metody_rehabilitacji_dzieci_z_uszkodzeniem_mozgu.pdf

(54 KB) Pobierz
Metody rehabilitacji dzieci z uszkodzeniem mózgu
Metody rehabilitacji dzieci z uszkodzeniem
mózgu
Jest duŜo metod rehabilitacji dzieci z poraŜeniem mózgowym .
Osobiście wolę określenie dzieci z uszkodzeniem , skaleczeniem
mózgu. Myślę, Ŝe to dobrze, poniewaŜ kaŜdy moŜe wybrać dla
swojego dziecka właściwą formę usprawniania swojego dziecka.
PoniŜej zamieszczam opisy najbardziej znanych metod rehabilitacji.
Metoda Glenna Domana.
W metodzie tej wychodzi się z załoŜenia, iŜ na drodze rozwoju
zdrowego dziecka pojawia się sześć najwaŜniejszych obszarów,
słuŜących do pełnego funkcjonowania istoty ludzkiej. Są nimi:
wzrok, słuch, dotyk, ruch, mowa oraz sprawność rąk.
W metodzie Domana przyjmuje się wczesne usprawnianie dzieci. Ma
ono doprowadzić do tego, by nieuszkodzona część mózgu, przyjęła
zadania jego uszkodzonej części. Na pierwszy plan wysuwa się tu
koncepcję inteligencji. Zaznacza się przy tym, Ŝe mózg rośnie i
wtedy doskonale się rozwija, gdy poza jego indywidualnymi
moŜliwościami maksymalnie zapewnia mu się ze strony otoczenia
wszystkie moŜliwości dla rozwoju ruchu, mowy, zdolności
manualnych.
Metoda Domana wyróŜnia cztery bloki rozwojowe, w ramach których
dokonuje się usprawnienie. Wymienia się zatem:
Blok rozwoju fizjologicznego, w zakresie którego proponowane jest
spoŜywanie duŜej ilości witamin.
Blok rozwoju intelektualnego zmierzający do ciągłego doskonalenia
intelektu, dzięki przekazowi „bitów inteligencji”.
Blok rozwoju społecznego przygotowujący do Ŝycia w
społeczeństwie poprzez podanie zasad i norm współŜycia społecznego
i troskę o rozwój emocjonalny.
Blok rozwoju fizycznego zakładający osiąganie doskonałości
fizycznej za pomocą pełzania, raczkowania, poprawnego chodzenia,
ćwiczeń gimnastycznych.
Usprawnianie metodą Domana stanowi zatem bodźcowanie mózgu
odpowiednimi sygnałami. Dzięki np.wielosensorycznej stymulacji
następuje rozwój poszczególnych zmysłów: dotyku, smaku, wzroku,
słuchu.
Metoda SI
( sensory integration )
Inną kompleksową metodą rehabilitacyjną jest metoda nazywana SI
(z ang. sensory integration), czyli integracja sensoryczna. Została
opracowana przez psychologa Jean Ayres, która prowadziła prace
badawcze i leczyła osoby ze schorzeniami neurologicznymi w
Instytucie Badań Mózgu Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los
Angeles. Metoda ta polega na integracji czynności zmysłów z
właściwą reakcją ruchową. Jest to moŜliwe dzięki procesom
dokonujących się w mózgu kaŜdego człowieka, polegającym na
odbieraniu, rozpoznawaniu, przetwarzaniu, odpowiednim
interpretowaniu juŜ posiadanych informacji, które mózg czerpie ze
zmysłów, a następnie odpowiada właściwą reakcją ruchową.
Stymulacja dziecka polega na dostarczaniu odpowiednich bodźców
poszczególnym zmysłom najczęściej podczas zabawy lub wykonywania
określonego zadania. W rehabilitacji biorą udział przede wszystkim
rodzice, którzy otrzymują od terapeuty wskazówki i zalecenia
dotyczące zasad postępowania z ich dzieckiem. Jednak rodzice bez
fachowej pomocy specjalistów i wykorzystania odpowiedniego sprzętu
rehabilitacyjnego nie są w stanie samodzielnie pomóc swojemu
dziecku. Wraz z nimi współpracują psycholodzy, pedagodzy,
logopedzi oraz rehabilitanci. e względu na zabawowy charakter
terapii elementy metody SI chętnie są wykorzystywane przez
terapeutów i rodziców w pracy z dziećmi.
napisane przez: Małgorzata Kantyka
Metoda Bobathów
Karel i Berta Bobath są Czechami mieszkającymi w Londynie. W
latach czterdziestych zaczęli rozwijać i stosować nową, opracowaną
przez siebie metodę rehabilitacyjną o charakterze
neurorozwojowym. Swoją koncepcję oparli na wnikliwej obserwacji
dorosłych pacjentów oraz dzieci w róŜnym wieku u których nastąpiły
zmiany w prawidłowym funkcjonowaniu ośrodkowego układu
nerwowego. Porównując i analizując przebieg prawidłowego rozwoju
oraz nieprawidłowego rozwoju psychomotorycznego noworodka,
niemowlęcia i dziecka, opracowali studium zachowań rozwojowych,
które słuŜy ocenie stopnia dojrzałości OUN i ocenie jego
funkcjonowania . Poprzez ocenę stopnia dojrzałości OUN moŜna
wcześnie wykryć patologiczne zaburzenia związane z rozwojem ruchu
oraz zaprogramować postępowanie rehabilitacyjne. Postępowanie
rehabilitacyjne oparte jest na twierdzeniu, Ŝe cała działalność
ruchowa człowieka jest odruchowa, czyli u kaŜdego zdrowego
dziecka na danym etapie rozwoju występują fizjologiczne odruchy. U
dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego pewne odruchy
fizjologiczne nie występują w ogóle, inne są patologiczne. Celem
usprawniania jest rozwinięcie odruchów prawidłowych oraz
hamowanie odruchów patologicznych z jednoczesną normalizacją
napięcia mięśniowego. Wszystkie ruchy muszą być kontrolowane
rękami terapeuty. Powinny być wprowadzane stopniowo i wolno tak,
aby dziecko mogło włączyć się do terapii. Terapeuta ściśle
współpracuje z rodzicami dziecka, uczy ich nie tylko sposobów
prowadzenia ćwiczeń z dzieckiem, ale uczy zabiegów
pielęgnacyjnych, stanowiących nieodłączną część postępowania
usprawniającego. NajwaŜniejszym elementem w tej metodzie jest
program usprawniania. Musi on być opracowany indywidualnie dla
kaŜdego dziecka oraz dostosowany do jego moŜliwości i potrzeb.
Musi zapewniać poczucie bezpieczeństwa, motywować do ćwiczenia,
a takŜe ułatwiać utrwalanie nowo nabytych umiejętności. Wraz z
postępami rehabilitacyjnymi ćwiczenia są modyfikowane.
Metoda Bobathów stosowana jest prawie we wszystkich placówkach
specjalistycznych na terenie województwa katowickiego. Opracowany
przez Bertę i Karela Bobathów sposób rehabilitowania dzieci z
mózgowym poraŜeniem i dorosłych z zaburzeniami OUN jest
logiczny, zwięzły, nie wymaga zakupu duŜej ilości drogiego sprzętu
rehabilitacyjnego. Ponadto jest naturalny, indywidualnie opracowany
dla kaŜdego dziecka, co przynosi efekty, na które tak bardzo
czekają rodzice. Metodę tę stosują przede wszystkim rehabilitanci,
ale takŜe logopedzi, pedagodzy i psycholodzy. Wszyscy specjaliści,
którzy pracują tą metodą muszą ukończyć kurs NDTBobath.
Małgorzata Kantyka
Metoda Voyty
W latach pięćdziesiątych XX wieku Vaclaw Vojta czeski neurolog
rozpoczyna prowadzić obserwacje dotyczące rozwoju sprawności
psychoruchowej i występujących zaburzeń tego rozwoju. Vaclaw
Vojta w badaniach podkreśla znaczenie plastyczności układu
nerwowego, jego zdolności kompensacyjnych występujących w
przebiegu całego Ŝycia osobniczego. Prace autora dotyczą
rozpoznawania zagroŜeń w rozwoju psychomotorycznym oraz
moŜliwości i form terapii występujących nieprawidłowości.
W
zakresie diagnostyki Vaclaw Vojta podkreślając znaczenie sprawności
psychomotorycznej jako funkcji prawidłowej struktury i sprawności
układu nerwowego stworzył precyzyjny system obserwacji pacjenta.
Badanie składa się z ilościowej i jakościowej oceny: a) zachowań
podczas 7 reakcji, zmiany ułoŜenia ciała w przestrzeni stosowanych
głównie u dzieci do 1 roku Ŝycia, b) motoryki spontanicznej, c)
wybranych odruchów pierwotnych. Te obserwacje umoŜliwiają ocenę
dysfunkcji nazwanej przez autora zaburzeniami centralnej
koordynacji z uwzględnieniem jej stopnia jak i charakteru. W
przypadku wykrytych zaburzeń Vaclaw Vojta proponuje jako terapię
prioprioceptywną stymulację globalnych wzorców ruchowych. Autor
przedstawia, Ŝe w dwóch kompleksach ruchowych: odruchowego
obrotu i pełzania, zawierają się wszystkie elementy prawidłowego
rozwoju postawy i motoryki ciała, to znaczy m. in.: prawidłowe
ustawienie łopatek i obręczy barkowej, prawidłowe ustawienie
miednicy, centrowanie stawów osiowych, prawidłowe ustawienie
kręgosłupa. Wymienione elementy odgrywają zasadnicze znaczenie
dla prawidłowego kształtowania i obciąŜania stawów, a więc stanowią
istotny czynnik terapii równieŜ w dysfunkcjach układu więzadłowo
kostnostawowego. Terapia jest mobilizacją układu nerwowego, w
odpowiedzi dochodzi torowania prawidłowego ruchu, w którym ruchy
kończyn poprzedzane są ruchami i stabilizacją tułowia. W terapii
pojawiają się reakcje wegetatywne tak waŜne i potrzebne u
pacjentów z obniŜoną sprawnością ruchową. Terapia wg Vojty ogólnie
przedstawiając powinna być stosowana w zaburzeniach centralnej
koordynacji i związanych z tym stanach dysfunkcji psychoruchowych
tj.: od cięŜkich postaci jakimi są mózgowe poraŜenia dziecięce,
uszkodzenia rdzenia róŜnej etiologii, uszkodzenia nerwów
obwodowych do zaburzeń płynności i koordynacji ruchu. Terapia wg
Vojty stanowi równieŜ waŜną formę leczenia usprawniającego w
przypadku wtórnych zaburzeń centralnej koordynacji w układzie
więzadłowokostnostawowym. Pozytywna analiza metody Vojty
obecna w literaturze fachowej pozwala przedstawić następujące
wnioski o tej metodzie: 1) Precyzyjny, łatwy i tani system oceny
zaburzeń sprawności psychoruchowej. 2) Skuteczny system terapii
stanowiący jedną z głównych metod współczesnej koncepcji
neurofizjologicznej rehabilitacji.
Metoda Peto
Istotę metody stanowi połączenie usprawniania leczniczego,
psychopedagogicznego oraz róŜnych form adaptacji społecznej.
Głównym zaś jej celem jest przygotowanie niepełnosprawnego
dziecka do samodzielnego Ŝycia.
Usprawnianie dzieci metodą Peto rozpoczyna się stosunkowo
wcześnie. Dokonuje się ono w systemie tzw. ”dyrygowanego
nauczania”. Kluczową rolę w tym usprawnianiu pełni „dyrygent”,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin