PROBLEMY DIAGNOSTYCZNE I TERAPEUTYCZNE DZIECI Z ZESPOŁEM.pdf

(174 KB) Pobierz
53-01.indb
ANNALES ACADEMIAE MEDICAE STETINENSIS
ROCZNIKI POMORSKIEJ AKADEMII MEDYCZNEJ W SZCZECINIE
2007, 53, 1, 68–71
EWA MOJS, EWA GAJEWSKA 1 , WŁODZIMIERZ SAMBORSKI 1
PROBLEMY DIAGNOSTYCZNE I TERAPEUTYCZNE DZIECI Z ZESPOŁEM
WESTA
DIAGNOSTIC AND THERAPEUTIC PROBLEMS IN CHILDREN WITH WEST
SYNDROM
Zakład Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego
ul. Smoluchowskiego 11, 60-179 Poznań
Kierownik: dr hab. n. med., prof. UM Maria Danuta Głowacka
1 Klinika Fizjoterapii, Reumatologii i Rehabilitacji Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego
ul. 26 czerwca 1956 roku 135/147, 61-244 Poznań
Kierownik: dr hab. n. med., prof. UM Włodzimierz Samborski
Summary
z ważnych czynników wpływających na skuteczne działania
rehabilitacyjne. Tylko zintegrowany proces terapeutyczny,
o długotrwałym przebiegu, wymagający bliskiej kooperacji
neurologów, rehabilitantów i psychologów zwiększa efek-
tywność pracy, wpływa na jego stan zdrowia, poprawia
jakość życia dziecka.
West syndrome is a kind of epileptic encephalopathy
causing many different psychomotor disturbances – feet
and hand movements, cognitive dysfunctions and mental
retardation. Psychomotor retardation and other cognitive
deficitsoccurin80–85%ofchildrenwithWestsyndrome.
There are two clinical forms of the syndrome distinguished
– mild and severe disease. Good control of seizures is one
of the most important factors influencingtheeffective-
ness of rehabilitation activity. Only integrated long last-
ing therapeutic process, demanding close cooperation of
neurologists, rehabilitants and psychologists improves the
effectiveness of work.
H a s ł a: zespół Westa – dzieci – rehabilitacja – funkcje
poznawcze.
*
Encefalopatie padaczkowe stanowią zespoły, w których
zarówno napady, jak i podkliniczne wyładowania powodują
postępujące zaburzenia funkcji mózgu [1, 2]. Dysfunkcje
mózgowe dotyczą funkcji poznawczych, emocji, jak i zge-
neralizowanej funkcji mózgu – inteligencji.
Do encefalopatii dziecięcych zalicza się:
• zespół Westa, wczesna encefalopatia padaczkowa
(z. Ohtahara), wczesna encefalopatia miokloniczna;
• zespół Lennoxa–Gastatut, padaczka mioklonicznych
absance, padaczka miokloniczno-astatyczna;
• zespół Landaua–Kleffnera, padaczka ciągłych wy-
ładowań w NREM [1].
Zespół Westa stanowi jeden z zespołów o najcięższym
przebiegu, a napady padaczkowe trudno poddają się lecze-
niu. Morfologia napadów jest charakterystyczna dla tego
zespołu. Przejawiają się w postaci skłonów i wyprostowania
tułowia, szyi występujących seriami, może im towarzyszyć
wydawanie okrzyków. Napady mają tendencję do pojawia-
nia się w grupach oraz trwają około 10 minut. Zwykle też
K e y w o r d s: West syndrom – children – rehabilitation
– cognitive functions.
Streszczenie
Zespół Westa należy do encefalopatii padaczkowych.
W jego przebiegu występuje szereg zaburzeń rozwoju psy-
choruchowego – motoryki dużej i małej, a także w funk-
cjonowaniu poznawczym oraz upośledzenie umysłowe.
Opóźnienie rozwoju ruchowego i umysłowego występują
u około 80–85% dzieci z zespołem Westa. Klinicznie wy-
różnia się dwa typy tego zespołu – o lekkim oraz ciężkim
przebiegu. Prawidłowe opanowanie napadów stanowi jeden
PROBLEMY DIAGNOSTYCZNE I TERAPEUTYCZNE DZIECI Z ZESPOŁEM WESTA
69
są symetryczne. Napady ujawniają się po raz pierwszy we
wczesnym dzieciństwie i towarzyszą im znaczne zaburzenia
czynności elektrycznej mózgu. Wheless podaje, iż napady
skłonów w 90% procentach pojawiają się w pierwszym roku
życia, zwykle między 3. a 9. miesiącem [3].
Wśród przyczyn powstawania tego zespołu padacz-
kowego podaje się niedotlenienie wewnątrzmaciczne lub
okołoporodowe, zakażenia wewnątrzmaciczne, także wi-
rusem cytomegalii. Watanabe podaje także, iż współczyn-
nik występowania zespołu skłonów jest znacząco większy
w grupie dzieci z niską wagą urodzeniową a urodzonych
w terminie [4]. Wczesny wiek wystąpienia napadów o cha-
rakterze zgięciowym związany jest zasadniczo z zaburze-
niami strukturalnymi (np. dysplazje korowe), anomaliami
chromosomowymi czy metabolicznymi, np. leukodystrofia,
niedobory biotynidazy, hiperglicynemia [1, 2, 4].
W przypadku etiologii okołoporodowej – np. niedo-
tlenienia – objawy mogą ujawniać się po kilku miesiącach
pozornie prawidłowego rozwoju dziecka, tzn. deficytybędą
miały postać nieznaczną, uchwytną w badaniach specjali-
stycznych – neurologicznych czy psychologicznych.
Rokowanie w zespole Westa jak w innych encefalopa-
tiach jest niekorzystne, głównie z powodu zróżnicowanej
etiologii oraz możliwego wcześniejszego występowania
napadów o innej morfologii [1, 5]. Mimo niskiej śmiertelno-
ści ok. 10% wszystkich chorych [2, 5] przebieg oraz skutki
choroby utrudniają realizację zadań rozwojowych, a także
adaptację do środowiska społecznego. Napady ujawniają
się w okresie wczesnodziecięcym, do około 4. roku życia.
Okres ten charakteryzuje się dużą podatnością ośrodkowego
układu nerwowego na działanie niekorzystnych czynników
zewnętrznych [6].
Analiza przyczyn ujawniania się zespołu skłonów ważna
jest przede wszystkim dla rozpoznania ich mechanizmu
powstawania oraz posiada wartość rokowniczą w zakresie
opanowania napadów, jak i szans na usprawnienie pacjen-
ta, pozwala z większym prawdopodobieństwem określić
dalekosiężne cele terapii neuropsychologicznej.
Opóźnienie rozwoju psychoruchowego oraz inne defi-
cyty poznawcze występują u około 80–85% dzieci z zespo-
łem Westa o wczesnym ujawnieniu się napadów – przed 2.
rokiem życia. U 25% diagnozowane jest mózgowe poraże-
nie dziecięce [2]. U ok. ¼ dzieci chorych w miarę upływu
czasu napady padaczkowe ewoluują, deficytypoznawcze
utrwalają się, upośledzenie umysłowe często ulega pogłę-
bieniu. Pogarszająca się sprawność psychofizyczna,dalsza
ewolucja napadów może prowadzić do pojawienia się ze-
społu Lennoxa–Gastaut. Upośledzenie umysłowe oraz inne
deficytypoznawczeuwarunkowanesątąsamąprzyczyną,
która doprowadziła do powstania padaczki, ale także są
konsekwencją samej choroby, w wyniku której obserwuje
się postępujące uszkodzenie neuronów.
Znaczne zróżnicowanie etiologii zespołu Westa i tym
samym także obrazu klinicznego – liczby napadów, ich
postaci, zaburzeń w rozwoju psychoruchowym – stanowi
podstawę do wyróżnienia grupy pacjentów o lepszym ro-
kowaniu, tzw. łagodny zespół skłonów [2]. W grupie tej
napady nie są tak nasilone, występują w późniejszych latach
życia, a rozwój psychoruchowy zasadniczo nie odbiega od
normy lub wykazuje niewielkie zaburzenia. Zapis czyn-
ności mózgu również wskazuje na niewielkie zakłócenia
lub oceniany jest jako norma. W tej grupie pacjentów ro-
kowanie jest pozytywne, zazwyczaj ustąpienie napadów
wiąże się z normalizacją czynności bioelektrycznej mózgu
oraz prawidłowym rozwojem psychoruchowym, a dzięki
intensywnej stymulacji i terapii neuropsychologicznej może
nastąpić akceleracja rozwoju poszczególnych funkcji, np.
mowy.
Zróżnicowanie objawów deficytówpoznawczychwtym
zespole potwierdza polietiologię ich występowania. Do
uwarunkowań zaburzeń rozwoju psychoruchowego czy
też zaburzeń poznawczych w padaczce zalicza się:
• zmiany strukturalne w obrębie ośrodkowego układu ner-
wowego;
• podkliniczne wyładowania;
• napady padaczkowe;
• leczenie farmakologiczne;
• niewystarczająca edukacja;
• czynniki psychospołeczne, postawy społeczne, samoocena
itp. [7, 8].
Celem leczenia w tej i innych postaciach padaczki
zatem jest nie tylko minimalizacja napadów, ale i opty-
malizacja funkcjonowania emocjonalnego i społecznego
dziecka. W leczeniu w zespole Westa najczęściej stosuje
się farmakoterapię. Dawkowanie powinno być tak dopa-
sowane do pacjenta, aby w możliwie najmniejszym stopniu
zakłócało samopoczucie i tryb życia dziecka. Ze względu
na niską skuteczność leczenia farmakologicznego stosuje
się także inne formy terapii – chirurgiczne, dietę ketogenną,
stymulację nerwu błędnego [3, 5, 9].
Proces leczenia ma charakter długotrwały, trwa za-
zwyczaj wiele lat. W związku z tym zmieniają się dość
często – to perspektywa dni czy nawet godzin – wydolność
dziecka, jego gotowość do pracy, podejmowania wysiłku,
emocje, nastrój. W dłuższej perspektywie czasowej zmie-
niają się postawy rodzicielskie, które mogą ułatwiać bądź
utrudniać terapię pacjenta, jak i wpływać na utrzymywanie
relacji z lekarzem prowadzącym, fizjoterapeutączypsy-
chologiem. Rodzice w trakcie pracy z dzieckiem mogą
przejawiać zarówno postawy akceptujące, jak odrzucające,
mogą doświadczać chronicznego smutku, mogą wreszcie
odrzucać dziecko bądź jego chorobę. Każda z tych postaw
w określony sposób wpływa na jakość relacji z dzieckiem
i jego funkcjonowanie. W związku z tym postępowanie psy-
chologiczne w przebiegu zespołu Westa zawiera konieczność
systematycznego i powtarzalnego diagnozowania spraw-
ności poznawczej, emocjonalnej i społecznej. Diagnoza ta
jest także istotna w przypadku niskiej skuteczności leczenia
i wprowadzania nowych leków przeciwpadaczkowych głów-
nie ze względu na ich objawy niepożądane – występujące
zarówno w monoterapii jak i będące skutkiem interakcji
stosowanych LPP [10, 11].
70
EWA MOJS, EWA GAJEWSKA, WŁODZIMIERZ SAMBORSKI
Diagnoza psychologiczna, szczególnie neuropsycholo-
giczna daje możliwość opracowania zindywidualizowanych
programów terapeutycznych, wyznaczenia celów daleko-
siężnych, krótkoterminowych, jak i bezpośrednich [12].
Cele diagnostyki funkcji poznawczych obejmują:
• monitorowanie przebiegu choroby;
• diagnostykę lokalizacyjna uszkodzeń OUN;
• ocenę dominacji półkulowej;
• ocenę poziomu inteligencji;
• planowanie rehabilitacji;
• planowanie przebiegu i celów edukacyjnych [7, 8, 13].
Diagnostyka psychologiczna stanowi także jeden
z ważnych czynników dostarczających informacji na te-
mat problemów dziecka chorego. Rada Europy w 1989 r.
opracowała schemat dotyczący różnych możliwości roz-
woju dzieci niepełnosprawnych w zależności od sposobu
ich rehabilitacji (tab. 1).
Rehabilitacja psychologiczna dziecka z zespołem Westa
ma wieloaspektowy charakter, ale jej celem głównym jest
poprawa jakości życia, adaptacja społeczna i optymaliza-
cja funkcjonowania poznawczego. Z praktyki klinicznej
wynika, iż rodzice często na samym początku wyznaczają
indywidualnie cele dalekie, często zbyt ambitne oraz do-
magają się określenia korzyści i prawdopodobieństwa ich
realizacji. Rodzice często pytają, kiedy dziecko „z tego
wyjdzie”, czy będzie „normalnie” chodzić do szkoły itp.
Ze względu na zróżnicowany przebieg padaczki w zespole
Westa, wielość mechanizmów i czynników pozostających
ze sobą w interakcji i wpływających na rozwój, nie jest to
możliwe i chyba żaden specjalista nie podejmie się w jed-
noznaczny sposób odpowiedzieć na tak postawione pyta-
nia. Diagnoza psychologiczna umożliwia przede wszyst-
kim ustalanie celów krótkoterminowych i bezpośrednich.
Program rehabilitacji oraz cele krótkoterminowe ustalane
są indywidualnie i dopasowane zarówno do możliwości
rozwojowych (plastyczność rozwojowa), możliwości spo-
łecznych, jak i ograniczeń strukturalnych. A zatem terapia
neuropsychologiczna stanowi formę dynamicznej interakcji
wymienionych czynników. Procesy uczenia się stanowią
główny mechanizm, o który opiera się proces terapii neu-
ropsychologicznej w aspekcie behawioralnym. Ponadto
uwzględnia się procesy rozwojowe, gdzie trening poznawczy
stanowi rekapitulację etapów rozwoju funkcji poznawczych.
Wyróżnia się tu podejście pedagogiczne, neuropsycholo-
giczne, zakładające reorganizacje układu funkcjonalnego,
neurolingwistyczne wzmacniające potencjalną gotowość do
językowego porozumiewania się, psychosocjalne nastawione
na adaptację społeczną oraz kompleksowe uwzględniające
wszystkie powyższe elementy [4]. Taki zintegrowany proces
terapii ma charakter wieloletni i wymaga ścisłej współpracy
specjalistów neurologów, rehabilitantów i psychologów.
Z kolei zasadniczym zadaniem terapii ruchowej jest
usunięcie lub zminimalizowanie zaburzeń rozwoju ruchowe-
go oraz osiągnięcie kontroli nad funkcjami motorycznymi
w dalszym rozwoju dziecka. Rehabilitanci koncentrują się na
dążeniu do usamodzielnienia dziecka, czyli na osiągnięciu
prawidłowego chodzenia, rozwoju funkcji ręki, koordynacji
i innych, poprzez indywidualnie dobraną terapię, operując
różnymi metodami usprawniania, takimi jak Bobath, Vojta,
Peto i inne. Podkreślają tu także konieczność jak najszyb-
szego podjęcia terapii oraz nawiązania dobrego kontaktu
emocjonalnego z dzieckiem i jego rodziną. Decyzja o podję-
ciu terapii ruchowej i jej kształcie, doborze metod musi być
poprzedzona dokładnym badaniem neurologicznym oraz
psychologicznym, a także musi wpisywać się w pozostałe
programy – rozwoju mowy, procesów poznawczych itp.
T a b e l a. 1. Problemy niepełnosprawnego dziecka [6]
T a b l e 1. Problems of a disabled child [6]
1. Dziecko / Child
• Rozwój (ruchowy, poznawczy, szkolny, zawodowy) /
Development (motor, cognitive, scholar, professional)
• Rehabilitacja / Rehabilitation
Dorosły/ Adult
Szkoła / School
2. Rodzina / Family
Wychowanie / Upbringing
Dostosowanie domu do potrzeb dziecka
Home adjustment to child’s needs
Normalny tryb życia / Normal life style
Matka w dobrej formie psychicznej
Mother in good psychic mood
3. Przygotowanie do szkoły / Preparation to school
• Rehabilitacja / Rehabilitation
• Samodzielność / Independence
Program przedszkolny / Preschool program
Program szkolny / School program
4. Środowisko społeczne / Social environment
Przyzwolenie na inicjatywy obywatelskie
Consent for public activity
Miejsca pracy / Work places
Organizacja środowiska / Enviromnental
organisation
284487821.001.png 284487821.002.png 284487821.003.png 284487821.004.png
PROBLEMY DIAGNOSTYCZNE I TERAPEUTYCZNE DZIECI Z ZESPOŁEM WESTA
71
Do oceny rozwoju rehabilitanci wykorzystują skalę
oceny spontanicznego zachowania dziecka, w tym wpro-
wadzoną w 1990 roku skalę oceny czynności ruchowych
( Gross Motor Function Measure – GMFM), która oparta jest
na zasadach neurofizjologiirozwojowejijestprzeznaczona
dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Celem
jej jest przeprowadzenie oceny zachowań funkcjonalnych
w zakresie tzw. dużych czynności motorycznych. Skale
GMFM stworzono do określenia stanu funkcjonalnego
dziecka w danym momencie, który można porównać ze
stanem wcześniejszym, aby ustalić najbliższe cele uspraw-
niania. Twórcom GMFM udało się stworzyć test o bardzo
dużej czułości [15].
Inną rozpowszechnioną metodą oceny rozwojowej jest
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Jest
ona oparta o opis zachowań odpowiadających wiekowi
– raczkowania, siedzenia, chodzenia, percepcji, mowy,
rozumienia mowy oraz kontaktów społecznych.
Ze względu na zróżnicowane deficytyudziecizzespo-
łem Westa dla każdego dziecka program usprawniania musi
być przygotowany indywidualnie. Na podstawie własnych
obserwacji można stwierdzić, iż dzieci z tej grupy wykazu-
ją opóźnienie psychomotoryczne, często hipotonię i niską
spontaniczną aktywność, co w konsekwencji prowadzi do
kłopotów z kontrolą ruchów głowy, pełzaniem, obracaniem
się, samodzielnym siedzeniem. Dzieci te często także mają
problemy z naprzemiennym raczkowaniem, która to funkcja
jest ważna dla rozwoju dziecka, zwłaszcza z organicznym
uszkodzeniem mózgu [16]. Deficytwtymzakresienietylko
zakłóca rozwój integracji międzypółkulowej, ale także rozwój
dotyku – gnozji, koordynacji wzrokowo-ruchowej itp.
5. Appleton R. : West syndrome: long term prognosis and social aspects.
Brain Dev. 2001, 7, 688–691.
6. Kułakowska Z. : Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Od
neurofizjologiidorehabilitacji.Folium,Lublin2003,348.
7. Kozak I., Mojs E., Brajer S., Zgorzalewicz M. : Diagnostyka neuropsy-
chologiczna zaburzeń poznawczych u dzieci i młodzieży. Med. Dypl.
2001, 10, 13–22.
8. Mojs E., Kozak I., Brajer S., Zgorzalewicz M. : Rola badania psycho-
logicznego w neurologii dziecięcej. Med. Dypl. 2000; wydanie spe-
cjalne.
9. Campistol J., Garcia-Cazarola A. : West’s syndrome. Analysis, aetio-
logical factors and therapeutic options. Rev. Neurol. 2003, 37, 4,
345–352.
10. Mojs E. : Ocena funkcji poznawczych u dzieci i młodzieży z padaczką
leczonych lamotryginą lub wigabatryną w systemeie mono lub polite-
rapii. Epileptologia, 2001, 2, 143–167.
11. Mojs E. : Wybrane zagadnienia rozwoju poznawczego a padaczka i jej
leczenie. Epileptologia, 2001, 9, 347–358.
12. Służewski W. : Padaczka wieku dziecięcego – obraz kliniczny i leczenie.
Przew. Lek. 2001, 4, 80–84.
13. Mojs E., Białkowska E. : Zaburzenia funkcji psychicznych w padaczce
a możliwości edukacji i rehabilitacji psychologicznej w świetle obo-
wiązującej ustawy oświatowej. Pielęg. Pol. 2002, 1, 95–100.
14. Ognik P. : Terapia neuropsychologiczna w klinice uszkodzeń ośrodko-
wego układu nerwowego – historia poglądów. In: Elementy psychologii
klinicznej. Ed. B. Waligóra. Wyd. UAM, Poznań 1995.
15. Schopler E., Reichler R., Dansing M. : Techniki nauczania dla rodziców
i profesjonalistów. SPOA, Gdańsk 1995.
16. Doman G. : Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu. Protext,
Poznań 1996.
Komentarz
Encefalopatie padaczkowe – to zespoły padaczkowe cha-
rakteryzujące się wczesnym początkiem napadów, znaczną
ich częstotliwością, lekoopornością i opóźnieniem rozwoju
umysłowego. Należy do nich zespół Westa.
Szczególna wartość pracy „Problemy diagnostyczne
i terapeutyczne dzieci z zespołem Westa” polega na zwró-
ceniu uwagi czytelników na tak ważny aspekt leczenia en-
cefalopatii padaczkowych u dzieci, jakim jest stymulacja
prawidłowego rozwoju oraz pomoc często zagubionym
rodzicom. W przypadku padaczek lekoopornych uwaga
neurologa i rodziców skupiona jest przeważnie na ma-
ksymalnej redukcji liczby napadów. Tymczasem problem
dziecka jest bardziej złożony. Szeroko pojęta rehabilitacja,
ukierunkowana w sposób szczególny na rozwój funkcji
poznawczych, stanowi niezbędny element uzupełniający
farmakoterapię.
Dobra współpraca pomiędzy neurologiem a terapeutami
bywa też bardzo przydatna w przypadku dzieci z łagod-
niejszymi zespołami padaczkowymi niż zespół Westa, lecz
współistniejącymi z nieprawidłowym rozwojem psychoru-
chowym. Wielokrotnie właśnie terapeuci pracujący z cho-
rym dzieckiem potrafiąwychwycićuniegoregresrozwoju
świadczący o niewystarczającej kontroli napadów lub o nie-
korzystnie dobranych lekach przeciwpadaczkowych.
Wnioski
Długotrwała, kompleksowa, intensywna terapia dzie-
ci z zespołem Westa tworzona w oparciu o zjawiska pla-
styczności układu nerwowego pozwoli na osiąganie przez
dziecko optimum swoich możliwości. Nie do przecenienia
jest także opieka psychospołeczna i pedagogiczna, tworze-
nie grup wsparcia dla rodziców oraz edukacja nauczycieli,
aby proces uczenia się dzieci w wieku szkolnym był jak
najskuteczniejszy.
Piśmiennictwo
1. Guberman A., Bruni J. : Essentials of clinical epilepsy. Butterworth,
Henemann. 1999
2. Michałowicz R., Jóźwiak S. : Zespoły padaczkowe i inne stany padacz-
kowe w zależności od wieku. In: Padaczka i inne stany padaczkowe
u dzieci. Ed. R. Michałowicz. PZWL, Warszawa 1992, 188–192.
3. Wheless J.W. : Nonpharamacologic treatment of the catastrophic epi-
lepsies in childhood. Epilepsia, 2004, 45, 17–22.
4. Watanabe K. : West Syndrome: etiological and prognostic aspects. Brain
Dev. 1998, 20, 1–8.
dr hab. n. med. Grażyna Hnatyszyn
Zgłoś jeśli naruszono regulamin