Ciąg dalszy ćwiczeń relaksacji - L.26
Witaj Kalino!Dzisiaj kolejne wyjaśnienia i informacje na temat łączenia relaksacji zżyciem codziennym. Kontynuując swój trening relaksacji, warto zadać sobie kilka pytań - np.:.- jak najlepiej łączyć relaksację ze swoją codziennością, - w jaki sposób relaksacja pomaga w poszczególnych aktywnościach naszegożycia, - jaki stan umysłu jest najbardziej optymalny w życiu codziennym. Ponadto ważne jest także to: 'jak nastroić się wewnętrznie, by zarównozwiększyć postępy w naszym treningu relaksacji i jednocześnie byćefektywnym, operatywnym i twórczym w codziennym funkcjonowaniu?'Wiele tego typu porad i uwag znajdziesz w dzisiejszej lekcji._ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _Dwudziesta szósta lekcja kursu o relaksacji_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Opinie uczestnikówJak wiesz opinie o kursie relaksacji, napisane przez poszczególnych uczestników, znajdziesz na stronie:http://www.seremet.org/kurs-relaksacji/opinie.html Oczywiście zachęcam Cię do wysłania swojej (jednej lub kilku opinii o tymkursie).Na podanej stronie nie ma wszystkich opinii, ponieważ część uczestnikówopisywało bardzo osobiste odczucia.Interesujące jest jednak zwrócenie uwagi na fakt, jak poszczególniuczestnicy kursu starają się łączyć relaksację i codzienność. Osobiście wydaje mi się, że warto pozostawić sobie na całe życie nawykbardziej świadomego zasypiania i budzenia się - np. poprzez łączenie tegomomentu z techniką Jacobsona, czy też z treningiem autogennym, lub tezpoprzez jakąś jeszcze inną technikę relaksacji czy medytacji. Ogólnie chodzi o to, by w momencie zasypiania stać się bardziej obecnym iutrzymywać bardziej pełną i kompletna świadomość - bez rozpraszania się najakieś detale. Dlatego relaksacja pomaga nam wyłączyć przypadkowe myśli - np. o sprawach,które w danym dniu nas zdenerwowały lub niepokoiły. Kiedy zasypiasz, otwórz się na fakt czerpania ze swojego snu wielkiejregenerującej mocy. Możesz także rozwijać zdolność bardziej świadomego doświadczania snu, oczym wspomnimy w innych lekcjach.W momencie przebudzenia - zastosowanie relaksacji pomaga osiągnąć lepsząkomunikację pomiędzy naszymi poszczególnymi poziomami świadomości -pomiędzy: ciałem-emocjami-myśleniem-obecnością duchową.Z kolei - patrząc z punktu widzenia harmonii życia i dobrego i sprawnegofunkcjonowania w codzienności - bardzo trafnym podejściem wydaje mi siętakże zastosowanie rano (np. po relaksacji), krótkiej wizualizacji(ewentualnie połączonej z afirmacją) - programującej nasze nastawienie na dany dzień (np. poprzez wizualizowanie zakończenia swojego dnia, w którym jesteśmyzadowoleni ze sposobu, w jaki funkcjonowaliśmy - z tego, co w danym dniurobiliśmy i w jaki sposób to robiliśmy). Wyobrażamy sobie wtedy radość, zadowolenie i harmonię, jaką będziemy czulina końcu dnia. Liczy się samo odczucie i nastawienie umysłu - nie musisz precyzyjniewidzieć obrazu siebie na koniec dnia - choć oczywiście możesz to robić.Ta prosta metoda, po pewnym czasie stosowania, staje się bardzo skuteczna,i może wiele zmienić w naszym życiu. Pomaga nam lepiej połączyć się z tym,czego naprawdę w życiu chcemy, odblokowuje naszą motywację i stymulujepozytywne nastawienie._ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _Uziemienie/ugruntowanieKolejną rzeczą, na którą chciałbym Kalino zwrócić dzisiaj Twoją uwagę jesttzw. „uziemienie”. Uziemienie i ugruntowanie to inaczej dobrykontakt z chwilą „tu i teraz”, dobry kontakt z samym sobą,oraz poczucie oparcia w życiu. Kiedy chodzisz (czy stoisz) po ziemi - czujesz, że jesteś na niej mocnoosadzony. Podobnie, gdy siedzisz - odczuwasz stabilność, niczym góra.Wydaje się, że w dzisiejszych czasach wiele osób jest słabiej uziemionych,niż kiedyś - w dawnych czasach chyba większy procent ludzi czuł mocno ziemię podswoim stopami.Ważne jest to, by mając rozwinięty umysł abstrakcyjny, potrafiącprzewidywać i znajdywać twórcze rozwiązania i kreatywne wizje -jednocześnie być uziemionym. Nawet dla osoby 'bardzo uduchowionej', np. praktykującej regularniemedytację - czy odczuwającej, że żyje wiecznością - korzystne jest, jeżelijest dobrze uziemiona. Dobre uziemienie sprzyja psychicznemu zdrowiu - oznacza emocjonalneodblokowanie się i dotarcie do wewnętrznej witalności i stale odradzającejsię siły życia.Chciałbym tutaj zaprezentować jedno ze spojrzeń na ten temat:Aby być lepiej uziemionym - zwracaj swoją uwagę (podczas relaksacji ipodczas codziennego funkcjonowanie) na nogi (tzn. na kończyny dolne istopy - na to, czy są zrelaksowane). Przyjmij taką zasadę: im Twoje nogi są bardziej rozluźnione, tym bardziejjesteś uziemiony, zakorzeniony w stabilności ziemi. Im bardziej rozluźnisznogi, czując kontakt z ziemią, tym bardziej jesteś osadzony w sobie.. Można powiedzieć, że nogi symbolizują i wyrażają naszą podświadomość,kontakt z ziemią i poczucie wewnętrznego oparcia. Jeśli nogi są bardzo sztywne i napięte, jeśli słabo je czujemy - torównież słabo uświadamiamy sobie odczucie kontaktu z ziemią i chwiląobecną, nie czując się wewnętrznie ugruntowanym (to właśnie nogami istopami stąpamy po ziemi).Poprzez nauczenie się stanu rozluźnienia w nogach (np. poprzez treningautogenny, czy technikę Jacobsona, czy poprzez pulsację, czy poprzezjeszcze inną metodę), zwiększamy odczucie wewnętrznego osadzenia istabilności. Sprzyja to wzmocnieniu naszej jasności myślenia i harmonii emocjonalnej -dzięki temu bardziej wyraziście zdajemy sobie sprawę z tego, o co namchodzi - mamy więcej sił do życia i codziennego funkcjonowania.Podobnie jak poprzez trening Jacobsona można nauczyć większej świadomościswoich mięśni i lepszej świadomości swojego stanu emocjonalnego, tak przezpamiętanie o relaksacji w nogach możemy wypracować stan dobrego osadzeniaw sobie._ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _Trzy wymiary funkcjonowaniaPosłużę się tutaj takim symbolicznym przedstawieniem spojrzenia na życie,jaki prezentują chińskie ćwiczenia tai chi i qi gong. Mówią one, że rzeczywistość i doświadczenia człowieka można umowniepodzielić na trzy sfery: ziemia-człowiek-niebo.W oparciu o takie ujęcie sorbujmy uchwycić stan pełnej harmonii:1) ziemia - to właśnie omówiliśmy przed momentem - uziemienie. Sugerowałem Ci metodę nauczenia się stanu relaksacji w mięśniach nóg, ijak najczęstsze pamiętanie o tym, że stąpasz nogami po ziemi, że jesteś naniej pewnie osadzony.Ziemia reprezentuje siłę życia i poczucie mocy. Gdy bardziej wyraźniewyczuwasz kontakt z ziemią (gdy twój umysł i ciało są lepiej zjednoczoneza sobą), wtedy Twoje ruchy nabierają więcej gracji i wdzięku, a życiesprawia Ci więcej radości.2) człowiek; oprócz osadzenia w sobie i ugruntowania na ziemi, opróczpoczucia wewnętrznej siły i pewności siebie - potrzebujemy także postawyotwartości i życzliwości wobec innych ludzi. Ważne jest aby naszawewnętrzna siła budowała harmonię i szczęście, a nie powodowałazniszczenie. Dlatego właśnie wprowadzamy postawę otwartości serca i życzliwość - miłośćdopełniona wiarą w siebie i osadzeniem w sobie - jest dojrzała postawążyciową. To właśnie reprezentuje ten poziom: 'człowiek' - reprezentuje relacjemiędzyludzkie.3) niebo - wyraża wewnętrzną wolność, niezależność i wewnętrzny spokój.Oprócz wewnętrznej siły, intensywności kontaktów i życzliwości na co dzień- potrzebujemy także poczucia wolności i spokoju. Niebo reprezentuje tutaj aspekt odnalezienia najgłębszego jądraświadomości - odkrycie wiecznego, pozaczasowego pierwiastka, który całyczas jest pełen spokoju.W badaniach nad mózgiem mówi się o falach 'beta' (12-28 Hz - zwykłefunkcjonowanie), falach 'alfa' (relaksacja, kreatywność), 'theta' (wizjemedytacyjne i marzenia senne) i 'delta' (0,5-3 Hz - sen bez marzeńsennych, bardzo głęboka medytacja). W miarę, jak czynimy postępy w relaksacji - potrafimy w codziennejaktywności doświadczać głębokich fal 'delta', co owocuje odczuciemgłębokiego spokoju, skupienia i szerokiej świadomości._ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Stan równowagi pomiędzy pobudzeniem i odpoczynkiemAnalizując relaksacje w perspektywie codziennego funkcjonowania zauważamy,że optymalnym stanem umysłu jest uchwycenie stanu równowagi pomiędzypobudzeniem, a relaksem i odpoczynkiem. Np. ktoś ma zdawać egzamin i odczuwa bardzo dużo adrenaliny (uaktywnia sięjego ortho-sympatyczny układ nerwowy). To nadmierne pobudzenie powodujepewne zaburzenia funkcjonowania – np. może się zdarzyć, że ktoś zezdenerwowania zapomniał wszystkiego, czego się nauczył, albo np. pisząctest - trzęsły mu się ręce, co zakłócało zdawanie egzaminu.Jeśli w takiej sytuacji przywołamy w umyśle stan relaksu, to wtedy strespodczas egzaminu będzie na nas oddziaływał pozytywnie. Kluczem jest nauczenie się stanu równowagi pomiędzy hamowaniem,relaksacją, regeneracją i wypoczynkiem, a pobudzeniem. Wtedy - podczas egzaminu, podczas prowadzenia samochodu, czy w jeszczeinnej sytuacji - użyjesz danego bodźca (napięcia, emocji), aby jeszczebardziej rozjaśnić swoje myślenie, percepcję i reakcje._ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _Kreatywność i relaksacjaZazwyczaj mówi się, nie bez słuszności, że dzieci mają bardzo dużąwyobraźnię. Rozpoczynając naszą szkolną edukację i ucząc się swoich pierwszychżyciowych obowiązków (wchodząc stopniowo w świat dorosłych) - z czasemprzestawiamy się na funkcjonowaniu umysłu typowe dla aktywności lewejpółkuli mózgu. Uczymy się myśleć logicznie, systematycznie, dedukcyjnie, uczymy sięrozwijać obowiązkowość i staramy się dążąc do poszczególnych rezultatów.Oczywiście te umiejętności (typowe dla lewej półkuli mózgu) są ważne wnaszym świecie osób dorosłych i pomagają nam organizować swój czas i dążyćdo wyznaczonych celów.Jednak dla pełniejszego rozwinięcia swojego życiowego potencjału bardzowskazane jest, aby obudzić potencjał zarówno lewej, jak i prawej półkulimózgu. (Oczywiście nasz rozwój nie polega jedynie na obudzeniu potencjału mózgu,co raczej na obudzeniu i zrównoważeniu całej tkanki nerwowej w całym ciele- jeżeli staralibyśmy się wyrazić to językiem medycznym. Podział na prawą i lewą półkulę pomaga po prostu jasno wychwycić istotneprawidłowości).Oprócz rozwinięcia aktywności logicznego myślenia i postawy starania się,potrzebujemy obudzić właściwości bardziej typowe dla półkuli prawej -wyobraźnię, intuicję, postrzeganie obrazowe i wielopoziomowe, traktowanieswoich zadań jako wykonywanych z przyjemnością, jako coś, co nas bawi ispełnia.Istnieje takie bardzo interesujące spojrzenie na etapy rozwoju człowieka,prezentowane przez Kena Wilbera (lidera psychologii transpersonalnej iduchowości integralnej). W myśl jego podejścia, ważne jest, by po wejściu na kolejny szczebelnaszej wewnętrznej ewolucji - po pewnym czasie przyłączyć do niego etappoprzedni. Jeśli np. przyrównać to do budowania kolejnych pięter w domu: miałeśparter i pierwsze piętro, i dobudowałeś drugie piętro. Urządzasz to drugie piętro, fascynujesz się nim i degustujesz go, ale popewnym czasie powinieneś przypomnieć sobie także o wcześniejszym pierwszympiętrze i parterze - powinieneś zacząć korzystać z wszystkich pięter.Przyjmijmy tu, że okres dziecięcy to dominacja półkuli prawej (małomyślenia werbalnego, a dużo obrazów, wyobraźni i odczuć), a mała aktywnośćpółkuli lewej (myślenia logicznego, dedukcyjnego, zwerbalizowanego).Okres edukacji w szkole byłby wtedy rozwijaniem lewej półkuli naszegomózgu. Odkrywamy nowe możliwości, jakie stwarza nam rozwijanie tego aspektu. W zasadzie cała nasza zachodnia cywilizacja jest w istotnym stopniufascynacją możliwościami półkuli lewej.Niewątpliwie rozwój półkuli lewej ma jakąś wartość - np. dzięki niemuludzkość uniezależniła się w jakimś stopniu od takich wpływówatmosferycznych jak deszcz, mróz, zimno, wiatr – m.in. budując domyi miejsca pracy (co oczywiście nie oznacza możliwości całkowitegozapanowania nad naturą, której jesteśmy częścią).Jednak - w myśl psychologii transpersonalnej - po okresie rozwoju półkulilewej i fascynacji nią - powinniśmy przyłączyć do niej właściwości półkuliprawej.Najbardziej efektywny i twórczy sposób funkcjonowania osiągniemy wtedy,gdy połączymy ze sobą zdolności logicznego i jasnego myślenia zwyobraźnią, intuicją i postawą 'pozawysiłkową' (gdy dane zadania nierobimy z nastawieniem 'przymusu' i jakby 'za karę', ale realizujemy je zprzyjemnością i pasją, niczym wspaniałą zabawę).Relaksacja pomaga nam osiągnąć tę równowagę między aktywnością półkulilewej i prawej, ponieważ wysiłki i nauka myślenia logicznego - zasadniczobazują na półkuli lewej. Dzięki relaksacji poznajemy stan bez napięcia, stan odczuwaniaprzyjemności życia samego w sobie - stan, kiedy wszystko ma sens, jużdlatego, że po prostu jest.Relaksacja jest odkryciem na nowo swego wewnętrznego dziecka i połączeniemumysłu osoby dorosłej (odpowiedzialnej, samodzielnej i troszczącej się oinnych) - z umysłem dziecka, dla którego życie jest czymś baśniowym,pełnym zachwytu, pełnym poczucia wewnętrznej obecności.Kiedy uzyskałeś potencjał osoby dorosłej - powinieneś dołączyć do niegocały swój potencjał dziecka, połączyć ze sobą słowa i obrazy, połączyćlogikę z wyobraźnią i intuicją, połączyć odpowiedzialność z zabawą,przyjemnością i pasją. Dzięki relaksacji możemy połączyć umysł (zdolność myślenia) z odczuwaniemżycia.Otwiera to drogę do bardziej pełnego funkcjonowania.Wykorzystując pełniej potencjał swojego umysłu - jesteś bardziejefektywny/afektywna i kreatywny/kreatywna. Kiedy robisz coś z pasją i zamiłowaniem - jest to bardziej odkrywcze,autentyczne i łatwo przyciągasz do siebie innych ludzi.Dlatego właśnie relaksacja w znaczący sposób może zwiększyć nasząkreatywność i postawę twórczą. Pomaga nam pełniej doświadczać życia.Jeśli ten temat twórczego podejścia do codziennego funkcjonowania głębiejCię zainteresował, polecam kilka darmowych poradników o tej tematyce. Znajdziesz je na stronie:http://www.seremet.org/kurs-relaksacji/ebook2.html Np. poradnik 'Bogać się, kiedy śpisz' prezentuje możliwości, jakie dajenam programowanie naszej podświadomości. Myślę, że warto do nich zajrzeć.To tyle na dzisiaj :-)Kontynuuj Kalino swój trening relaksacji i łącz go ze swoją codziennościąSerdecznie Cię pozdrawiam Rafał Seremet
5 Lekcja 26 Cwiczenia do relaksacji - Rafał Seremet
tina231