Plan Pracy 3.doc

(97 KB) Pobierz
LISTOPAD

 

LISTOPAD

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

 

1.     Obserwowanie pogody i typowych zjawisk atmosferycznych np. deszcz, wiatr, śnieg.

2.     Poznawanie w zabawach elementarnych przepisów ruchu drogowego, reagowanie na umowne znaki.

3.     Utworzenie z dziećmi kontraktu „Jesteśmy bezpieczni w przedszkolu” w postaci znaków drogowych.

4.     Poznanie roli niektórych zwierząt w życiu człowieka, np. kot.

5.     Rozpoznawanie i nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku gatunków zwierząt – np. wiewiórka.

   

Sporządziła: Regina Szczepańska                                                                 

 

 

 

 

 

 

 

Treści programowe

Temat kompleksowy

Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej

Środki dydaktyczne, literatura

 

Rozwijanie umiejętności określania pogody:

·         Obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych;

·         Poprawne nazywanie zjawisk atmosferycznych towarzyszących różnym porom roku: deszcz, śnieg, wiatr, mróz;

·         Zwracanie uwagi na właściwe ubieranie się w zależności od pogody

Zabawy poranne:

„Wracamy do domu”

„Słońce świeci –deszcz pada”

Zestaw zabaw ruchowych:

„Bawimy się w niepogodę”

PADA DESZCZ
  1. Opowiadanie nauczyciela na podstawie W. Żaby- Żabińskiej „Smutny parasol” – dzieci wiedzą do czego służy parasol; ćwiczenia pantomimiczne – dzieci potrafią miną, gestem pokazać jak wyglądał   smutny parasol i jak wesoły.

 

Stary parasol, stara torba

  1. Zabawy z wodą – przelewanie wody kubkiem, obserwowanie jak farba    rozpuszcza się w wodzie, rozdmuchiwanie kolorowych kropel za pomocą rurki – dzieci zdobywają nowe doświadczenia, potrafią oczekiwać na swoją kolejkę.

 

Plastikowe przeźroczyste pojemniki, kubki, farba, rurki, kartki

  1. Słuchanie piosenki „ Deszczyk ”  - dzieci zapamiętują treść piosenki, śpiewają wspólnie z nauczycielka, potrafią odgadnąć zagadki, naśladują różnymi przedmiotami odgłosy jakie wydaje deszcz, szum wiatru, naklejają na kartkę elementy parasola, ozdabiają go.

Piosenka - U. Smoczyńska-Nachtman „Kalendarz muzyczny”, kartka stojąca, wycinanki

  1. Zabawa matematyczna - „Deszczowe kropelki” – dzieci potrafią      skupić uwagę na wierszu M. Przeźniaka „Kropelki”, przeliczają do dwóch, potrafią określić, który bukiet kropelkowy jest większy.

Wiersz- bibliografia, sylwety powiększonych kropli deszczu (3 dla 1 dziecka), 2 wazony

  1.   Zabawy przy piosence „Spacer po dywanie” - dzieci  reagują na przerwę w muzyce, potrafią dobrać się parami i maszerować po sali w rytm muzyki. Nauka piosenki „Nie chcę cię znać”- dzieci zapamiętują treść piosenki, naśladują gesty nauczycielki..

Nagranie magnetofonowe piosenki, zbiór własny, zabawki - maskotki

 

 

1. Dostarczanie bogatych, pozytywnych przeżyć treści do zabaw podejmowanych przez dzieci.

2. Stworzenie z dziećmi kontraktu „Jesteśmy bezpieczni” w postaci umownych znaków drogowych

Zabawy poranne:

„Garaż”

„Dętka”

Zestaw zabaw ruchowych:

„Jazda samochodem”

JESTEŚMY UCZESTNIKAMI RUCHU DROGOWEGO
  1. Wycieczka na skrzyżowanie – rozmowa połączona z obserwacją – dzieci poznają elementarne zasady ruchu drogowego (chodzenie prawą stroną chodnika, przechodzenie przez jezdnię w wyznaczonym miejscu); szybko reagują na polecenia nauczycielki.

Sygnalizacja świetlna, krążki w 3 kolorach: żółty, czerwony, zielony

  1. Wykonywanie pojazdów – dzieci oklejają pudełka po zapałkach, doklejają koła; zabawa ortofoniczna „Pojazdy” – dzieci rozwijają narządy mowy na zgłoskach „tur”, „ti”, „ ter”, poprzez naśladowanie odgłosów wydawanych przez pojazdy.

Pudełka po zapałkach, wycinanka, klej, wycięte koła

  1. Ćwiczenia słuchowe „Jaki to pojazd?” – dzieci rozpoznają głosy wydawane przez pojazdy (tramwaj, motor, ciężarówka, samochód); potrafią odnaleźć wśród zabawek poszczególne pojazdy; uważnie słuchają poleceń; potrafią skupić uwagę na odtwarzaniu dźwięków.

Kaseta z nagraniem dźwięków pojazdów, zabawki pojazdów i obrazki

  1. Słuchanie wiersza I. Salach „Światełko” – dzieci zapoznają się z wyglądem i znaczeniem sygnalizatora świetlnego; zapamiętują i potrafią nazwać kolory;  uczą się krótkiego wiersza.

Wiersz I. Salach – bibliografia, sygnalizacja świetlna

  1. Ćwiczenia oddechowe „Kolorowe kółka” – dzieci rozwijają pojemność płuc poprzez umiarkowane dmuchanie na bibułkowe kółka zawieszone na sznurku; naklejają odpowiednie kółka na kontur sygnalizatora.

Sznurki z kółkami, kontur sygnalizatora dla każdego dziecka, kółka w 4 podstawowych kolorach dla każdego dziecka

 

 

 

 

 

1.      Poszerzenie wiadomości dotyczących zwierząt:

·         Porównanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa;

·         Zwrócenie uwagi na ich wygląd, sposób poruszania się i zdobywania pożywienia.

·         Udział w akcji „Pomagamy czworonożnym przyjaciołom”

 

Zabawy poranne:

„Kotek pije mleko”

„Kotki”

Zestaw zabaw ruchowych:

„Zabawy z kotkiem”

MÓJ KOTEK
  1. Historyjka obrazkowa „Czarny i biały kotek” inspirowana wierszem H. Bechlerowej „O dwóch kotkach” – dzieci rozwijają myślenie przyczynowo-skutkowe; potrafi ułożyć historyjkę obrazkową; odróżniają kolory: biały i czarny; potrafią wskazać głównych bohaterów opowiadania.

Ilustracje, wiersz H. Bechlerowa – bibliografia, koła w kolorze białym i czarnym

  1. Wyklejanka uzupełniona rysunkiem na temat „Kotek” – dzieci kolorują kotka, naklejają mu łatki, oczy, nosek oraz dorysowują wąsy i pyszczek, potrafią samodzielnie nakleić w odpowiednim miejscu części ciała kota.

Ksero z konturem kotka bez oczu, nosa, wąsów, łatek, kredki czarne, klej, części do naklejenia

  1. Ćwiczenia klasyfikacyjne „Co jedzą kotki”- słuchanie wiersza A. Przemyskiej „Masz tu, kotku” – dzieci potrafią zakwalifikować do jednego zbioru pokarm, którym odżywia się kotek. Wycieczka do schroniska zwierząt w celu przekazania zgromadzonej żywności dla zwierząt.

Wiersz A. Przemyskiej – bibliografia, różnego rodzaju pokarmy tj. mleko, wędlina marchewka, owies itp.

  1. Zabawa ruchowa przy piosence „Uparty kotek” – dzieci naśladują ruchy kotka z piosenki; ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej: dzieci składają w całość pocięte obrazki kotków.

Wiersz I. Salach – bibliografia, 3 pocięte obrazki kotków

  1. Wykonanie „ Wełniany kotek” – dzieci potrafią nakleić na kontur kotka wełnę lub kawałki futerka, znają budowę kotka; zabawa muzyczno-ruchowa „Kot i wróble” – dzieci poruszają się w rytm muzyki, reagują na przerwę w muzyce.

Kontur kotka na tekturce stojącej, wełna, futerko, klej

 

 

 

 

 

1. Rozpoznawanie i prawidłowe nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku zwierząt, np. wiewiórka

 

Zabawy poranne:

„Zbieranie orzeszków”

„Wiewiórki do dziupli”

Zestaw zabaw ruchowych:

„Wiewiórka i misie”

Spacery po świeżym powietrzu celem dotlenienia organizmu

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin