39
1. Pojęcie pedagogiki, subdyscypliny, działy – str. 22. Metodologia - str. 53. Innowacje pedagogiczne - str. 84. Obszary zainteresowań pedagoga. Pedagogiczne aspekty uzależnień - str. 105. Pedagogika ogólna - podstawowe pojęcia - str. 176. Struktura procesu wychowania - str. 207. Środowisko wychowawcze (rodzina, jej funkcje, postawy rodzicielskie) - str. 238. Antypedagogika - str. 279. Progresywizm pedagogiczny - str. 27
10. Miejsce w systemie nauk, zadania pedagogiki - str. 28
11. Pseudowychowanie, czarna pedagogika - str. 29
12. Pedagogika filozoficzno – normatywna. - str. 30
13. Pedagogika społeczno – personalistyczna - str. 32
14. Metateoria - str. 34
15. Prądy ideologii wychowania - str. 35
16. Teorie psychologiczne - str. 36
17. Epistemologiczne składniki ideologii wychowania - str. 38
18. Stanowiska wobec wartości - współczesne kierunki pedagogiczne
- str. 38
19. Strategie definiowania celów wychowania - str. 39
20. Pedagogika negatywna - str. 40
21. Strategie definiowania celów wychowania - str.40
Pedagogika to należąca do nauk społecznych, nauka o wychowaniu. Jej polska nazwa pochodzi od greckiego (paidagogos - niewolnik towarzyszący dziecku w szkole; dosł. "prowadzący dziecko"). Początkowo termin obejmował opiekę, nauczanie i wychowanie dzieci, z czasem pedagogami zaczęto nazywać osoby zajmujące się wychowaniem zarówno praktycznym jak i teoretycznym. Zajmuje się ona formułowaniem teorii, celów, treści, metod, środków i form procesu wychowania, a także stanowi zasób wiedzy praktycznej na ten tema
Pedagogika - jest nauką zarówno praktyczną (wywodzi się z praktyki), jak i teoretyczną (bo teoria pomaga rozwiązywać konkretne problemy praktyczne)
Pedagogika - od greckiego paidagogos– niewolnik prowadzący chłopców za rękę do szkoły.
Początkowo nauka o wychowaniu, nauczaniu dzieci. Termin oznacza naukę o wychowaniu i kształceniu jednostki ludzkiej przez cały okres jej życiowej aktywności w zależności od tego jaką jednostką wyodrębnioną jest subdyscyplina.
Nauki współpracujące z pedagogiką:
· Biologiczno - medyczne - zajmują się wyjaśnieniem prawidłowości zachodzących w organizmie ludzkim, opisywaniem procesów medycznych jakim ten organizm podlega, określeniem tego co jest normą zdrowia a co chorobą.
· Historyczne – wydarzenia na przestrzeni dziejów, zmieniające losy państw
· Filozoficzne – pytanie: Kim jest człowiek? Jakie procesy w nim zachodzą?
· Psychologiczne - przedstawiające badania nad osobowością ludzką, co w osobowości się dzieje, a także czynniki warunkujące strukturę osobowości, temperamentu, zdolność motywacji itp.
· Polityczne - zajmują się procesem polityki na świecie i w danym państwie oraz przewidywaniem następstw tych procesów.
· Ekonomiczne - zajmują się badaniem sytuacji uwarunkowanej materialnie w danych krajach.
· Nauki o kulturze – zajmują się określaniem wartości i norm obowiązujących w danym środowisku kulturowym i opisanie tego w jaki sposób wartości i normy ulegają zmianie w zależności od historii, uwarunkowań geograficznych, społecznych itp.
Działy współczesnej pedagogiki:
Społeczna:
· Jest nauką, która zajmuje się środowiskowymi uwarunkowaniami, procesami oraz wpływem człowieka na zmianę i przeobrażanie tych procesów.
· Zakłada, że człowiek jest istotą aktywną zmieniającą swoje środowisko.
· Subdyscyplina ta wyrosła z socjologii wychowania.
· Stworzona pod koniec lat 30 XX wieku. przez Helenę Radlińską.
· Współczesny zakres badań: badanie człowieka we wszystkich fazach jego życia, bada wpływ instytucji, środowiska socjalizacyjnego i wychowawczego, czyli inaczej rodziny, szkoły, instytucji edukacyjnych, domu kultury a także wpływ np. środków masowego przekazu (mass media).
· Trzy nurty: praca socjalna, praca kulturalna, opieka i wychowanie.
· Przedstawiciele: Aleksander Kamiński, Ryszard Wroczyński, Andrzej Radziewicz, Irena Lepalczyk, Edmund Trępała, Tadeusz Pilch, Stanisław Kawula.
Opiekuńcza:
· Zajmuje się opieką i wychowaniem osób, które nie są z stanie samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb.
· Wyrosła z pedagogiki i medycyny.
· Twórca: Czesław Babicki, Albin Kelm, Janusz Korczak.
Kultury:
· Jest subdyscypliną, która zajmuje się wpływem wartości i norm kulturowych na zachowanie jednostki ludzkiej.
· Badania: kultura ludowa, duchowa, masowa.
· Zajmuje się analizą treści przekazu i jego wpływu na osobowość ludzką.
· Wyrosła z filozofii Hegla, koncepcji Dicleia, pedagogiki, socjologii kultury, antropologii kultury.
· Przedstawiciele: Bogusław Nawroczyński, Bogusław Suchodolski, Sergiusz Hesen, Zbyszko Melosik.
Wczesnoszkolna:
· Jest subdyscypliną zajmującą się procesem uczenia się i nauczania dzieci w klasach tzw. zerowych i w klasach I-III.
· Zadania: opracowanie ogólnych teorii i planów pracy dydaktycznej, opracowanie koncepcji programowych, analiza treści szkolnych.
· Wyrosła z dydaktyki, psychologii rozwojowej.
· Przedstawiciele: Lucyna Jeleńska, Ryszard Więckowski, Tadeusz Wróbel.
Specjalna:
· Zajmuje się zagadnieniami związanymi z opieką, wychowaniem i kształceniem osób wykazujących pewnego rodzaju niepełnosprawność.
· Dzieli się na:
· oligofrenopedagogika – zajmująca się osobami niepełnosprawnymi umysłowo
· tyflopedagogika - zajmuje się nauczaniem i wychowaniem jednostek niewidomych
· surdopedagogika – zajmuje się nauczaniem i wychowaniem jednostek z wadami słuchu i zaburzeniami mowy wynikającymi z wad słuchu
· pedagogika przewlekle chorych i kalekich
· resocjalizacja
· Wyrosła z medycyny i pedagogiki.
· Za twórcę uważa się: Marię Grzegorzewską.
· Przedstawiciele: Otto Lipkowski, Teresa Doroszewski, Aleksander Hulek, Czesław Kosakowski.
Resocjalizacyjna:
· Zajmuje się opieką, wychowaniem, kształceniem jednostek o tak zwanej zaburzonej socjalizacji, czyli wykazujących objawy niedostosowania społecznego. Składa się z: aksjologii wychowania resocjalizującego (ukazują sens resocjalizacji na bazie wartości i celów ogólnospołecznych)
· teorii wychowania resocjalizacyjnego (formułuje twierdzenia o zależnościach zachodzących pomiędzy faktami wychowawczymi)
· metodyki oddziaływań (resocjalizacja obejmuje wiedzę i umiejętności dotyczące bezpośredniej pracy z podopiecznym).
· Wyrosła z pedagogiki specjalnej, medycyny sądowej i kryminologii.
· Przedstawiciele: Czesław Czapów, Stanisław Jeglewski, Jan Konopnicki, Otto Lipkowski, Jarosław Pytka.
Pedeutologia:
· Zajmuje się analizą zagadnień związanych z zawodem nauczyciela, doborem kandydatów do zawodu nauczyciela, zagadnieniami kształcenia i samokształcenia nauczycieli oraz przemianami zachodzącymi w relacji nauczyciel - uczeń.
· Badania prowadzi się nad osobowością nauczyciela, poziomem i zakresem jego wykształcenia, warunkami i efektywnością jego pracy.
· Przedstawiciele: Grzegorz Piramowicz, Jan Władysław Dawid, Stefan Szuman, Stanisław Dobrowolski, Z. Mysłakowski, Kreutz, S. Baley.
Andragogika:
· Jest to dyscyplina zajmująca się badaniem warunków edukacji i samokształcenia osób dorosłych (od 21 roku życia) normy UNESCO.
· Działy:
· andragogika ogólna – zajmuje się kierunkami i doktrynami pedagogicznymi w zakresie kształcenia dorosłych.
· teoria wychowania dorosłych
· teoria nauczania dorosłych
· teoria porównawcza – porównuje historię systemu edukacji dorosłych
· Wyrosła z pedagogiki społecznej.
· Przedstawiciele: Aleksander Kamiński i Lucjan Turos.
Gerontologia:
· Dyscyplina pedagogiczna zajmująca się badaniem możliwości i uwarunkowań edukacji, uwarunkowań pomocy i organizacji czasu wolnego osobie starszej(osoba po 65 roku życia) Działy:
· gerontologia ogólna
· teoria wychowania starszych teoria nauczania starszych
· teoria porównawcza
· Przedstawiciele: Aleksander Komiński, Barbara Tryfan, Kinga Wiśniewska-Groszkowska, Jan Wołoszyn.
Promocji zdrowia:
· Początek lata 90-e.
· Wyrosła z dyscyplin: społecznej, specjalnej i kulturowej.
· Zajmuje się zagadnieniami profilaktyki, terapii konstruktywnej oraz czasu wolnego, dialektyki. Przedstawiciel: Ewa Syrek.
Modele badań:
· Jakościowe – specyfiką tych badań jest bezpośredni kontakt badanego z badaczem. Koncentrują się one na subiektywnych przeżyciach badanego. Badany traktowany jest tu jako współuczestnik procesu badawczego. Mogący swobodnie interpretować swoje przeżycia i doświadczenia. Czas takiego badania uzależniony jest od potrzeb tematu i wynosi od kilku do kilkudziesięciu godzin.
· Ilościowe - model ten nazywany scjentystycznym. Badania te nie wymagają obecności dużej populacji badawczej trwają kilkanaście minut nie wymagają także bezpośredniego kontaktu badacza z badanym. Badany nie ma wpływu na interpretacje rzeczywistości bo jako osoba upoważniona do tego występuje wyłącznie badacz. Badania takie poddawane są analizie matematycznej i statystycznej, obliczane za pomocą specjalnych wzorów.
Model eklektyczny czyli triangulacyjny - model ten łączy w sobie badania ilościowe, które stanowią jego podstawę jak i badania jakościowe które stanowią jego dopełnienie. Wymaga mniejszej populacji badawczej niż model ilościowy, również statystycznego opracowania danych jak i analizowania przeżyć osób badanych.
Model badań
Metody
Technika
Narzędzie badawcze
Jakościowa
Sondaż diagnostyczny
wywiad
Kwestionariusz wywiadu
ankieta
Kwestionariusz ankiety
obserwacja
-Dziennik obserwacji
-Arkusz obserwacji
magda_2067