e_book.pdf

(8261 KB) Pobierz
769118168 UNPDF
MaReK WaŚKiel
chodzĘ sobie po podlasiu
rzecz o fotografowaniu krajobrazów
1 www.waskiel.pl C
TEKST I ZDJĘCIA - mArEK wAśKIEl
769118168.007.png
DZIEń DOBRY ,
Chodzę sobie po Podlasiu
rzecz o fotografowaniu krajobrazów
„Chodzę sobie po Podlasiu” nie jest kla-
sycznym poradnikiem dla osób pragną-
cych fotografować krajobrazy. Nie koncen-
truję się w nim na sprawach technicznych.
zdjęcie czy fotograia?
Nieustannie ćwicz wyobraźnię
Wybierz najlepsze miejsce
czas na sukces
patrz i myśl
zaprzyjaźnij się ze światłem
człowiek z aparatem
W magicznym trójkącie
subiektywnie o obiektywach
Gadające kadry
a na koniec fajerwerki
postscriptum
s. 4
s. 7
s. 10
s. 15
s. 18
s. 21
s. 24
s. 30
s. 34
s. 40
s. 44
s. 47
Zwracam natomiast uwagę na inne istotne aspekty foto-
grafowania, o których tak często się zapomina, np. : wy-
obraźnię fotografa, konsekwencję w działaniu, czy
myślenie o świetle. Tylko dzięki nim zwykłe zdję-
cia mogą zamienić się w intrygujące fotograie.
Tę opowieść układałem, wędrując po Podlasiu – moim
fotograicznym mateczniku. Myślałem o niej, czekając
na „Dobre Światło” lub poszukując ciekawych motywów.
Każdą z takich wędrówek wieńczy jakieś odkrycie. Cza-
sami jest nim dotarcie do interesującego miejsca.
Kliknij i dołącz do moich Przyjaciół na Facebooku:
Jednak najbardziej cenię te , które pozwalają mi na
lepsze zrozumienie istoty fotograii.
MAREK WAśKIEL
2 www.waskiel.pl C
TEKST I ZDJĘCIA - mArEK wAśKIEl
769118168.008.png 769118168.009.png 769118168.010.png 769118168.001.png
Do zrobienia fotografii potrzebna
jest m.in. znajomość zasad eks-
pozycji i kompozycji, ale
zawsze najważniejszą pozostaje
wyobraźnia fotografa. To ona po-
zwala na zauważanie obrazów,
obok których inne osoby prze-
chodzą obojętnie.
3 www.waskiel.pl C
TEKST I ZDJĘCIA - mArEK wAśKIEl
769118168.002.png
Zdjęcie czy fotograia?
Stworzoną niegdyś definicję słowa fotografia: zapisywa-
nie, rysowanie światłem - nazbyt wiele osób sprowadza je-
dynie do technicznej umiejętności zamykania odpowied-
niej porcji światła w magicznej skrzynce, którą jest aparat.
Jesteśmy świadkami zwy-
cięstwa technokratyczne-
go patrzenia na fotografię.
Mówimy matryce, piksele,
ogniskowe, stabilizacje
i… coraz rzadziej myśli-
my o emocjach zawartych
w zdjęciach stworzonych
przez tę technologię. Je-
stem pewien, że fotogra-
fia i jeszcze bardziej samo
fotografowanie to przede
wszystkim stan ducha, choć
dla niektórych - być może
tylko umysłu. Nazwałbym
go bardziej precyzyjnie sta-
nem twórczej koncentracji.
Nie mamy szans na dobre
zdjęcia, jeżeli nasze myśli
krążą wokół innych proble-
mów: domowych lub zawo-
dowych albo samej techniki
fotografowania. Nie sądzę,
aby w kluczowym dla zdję-
cia momencie, w owej „de-
cydującej chwili” najważ-
niejsze było myślenie o tym,
ile moja matryca ma mega-
pikseli…
pól, łąk czy na niebie. Świa-
tło i malowane nim obrazy
zmieniają się błyskawicznie
– jeżeli brakuje nam kon-
centracji, ciekawe tematy
umykają jeden po drugim.
Fotografia jest wspaniałym
hobby pozwalającym na
skuteczne oderwanie się od
codziennych problemów.
Trzeba się tylko na fotogra-
fowaniu skoncentrować.
Fotografowanie pejza-
ży wydaje się być łatwe.
Sceny jawią się jako obra-
zy stabilne i niezmienne.
Dopiero kiedy zaczniemy
się im baczniej przyglądać
zauważmy, jak wielki i nie-
ustanny ruch panuje pośród
Robienie bardzo dobrych
zdjęć - tylko takie nazy-
wam fotografiami - pocią-
ga za sobą konieczność
zdobycia wielu umiejęt-
ności i nawyków.
Fotografowanie pejzaży wydaje się być łatwe, jednak
zauważ, że np. zachody słońca są zjawiskiem niezwykle
krótkim i dynamicznym.
4 www.waskiel.pl C
TEKST I ZDJĘCIA - mArEK wAśKIEl
769118168.003.png 769118168.004.png
Podkreślam raz jeszcze:
nieustannie robimy zdję-
cia, ale tylko niektóre z
nich są bardzo dobre i te
właśnie nazywam foto-
grafiami.
fów „analogowych” uśmiech
na twarzy wywoływał 1 do-
bry kadr na 36-klatkowej
rolce filmu i jeden bardzo
dobry na 10 rolkach. Dziś
te liczby można pomnożyć
przez 10, ponieważ fotogra-
fując cyfrowo z reguły pro-
dukuje się znacznie więcej
ujęć – niestety na ogół ilość
nie przechodzi w jakość.
Powtarzalność osiąga się
wyłącznie dzięki wyobraźni,
wiedzy i doświadczeniu, a
talent z pewnością pomaga
w szybkości osiągania bie-
głości.
Ciekawych tema-
tów szukaj „tuż za
płotem” - im bliżej
domu tym lepiej!
Do zrobienia fotografii po-
trzebna jest m.in. znajomość
zasad ekspozycji i kompo-
zycji, ale i tak zawsze naj-
ważniejszą jest wyobraźnia
fotografa. Oczywiście - zda-
rzają się przypadki, dzięki
którym można zrobić jedno
wspaniałe zdjęcie. Prawdzi-
wą miarą warsztatu fotogra-
fa jest jednak osiągnięcie...
powtarzalności, czyli takie-
go stanu zaawansowania,
kiedy wszystkie zdjęcia „nie
spadają” poniżej dobrego
poziomu, a kilka spośród
nich jest naprawdę bardzo
dobrych. Znany amerykań-
ski fotografik Ansel Adams
marzył o 12 bardzo dobrych
zdjęciach w roku. U fotogra-
Jaka jest najkrótsza dro-
ga do dobrej fotografii
krajobrazowej? Może bę-
dzie to zastosowanie się
do starej dewizy: „ustaw
przysłonę na f8 i bądź tam
gdzie trzeba”? Może, ale
zazwyczaj musimy poko-
nać znacznie więcej trud-
ności.
Robimy wiele zdjęć, ale tylko niektóre
z nich są bardzo dobre
i wyłącznie te najlepsze z najlepszych
nazywam fotograiami.
5 www.waskiel.pl C
TEKST I ZDJĘCIA - mArEK wAśKIEl
769118168.005.png 769118168.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin