Test wiedzy z historii kl 1-2.doc

(63 KB) Pobierz
Zadanie 1

        TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI Z HISTORII

                                     (Z zakresu klasy I i II gimnazjum)

 

                                                                                    Opracowała: mgr Marta Dzik

 

Zadanie 1. ( 0-6)

      Obok cyfr oznaczających podane niżej wydarzenia wpisz litery ,którymi oznaczono odpowiadające im daty. Następnie litery odpowiadające datom wpisz w odpowiednich przedziałach taśmy chronologicznej.

1.pierwsze igrzyska w Olimpii ………….

2.chrzest Mieszka I………………………

3.podział cesarstwa rzymskiego ………..

         A.966 r. n.e.    B.395 r. n e.    C.776 r. p.n.e.   

 

X

IX

VIII

VII

VI

V

IV

III

II

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 2. ( 0-8)

      W miejsce kropek wstaw cyfry odpowiadające właściwym określeniom.

 

hieroglify(……)     1.forma rządów, w której władzę sprawuje ogół obywateli; władza ludu

 

republika(……)     2.darmowa praca na polu pana

 

monoteizm(……)   3.w dawnej Polsce nadanie przez panującego pewnych uprawnień             

                                    pojedynczym osobom lub całym stanom, zwłaszcza szlachcie

 

liberum veto(……) 4.rzecz publiczna, rzeczpospolita; forma ustroju państwowego, w           

                                     najważniejsze organy państwa wybierane są, na czas określony, przez

                                    ogół obywateli w drodze wyborów

 

przywilej  (……)     5.jedynobóstwo, czyli wiara w jednego boga

 

demokracja (……)  6.związek dwóch lub więcej państw, których sprawy zagraniczne,                           

                                       wojskowe i finansowe prowadzone są wspólnie

 

unia realna(……)    7.znaki pisma egipskiego

 

pańszczyzna(……)  8. wolne nie pozwalam- prawo każdego posła do sprzeciwu wobec

                                        uchwał i przerwania obrad sejmu, obowiązujące w Rzeczpospolitej

                                        od XVI w. do końca  XVIII w.

 

 

 

Zadanie 3. (0-4)

      Przeczytaj poniższy fragment kroniki Thietmara i odpowiedz na podane pod tekstem pytania.

„Dostojny margrabia Hodon po zebraniu wojska napadł z nim na Mieszka, który był wierny cesarzowi i płacił trybut aż po rzekę Wartę. Na pomoc Hodonowi pospieszył mój ojciec, graf Zygfryd. Kiedy w dzień św. Jana Chrzciciela starli się z Mieszkiem, odnieśli zwycięstwo, lecz potem w miejscowości zwanej Cydzyną (Cedynią) brat jego Czcibór zadał im klęskę, kładąc trupem wszystkich najlepszych rycerzy z wyjątkiem wspomnianych grafów.”

 

A) Czy Mieszko I był władcą podległym cesarzowi? Uzasadnij odpowiedź.

…………………………………………………………………………………………..

b) Czyim synem był kronikarz Theitmar?

……………………………………………………………………………………………..

c) Czy Mieszko I posiadał rodzeństwo?

…………………………………………………………………………………………………

d) Jaki był rezultat bitwy pod Cedynią?

…………………………………………………………………………………………………

 

     

Zadanie 4. (0-7)

       Uporządkuj chronologicznie władców z dynastii Piastów wpisując w miejsce kropek cyfrę oznaczającą kolejność panowania.

 

a) Bolesław Chrobry (……)

b)Bolesław Śmiały (……)

c) Mieszko I(……)

d) Bolesław Krzywousty (……)

e) Władysław Łokietek (……)

f) Kazimierz Odnowiciel (……)

g) Kazimierz Wielki (……)

 

 

Zadanie 5. (0-6)

       Połącz ze sobą wydarzenie i osobę wpisując w miejsce kropek cyfrę oznaczającą daną postać.

  -początek reformacji  (……)                           1.Zygmunt Stary

  -wynalazł maszynę parową (……)                  2.Marcin Luter

  -udowodnił że ziemia jest kulą (……)            3.Otto von Bismarck

  -zwycięstwo pod Wiedniem (……)                4.James Watt

  -hołd pruski (…….)                                         5.Ferdynand Magellan

  -twórca II Rzeszy Niemieckiej,                       6.Jan III Sobieski

    zwalczał polskość w zaborze pruskim(…….)

 

Zadanie 6. (0-10)

Wpisz we właściwej rubryce nazwiska, nazwy, pojęcia i dzieła związane z Odrodzeniem lub Starożytnością

Renesans, koloseum, ostracyzm, Mikołaj Rej, mecenas, Mona Lisa, Sokrates, amfiteatr, Perykles, Michał Anioł

                  Odrodzenie

                Starożytność

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 7. (0-9)

      Uzupełnij zdania wpisując wyrazy umieszczone pod tekstem.

 

              W roku ……. Rosja, Austria i Prusy dokonały ………….. ………………. Polski.

W roku ……. zebrał się sejm i zatwierdził traktat rozbiorowy. Nie pomogły protesty posła …………… …………….. i kilku innych patriotów. Decyzją sejmu Polska utraciła 1/3 swego terytorium. Ten sam sejm podjął kilka ważnych decyzji reformatorskich. Dla usprawnienia zarządzania państwem powołano tzw. ………….. …………………, obradującą między sejmami. Powołano pierwsze w Europie ministerstwo oświaty ……………. ……………. …………………. . Drugi rozbiór Polski został dokonany przez ……… i ………… w roku 1793. Traktat rozbiorowy potwierdził ostatni w historii Rzeczpospolitej szlacheckiej sejm w …………. .

 

Grodnie, 1772, Radę Nieustającą, 1773, Rosja, Komisja Edukacji Narodowej, Tadeusz Rejtan, Prusy, pierwszego rozbioru.

 

Zadanie 8. (0-2)

      Kim był z czego zasłynął:

 

   Napoleon  Bonaparte-………………………………………………………….......................

…………………………………………………………………………………………………...

   Michał Drzymała-………………………………………………………………………..........

…………………………………………………………………………………………………...

 

Zadanie 9. (0-4)

     Przeczytaj uważnie tekst i na jego podstawie wypisz cztery przykłady potwierdzające, że w Galicji panowała autonomia.

 

ZABÓR AUSTRIACKI

 

A.Wysocki, Sprzed pół wieku, cyt. Za: Galicja w latach 1864-1914. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 43, oprac. J. Buszko, PZWS, Warszawa 1959, s.18-20.

 

Czytywało się dzienniki polskie a cenzura ich była dość łagodna, lecz lekarz polski, sędzia polski sądził, teatr polski nas bawił. Obchodziliśmy wszystkie święta narodowe, cóż więc dziwnego, że zacierała się w nas młodych świadomość, że się jest poddanym obcego państwa, i że nie Polsce, tylko jemu służyć musi. Cesarsko- królewskim namiestnikiem był póżniejszy premier Austrii, Kazimierz Badeni. Na Uniwersytecie Jagiellońskim wykładał Stanisław Tarnowski literaturę polską (…). A Krakowska Akademia Umiejętności, Szkoła Sztuk Pięknych z Matejką na czele, Muzeum Narodowe w Sukiennicach, czyż to wszystko razem nie wytwarzało jakiejś uspakajającej złudy… Pamiętam, np. że stając przed komisją poborową na zamku wawelskim, w jakiejś dużej Sali cuchnącej skórą i kapustą, nie oburzało mnie, że są to przecież komnaty polskiego zamku królewskiego, po których wałęsają się żołnierze w obcych mundurach…

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zadanie 10. (0-4)

    Uporządkuj chronologicznie polskie powstania narodowe wstawiając znak x  w odpowiednią rubrykę tabelki

 

A

B

C

D

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin