zabojcza_pieknosc.pdf

(808 KB) Pobierz
50750879 UNPDF
warsztaty
trudny | 75 min. | pliki na CD
Photoshop CS2
zabójcza
piękność
Photoshop jest potężnym, wielofunkcyjnym narzędziem, dzięki któremu
możemy zarówno obrabiać gotowe fotograie, jak i samemu tworzyć
skomplikowane obrazy w cyfrowej technice. W tym tutorialu chciałbym
zademonstrować proces powstawania takiego wielowarstwowego
realistycznego obrazu, posiadającego swoją własną historię.
28
.psd 07-08/2008 » www.psdmag.org
warsztaty
50750879.047.png
zabójcza piękność
przygotowanie obszaru roboczego
Zanim zaczniemy pracę, niezbędne jest odpowiednie przygoto-
wanie dokumentu, na jakim chcemy dany obraz wykonać. Two-
rzymy nowy dokument o odpowiednich wymiarach, które pozwo-
lą na przyjemną pracę z detalem, bez strat jakości podczas dużych
zbliżeń. Nie polecam tworzenia dokumentów których wymiary spro-
wadzą obraz do kwadratu – ja zawsze tworzę obraz o skali lekko pa-
noramicznej. Warto również na samym początku nowo stworzony
dokument wypełnić ciemnym kolorem, żeby szybko i łatwo rozryso-
wać kolorem podstawową koncepcję.
odpowiednia konstrukcja twarzy
Przyszedł czas na dokładniejsze pociągnięcia pędzlem. Na po-
czątek zajmiemy się twarzą. Dążymy do tego, aby była ona
punktem przykuwającym szczególną uwagę. Panienka kieruje swój
tajemniczy wzrok na nas, zdaje się być dumna, pewna siebie, może
coś ukrywa...? W takich momentach używamy przede wszystkim
pędzla Twardy okrągły ( Hard Round ) o zmiennych kryciach, wahają-
cych się między 20-70%. Czasami zmieniamy twardość i jej wartości
ustalamy powyżej 40%. Wielkość pędzla ustalamy w zależności od
tego, nad czym pracujemy.
koncepcja otoczenia
Przy pomocy Pędzla ( Brush Tool ) typu Miękki okrągły ( Soft Ro-
und ) o grubości w granicach 500-600px prowadzimy wstępne
plamy o wcześniej zaplanowanych barwach. Warto przy tym usta-
lić jedno lub dwa źródła światła, które będą podświetlać naszą po-
stać od tyłu. Trzeba pamiętać, aby kolory tła nie gryzły się ze sobą
i były w miarę zmiękczone na początek, bo drugi i trzeci plan jest tu-
taj zdecydowanie mniej ważny, niż postać, którą będziemy chcie-
li stworzyć. To na niej będzie się skupiał wzrok, a tło nie może wy-
chodzić przed nią.
detal
Następną sprawą, którą się zajmiemy będą włosy. Aby osiągnąć
realistyczny efekt, trzeba dołożyć wszelkich starań, aby włosy by-
ły jak najlepiej wykonane. Dużym, okrągłym pędzlem budujemy bryłę
włosów i zaznaczamy lekką poświatę, powstałą w wyniku oświetlenia
postaci. Efekt pojedynczych kosmyków uzyskujemy pojedynczymi
pociągnięciami drobnego pędzla typu Twardy okrągły ( Hard Round ).
Dobrze mieć otwarte okno, które pozwala kontrolować postępy (np.
przy dużym zbliżeniu) – przechodzimy kolejno do menu Okno > Ro-
zmieszczenie > Nowe okno ( Window > Arrange > New window for ).
wstępny szkic postaci
Szkic postaci zaczynamy samymi prostymi plamami pędzlem
Twardy okrągły ( Hard Round ). Bardzo ważne jest to, aby odpo-
wiednio zestawić barwy. Odnosimy się przy tym do tła i wcześniej
ustalonego światła. Warto wspomnieć, że w szkicu trzeba dobrze za-
chować proporcje i anatomię postaci, aby w późniejszych etapach
nie tracić czasu na poprawki. Tworzymy dodatkową warstwę robo-
czą [ Shift ]+[ Ctrl ]+[ N ], wybieramy podstawowy pędzel typu Twardy
okrągły ( Hard Round ) wielkości ok. 60-70px oraz jaskrawy odcień
czerwieni i prowadzimy linie, którymi ustalamy sobie proporcje.
rozbudowa koncepcji
Od samego początku zakładamy, że wiemy jaki efekt zamierza-
my osiągnąć. Mamy zrobiony szkic, ale w trakcie pracy najczę-
ściej koncepcja ulega zmianom. Panienka ma być zła, więc możemy
ukazać ją, gdy ta sprawdza ostrze noża, przesuwając po nim pal-
cem. Ciągle spoglądając na nas, bawi się nim, może chce abyśmy
stali się jej oiarą? Projekt sztyletu wykonałem wcześniej na osob-
nym dokumencie. Pomoże nam to, gdy zaczniemy pracę nad deta-
lem.
.psd 07-08/2008 » www.psdmag.org
29
0 1
0 4
0 2
0 5
0 3
0 6
50750879.048.png 50750879.049.png 50750879.050.png 50750879.001.png 50750879.002.png 50750879.003.png 50750879.004.png 50750879.005.png 50750879.006.png 50750879.007.png 50750879.008.png 50750879.009.png 50750879.010.png 50750879.011.png 50750879.012.png 50750879.013.png 50750879.014.png 50750879.015.png 50750879.016.png 50750879.017.png 50750879.018.png
warsztaty
detal twarzy
Gdy ogólny zarys postaci z wstępnym detalem mamy już zrobio-
ny, jeszcze raz wracamy do twarzy postaci. Widać, że brakuje jej
jeszcze wygładzenia, jest poszarpana, niedopracowana. Tworzymy
nową warstwę [ Shift ]+[ Ctrl ]+[ N ] i zaczynamy zabawę z detalem.
Na nowo utworzonej warstwie nakładamy duże plamy w obrębie ob-
szarów, którymi mamy zamiar się zająć. Znowu będziemy działać
pędzlem typu Twardy okrągły ( Hard Round ) ze zmienną twardością
i kryciem. Wielkości pędzla będą naprawdę nieduże (precyzyjny de-
tal wymaga małego pędzla).
nowa kolorystyka
Podczas szlifowania elementów zrodził się całkowicie nowy po-
mysł na tło i kolorystykę pracy. Na pewien czas wyłączamy ak-
tywność warstwy z kobietą (tutaj folderu woman, zawierającego
warstwy) i zaczynamy mazanie nowego tła. Ostateczna koncep-
cja tła będzie utrzymana w piekielnych klimatach. Szkic otoczenia
robimy na nowej warstwie w normalnym trybie mieszania pędz-
lem Twardy okrągły ( Hard Round ). Miejscami wypełniamy ten pę-
dzel teksturą, żeby nadać chropowatości tłu . Gdy szkic jest goto-
wy, uaktywniamy ponownie grupę z warstwami zawierającymi po-
stać bohaterki.
zmiana otoczenia
Jak już wcześniej pisałem, w głowie każdego rysownika roi się od
pomysłów. Zmieńmy zatem otoczenie naszej bohaterki. Pierw-
sza myśl, to umieszczenie dziewczyny w jakiejś celi. Przez malut-
kie okienko wpada mocne światło oświetlające postać. Kolory jak na
razie zostawiamy takie same, a otoczenie tworzymy na nowej war-
stwie w normalnym trybie mieszania.
dopasowanie barw
Mając podgląd na bohaterkę, zmieniamy jej kolorystykę, tak by
pasowała do otoczenia. Czasem, aby zmienić ustawienia kolorów,
trzeba łączyć warstwy. Ta praca jest wielowarstwowa, lecz przy dobrej
organizacji warstw nie musimy się martwić o bolesne straty. Aby usta-
lić nową kolorystykę przechodzimy kolejno do menu Obraz > Dopasuj >
Balans kolorów ( Image > Adjustments > Color balance ) z wartościami
parametrów Cyjan – Czerwony ( Cyan Red ): +16, Żółty Niebieski
( Yellow Blue ): -19. Na koniec tworzymy nową warstwę w trybie Kry-
cie ( Overlay ) i zamalowujemy pozostałości po zielonym kolorze.
szlifowanie poszczególnych elementów
Gdy już mamy zrobiony szkic zmodyikowanego tła, zajmujemy
się na chwilę innymi elementami, żeby odpocząć i mieć zacho-
wane świeże spojrzenie na później. Twarz już mamy przygotowa-
ną do ostatecznych poprawek, ale ręce i klatka piersiowa kobiety są
nadal w fazie przygotowawczej. Dopracowujemy poszczególne ele-
menty ciała bohaterki. Niestety tło w dalszym ciągu nie jest satys-
fakcjonujące. Podczas pracy nad detalami ciała zastanówmy się jed-
nocześnie nad dalszymi poprawkami.
usprawnianie koncepcji
Żeby urozmaicić tło naszego obrazka, dodamy jeszcze ptaki. Do-
pełnią one całości kompozycji i sprawią, że będzie ona jeszcze
ciekawsza. Oczywiście jeśli komuś wydają się one zbędne, to może
pominąć ten krok.
30
.psd 07-08/2008 » www.psdmag.org
0 7
1 0
0 8
1 1
0 9
1 2
50750879.019.png 50750879.020.png 50750879.021.png 50750879.022.png 50750879.023.png 50750879.024.png 50750879.025.png 50750879.026.png 50750879.027.png 50750879.028.png 50750879.029.png 50750879.030.png 50750879.031.png 50750879.032.png 50750879.033.png 50750879.034.png 50750879.035.png 50750879.036.png 50750879.037.png 50750879.038.png 50750879.039.png
szybkie triki
artystyczne wykorzystanie komendy Kolor
indeksowany
Czasami warto skorzystać ze standardowych narzędzi w ce-
lu utworzenia ciekawego efektu wizualnego. Komenda Kolory in-
deksowane , znajdująca się w menu Obrazek > Tryb , jest tego zna-
komitym przykładem. Z reguły wykorzystujemy ją w zastosowa-
niach internetowych. Warto jednak poeksperymentować w celu
uzyskania typowych graficznych efektów. Punktem wyjścia do
eksperymentów może być obniżona liczba kolorów, do okołu 3-5.
Nie musimy wybranych wartości wpisywać za pośrednictwem
klawiatury. Wystarczy, że zaznaczymy liczbę, przytrzymamy
klawisz [ Ctrl ] i przytrzymamy przycisk myszy, następnie wyko-
nujemy ruch myszą w prawo lub lewo. W sytuacji, w której ustali-
my liczbę kolorów możemy eksperymentować dalej, przykładowo
dodać efekt rastra poprzez wybranie metody Ditheringu . Możli-
wości jest naprawdę wiele. Pamiętajmy także, że podobne oddaje
nam do dyspozycji komenda Zapisz dla Web . Jednakże to komen-
da Kolor indeksowany stwarza większe pole popisu w dalszych
eksperymentach i kompozycji.
szlify, poprawki
Czas na wykończenie noża, posługujemy się przy tym trójkąt-
nym pędzlem. Można go samodzielnie wykonać. Tworzymy no-
wy dokument o wymiarach 150x230px. Następnie tworzymy nową
warstwę i narzędziem Lasso wielokątne ( Polygonal Lasso Tool ) two-
rzymy proste w kształcie trójkąta. Zaznaczenie wypełniamy czernią
i przechodzimy do Edycja > Zdeiniuj pędzel ( Edit > Deine Brush Pre-
set ). Ten pędzel doskonale nadaje się do tworzenia ostrych i pro-
stych krawędzi. Dzięki niemu wykonałem sztylet trzymany przez
bohaterkę.
inalizacja
Deformujemy delikatnie pozę, poprawiam błędy w anatomii, do-
dajemy jakiś detal, tudzież coś usuwamy. Przeważnie pracując
nie dostrzegamy pewnych nieścisłości i przekłamań występują-
cych w pracy, dlatego przerzucamy sobie obraz w poziomie. Poma-
ga to wyłapać błędy i sprawnie je wyeliminować. Teraz możemy ode-
tchnąć. Nadszedł upragniony moment kiedy ostatecznie zapisujemy
pracę. Trzeba wiedzieć, kiedy obrazek uznać za skończony, bo po-
prawki można nakładać wiecznie.
kontrola Szybkiej maski
Po wykonaniu zaznaczenia w trybie Szybkiej maski , z regu-
ły przy użyciu pędzla, możemy skorzystać ze skrótu klawia-
turowego [ Ctrl ]+[ L ] lub [ Ctrl ]+[ M ] w celu wywołania narzędzi
Poziomy lub Krzywe . Pamiętajmy, nie możemy wychodzić z try-
bu szybkiej maski. Modyikując wartości skali tonalnej możemy
zwiększać i zmniejszać zasięg maski oraz wpływać na jej krawę-
dzie. Jeśli uwzględnimy fakt użycia skrótów klawiaturowych to
jest to jeden z najszybszych sposobów na edycję zaznaczenia
w Photoshopie. Pracując w trybie Szybkiej maski dysponujemy rów-
nież innymi narzędziami dostępnymi w menu Obrazek > Dopasuj .
Dariusz Zabrocki
.psd 07-08/2008 » www.psdmag.org
31
0 1
1 3
1 4
0 2
50750879.040.png 50750879.041.png 50750879.042.png 50750879.043.png 50750879.044.png 50750879.045.png 50750879.046.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin