PLAN WYNIKOWY
PRZYRODA KLASA VI
Nr
lekcji
Temat lekcji
Cele lekcji
Dział I – Człowiek i technika
1.
Jak będziemy pracować na lekcjach przyrody w klasie VI.
· zapoznanie z PSO
· metody poznawania przyrody: doświadczenia, obserwacje, czasopisma, albumy, encyklopedie i słowniki przyrodnicze, analiza wykresów, tabel i map, Internet
2.
Ruch i jego rodzaje
· wyjaśnienie zjawiska ruchu
· rozpoznawanie różnych rodzajów ruchu
· omówienie cech ruchu jednostajnego po linii prostej
3.
O to jest prędkość?
· wyjaśnienie pojęcia prędkości
· obliczanie prędkości (prędkość =droga :czas)
· jednostki prędkości m/s, km/h
· czytanie i wykonywanie wykresów
· czytanie rozkładów jazdy
4.
Jakie siły występują w przyrodzie?
· rozumienie pojęcia siły
· podanie przykładów różnych sił na podstawie codziennych obserwacji
· wskazywanie skutków działania sił (siła tarcia, grawitacji, wiatru, wyporu)
· wykonywanie prostych doświadczeń
· przykłady zastosowania w technice wzorów z przyrody (kamizelki ratunkowe, podnośnik hydrauliczny, szybowiec, sztuczne stawy biodrowe itp.)
5.
Dlaczego niektóre przedmioty pływają a inne toną?
· eksperymentalne sprawdzanie: które przedmioty pływają, a które toną
· wyjaśnienie prawa Archimedesa – (bez ścisłego formułowania prawa)
· przeprowadzenie eksperymentu – czy pływanie zależy od kształtu ciała)
· wyjaśnienie zjawiska pływania w gazach
· pojecie gęstości substancji
· czytanie tabel
6.
Maszyny proste.
· omówienie znaczenia ruchu i siły w technice
· zasada działania dźwigni, równi pochyłej, śruby Archimedesa
· wyjaśnienie, że nawet bardzo skomplikowane urządzenia składają się z maszyn prostych
7.
Co to jest prąd elektryczny?
· wskazanie kilku źródeł prądu elektrycznego i omówienie zasad bezpiecznego obchodzenia się z nimi
· zestawienie prostego ogniwa elektrycznego (ogniwo, żaróweczka)
· rozumienie zależności pomiędzy obwodem zamkniętym a przepływem prądu (doświadczenia)
8.
Przewodniki i izolatory.
· doświadczenia – badanie przewodnictwa przedmiotów poprzez włączanie ich do obwodu elektrycznego: metalowy pręt, miedziany drut, łyżeczka, ołówek, gumka, patyk itp.
· rozumienie pojęć przewodniki i izolatory
· badanie przewodnictwa roztworu wody z solą i cukrem
· bezpieczeństwo pracy z urządzeniami elektrycznymi
9.
Oporniki i diody.
· omówienie zasady działania oporników
· działanie obwodu zawierającego fotorezystor, termistor – zastosowanie fotorezystorów, termistorów
· budowanie prostych obwodów elektrycznych z zastosowaniem oporników, diod półprzewodnikowych
· omówienie zastosowania diody półprzewodnikowej w urządzeniach domowych (np. ochrona przed niewłaściwym podłączeniem ogniw i uszkodzeniem urządzenia)
10.
Jak zachowuje się światło?
· omówienie różnych źródeł światła
· substancje przeźroczyste – atmosfera, woda, szkło
· eksperyment – odbicie światła
· omówienie zasady działania świateł odblaskowych
· wyjaśnienie zjawiska świecących oczu zwierząt
11.
Załamanie światła.
· przedstawienie doświadczalne zjawiska załamania światła
· występowanie zjawiska załamania światła w przyrodzie
· rozumienie konieczności zachowania ostrożności przy ocenie głębokości jeziora, rzeki itp.)
12.
Przyrządy optyczne
· wyjaśnienie zjawiska tęczy – doświadczenie
· zapoznanie z działaniem kilku prostych przyrządów optycznych (lupa, kalejdoskop, peryskop, aparat fotograficzny)
· budowanie prostych urządzeń
· rozumienie, że podstawą działania tych przyrządów są zjawiska załamania i odbicia światła
13.
Ile prądu zużywamy?
· obliczanie kosztów energii elektrycznej
· przykładowe zużycie energii elektrycznej przez urządzenia domowe
· korzyści wynikające z oszczędności energii – dla budżetu domowego i środowiska
· czytanie instrukcji urządzeń elektrycznych
14.
Dźwięk i jego właściwości.
· omówienie sposobu wytwarzania dźwięków – źródłem dźwięku jest drgające powietrze
· budowa ucha ludzkiego – wyjaśnienie dlaczego słyszymy dźwięki
· omówienie sposobów porozumiewania się niektórych zwierząt – np. delfiny, nietoperze -infra i ultradźwięki
15.
Zapis cyfrowy dźwięku.
· omówienie ucha jako narządu odbierającego dźwięk słuchu człowieka
· wyjaśnienie na czym polega higiena słuchu człowieka
· wyjaśnienie istoty zapisu cyfrowego
16.
Sprawdzian do działu człowiek i technika
Dział II – Planeta Ziemia
17.
jagda4