2b przykładowa struktura sw projektów infrastrukturalnych_suez4.pdf

(180 KB) Pobierz
Microsoft Word - 2A Przyk³adowa struktura SW projektów infrastrukturalnych.–
Materiał poglądowy
Przykładowa struktura Studium Wykonalności projektów infrastrukturalnych
w ramach ZPORR
Dla sektorów, dla których MRR przewiduje największą ilość wniosków, zostały
przygotowane wskazówki dotyczące przygotowania Studiów Wykonalności. Wytyczne te
stanowią uzupełnienie niniejszego dokumentu.
1. Wnioski z przeprowadzonej analizy - podsumowanie
W rozdziale tym może znaleźć się skrótowy przegląd kluczowych informacji o projekcie
dotyczących określenia np.:
1. celów (oddziaływania) projektu,
2. rezultatów,
3. produktów,
4. przewidywanych nakładów inwestycyjnych,
5. harmonogramu projektu oraz trwałości,
6. wykonalności technicznej i instytucjonalnej projektu,
7. beneficjentów końcowych.
Rozdział ten powinien w prostym do zrozumienia, przez osoby bez przygotowania
technicznego, języku omówić podstawowe wyniki studium.
2. Definicja projektu
W punkcie tym należy krótko opisać co będzie przedmiotem projektu.
3. Charakterystyka projektu
3.1.Podstawowe informacje
3.1.1. Tytuł – winien być możliwie krótki, zwięzły i jednocześnie oddający charakter
projektu.
3.1.2. Lokalizacja projektu – nazwa województwa i miejscowości, w której/rych będzie
realizowany projekt. Można podać również inne informacje pomocne w lokalizacji
inwestycji.
3.2.Polityka rządowa/regionalna
Punkt ten przedstawia makroekonomiczny kontekst projektu. Nawiązuje do dokumentów
źródłowych/strategicznych związanych z planowanym projektem. Wszystkie dokumenty
źródłowe powinny być dokładnie zidentyfikowane. Należy opisać możliwie wyczerpująco
wszystkie aspekty związane z polityką krajową/regionalną w kontekście realizacji projektu.
W punkcie tym należy przede wszystkim wskazać na powiązanie projektu z celami strategii
rozwoju regionalnego województwa, a także z innymi dokumentami strategicznymi (o ile
istnieją i są przez realizację działania wymagane) oraz aktów prawnych i innych
dokumentów ważnych z punktu widzenia realizacji działania/projektu.
3.3.Analiza otoczenia społeczno-gospodarczego projektu
Punkt ten opisuje kluczowe cechy odpowiedniego dla badanego projektu sektora/terenu na
tyle dokładnie, aby zrozumieć problemy, które realizacja projektu ma rozwiązać. Na przykład
dane demograficzne, ekonomiczne, finansowe, stopa bezrobocia itp.
1
W punkcie tym powinna znaleźć się informacja o istniejącym i planowanym stanie
zagospodarowania terenu (odniesienie do obowiązujących planów zagospodarowania terenu,
powiązanie z istniejącymi systemami np. komunikacyjnymi).
3.4.Zidentyfikowane problemy
Punkt ten powinien zawierać opis i analizę problemów, które dotykają bezpośrednich i
pośrednich beneficjentów, w tym opis powiązań pomiędzy problemami, a badaną analizą
otoczenia projektu. Następnie należy przeprowadzić w tym punkcie selekcję tych problemów,
które projekt ma rozwiązać lub przyczynić się do ich rozwiązania.
3.5. Logika interwencji
3.5.1. Cele projektu – oddziaływanie
Oddziaływanie – długofalowe konsekwencje zrealizowanego produktu, wykraczające poza
natychmiastowe efekty dla beneficjentów końcowych.
Beneficjent opisuje w tym punkcie jakie długoterminowe korzyści zostaną osiągnięte w
danym sektorze/regionie poprzez realizację projektu.
Cel(e) projektu muszą być zgodne z celami działania zawartymi w UZPORR. Przykładowe
cele projektów w ramach poszczególnych działań znajdują się w „Podręczniku Wdrażania
Procedur ZPORR”.
3.5.2. Komplementarność z innymi działaniami/programami
Potencjalny projekt zgłaszany do realizacji może stanowić element szerszego
przedsięwzięcia. W punkcie tym należy przedstawić działania komplementarne. Dotyczy to
zarówno powiązań z projektami realizowanymi ze środków unijnych, jak i krajowych, czy
innych zagranicznych, które w jakikolwiek sposób są komplementarne z proponowanym
projektem lub mogą mieć jakikolwiek wpływ na jego realizację.
3.5.3. Rezultaty
W punkcie tym należy przedstawić informacje na temat rezultatów, które zostaną osiągnięte
dzięki realizacji projektu. Rezultaty można zdefiniować jako korzyści, jakie wynikną dla
beneficjenta bezpośrednio po zakończeniu projektu w związku ze zrealizowanymi
działaniami, tj. dostarczonymi mu usługami/dostawami materialnymi/inwestycjami.
Przykładowe rezultaty projektów w ramach poszczególnych działań znajdują się w
„Podręczniku Wdrażania Procedur ZPORR”. Rezultaty te powinny być skwantyfikowane,
czyli przedstawione w ujęciu liczbowym.
3.5.4. Produkty
Produkt – bezpośredni, materialny efekt realizacji przedsięwzięcia mierzony konkretnymi
wielkościami (długość drogi, zwiększona nośność mostu, przepustowość stacji uzdatniania
wody, długość gazociągu, oddana do użytku powierzchnia itp.).
Beneficjent opisuje w tym punkcie inwestycje i inne dobra powstałe, bądź pozyskane w
ramach projektu, i które po zakończeniu implementacji projektu przełożą się na rezultaty
opisane w poprzednim punkcie. Produkty muszą zostać skwantyfikowane. Przykładowe
produkty projektów w ramach poszczególnych działań znajdują się w „Podręczniku
Wdrażania Procedur ZPORR”.
Punkt ten powinien odpowiedzieć m.in. na następujące pytania: Jakie usługi będzie świadczył
projekt ? Jakie dobra materialne zostaną dzięki realizacji projektu oddane ?
2
3.6. Analiza instytucjonalna
Punkt ten zawiera informację na temat:
bezpośrednich i pośrednich beneficjentów projektu oraz problemów ich dotykających,
instytucji/osób zaangażowanych w realizację projektu, włącznie z podziałem
odpowiedzialności, itp.,
innych organizacji zaangażowanych w realizację projektu lub, na które realizacja projektu
będzie miała oddziaływanie,
ewentualne powiązanie z innymi podmiotami,
ewentualne rozwiązania związane z udostępnieniem wybudowanej infrastruktury
podmiotom trzecim.
Szczególnie istotne jest zidentyfikowanie beneficjentów projektu. W przypadku projektów
inwestycyjnych beneficjentem projektu jest instytucja, która będzie stroną kontraktu
podpisanego z wykonawcą. Poza tym w punkcie tym należy określić kto będzie pełnił funkcję
Pracodawcy , tj. Zamawiającego. Można również określić w jaki sposób wybrany będzie
inżynier/menadżer projektu, tj. niezależny pośrednik pomiędzy pracodawcą, a kontraktorem –
wykonawcą projektu. Inżynier projektu jest wybierany w drodze przetargu, więc na etapie
przygotowania projektu nie można określić kto będzie pełnił tę funkcję. Dodatkowo w
Studium Wykonalności należy wskazać, kto stanie się właścicielem inwestycji finansowanej
ze środków EFRR po jej zakończeniu.
Poza tym punkt ten dzieli się na dwa podpunkty:
3.6.1.Wykonalność instytucjonalna projektu. Status prawny beneficjenta.
Należy dokonać opisu stanu aktualnego organizacji wdrażającej projekt. Należy również
podać dokładny opis wdrażania projektu przedstawiając w nim zaangażowane organizacje,
ewentualnie osoby, ich rolę i przypisaną odpowiedzialność, a także opis towarzyszących
procesowi wdrażania procedur, harmonogram pozyskiwania odpowiednich zezwoleń, prac
przygotowawczych, przetargów oraz realizacji projektu.
Należy również podać działania, które powinny wypełnić inne organizacje w celu wykonania
produktów, otrzymania rezultatów oraz osiągnięcia celów (oddziaływania). Poza tym należy
podać wielkość niezbędnych środków oraz źródła ich pochodzenia w celu sfinansowania
kosztów wdrożenia projektu, o ile nie są one finansowane ze środków EFRR oraz udziału
własnego beneficjenta.
Podpunkt ten powinien przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie: Czy beneficjent posiada
zdolność organizacyjną do wdrożenia projektu ?
3.6.2. Trwałość projektu
Ponieważ każdy z projektów finansowanych ze środków EFRR musi funkcjonować w okresie
długoterminowym, w podpunkcie tym należy opisać kto będzie ponosić koszty związane z
utrzymaniem i eksploatacją inwestycji. Długotrwałość projektu oznacza także, iż projekt musi
spełniać kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej. Potwierdzenie spełnienia tych
norm musi zostać zawarte w niniejszym podpunkcie.
Beneficjent jest również zobowiązany do utrzymania projektu przez co najmniej 5 lat od
chwili zakończenia jego realizacji. Należy więc określić sposób zarządzania i eksploatacji
majątku, który powstanie dzięki realizacji projektu.
Należy również przedstawić informację na temat rozwiązań związanych z udostępnieniem
wybudowanej infrastruktury podmiotom trzecim (szczególnie istotne dla projektów z zakresu
„Infrastruktury społeczeństwa informacyjnego” - wolny dostęp) .
3
Podpunkt ten powinien przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie: Czy beneficjent posiada
zdolność organizacyjną i finansową do utrzymania projektu ? Kto będzie zarządzał projektem
w ciągu co najmniej 5 lat od chwili realizacji projektu ?
3.7.Analiza prawna wykonalności inwestycji
Należy opisać kwestie prawne związane z realizacją projektu. W części tej powinna znaleźć
się odpowiedź na temat własności gruntu/obiektów - gdzie będzie realizowany projekt. W
punkcie tym można również podać informację na temat dostępności gruntu, a także mediów
pod inwestycję.
4. Analiza techniczna i/lub technologiczna
Analiza techniczna i/lub technologiczna powinna wykazać, że zaproponowane rozwiązanie
jest:
1. wykonalne pod względem technicznym i/lub technologicznym;
2. zgodne z najlepszą praktyką w danej dziedzinie;
3. optymalne pod względem zaspokojenia popytu ze strony użytkowników;
4. przedstawia optymalny stosunek jakości do ceny.
5. Analizy specyficzne dla danego rodzaju projektu/sektora
Przykładowe rodzaje analiz zawierają wytyczne sektorowe.
6. Analiza ekonomiczna
Analiza ekonomiczna m.in. powinna wykazać: jakie efekty dla społeczeństwa zostaną
wygenerowane przez projekt i odnieść je do niezbędnych nakładów inwestycyjnych.
7. Analiza finansowa
Analiza finansowa powinna m.in. wykazać: rentowność projektu, wymagania w zakresie
finansowania zewnętrznego, przychody z opłat od użytkowników oraz przepływy finansowe
związane z projektem.
Jednocześnie beneficjent końcowy jest zobowiązany do wypełnienia obowiązkowego
załącznika znajdującego się w Rozdziale Nr 10, zgodnie z definicją „znaczącego dochodu
netto” zawartą w wytycznych sektorowych (oświadczenie jest wymagane wyłącznie dla
projektów z zakresu: ochrony środowiska w ramach Działania 1.2.; turystyki w ramach
Działania 1.4.; kompleksowego uzbrojenia terenu pod inwestycję w ramach Działania 3.1,
3.2. oraz Poddziałania 3.3.2.).
8. Analiza oddziaływania na środowisko
Rozdział ten winien się znaleźć we wszystkich Studiach Wykonalności dotyczących
projektów inwestycyjnych. Rozdział może zawierać krótkie streszczenie np. Raportu z Oceny
Wpływu na Środowisko (jeśli dokument ten jest wymagany - lub przedstawienie krótkiej
informacji na temat wpływu projektu na środowisko). Dla projektów dla, których wymagane
jest polskim prawem wykonanie oceny oddziaływania na środowisko zgodnie z
wymaganiami prawa wspólnotowego (Dyrektywa Rady 85/337/EWG w sprawie oceny
4
skutków niektórych publicznych i prywatnych przedsięwzięć dla środowiska) należy w tym
rozdziale zawrzeć krótkie streszczenie tego dokumentu.
9. Podsumowanie i wnioski
Należy przedstawić główne cechy projektu, wybrane opcje i metody wdrożenia. Można
pominąć ten rozdział załączając wszystkie informacje w Rozdziale Nr 1.
10. Załączniki:
a) Oświadczenie beneficjenta – dochód generowany przez projekt - zgodnie z definicją
„znaczącego dochodu netto” zawartą w wytycznych sektorowych (oświadczenie jest
wymagane wyłącznie dla projektów z zakresu: ochrony środowiska w ramach Działania 1.2.;
turystyki w ramach Działania 1.4.; kompleksowego uzbrojenia terenu pod inwestycję
w ramach Działania 3.1, 3.2. oraz Poddziałania 3.3.2.).
Aneks 1. Wzór obowiązkowego załącznika
Nazwa instytucji
Miejscowość, data
Adres
Oświadczenie
Niniejszym oświadczam (y), że projekt (nazwa...............................) zgłoszony do
współfinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach
Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego:
1. będzie generował dochód - ......................................
(TAK/NIE) 1
2. wartość zdyskontowanego zysku operacyjnego wynosić 2 będzie (podać wartość i stopę
dyskonta ............)
Powyższe wartości zostały podane na podstawie wyników analizy finansowej zawartej w
Studium Wykonalności. Dokument został przygotowany przez (nazwa firmy, konsultanta)
w dniu ......... i znajduje się w rozdziale nr ... na str. nr...).
reprezentującej beneficjenta końcowego
1 Proszę wstawić odpowiedni zapis
2 Liczony zgodnie z definicją „znaczącego dochodu netto” zawartą w wytycznych sektorowych.
5
Czytelny podpis upoważnionej osoby
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin