Afazja w praktyce neurologa - R Podemski.pdf

(135 KB) Pobierz
Kurs I.qxd
Kurs nr 1. Choroby naczyniowe
organizator: A. Cz³onkowska
1. Afazja w praktyce neurologa
S 483
Ryszard Podemski, Krzysztof S³otwiñski
2. Leczenie przeciwp³ytkowe
S 486
Arleta Kuczyñska-Zardzewia³y
3. Profilaktyka udaru – nie tylko leki przeciwp³ytkowe
S 488
Anna Cz³onkowska
4. Spastycznoœæ poudarowa: mechanizmy powstania i zasady postêpowania S 491
Jacek Zaborski, Maciej Krawczyk
5. Kompleks intima-media – czynnik ryzyka udaru
S 495
Rados³aw KaŸmierski
6. Jak liczyæ koszty udaru mózgu?
S 498
Maciej Niewada
 
KURS NR 1 – WYK£AD 1
Afazja w praktyce neurologa
Ryszard Podemski, Krzysztof S³otwiñski
Katedra i Klinika Neurologii, Akademia Medyczna we Wroc³awiu
Mowa, jako podstawowe narzêdzie porozumiewa-
nia siê ludzi miêdzy sob¹, jest jedn¹ z kluczowych wy¿-
szych czynnoœci nerwowych w³aœciwych cz³owiekowi.
Jest to czynnoœæ nabyta, oparta na wspó³dzia³aniu z³o-
¿onych sieci neuronalnych, wymagaj¹ca uporz¹dkowa-
nej w czasie, symultanicznej i sekwencyjnej aktywacji
kory mózgowej, struktur podkorowych oraz obwodo-
wego aparatu wykonawczo-percepcyjnego.
Strukturalne pod³o¿e dla mowy, a œciœlej dla proce-
sów jêzykowych, stanowi¹ drugo- i trzeciorzêdowe ob-
szary kory asocjacyjnej w dominuj¹cej (najczêœciej le-
wej) pó³kuli mózgu, otaczaj¹ce bruzdê Sylwiusza; tyl-
na czêœæ trzeciego zakrêtu czo³owego (pole Broca), do-
datkowe pole ruchowe, kora kojarzeniowa p³ata skro-
niowego, zw³aszcza w jego œrodkowej i tylnej czêœci –
na pograniczu p³atów ciemieniowego i potylicznego
(pole Wernickego) oraz kora potyliczna, po³o¿ona ku
przodowi od bruzdy ostrogowej.
Nowoczesne techniki neuroobrazowania, pozytro-
nowa tomografia emisyjna (PET) oraz czynnoœciowy
rezonans magnetyczny (fMRI), pozwoli³y na weryfika-
cjê i przemodelowanie zdefiniowanych w XIX w. przez
Paula Broca i Karla Wernickego klasycznych oœrodków
mowy . Na podstawie wzorców aktywacyjnych stwier-
dzono m.in., ¿e tzw. pole Wernickego, w przeciwieñ-
stwie do pola ruchowego Broca, mo¿e mieæ ró¿n¹ loka-
lizacjê w obrêbie p³ata skroniowego dominuj¹cej pó³ku-
li mózgu. Podczas czynnoœci jêzykowych s¹ wspó³akty-
wowane symultanicznie lustrzane (homotopowe) ob-
szary korowe pó³kuli niedominuj¹cej, zarejestrowano
tak¿e aktywnoœæ j¹der podkorowych, wzgórza, mó¿d¿-
ku i uk³adu emocyjno-pamiêciowego. Potwierdzono
w ten sposób udzia³ pó³kuli niedominuj¹cej w procesie
mowy, wi¹zany przede wszystkim z czynnoœciami poza-
werbalnymi, czyli prozodyczno-emocjonalnymi (into-
nacja i kierunek melodyczny mowy, brzmienie i modula-
cja g³osu oraz rozk³ad si³y i akcentów), udokumentowa-
no rolê struktur podkorowych oraz mó¿d¿ku w kreowa-
niu zachowañ jêzykowych.
Na uwagê zas³uguje tak¿e zwi¹zek mowy z myœle-
niem, które stanowi najwy¿sz¹ formê wy¿szych czyn-
noœci nerwowo-poznawczych. Jakkolwiek te dwie
funkcje mog¹ byæ od siebie niezale¿ne, wzajemnie siê
przeplataj¹ i uzupe³niaj¹ w procesie werbalizacji na po-
ziomie obszaru Broca (mowa wewnêtrzna), z aferent-
nym sprzê¿eniem zwrotnym moduluj¹cym tok myœle-
nia z jednej strony i eferentnym formowaniem mowy
sformalizowanej wg zasad i regu³ w³aœciwych dla dane-
go jêzyka z drugiej [1].
W warunkach fizjologicznych funkcje jêzykowe
przechodz¹ p³ynnie w czynnoœci wykonawcze mowy,
w których na poziomie oœrodkowym uczestniczy kora
ruchowa (reprezentacja korowa dla miêœni fonacyjno-
-artykulacyjnych i oddechowych) i w³ókna dróg koro-
wo-j¹drowych, a na poziomie obwodowym – neurony
j¹der ruchowych nerwów czaszkowych w pniu mózgu
wraz z ich wypustkami tworz¹cymi nerwy obwodowe,
synapsy nerwowo-miêœniowe, miêœnie artykulacyjne
i oddechowe (czêœæ eferentna). Podkorowe elementy
uk³adu pozapiramidowego oraz mó¿d¿ek w zasadzie
pe³ni¹ funkcjê moduluj¹c¹ przebieg aktu ruchowego
mowy, jakkolwiek maj¹ równie¿ wp³yw na tworzenie
wzorców jêzykowych. Zarówno na poziomie jêzyko-
wym, jak i wykonawczym mowa podlega wp³ywom
uk³adu emocyjno-pamiêciowego (limbicznego). Znaj-
duje to wyraz przede wszystkim w prozodii mowy, jak
i w innych zachowaniach pozawerbalnych (mimika, ge-
stykulacja, postawa cia³a – body and emotional language ).
Obwodowe funkcje aferentne zwi¹zane z mow¹ to per-
cepcja s³uchowa i wzrokowa, a w pewnych wypadkach
tak¿e i czuciowa (wykorzystywanie pisma Braille’a).
Upoœledzenie sprawnoœci mowy na poziomie jêzy-
kowym, zwi¹zane z uszkodzeniem ww. struktur oœrod-
kowego uk³adu nerwowego, zw³aszcza po ustaleniu siê
zdecydowanej lateralizacji czynnoœciowej pó³kul, jest
przyczyn¹ afazji. Jest ona dla neurologa wa¿nym sy-
gna³em diagnostycznym, a jednoczeœnie stanowi istot-
ny problem medyczny o charakterze interdyscyplinar-
Neurologia i Neurochirurgia Polska 2005; 39, 4 (supl. 3)
S 483
6030751.001.png
Ryszard Podemski, Krzysztof S³otwiñski
nym. Poza wstêpn¹ ocen¹ lekarsk¹ (rozpoznanie afazji
i jej podstawowa kategoryzacja jakoœciowa oraz iloœcio-
wa: afazja ruchowa, czyli niep³ynna – non-fluent ; senso-
ryczna, czyli p³ynna – fluent ; mieszana, amnestyczna,
globalna, ciê¿ka, lekka itp.) w diagnostyce afazji po-
winno siê uwzglêdniæ badania neuroobrazowe, naczy-
niowe i elektrofizjologiczne, w celu ró¿nicowania pato-
genezy zaburzeñ mowy. Jest to szczególnie wa¿ne
w przypadku afazji wystêpuj¹cej w sposób intermittu-
j¹cy – napadowy (np. ró¿nicowanie TIA z czêœciowy-
mi napadami padaczkowymi lub migren¹ skojarzon¹),
afazji izolowanej o postêpuj¹cym przebiegu (pierwot-
nie postêpuj¹ca afazja – PPA), a tak¿e innych postaci
afazji o przebiegu progresywnym lub stacjonarnym
(mózgowe zmiany naczyniowe, rozrostowe, pourazo-
we, zwyrodnieniowe). W ostrych stanach chorobo-
wych (np. udar mózgu, zespo³y pourazowe) ocenê za-
burzeñ afatycznych mog¹ utrudniæ lub wrêcz unie-
mo¿liwiæ zaburzenia œwiadomoœci. S¹ one nieraz przy-
czyn¹ pomy³ek diagnostycznych, rzutuj¹cych na wyni-
ki badañ epidemiologicznych, dotycz¹cych czêstoœci
wystêpowania afazji. Szczegó³owa diagnostyka zabu-
rzeñ porozumiewania siê s³ownego, z zastosowaniem
odpowiednio dobranych metod testowych, jak równie¿
ustalenie indywidualnych programów reedukacji mo-
wy, dostosowanych do mo¿liwoœci, stanu neurologicz-
nego i ogólnego pacjenta, pozostaje przede wszystkim
domen¹ specjalistów w dziedzinie neuropsychologii,
logopedii i neurolingwistyki.
Kliniczny podzia³ afazji, z typow¹ symptomatologi¹
i odniesieniem lokalizacyjnym, przedstawiono w tab. 1.
Z epidemiologicznego punktu widzenia afazja wy-
stêpuje najczêœciej w naczyniowym uszkodzeniu móz-
gu. W analizach przeprowadzonych w ró¿nych liczbo-
wo grupach pacjentów odsetek chorych z afazj¹ po
udarze mózgu wynosi 20–42% i zwiêksza siê wraz
z wiekiem i rozleg³oœci¹ ogniska niedokrwiennego,
zlokalizowanego z regu³y w przednim obszarze una-
czynienia (PACI i TACI wg klasyfikacji oksfordzkiej).
Afazja ruchowa Broca czêœciej ma wystêpowaæ u mê¿-
czyzn i w m³odszym wieku, natomiast afazja senso-
ryczna Wernickego – czêœciej u kobiet i w starszym
wieku [2]. Afatyczne zaburzenia mowy maj¹ jednak
zazwyczaj charakter mieszany, z przewag¹ elementów
ruchowych ( non-fluent ), sensorycznych ( fluent ) lub
amnestycznych (anomia, afazja amnestyczna).
Afazja w ostrym okresie po udarze mózgu ma z re-
gu³y charakter dynamiczny, tj. zmienia siê jej nasilenie
w kierunku zgodnym z ewolucj¹ (rezolucj¹) ogniska
naczyniowego i zmian oko³oogniskowych (towarzysz¹-
cego obrzêku mózgu). Niekiedy dochodzi równie¿ do
konwersji jakoœciowej; np. od zaburzeñ g³ównie ru-
chowych do amnestycznych lub od afazji mieszanej do
g³ównie ruchowej. Obserwuje siê tak¿e dodatnie kore-
lacje pomiêdzy regresj¹ lub progresj¹ afazji a dynami-
k¹ zamian innych objawów deficytu neurologicznego,
np. niedow³adu po³owiczego. A zatem leczenie zabu-
rzeñ afatycznych we wczesnym okresie udaru niedo-
krwiennego mózgu jest zbie¿ne z zasadami postêpo-
wania lekarskiego zmierzaj¹cego do ograniczenia
skutków niedokrwienia poprzez uzyskanie poprawy
warunków perfuzji i zapobieganie destrukcji tkanki
nerwowej w strefie pó³cienia ( penumbry ) oraz zmniej-
szenie obrzêku mózgu. Niezale¿nie od tego szybkie
w³¹czenie neuropsychologicznego programu reeduka-
cyjnego i jego konsekwentna, mo¿liwie intensywna re-
alizacja zwiêksza szanse uzyskania optymalnych efek-
tów leczniczych. Po ok. 3 tyg. od pocz¹tku choroby na-
stêpuje wyraŸne zahamowanie tempa regresji zaburzeñ
mowy, ich stopniowa stabilizacja w ci¹gu kolejnych ty-
godni i miesiêcy, a punkt ciê¿koœci przenosi siê w tym
okresie na postêpowanie rehabilitacyjne, które obok
profilaktyki wtórnej udaru odgrywa wówczas rolê
pierwszoplanow¹.
Warunki powrotu mowy u chorych z afazj¹ zale¿¹
od charakteru zaburzeñ, które we wczesnym okresie
poudarowym maj¹ w mniejszym lub wiêkszym stopniu
charakter czynnoœciowy (neurodynamiczny) i wynika-
j¹ z zahamowania przewodnictwa synaptycznego, na-
tomiast w okresie póŸniejszym zwi¹zane s¹ z nieod-
wracalnym zniszczeniem tkanki nerwowej. Zaburzenia
neurodynamiczne, w miarê regresji zmian niedo-
krwiennych i obrzêku mózgu, mog¹ ustêpowaæ samo-
istnie, przy czym odpowiednia stymulacja neuropsy-
chologiczno-logopedyczna nadaje odpowiedni kieru-
nek powrotu mowy, jednoczeœnie go przyspieszaj¹c.
W przypadku zaburzeñ afatycznych, zwi¹zanych
z nieodwracalnymi zmianami strukturalnymi zostaj¹
uruchomione mechanizmy kompensacyjne [3]. S¹ one
na tyle skuteczne, na ile odbudowa sieci neuronalnych
jest mo¿liwa w oparciu o zaoszczêdzone obszary mowy
w dominuj¹cej pó³kuli mózgu. Pó³kula niedominuj¹ca,
mimo jej niew¹tpliwego wspó³udzia³u w procesie mo-
wy, potwierdzonego licznymi badaniami PET, pe³ni tu
tylko rolê pomocnicz¹, stwarzaj¹c m.in. warunki do re-
stytucji mowy w oparciu o czynnoœci niewerbalne, czy-
li prozodyczno-emocjonalne [4]. W przypadku zde-
cydowanej dominacji jednej z pó³kul dla mowy, a jed-
noczeœnie braku mo¿liwoœci uruchomienia procesów
kompensacyjnych w tej pó³kuli, poprawa sprawnoœci
S 484
Neurologia i Neurochirurgia Polska 2005; 39, 4 (supl. 3)
6030751.002.png
Afazja w praktyce neurologa
Tabela 1. Rodzaje afazji z podstawow¹ symptomatologi¹ i wskazaniem lokalizacyjnym
Rodzaj afazji
Mowa
Nazywanie Powtarzanie Rozumienie Czytanie Pisanie Lokalizacja uszkodzenia
spontaniczna
(pó³kula dominuj¹ca)
Broca ( non-fluent )
NP
+
tylno-dolna okolica przedruchowa
Wernickego ( fluent )
P (pf)
tylna górna czêœæ p³ata skroniowego
globalna ( non-fluent )
NP
rozleg³y obszar wokó³ szczeliny Sylwiusza
przewodzenia ( fluent )
P (pf)
±
+
+
zakrêt nadbrze¿ny
transkorowa ruchowa ( non-fluent ) NP
+
+
+
ku przodowi i górze od obszaru Broca
transkorowa czuciowa ( fluent )
P (pf)
+
okolica skroniowo-ciemieniowa peryferyjna
transkorowa mieszana ( non-fluent ) NP
+
okolica czo³owo-ciemieniowa peryferyjna
amnestyczna ( fluent )
P
+
+
+
+
zakrêt k¹towy, zmiany rozlane
podkorowa ( fluent )
P (pf)
+
+
±
+
+
wzgórze j¹dra podstawy
mowy u afatyków z regu³y jest niepe³na. Tym wiêksze
jest wówczas wyzwanie dla terapeutów, którzy dziêki
odpowiedniemu doborowi metod werbalnych i poza-
werbalnych (np. eksponuj¹cych melodyczn¹ sk³adow¹
mowy w celu stymulacji pó³kuli niedominuj¹cej) mog¹
osi¹gaæ dobre wyniki, chocia¿ jest to proces zazwyczaj
¿mudny i d³ugotrwa³y.
Jednym z zadañ lekarza jest monitorowanie prze-
biegu choroby, które poza walorem rokowniczym daje
mo¿liwoœæ weryfikacji efektów leczenia i w razie po-
trzeby jego modyfikacji. Odnosi siê to równie¿ do za-
burzeñ mowy, które w codziennej praktyce neurolo-
gicznej oceniane s¹ zwykle w sposób subiektywny, na
podstawie stopnia trudnoœci nawi¹zywania codzienne-
go kontaktu s³ownego z chorym. Zdecydowanie lepsze
efekty daje jednak stosowanie odpowiednio dobra-
nych, w miarê mo¿liwoœci niezbyt czasoch³onnych
skal, opartych na testowym badaniu komunikacji s³ow-
nej lub sprawnoœci jêzykowej w zakresie podstawo-
wych czynnoœci mowy (ekspresja spontaniczna, auto-
matyzmy, nazywanie, powtarzanie, czytanie, pisanie,
rozumienie).
Jedn¹ z ciekawszych propozycji monitorowania za-
burzeñ mowy, w tym tak¿e afazji, wydaje siê byæ eks-
perymentalna metoda oparta na rejestracji i analizie
akustyczno-sonograficznej dŸwiêków mowy oraz se-
kwencji sylab i wyrazów [5]. Obiektywna ocena para-
metrów fizycznych, takich jak czêstotliwoœæ i natê¿enie
tonu podstawowego oraz harmonicznych sk³adowych
dŸwiêku, czyli formantów, jak równie¿ przestrzenno-
-czasowa konfiguracja sekwencji sylabowo-s³ownych
daje mo¿liwoœæ uzyskania bie¿¹cych informacji, pozo-
staj¹cych poza zasiêgiem ucha ludzkiego, a tak¿e pro-
wadzenia monitoruj¹cych badañ porównawczych.
Przedstawione wy¿ej zagadnienia nawi¹zuj¹ do ro-
li i zadañ neurologa, który w codziennej praktyce sty-
ka siê z problemem afazji. O sukcesie decyduje pod-
stawowa wiedza na ten temat, w³aœciwy wybór algoryt-
mu diagnostyczno-terapeutycznego oraz umiejêtnoœæ
wspó³pracy z neuropsychologiem i logoped¹.
Piœmiennictwo
1. Handbook of nurological speech and language disorders. Kir-
shner H.S. [red.]. Marcel Dekker , New York, Basel – Hong-
-Kong, 1995.
2. Ryglewicz D., Hier D.B., Wiszniewska M. Ischemic strokes
are more severe in Poland than in the United States. Neurology
2000; 54: 513-515.
3. Kreisler A., Godefroy O., Delmaire C. The anatomy of aphasia
revisited. Neurology 2000; 54: 1117-1123.
4. Karbe H., Thiel A., Weber-Luxenburger G. Brain plasticity in
poststroke aphasia: what is the contribution of the right hemi-
sphere? Brain Lang 1998; 64: 215-230.
5. Podemski R., S³otwiñski K., Budrewicz S. Time factor in spe-
ech acoustic analysis in patients with aphasia. W: Panuszka R.
[red.]. Structures-Waves-Biomedical Engineering. Vol. XI.
Kraków: Pol Acous Soc 2002: 311-316.
Neurologia i Neurochirurgia Polska 2005; 39, 4 (supl. 3)
S 485
6030751.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin