KP_10(1).pdf

(646 KB) Pobierz
untitled
……………………………………………………..
………………………..
Imiê i nazwisko – klasa
Data
Karta pracy nr 10
Temat: Badamy zjawisko efektu szklarniowego
Przygotuj: dwa termometry (mog¹ byæ zaokienne), s³oik z nakrêtk¹ (tak wysoki, aby termometr mo¿-
na by³o w nim schowaæ), dwa paski sztywnego kartonu o wymiarach ok. 5 x 30 cm lub dwa arkusze papie-
ru formatu A4 z³o¿one wzd³u¿ dwukrotnie, dwie gumki recepturki, cztery spinacze biurowe.
Wykonaj doœwiadczenie
1.
Z pasków kartonu lub z³o¿onego papieru i spinaczy wykonaj dwie podpórki do termome-
trów.
2.
Za pomoc¹ gumki recepturki umocuj termometry na podpórkach.
3.
Jeden termometr z podpórk¹
w³ó¿ do s³oika a nastêpnie za-
mknij pokrywk¹.
4.
W tabeli zanotuj temperaturê
pocz¹tkow¹ wskazywan¹ przez
ka¿dy z termometrów.
5.
Postaw oba termometry na ze-
wn¹trz pomieszczenia, w na-
s³onecznionym miejscu tak, aby
promienie s³oneczne nie pada-
³y na nie bezpoœrednio (ty³em
podpórki w kierunku s³oñca).
6.
SprawdŸ, jak¹ temperaturê
wskazuj¹ oba termometry po
5, 10 i 15 minutach ogrzewa-
nia promieniami s³onecznymi.
Wyniki zanotuj w tabeli.
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spó³ka Akcyjna, Warszawa 2007
1
154348898.001.png
Karta pracy nr 10 – Badamy zjawisko efektu szklarniowego
Zanotuj wyniki
Czas pomiaru
Temperatura na termometrze:
[°C]
niew³o¿onym do s³oika
w s³oiku
Pocz¹tek doœwiadczenia
Po up³ywie 5 min
Po up³ywie 10 min
Po up³ywie 15 min
Zanotuj wniosek
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
Promienie s³oneczne przenikaj¹ przez szk³o i ogrzewaj¹ znajduj¹ce siê w nim powietrze
oraz w³o¿one do œrodka przedmioty. Czêœæ energii cieplnej wypromieniowuje przez
œcianki s³oika na zewn¹trz, a czêœæ pozostaje uwiêziona w s³oiku i dodatkowo ogrzewa
jego wnêtrze. Dlatego termometr w s³oiku wskazuje wy¿sz¹ temperaturê ni¿ termometr
niew³o¿ony do s³oika.
2
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spó³ka Akcyjna, Warszawa 2007
154348898.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin