu

11.    “Apokryty”

przedstawiają żywoty świętych

12.    “Roty sądowe”

formuły przysiąg sądowych

13.    “Biblia Szaroszpatacka”

pierwszy i jedyny polski przekład Biblii

5.                 POEZJA KOŚCIELNA

5.1              RODOWÓD I RODZAJE

Polska średniowieczna literatura religijna jest ilościowo dość obszerna, choć do naszych czasów zachowała się tylko jej niewielka część. W swoich utworach anonimowi najczęściej autorzy oddają uczucia związane z przeżywaniem wiary, często szukając w wydarzeniach biblijnych pretekstu do wypowiedzenia się na temat świata i jego spraw, na które patrzą przez pryzmat wiary.

5.2            “BOGURODZICA”

Jest to pieśń poświęcona Bogu. Adresat to Maryja i Jan Chrzciciel. Zbiorowy podmiot liryczny zwraca się bezpośrednio do Maryi a

pośrednio do Boga. Prośba dotyczy dostatniego życia na ziemi i szczęścia.

-      rymy parzyste

-      precyzja kompozycji (regularność)

-      parabolizm składniowy (podobieństwo składniowe, występują regularnie te same elementy)

-      wiersz zdaniowy (koniec wers, koniec zdania)

-      rozkaźniki

-      apostrofy

 

·         Trzy hipotezy powstania

-      schyłek X w.

-      XII/XIII w.

-      hymn dynastii Jagiellonów - XIV w.

 

·         Archaizmy

-      leksykalne (wyrazy dziś nie używane)

-      fonetyczne (wyrazy o zmienionym brzmieniu)

-      składniowe (dawne zasady budowy zdania, które dzisiaj już nie funkcjonują)

-      fleksyjne (wyrazy używane ale w zmienionej formie gramatycznej)

-      semantyczne (znaczenie wyrazu zostało zmienione)

5.3              “ROZMYŚLANIA PRZEMYSKIE”

Treścią tego zabytku jest opowiadanie o życiu Marii i Chrystusa, oparte na tekstach Ewangelii., napisane żywo i barwnie, pełne refleksji i realiów obyczajowych. Jako gatunek literacki "Rozmyślania przemyskie" są typowym dla średniowiecza apokrytem, czyli opowieścią opartą na tekście Biblii, ale wzbogaconą o elementy mające niekoniecznie swe historyczne źródło, które były wytworem wyobraźni autora. Apokryty są w czymś w rodzaju średniowiecznej powieści.

5.4              “LAMENT ŚWIĘTOKRZYSKI” (“Żale Matki Boskiej pod Krzyżem”)

Utwór składa się z 20 zwrotek. Reprezentuje gatunek tzw. skargi, żalu Matki Boskiej płaczącej pod krzyżem Chrystusa. Ukazuje losy swego Syna od momentu biczowania aż po przybicie go do krzyża. Cały czas współcierpi z nim. Prosi ludzi o użalenie się nad nią. Autor widział w niej przede wszystkim cechy ludzkie, chwile słabości i sprzeciw wobec wydarzeń, w których uczestniczyła.

5.5              GATUNKI LITERACKIE

LIRYKA

-         pieśń

-         hymn

-         satyra

-         miłosna

-         psalm } modlitewnik

EPIKA

·         kronika

-         kazanie

-         hagiografia (żywoty świętych, opisując idealizują je, propagują wzorzec osobowy ® asceta)

-         apokryt       (gatunek literacki przedstawiający żywot najświętszej rodziny)

-         romans rycerski

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin