program_senior_psycho11.pdf

(76 KB) Pobierz
PROGRAM SZKOLENIA
Zaburzenia psychiczne osób starszych
TERMIN : 18-19.08.2011
MIEJSCE SZKOLENIA: REGIONALNY OŚRODEK EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
W PRZYSIEKU - CENTRUM KONFERENCYJNE DAGLEZJA W PRZYSIEKU
87-134 ZŁAWIEŚ WIELKA .
Opracowanie programu i prowadzenie zaję: Dr n. med. Dominik Krzyżanowski
PIERWSZY DZIE
sprawy organizacyjne
10.00-11.30
Definicja zdrowia psychicznego i choroby psychicznej (naturalne zmiany psychiki związane z wiekiem,
a zaburzenia psychiczne w wieku starszym)
Ø zdrowie fizyczne
Ø zdrowie psychiczne
Ø zdrowie emocjonalne
Ø zdrowie umysłowe
Ø zdrowie społeczne
Ø zdrowie duchowe
Rodzaje zaburze psychicznych
Ø zaburzenia funkcji poznawczych
· pamięci,
· postrzegania
· mylenia
· uwagi
· deficyty poznawcze
· neurobiologiczne uwarunkowania zaburze funkcji poznawczych
Ø zaburzenia psychomotoryczne
Ø zaburzenia emocjonalne
· nerwice
· klasyfikacja depresji ze względu na ródło pochodzenia
· endogenne i egzogenne
Ø stany maniakalne
Ø zaburzenia afektywne dwubiegunowe
Ø zaburzenia psychiczne
· schizofrenie (paranoidalna hebefreniczna katatoniczna niezróżnicowana Depresja postschizofreniczna
F20.5 Schizofrenia rezydualna Schizofrenia prosta Schizofrenia innego rodzaju Schizofrenia, nie
okrelona)
· psychozy
· uszkodzenia układu nerwowego
Ø psychopatologia
· zaburzenia osobowoci i zaburzenia zachowania
Ø ważniejsze problemy współistnienia różnych zaburze
11.30-11.45
przerwa kawowa – 1 x 15 minut – wg uzgodnie trenerów z grupą
11.45-13.15
Formy pracy z osobami starszymi z zaburzeniami psychicznymi
Ø formy terapii:
·
terapia poprzez pracę
·
komunikacja interpersonalna z: treningiem asertywnoci, sposoby skutecznej komunikacji
i rozwiązywania sporów, stymulowanie aktywnoci poznawczej, techniki usprawniania pamięci,
trening orientacji w rzeczywistoci
·
terapia zajęciowa: zajęcia terapeutyczne na bazie codziennych aktywnoci, organizacja życia
codziennego, terapia sztuką, psychorysunek, relaksacja, muzykoterapia, metoda Knillów, trening
Zadanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
804736357.030.png 804736357.031.png 804736357.032.png 804736357.033.png 804736357.001.png 804736357.002.png 804736357.003.png 804736357.004.png 804736357.005.png 804736357.006.png 804736357.007.png
 
dbania o higienę osobistą i wygląd, trening koncentracji/uwagi/pamięci, gimnastyka umysłu
· trening umiejętnoci społecznych: asertywno, granice osobiste i innych, radzenie sobie z konfliktem,
normy/zasady funkcjonowania w grupie społecznej
Ø zasady bezpieczestwa przy pracy z osobami z zaburzeniami psychicznymi
specyfika poszczególnych zaburze psychicznych i współtowarzyszących zagroże (zaburzenia afektywne,
zaburzenia lękowe, zaburzenia psychotyczne, zaburzenia osobowoci)
13.15-14.00
przerwa obiadowa– 1 x 45 minut
14.00-15.30
Formy pracy z osobami starszymi z zaburzeniami psychicznymi - cd.
15.30-15.45
przerwa kawowa – 1 x 15 minut – wg uzgodnie trenerów z grupą
15.45-17.15
Pomoc rodzinom osób z zaburzeniami psychicznymi i rola rodziny w powrocie do rodowiska
Ø Sytuacja życiowa osób z zaburzeniami Psychicznymi (Dom Pomocy Społecznej, Mieszkanie chronione,
rodowiskowy Dom Samopomocy, specjalistyczne Usługi Opiekucze, Hostel, dom rodzinny, Samodzielny
dom)
Ø Program Rozwoju Osobistego
rola pracownika socjalnego w niesieniu pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi
18.00-
kolacja integracyjna
DRUGI DZIE
9.00-10.30
Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego i jej konsekwencje dla praktyki pracy socjalnej
Ø przyjęcie pacjent do szpitala psychiatrycznego ze zgodą
Ø przyjęcie pacjent do szpitala psychiatrycznego bez zgody (art. 23)
10.30-10.45
przerwa kawowa – 1 x 15 minut – wg uzgodnie trenerów z grupą
10.45-12.15 Ubezwłasnowolnienie
Ø definicja oraz unormowania prawne
Ø rodzaje ubezwłasnowolnienia
Ø konsekwencje prawne i faktyczne ubezwłasnowolnienia
· opiekun prawny- kto może zosta,?
· jakie wynikają z funkcji opiekuna prawnego zobowiązania?
· zagrożenia wynikające ze sprawowania funkcji opiekuna prawnego,
· konsekwencje ubezwłasnowolnienia dla stanu psychicznego osoby ubezwłasnowolnionej i jej
codziennego funkcjonowania,
· osoba ubezwłasnowolniona a jej prawa/możliwoci/ograniczenia)
12.15-13.00 przerwa obiadowa – 1 x 45 minut
13.00-14.30 Ø rozpoczęcie oraz przebieg procesu ubezwłasnowolnienia :
· kiedy należy wszczą proces ubezwłasnowolnienia?
· jak rozpoczą proces: (wniosek do Sądu Okręgowego, co powinien zawiera wniosek załączniki do
wniosku)
· kto może ubiega sie o ubezwłasnowolnienie osoby chorej?
· Ile trwa proces ubezwłasnowolnienia?
Ø czy ubezwłasnowolnienie można cofną- w jakich okolicznociach można ubiega się o cofnięcie?
14.30-14.45
przerwa kawowa – 1 x 15 minut – wg uzgodnie trenerów z grupą
14.45-16.15
Opieka prawna i kuratela
Ø przebieg postępowania o ustanowienie opieki (kto może pełni funkcje opiekuna prawnego, kuratora)
Ø sprawowanie opieki przez opiekuna prawnego (obowiązki wynikające z pełnienia funkcji opiekuna
prawnego, wynagrodzenie wynikające ze sprawowania funkcji, nadzór nad jakocią pełnionej przez
opiekuna prawnego opieki nad osoba ubezwłasnowolnioną)
Ø charakter prawny kurateli
16.15-
wyjazd uczestników
(Przerwy kawowe ustalane będą przez trenera – wg potrzeb uczestników – catering dostępny w trakcie zaję na sali)
Zadanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
804736357.008.png 804736357.009.png 804736357.010.png 804736357.011.png 804736357.012.png 804736357.013.png 804736357.014.png 804736357.015.png 804736357.016.png 804736357.017.png 804736357.018.png 804736357.019.png 804736357.020.png 804736357.021.png 804736357.022.png 804736357.023.png 804736357.024.png 804736357.025.png 804736357.026.png 804736357.027.png 804736357.028.png 804736357.029.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin