PLAN WYNIKOWY przyroda VI.doc

(133 KB) Pobierz

PLAN WYNIKOWY

PRZYRODA KLASA VI

Nr

lekcji

Temat lekcji

Cele lekcji

Dział I – Człowiek i technika

1.       

Jak będziemy pracować na lekcjach przyrody w klasie VI.

·         zapoznanie z PSO

·         metody poznawania przyrody: doświadczenia, obserwacje, czasopisma, albumy, encyklopedie i słowniki przyrodnicze, analiza wykresów, tabel  i map, Internet

2.       

Ruch i jego rodzaje

·         wyjaśnienie zjawiska ruchu

·         rozpoznawanie różnych rodzajów ruchu

·         omówienie cech ruchu jednostajnego po linii prostej

3.       

O to jest prędkość?

·         wyjaśnienie  pojęcia prędkości

·         obliczanie prędkości (prędkość =droga :czas)

·         jednostki prędkości m/s, km/h

·         czytanie i wykonywanie wykresów

·         czytanie rozkładów jazdy

4.       

Jakie siły występują w przyrodzie?

·         rozumienie pojęcia siły

·         podanie przykładów różnych sił na podstawie codziennych obserwacji

·         wskazywanie skutków działania sił (siła tarcia, grawitacji, wiatru, wyporu)

·         wykonywanie prostych dwiadczeń

·         przykłady zastosowania w technice wzorów z przyrody (kamizelki ratunkowe, podnośnik hydrauliczny, szybowiec, sztuczne stawy biodrowe itp.)

5.       

Dlaczego niektóre przedmioty pływają a inne toną?

·         eksperymentalne sprawdzanie: które przedmioty pływają, a które toną

·         wyjaśnienie prawa Archimedesa – (bez ścisłego formułowania prawa)

·         przeprowadzenie eksperymentu – czy pływanie zależy od kształtu ciała)

·         wyjaśnienie zjawiska pływania w gazach

·         pojecie gęstości substancji

·         czytanie tabel

6.       

Maszyny proste.

·         omówienie znaczenia ruchu i siły w technice

·         zasada działania dźwigni, równi pochyłej, śruby Archimedesa

·         wyjaśnienie, że nawet bardzo skomplikowane urządzenia składają się z maszyn prostych

7.       

Co to jest prąd elektryczny?

·         wskazanie kilku źródeł prądu elektrycznego i omówienie zasad bezpiecznego obchodzenia się z nimi

·         zestawienie prostego ogniwa elektrycznego (ogniwo, żaróweczka)

·         rozumienie zależności pomiędzy obwodem zamkniętym a przepływem prądu (doświadczenia)

8.       

Przewodniki i izolatory.

·         doświadczenia – badanie przewodnictwa przedmiotów poprzez włączanie ich do obwodu elektrycznego: metalowy pręt, miedziany drut, łyżeczka, ołówek, gumka, patyk itp.

·         rozumienie pojęć przewodniki i izolatory

·         badanie przewodnictwa roztworu wody z solą i cukrem

·         bezpieczeństwo pracy z urządzeniami elektrycznymi

9.       

Oporniki i diody.

·         omówienie zasady działania oporników

·         działanie obwodu zawierającego fotorezystor,  termistor – zastosowanie fotorezystorów, termistorów

·         budowanie prostych obwodów elektrycznych z zastosowaniem oporników, diod półprzewodnikowych

·         omówienie zastosowania diody półprzewodnikowej w urządzeniach domowych (np. ochrona przed niewłaściwym podłączeniem ogniw i uszkodzeniem urządzenia)

10.   

Jak zachowuje się światło?

·         omówienie różnych źródeł światła

·         substancje przeźroczyste – atmosfera, woda, szkło

·         eksperyment – odbicie światła

·         omówienie zasady działania świateł odblaskowych

·         wyjaśnienie zjawiska świecących oczu zwierząt

11.   

Załamanie światła.

·         przedstawienie doświadczalne zjawiska załamania światła

·         występowanie zjawiska załamania światła w przyrodzie

·         rozumienie konieczności zachowania ostrożności przy ocenie głębokości jeziora, rzeki itp.)

12.   

Przyrządy optyczne

·         wyjaśnienie zjawiska tęczy – doświadczenie

·         zapoznanie z działaniem kilku prostych przyrządów optycznych (lupa, kalejdoskop, peryskop, aparat fotograficzny)

·         budowanie prostych urządzeń

·         rozumienie, że podstawą działania tych przyrządów są zjawiska załamania i odbicia światła

13.   

Ile prądu zużywamy?

·         obliczanie kosztów energii elektrycznej

·         przykładowe zużycie energii elektrycznej przez urządzenia domowe

·         korzyści wynikające z oszczędności energii – dla budżetu domowego i środowiska

·         czytanie instrukcji urządzeń elektrycznych

14.   

Dźwięk i jego właściwości.

·         omówienie sposobu wytwarzania dźwięków – źródłem dźwięku jest drgające powietrze

·         budowa ucha ludzkiego – wyjaśnienie dlaczego słyszymy dźwięki

·         omówienie sposobów porozumiewania się niektórych zwierząt – np. delfiny, nietoperze -infra i ultradźwięki

15.   

Zapis cyfrowy dźwięku.

·         omówienie ucha jako narządu odbierającego dźwięk słuchu człowieka

·         wyjaśnienie na czym polega higiena słuchu człowieka

·         wyjaśnienie istoty zapisu cyfrowego

16.   

Sprawdzian do działu człowiek i technika

Dział II – Planeta Ziemia

17.   

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin