Pie�� pierwsza jest alegorycznym wprowadzeniem do poematu. Zb��dziwszy w ciemnym lesie, Dante dociera do podn�a �wietlanej g�ry, na kt�r� broni� mu wst�pu trzy dzikie zwierz�ta: Pantera, Lew i Wilczyca. Zrozpaczonemu poecie ukazuje si� Wergili i proponuje wsp�ln� w�dr�wk� przez piek�o i czy�ciec, zaznaczaj�c, �e po raju oprowadzi Dantego bardziej godna osoba. PIE�� II Dante, niepewny, czy zas�u�y� na �ask� ogl�dania za�wiat�w, wypowiada swoje w�tpliwo�ci wobec Wergilego; poeta dodaje mu otuchy, wyja�niaj�c, �e sama Matka Boska za po�rednictwem �w. �ucji i Beatrycze wzywa go do tej w�dr�wki. PIE�� III Dante i Wergili przekraczaj� bram� piekie� i zatrzymuja si� w przedsionku, gdzie cierpi� dusze ludzi, kt�rym na ziemi dobro i z�o by�o r�wnie oboj�tne; nast�pnie docieraj� do brzeg�w Acherontu i obserwuj� Charona przewo��cego dusze pot�pione. O�lepiony b�yskawic� Dante pada - "jako pada cz�owiek senny" - i w tym omdleniu zostaje przeniesiony na drugi brzeg rzeki. PIE�� IV Dante budzi si� z omdlenia w pierwszym kr�gu piek�a, gdzie pokutuj� dusze dzieci zmar�ych bez chrztu i ludzi szlachetnych, kt�rzy �yj�c przed narodzeniem Chrystusa, nie znali prawdziwej wiary: przebywaj� tu poeci, bohaterowie i filozofowie staro�ytno�ci. PIE�� V Przy wej�ciu do drugiego kr�gu Dante i Wergili spotykaj� Minosa, kt�ry wyznacza ka�dej duszy kar� i miejsce w piekle. W drugim kr�gu cierpi�, smagane wichrem, dusze ludzi zmys�owych. Tutaj Franczeska da Rimini opowiada poetom histori� swej mi�o�ci. PIE�� VI W trzecim kr�gu piek�a poeci spotykaj� Cerbera strzeg�cego wej�cia i dusze pokutuj�ce za ob�arstwo. Florentczyk Ciacco kre�li im obraz przysz�ych walk bratob�jczych, kt�re rozgorzej� we Florencji. PIE�� VII Powitani tajemniczymi s�owami Plutona, Dante i Wergili wchodz� do czwartego kr�gu piek�a, w kt�rym cierpi� dusze ludzi chciwych i rozrzutnych. W pi�tym kr�gu poeci spotykaj� pot�pionych za gniew, zazdro��, pych� i pesymist�w. PIE�� VIII Poeci wsiadaj� do barki Flegiasza i w niej kontynuuj� podr� po bagnie pi�tego kr�gu; w�r�d pot�pionych za gniew spotykaj� florentczyka Filipa Argenti. Na koniec docieraj� do drzwi grodu Disa, kt�re szatani zatrzaskuj� przed nimi. PIE�� IX Na murach grodu Disa ukazuj� si� trzy Furie, kt�re staraj� sie odstraszy� poet�w; wkr�tce jednak zjawia si� Anio�, otwiera bram� grodu i w�drowcy wchodz� do sz�stego kr�gu. Tutaj cierpi� zamkni�ci w grobach heretycy. PIE�� X W�druj�c ze swoim przewodnikiem po�r�d grobowc�w, Dante spotyka dw�ch Florentczyk�w: Farinat� degli Uberti, kt�ry przepowiada mu wygnanie z Florencji, i Cavalcante Cavalcantiego. PIE�� XI Przed wej�ciem do si�dmego kr�gu Wergili obja�nia Dantemu rozmieszczenie dusz pot�pionych w ostatnich trzech kr�gach piek�a i t�umaczy, dlaczego lichwa jest tak wielkim przest�pstwem wobec Boga. PIE�� XII Po wej�ciu do si�dmego kr�gu poeci mijaj� stoj�cego na stra�y Minotaura i podchodz� do rzeki wrz�cej krwi. Cierpi� w niej ludzie, kt�rzy u�ywali przemocy wobec bli�nich. Strzeg� ich centaurowie, z kt�rych jeden oprowadza poet�w, wymieniaj�c nazwiska pot�pionych. PIE�� XIII Schodz�c ni�ej, poeci napotykaj� dusze samob�jc�w zamienione w drzewa, kt�rych li�cie i kora s�u�� za po�ywienie harpiom. W�r�d nich spotykaj� Pietra della Vigna. Samob�jcy-rozrzutnicy cierpi� p�dzeni i szarpani przez rozw�cieczone wilki. PIE�� XIV Na pustynnej r�wninie trzeciego jaru si�dmego kr�gu cierpi� smagani ognistym deszczem blu�niercy przeciw Bogu. W�r�d nich poeci spotykaj� Kapaneosa, kr�la greckiego. Kontynuuj�c w�dr�wk�, Wergili wyja�nia Dantemu pochodzenie rzek piekelnych. PIE�� XV Id�c w dalszym ci�gu trzecim jarem, poeci spotykaj� dusze sodomit�w; Dante rozpoznaje w�r�d nich Brunetto Latiniego, kt�ry przepowiada mu przysz�o�� i rozprawia o losie swoich towarzyszy niedoli: Priscjana, Francesca d'Accorso i Andrei de'Mozzi. PIE�� XVI Dante i Wergili napotykaj� now� grup� sodomit�w; Jacopo Rusticucci opowiada im o karze, jaka spotka�a go wraz z towarzyszami. Na kra�cu si�dmego kr�gu poeci obserwuj� rzek� piekeln�, kt�ra z hukiem przelewa si� do nast�pnego kr�gu. PIE�� XVII Poetom ukazuje si� potw�r Gerion, symbol ob�udy. Zanim przewiezie ich na grzbiecie do �smego kr�gu, Dante zatrzymuje si� na miejscem ka�ni lichwiarzy. PIE�� XVIII Poeci zaczynaj� w�dr�wk� po mostach przewieszonych nad dziesi�cioma jarami, na kt�re dzieli si� �smy kr�g; w pierwszym z nich, w�r�d pokutuj�cych str�czycieli, spotykaj� Venedica Caccianemico, a w�r�d uwodzicieli Jazona. W drugim jarze widz� t�um rozpustnik�w, nierz�dnic, a mi�dzy nimi Alessia Interminelli i Taid�. PIE�� XIX W trzecim jarze cierpi� dusze tych, kt�rzy splamili si� symoni�; pokutuj� oni umieszczeni w g��bokich jamach g�owami w d�, a ich wystaj�ce nogi ch�oszcze ogie�. PIE�� XX Z mostu na czwartym jarem Dante i Wergili obserwuj� mag�w i wr�bit�w, kt�rzy id� mozolnie przed siebie, maj�c g�owy przekr�cone do ty�u. W�r�d nich rozpoznaj� Amfiaraosa, Tyrezjasza, Arontasa i Manto. PIE�� XXI W jarze pi�tym poeci obserwuj� oszust�w zanurzonych we wrz�cej smole, kt�rych pilnuj� diab�y uzbrojone w harpuny. Widz� tak�e ducha mieszka�ca Lukki �wie�o przyby�ego do piek�a. Z�y Chwost, przyw�dca diab��w, daje poetom eskort�, kt�ra ich poprowadzi bezpiecznie brzegami jaru. PIE�� XXII W�druj�c kraw�dziami jaru, poeci obserwuj� w dole oszust�w, a mi�dzy nimi Ciampolo z Nawarry, kt�ry opowiada swoje losy, a tak�e brata Gomit� i Michela Zanche. PIE�� XXIII W sz�stym jarze cierpi� hipokryci, kt�rzy w�druj� okryci p�aszczami z o�owiu; poeci znajduj� w�r�d nich bolo�czyk�w Catalana del Catalani i Loderinga degli Andalo. PIE�� XXIV Wergili i Dante wspinaj� si� ostro�nie po wewn�trznym stoku sz�stego jaru i dochodz� do �a�cucha ska�, kt�re przebiegaj� przez pozosta�e jary. W g��bi si�dmego jaru ogl�daj� z�odzieu, kt�rych cia�a, gryzione przez straszliwe w�e, rozsypuj� si� w proch, aby znowu si� odrodzi�. Jeden z pot�pionych, Vanni Fucci, przepowiada Dantemu walki bratob�jcze, kt�re rozgorzej� we Florencji. PIE�� XXV W�r�d pot�pionych si�dmego jaru poeci rozpoznaj� olbrzyma Kakusa, a tak�e florentczyk�w: Angella Bruneleschi, Buosa Abati, Puccia Galigai, Cianf� Donati, Francesca Cavalcanti, kt�rych pokuta polega na kolejnej przemianie z ludzi w w�e i z w��w w ludzi. PIE�� XXVI Z mostu ponad �smym jarem poeci obserwuj� p�omyki okrywaj�ce dusze fa�szywych doradc�w; w jednym z nich cierpi� wsp�lnie Diomedes i Ulisses, kt�rzy opowiadaj� o tym, jak zgin�li. PIE�� XXVII Do poet�w zbli�a si� ksi��� Guido di Montefeltro. Dante opowiada mu o �wczesnym stanie Romanii, a w zamian s�yszy z ust ksi�cia histori� jego �ycia. PIE�� XXVIII W dziewi�tym jarze poeci obserwuj� t�um pod�egaczy do zamieszek spo�ecznych i religijnych. W�r�d nich spotykaj� Mahometa, Pietra da Medicina, Mosk� Lambertiego, Bertranda de Born i s�uchaj� ich opowie�ci o towarzyszach niedoli. PIE�� XXIX Poeci dochodz� do dziesi�tego jaru, rozmawiaj�c o Geri del Bello, krewnym Dantego, kt�rego zauwa�yli w dziewi�tym jarze. Nast�pnie id� po zr�bie jaru, kt�ry dzieli Z�e Do�y od Studni Gigant�w. W jarze tym pokutuj� fa�szerze Griffolino d'Arezzo i Capocchio da Siena. PIE�� XXX W�r�d pot�pionych za podszywanie si� pod cudze nazwiska poeci spotykaj� Gianniego Schicchi i Mirr�; pomi�dzy fa�szerzami pieni�dzy, cierpi�cymi na wodn� puchlin� i pragnienie, mistrza Adama, a mi�dzy k�amcami �on� Putyfara i Greka Sinona. PIE�� XXXI Poeci przechodz� po ostatnim stoku mi�dzy �smym a dziewi�tym kr�giem i zatrzymuj� si� nad studni� strze�on� przez gigant�w; jest tam Nemrod, Efialtes, Briareus i Anteusz, kt�ry przenosi w�drowc�w do ostatniego kr�gu. PIE�� XXXII W pierwszym kole dziewi�tego kr�gu, Kainie, Dante i Wergili spotykaj� pomi�dzy zdrajcami w�asnych rodzin Camincione dei Pazzi, w drugim kole, tzw. Antenorze, po�r�d zdrajc�w ojczyzny Bokk� degli Abati, w ostatnim, kt�re nosi miano Giudeki - Ugolina della Gherardesca. PIE�� XXXIII Hrabia Ugolino opowiada historia g�odowej �mierci swoich dzieci; nast�pnie poeci przechodz� do trzeciego ko�a k�egu, gdzie pokutuj� zdrajcy przyjaci�. Tu znajduj� si�: Alberigo dei Manfredi, Branca d'Oria, a tak�e dusze ludzi, kt�rzy �yj�c na �wiecie zaprzedali swe dusze diab�u. PIE�� XXXIV W czwartym kole, zwanym Giudek�, poeci obserwuj� zdrajc�w dobroczy�c�w. Na samym dnie piek�a w trzech paszczach Lucyfera pokutuj� trzej najwi�ksi zdrajcy ludzko�ci: zdrajca Chrystusa - Judasz oraz zdrajcy Juliusza Cezara - Brutus i Kasjusz.
Koteciek