1. Obserwowanie pogody i typowych zjawisk atmosferycznych np. deszcz, wiatr, śnieg.
2. Poznawanie w zabawach elementarnych przepisów ruchu drogowego, reagowanie na umowne znaki.
3. Utworzenie z dziećmi kontraktu „Jesteśmy bezpieczni w przedszkolu” w postaci znaków drogowych.
4. Poznanie roli niektórych zwierząt w życiu człowieka, np. kot.
5. Rozpoznawanie i nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku gatunków zwierząt – np. wiewiórka.
Sporządziła: Regina Szczepańska
Temat kompleksowy
Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej
Rozwijanie umiejętności określania pogody:
· Obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych;
· Poprawne nazywanie zjawisk atmosferycznych towarzyszących różnym porom roku: deszcz, śnieg, wiatr, mróz;
· Zwracanie uwagi na właściwe ubieranie się w zależności od pogody
Zabawy poranne:
„Wracamy do domu”
„Słońce świeci –deszcz pada”
Zestaw zabaw ruchowych:
„Bawimy się w niepogodę”
Stary parasol, stara torba
Plastikowe przeźroczyste pojemniki, kubki, farba, rurki, kartki
Piosenka - U. Smoczyńska-Nachtman „Kalendarz muzyczny”, kartka stojąca, wycinanki
Wiersz- bibliografia, sylwety powiększonych kropli deszczu (3 dla 1 dziecka), 2 wazony
Nagranie magnetofonowe piosenki, zbiór własny, zabawki - maskotki
1. Dostarczanie bogatych, pozytywnych przeżyć treści do zabaw podejmowanych przez dzieci.
2. Stworzenie z dziećmi kontraktu „Jesteśmy bezpieczni” w postaci umownych znaków drogowych
„Garaż”
„Dętka”
„Jazda samochodem”
Sygnalizacja świetlna, krążki w 3 kolorach: żółty, czerwony, zielony
Pudełka po zapałkach, wycinanka, klej, wycięte koła
Kaseta z nagraniem dźwięków pojazdów, zabawki pojazdów i obrazki
Wiersz I. Salach – bibliografia, sygnalizacja świetlna
Sznurki z kółkami, kontur sygnalizatora dla każdego dziecka, kółka w 4 podstawowych kolorach dla każdego dziecka
1. Poszerzenie wiadomości dotyczących zwierząt:
· Porównanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa;
· Zwrócenie uwagi na ich wygląd, sposób poruszania się i zdobywania pożywienia.
· Udział w akcji „Pomagamy czworonożnym przyjaciołom”
„Kotek pije mleko”
„Kotki”
„Zabawy z kotkiem”
Ilustracje, wiersz H. Bechlerowa – bibliografia, koła w kolorze białym i czarnym
Ksero z konturem kotka bez oczu, nosa, wąsów, łatek, kredki czarne, klej, części do naklejenia
Wiersz A. Przemyskiej – bibliografia, różnego rodzaju pokarmy tj. mleko, wędlina marchewka, owies itp.
Wiersz I. Salach – bibliografia, 3 pocięte obrazki kotków
Kontur kotka na tekturce stojącej, wełna, futerko, klej
1. Rozpoznawanie i prawidłowe nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku zwierząt, np. wiewiórka
„Zbieranie orzeszków”
„Wiewiórki do dziupli”
„Wiewiórka i misie”
Spacery po świeżym powietrzu celem dotlenienia organizmu
kingin08