M. Matysiak-Jak_rozumiec_opinie_poradni.pdf

(59 KB) Pobierz
Jak rozumieć opinię Poradni psychologiczno - pedagogicznej?
Leksykon pojęć.
Analiza i synteza – operacje dokonywania rozkładu całości na poszczególne elementy składowe
oraz scalania tych elementów w całość. Procesy te dotyczą również procesów poznawczych,
w tym doznań zmysłowych i wzrokowych, słuchowych, dotykowo-ruchowych (kinestetycznych).
Analiza głoskowa – umiejętność rozkładu słów na poszczególne elementy składowe.
Analiza sylabowa – rozkład słów na sylaby, głoski, które odpowiadają fonemom (najmniejszym
cząstkom języka).
Analizatory – neurofizjologiczna podstawa odbioru i przetwarzania bodźców spostrzegawczych.
Każdy analizator zbudowany jest z:
1. receptora odbierającego bodźce (np. czopki i pręciki w siatkówce oka) przetwarzającego je
na impulsy bioelektryczne.
2. drogi dośrodkowej czyli włókien nerwowych przewodzących impulsy do kory mózgowej.
3. ośrodka w korze mózgowej, który stanowi reprezentację analizatora.
W procesie czytania i pisania bierze udział analizator:
-
wzrokowy (odbiór bodźców wzrokowych: liter, wyrazów, tekstu),
-
słuchowy (odbiór dźwięków mowy),
-
skórno – kinestetyczny (doznania poruszających się narządów mowy oraz
poruszającej się ręki podczas pisania, a także ruchów gałek ocznych).
Analizator wzrokowy – odpowiedzialny za percepcję informacji wizualnej.
Podczas czytania zachodzi proces spostrzegania tekstu, wyodrębniania z niego wyrazów, a z nich
kolejnych liter, tworzących sekwencję znaków w graficznej strukturze wyrazu, odróżniania
podobnych liter, zapamiętywania ich, rozpoznawania.
Podczas pisania zachodzi proces przypominania sobie kształtu liter, sposobu łączenia ich
w strukturę jaką jest sylaba, a następnie łączenia sylab w wyrazy, wyrazów i konstruowania tekstu
rozplanowanego na kartce zeszytu. Nieprawidłowe funkcjonowanie analizatora powoduje
zaburzenia funkcji wzrokowych.
Analizator słuchowy – zbudowany jest z:
1. receptora (komórki włoskowate, które zamieniają bodźce słowne-drgania cząstek powietrza
na impulsy nerwowe),
2. drogi dośrodkowej,
3. ośrodka słuchowego w płacie skroniowym kory mózgowej.
Prawidłowe rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków mowy (słuch fonemowy) oraz dobrze
wykształcone umiejętności fonologiczne (dokonywanie operacji na głoskach i sylabach) jest
podstawą bezbłędnego zapisywania i czytania nowych wyrazów, a następnie łączenia ich w zdania
i tekst.
Nieprawidłowe funkcjonowanie analizatora powoduje zaburzenia funkcji słuchowych związanych
z odbiorem dźwięków mowy.
Deficyty rozwojowe – inaczej dysfunkcje parcjalne lub fragmentaryczne zaburzenia rozwoju
psychomotorycznego → opóźnienie rozwoju psychoruchowego, wolniejsze tempo rozwoju
określonych funkcji. Deficyty mogą mieć różny zakres, mogą być parcjalne – o szerszym zakresie,
dotyczą niskiego obszaru czynności i fragmentaryczne – o wyższym zakresie.
Fragmentaryczne lub parcjalne zaburzenia rozwojowe lub zwolnienie tempa rozwoju funkcji
percepcyjno-motorycznych zaangażowanych w proces czytania i pisania wynikają z minimalnych
strukturalnych zmian CUN (Centralny Układ Nerwowy) i są ich konsekwencją. Traktowane są
jako dysfunkcje (mikrozaburzenia), które można w różnym stopniu eliminować za pomocą
1
odpowiednio dobranych ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych prowadzonych podczas zajęć
terapii pedagogicznej.
Dostosowanie wymagań – zastosowanie takich kryteriów egzekwowania wiedzy i umiejętności,
które uwzględniają możliwości i ograniczenia (dysfunkcje) oraz mocne strony rozwoju
i funkcjonowania dziecka. W praktyce sprowadza się to do obniżenia wymagań w pewnych
zakresach np. ortografii.
Dysleksja rozwojowa – termin wywodzi się od greckiego słowa „lexis”- słowa i od czasownika
„lego”- czytam (język grecki i łaciński).
Specyficzne trudności w czytaniu, pisaniu u dzieci. Jest to syndrom zaburzeń uczenia się czytania
(dysleksja) opanowania poprawnej pisowni (dysortografia) którym często towarzyszy niski poziom
graficzny pisma (dysgrafia).
Dysleksja nie wynika wprost z wad wzroku, słuchu ani z zaniedbań środowiskowych czy
dydaktycznych. Rozpoznaje się je tylko w wypadku normy intelektualnej.
W syndromie dysleksji rozwojowej można wyróżnić dwie podstawowe formy specyficznych
trudności w czytaniu (dysleksję) i trudności w opanowaniu poprawniej formy pisowni
(dysortografia).
Dysgrafia – trudności w opanowaniu poprawnej formy graficznej pisma. Wyraża się w formie
zniekształceń strony graficznej pisma takich jak, niedokładności w odtwarzaniu liter, złe proporcje
liter, brak połączeń liter, należytego odstępu między literami i wyrazami, brak równomiernego,
jednolitego położenia pisma, niepoprawne zagęszczenie liter.
Te zniekształcenia pisma wnikają z zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych (motoryki rąk,
funkcji wzrokowych i koordynacji wzrokowo – ruchowej) mogą zmniejszać się w wyniku ćwiczeń
grafomotorycznych, ale mogą też nasilać się z wiekiem, niekiedy aż do zupełnej nieczytelności
pisma.
Funkcje poznawcze – zespół procesów, dzięki którym odbieramy informacje z otoczenia
i odzwierciedlamy w naszej psychice to co nas otacza. W procesach uczenia się biorą udział także
procesy poznawcze jak uwaga, pamięć, wrażenia i spostrzeżenia wzrokowe, słuchowo – językowe,
dotykowe, kinestetyczne, orientacja w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni.
Iloraz inteligencji – pomiar Inteligencji na podstawie testu. Uczniowie poddawani są najczęściej
testowi WISC-R D. Wechslera, który określa iloraz inteligencji (IQ- Inteligency Quotient). Wynik
testu informuje, jak dobrze ktoś poradził sobie z testem przeznaczonym dla jego grupy wiekowej.
Iloraz inteligencji wynoszący 100 to średni wynik ucznia. Cały test na inteligencję składa się
z kilku mniejszych testów, które sprawdzają zdolności werbalne i niewerbalne (wykonawcze).
Integracja percepcyjno – motoryczna – prawidłowo funkcjonują i współdziałają (współpracują)
analizatory zaangażowane w procesy czytania i pisania.
Kojarzenie dźwięku i znaku – tworząc kojarzenie dźwięku i znaku można wymawiać napisane
słowa → to umiejętność kluczowa dla głośnego czytania.
Koordynacja ruchowa – zdolność do zrealizowania określonego planu motorycznego. Osoba
o słabej koordynacji ruchowej może charakteryzować się dużą niezdolnością do pewnych działań
(słaba koordynacja mięśni małych wpływa na charakter pisma).
Koordynacja wzrokowo – ruchowa – zharmonizowanie się funkcji wzrokowych i ruchowo-
manipulacyjnych, współpraca „oka” i „ręki”. Dzięki kojarzeniu informacji wzrokowych,
dotykowych i kinestetycznych można wykonywać precyzyjnie ruchy rąk pod kontrolą wzroku,
2
m.in. rysować i pisać. Dobra koordynacja między wzrokiem a ręką jest potrzebna nawet do tego
aby obrysować palcem kontur mapy.
Lateralizacja – jednorodna – dominacja czynności ruchowych jednej ze stron ciała (u większości
ludzi prawej ręki, oka, nogi). Ten model lateralizacji czynności uznawany jest za prawidłowy
i wzorcowy. Ustalenie lateralizacji powinno nastąpić w 7 roku życia, gdy dziecko podejmuje
naukę czytania i pisania.
1. Lateralizacja lewostronna – dominacja lewej strony ciała (lewej ręki, oka, nogi).
2. Lateralizacja prawostronna – dominacja prawej strony ciała (prawej ręki, oka, nogi).
3. Lateralizacja skrzyżowana – ustalona dominacja narządów ruchu i wzroku, jednakże nie po
tej samej stronie ciała (np. dominacja prawego oka, lewej ręki oraz lewej nogi a także inne
warianty).
Lateralizacja skrzyżowana występuje w populacji u ok. 30% osób. Wśród uczniów
z dysleksją przypadków skrzyżowanej lateralizacji jest istotnie więcej niż wśród dobrze
czytających.
4. Lateralizacja nieustalona – brak lateralizacji określonej strony ciała, wyraża się jako
oburęczność, obuoczność. Ta postać charakterystyczna jest dla wczesnego rozwoju
ruchowego.
Motoryka duża – sprawność ruchowa całego ciała (w tym zdolność utrzymywania równowagi
ciała, koordynacja ruchów kończyn podczas biegania, skakania, chodzenia, jeżdżenia na takich
pojazdach jak rower czy hulajnoga).
Motoryka mała – sprawność ruchowa rąk w zakresie szybkości ruchów, ich precyzji, czynności
manualne niezbędne podczas samoobsługi, rysowania, pisania.
Nadpobudliwość psychoruchowa – skłonność do nadmiernej ruchliwości, nadaktywności bardzo
często związana z zaburzeniami koncentracji uwagi.
Niepokój – uczucie strachu. Uczniowie, którzy odczuwają duży niepokój często bardzo się
denerwują z powodu szkoły, o przyjaciół albo o to co się dzieje w domu. niepokój może być ściśle
sprecyzowany lub tak ogólny i niejasny, że dziecko czuje duży lęk nie wiedząc czego w istocie się
boi.
Ośrodkowy Układ Nerwowy – mózg i rdzeń kręgowy.
Pamięć słuchowa – dobre rekonstruowanie informacji słyszanych (objaśnień, poleceń, historii).
Pamięć wzrokowa – proces dzięki któremu człowiek zapamiętuje informację docierające za
pomocą wzroku, pamięć twarzy, ulic, twarzy, ulic, budynków). Zdolność do utrwalenia
i przypominania informacji wizualnej.
Pamięć sekwencyjna – zapamiętywanie sekwencji (ciągów) np. dni tygodnia, pór roku.
Pamięć motoryczna – przypominanie sobie sekwencji ruchów mięśni potrzebnych do wykonania
działań motorycznych (np. by zapamiętać jak pisze się litery, jak jedzie na rowerze, prowadzi
auto).
Pamięć mimowolna (mechaniczna) - przyswajanie wiedzy w sposób nieświadomy bez motywacji
wysiłku.
3
Pień mózgu – dolna część mózgu, która kontroluje wiele funkcji. o których człowiek nie musi
myśleć np. oddychanie, kaszel, utrzymanie rytmu serca.
Pamięć świeża -pozwala zapamiętać i natychmiast odtworzyć usłyszany materiał (można ją
ćwiczyć np. powtarzać szeregi cyfr wprost i wspak).
Płaty ciemieniowe – „czująca” część mózgu, interpretują doznania zmysłowe, przekazy
otrzymywane od skóry, mięśni i ścięgien.
Płaty czołowe -kontrolują nasze osądy, zachowanie i niektóre z emocji. Pełnią ważną funkcję
kierowania naszą uwaga.
Płaty potyliczne -wykorzystują i interpretują informacje wzrokowe.
Płaty skroniowe -mają wiele zadań, w tym również interpretowanie języka, gromadzą się w nich
znaczne zasoby pamięci.
Pojęcie – opisują grupę skojarzeń, które się ze sobą wiążą, W kolejnych latach nauki pojęcia stają
się coraz bardziej abstrakcyjne i jest coraz więcej pojęć zawierających inne pojęcia.
Pojęcie abstrakcyjne – coś o czym można myśleć, ale nie można tego dotknąć ani poczuć.
bo pojęć abstrakcyjnych należą np.: demokracja, fair play, kreatywność.
Pojęcie konkretne – opisuje rzeczy, które można zobaczyć lub poczuć.
Pojęcie werbalne – zbiór pojęć, które są ze sobą powiązane i łatwo o nich mówić za
pomocą języka np. pojęcie przyjaźni.
Pojecie niewerbalne – grupa pojęć, które łatwiej sobie wyobrazić niż opisać np. trójkąt,
aut w sporcie czy km na godzinę.
Rejestrowanie w pamięci – proces dzięki któremu nowa informacja traf ia najpierw do pamięci
krótkotrwałej (np. ktoś podaje nam numer telefonu).
Rozwój praksji – rozwój zdolności do wykonania ruchów, celowych.
Rozwój psychoruchowy – całość procesów psychicznych, intelektualnych, orientacyjno-
poznawczych oraz motorycznych rozwijających się harmonijnie.
Rozwój psychoruchowy zaburzony – zakłócenia rozwoju ze względu na tempo (rozwój
opóźniony, przyspieszony).
rytm rozwoju (zaburzenia parcjalne i fragmentaryczne, deficyty rozwojowe),
dynamikę (rozwój nierównomierny w kolejnych okresach życia).
Istnieją metody oceniania poziomu rozwoju psychoruchowego, których wynik jest formułowany
w postaci ilorazu rozwoju (IR) oraz wieku rozwoju (WR).
Ryzyko dysleksji – obecność symptomów dysharmonijnego rozwoju psychoruchowego dziecka,
które zapowiadają wystąpienie dysleksji rozwojowej. Terminem tym można też określać
wywołane przez te dysfunkcje pierwsze niepowodzenia w nauce czytania i pisania.
Samokontrola – pomaga człowiekowi upewnić się, że postępuje zgodnie z planem, w sposób
właściwy i zamierzony.
Sprawność manualna obniżona – opóźnienie lub nieprawidłowy rozwój motoryki rąk polegający
na opóźnieniu rozwoju praksji, niską sprawnością ruchową w formie małej precyzji drobnych
ruchów (np. wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, ubieranie się). Niska sprawność manualna
jest powodem słabego poziomu graficznego pisma, wolnego tempa pisania, niestarannych zapisów
4
w zeszycie i braku estetyki („ośle uszy”, luki, dziurawienie kartek, łamanie kredek). Ruchy ręki są
mało płynne i kanciaste, obserwuje się duży nacisk, przewagę linii prostych i małą ilość linii
falistych. Takie dzieci piszą wolno i szybko się męczą,
Tempo uczenia się wzrokowo-ruchowego – szybkość uczenia się i pisania symboli graficznych
oparta na koordynacji oka i ręki, uzależnionego od prawidłowej sprawności rąk i silnej
lateralizacji.
Terapia pedagogiczna – specjalistyczne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone różnymi
metodami i technikami, które mają. na celu usprawnianie zaburzonych i wyrównywanie deficytów
rozwojowych. Nieprawidłowe jest określanie tych zajęć terminem reedukacji (co znaczy
„ponownie uczyć”).
Uwaga – proces zachodzący w mózgu (nazywany też koncentracja) dzięki któremu człowiek jest
w stanie skoncentrować swoje myślenie, odczucia i pamięć, aby nie robić zbyt wielu rzeczy
jednocześnie. Ludzie, którzy potrafią dobrze skupić uwagę dokonują, dobrej selekcji
napływających informacji.
Zaburzenia orientacji przestrzennej – brak orientacji w lewej i prawej stronie własnego ciała
oraz w kierunkach przestrzeni (tył, przód, wyżej, niżej, nad, pod...). W późniejszym wieku
pojawiają się trudności w rozumieniu rysunków, schematów, sytuacji przestrzennych,
umiejscowieniu elementów na ilustracjach, określaniu wzajemnego ich położenia, orientacji na
mapie. U tych dzieci pojawiają się też trudności w rysowaniu (niewłaściwe proporcje,
rozplanowanie elementów, układu przestrzennego tabel, wykresów) w czytaniu (przestawianie
liter, cząstek wyrazów, przeskakiwanie wersów i linijek, trudności w dekodowaniu struktur
logiczno-gramatycznych, odczytywanie cyfr i liczb, mylenie znaków graficznych, liter
o podobnym kształcie, proporcji i kierunków zapisu -od lewej do prawej strony).
Zaburzenia percepcji słuchowej (funkcji słuchowo – językowych).
słuchowe zaburzenia odbioru mowy, które nie są uwarunkowane niedosłuchem lecz
zaburzeniami analizy i syntezy dźwięków mowy wynikającymi z nieprawidłowego
funkcjonowania odpowiednich okolic mózgu, głównie lewej półkuli gdzie zlokalizowany
jest korowy ośrodek słuchowy. Przejawiają się jako:
zaburzenia słuchu fonemowego-(spostrzeganie i różnicowanie dźwięków mowy),
zaburzenia umiejętności fonologicznych, operowania cząstkami fonologicznymi (głoski,
sylaby),
słaba ekspresja słowna (trudności z wyrażeniem swoich myśli za pośrednictwem słów,
w pisaniu wyrażeń przyimkowych, popełnianie błędów gramatycznych)
Zaburzenia percepcji wzrokowej – zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej, zaburzone
spostrzeganie i różnicowanie kształtów, rejestracji położenia przestrzennego elementów. Dzieci
z tego typu zaburzeniami mają trudności z rozpoznawaniem i nazywaniem przedmiotów na
ilustracjach w rozumieniu treści przedstawianych graficznie, rozpoznają mała liczbę szczegółów,
mają problemy w rysowaniu i odwzorowywaniu kształtów z pamięci i według wzoru, rysunki są
ubogie. W pisaniu mylą podobne litery (l, t, ł) słabo zapamiętują kształt liter, a litery są nierówne,
wychodzą poza linie.
Maria Matysiak
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin