Scenariusz zajęć zintegrowanych
Dzień aktywności – klasa I
Temat bloku: Czy kochamy lalki?
Temat dnia: Zabawy i zabawki naszych dziadków i rodziców.
Zapis w dzienniku:
Zabawa muzyczna rodziców pt. „Stary niedźwiedź”. Porównywanie zabaw i zabawek sprzed kilkudziesięciu laty z zabawkami współczesnymi. Rozmowa z dziećmi na temat ulubionych zabawek. Dzieci pokazują ulubione zabawki. Zapoznanie dzieci z historią lalki i misia. Wprowadzenie litery „e” pisanej i drukowanej. Wielka litera w imionach i nazwiskach. Pisanie wielkiej i małej litery „e” w zeszycie do kaligrafii. Liczenie i przeliczanie przedmiotów. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 4.
Cel główny:
· Rola zabawek w życiu dziecka. Wprowadzenie literki e.
· Kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.
Cele szczegółowe:
Uczeń po zajęciach:
· Potrafi bawić się w zespole
· Potrafi słuchać innych
· Opowie o swojej ulubionej zabawce
· Wypowie się na podany temat
· Wie dlaczego należy dbać o zabawki
· Wyszuka głoskę e w wyrazach
· Wie, że imiona piszemy wielką literą
· Potrafi palcem, nogą kreślić literkę e
· Potrafi samodzielnie wykonać zadania
· Potrafi przeliczać lalki i misie
Metody:
§ Problemowe-aktywizujące: rozmowa, praca indywidualna
§ Podające: polecenia, objaśnienia
§ Praktyczne: uzupełnienie kart pracy, praktycznego działania, zabawy ruchowe
§ Eksponująca: kukiełka lalki, zabawki dzieci, lalki, misie, karty z lit E, e, koperty z zadaniem, karty z imionami lalek i misiów, płyta CD, karty z liczbami od 1-4
Formy:
zbiorowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne:
karty pracy, płyta CD, lalki, misie, karty z E ,e pisanym i drukowanym, , ulubione zabawki, , zeszyt do kaligrafii, kartki z imionami dla lalek i misiów , kartki z wyrazami z literką E. koperty z zadaniem dla dzieci, karty z liczbami od 1-4, karty z działaniami, kolorowanki misia i lalki
Przebieg zajęć:
Część wstępna:
1. Nauczycielka całe zajęcia prowadzi z pacynką.
2. Rozmowa z dziećmi na temat zabaw rodziców
- Wspólna zabawa : Stary niedźwiedź
- Porównywanie zabaw z przeszłości z teraźniejszymi zabawami
Cześć właściwa:
3. Wystawa zabawek przyniesionych przez dzieci
4. Opowieść nauczyciela o swojej ulubionej zabawce
5. Wypowiedzi dzieci na temat swoich zabawek, od kogo je dostały, dlaczego są ich ulubionymi zabawkami
6. Nauczyciel zadaje pytanie- Jaka jest wasza wymarzona zabawka?
7. Przerwa śródlekcyjna- Dzieci poruszają się po sali na sygnał tamburyna poruszają się jak porcelanowe laleczki
8. Opowiadanie inscenizowane nauczycielki przedstawiające historie lalki i misia
9. Prezentacja przez nauczycielkę lalek i misiów. Krótka wypowiedź dzieci na ich temat.
a. Rozmowa z dziećmi na temat dbania o zabawki. - Gdyby właściciel nie dbał o nie to by ich nie mogły obejrzeć
10. Przyczepienie na tablicy kart z lit E,e pisaną, drukowaną
11. Rozłożenie na dywanie kart z imionami dla lalek i misiów gdzie znajduje się literka E
· Zwrócenie uwagi dzieci na głoskę „e” i napisanie wielką literą
· Wytłumaczenie dzieciom dlaczego imiona napisane są wielką literą
12. Pokazanie na tablicy przez nauczyciela jak pisze się literkę E ,e
· Tłumaczenie dzieciom jak wygląda literka E ( ma brzuszki)
13. Dzieci wstają z ławek
· Dzieci zamykają jedno oko i palcem wodzą w powietrzu po tablicy kreśląc „e”
· Lewą i prawą nogą kreślą głoskę e
· Po ławce gumką do ścierania
· Na kartce ołówkiem różne wielkości literki
· W zeszycie w linijce
14. Rozwiązywanie ćwiczeń ze str. 83, 84
15. Wspólne sprawdzenie zadań.
16. Praca indywidualna dzieci- Dzieci otrzymują koperty , w której znajduje się zadanie. Aby spośród literek „e” zaznaczyły na zielono prawidłowe.
17. Położenie na dywanie 4 lalek( misie)- Działania matematyczne na konkretach
· Dzieci przeliczają lalki ( misie)
· Nauczycielka zabiera jedną lalkę- dzieci przeliczają
· Nauczycielka zabiera dwie lalki- dzieci przeliczają
· Nauczycielka układa lalki po dwie, ile lalek jest razem
18. Wykonanie zadania 1 i 2 ze str. 85
19. Wspólne odczytanie zadań przez dzieci
20. Przerwa śródlekcyjna- Nauczycielka rozkłada na dywanie rozsypane liczby od 1-4. Pokazuje dzieciom działania w zakresie 4. Dzieci mają za zadanie stanąć przy odpowiednim wyniku.
21. Wspólne sprawdzenie zadania.
Cześć końcowa:
joawie