RAZEM Z PIOSENKĄ.doc

(51 KB) Pobierz
„ RAZEM Z PIOSENKĄ”

 

 

 

 

 

RAZEM Z PIOSENKĄ”

PROGRAM PRACY

KOŁA WOKALNEGO

DZIAŁAJACEGO

PRZY

SZKOLE PODSTAWOWEJ

W OLSZANACH

 

 

 

 

 

I WSTĘP

Zadaniem szkoły jest umożliwienie młodemu człowiekowi wszechstronnego rozwoju w sferze: intelektualnej, zdrowotnej psychicznej, duchowej, moralnej, estetycznej i społecznej. Rola szkoły w środowisku wiejskim jest bardo ważna.              Od szkól wiejskich oczekuje się, że obok swych ogólnych założonych funkcji podejmą trud wyrównywania szans życiowych, kompensowania braków kulturowych środowiska, włączania się do organizowania czasu wolnego dziecka wiejskiego. W realizacji tego zadania wielką rolę odgrywają zajęcia artystyczne, które stwarzają uczniowi warunki do odkrycia w sobie wrażliwości do kształtowania pozytywnych cech osobowości, do miłego i radosnego spędzenia czasu wolnego w towarzystwie rówieśników. Rodzajem takich zajęć jest koło wokalne, które działa w naszej szkole – od 8 lat. Jego uczestnicy w większości wywodzą się z uczniów lub absolwentów Szkoły Podstawowej w Olszanach, którzy nadal chętnie przychodzą na próby, podejmują wszelkie inicjatywy związane z życiem kulturalnym szkoły i środowiska uczniowskiego.

 

II. CELE MUZYCZNYCH ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

Cele ogólne:

 

  1. Pobudzanie całościowo pojętego rozwoju uczniów, a w szczególności:

·         rozbudzanie twórczej postawy wobec siebie i świata,

·         rozwijanie muzykalności i wrażliwości muzycznej

·         rozwijanie umiejętności refleksyjnego słuchania muzyki

·         rozwijanie zainteresowań muzycznych.

·         stwarzanie sytuacji kontaktu z wielkimi dziełami sztuki i świadome współtworzenie jej

·         zwiększanie zasobu wiedzy i umiejętności muzycznych.

·         kształtowanie kultury muzycznej.

·         kierowanie rozwojem twórczych postaw uczniów.

·         rozwijanie takich cech osobowości jak dobrowolność i bezinteresowność.

·         wychowanie przez różnorodne formy wychowania muzycznego w korelacji z wychowaniem społeczno – moralnym, patriotycznym, intelektualnym, estetycznym.

 

 

Cele kierunkowe:

·         Rozwijanie umiejętności słuchania, postrzegania, przeżywania i rozumienia muzyki.

·         Rozbudzanie potrzeb kulturalnych uczniów.

·         Umacnianie poczucia tożsamości narodowej poprzez śpiewanie pieśni historycznych i patriotycznych.

·         Rozwijanie słuchu muzycznego harmonicznego, wysokościowego i poczucia rytmu.

·         Kształtowanie nawyku utrzymywania poprawnej postawy ciała.

·         Wyrabianie dyspozycji głosowych związanych z odpowiednią emisją głosu, intonacją, artykulacją.

·         Umacnianie poczucia tożsamości narodowej poprzez śpiewanie pieśni historycznych.

·         Kształtowanie smaku artystycznego i formułowania ocen estetycznych.

·         Tworzenie trwałych nawyków obcowania z muzyką.

·         Wzmacnianie cierpliwości, systematyczności, bezinteresowności.

·         Uczenie odpowiedzialności za siebie i za zespół.

·         Zachęcanie do twórczych postaw, do budowania więzi międzyludzkich. Przygotowanie do publicznych występów.

·         Praca dla dobrego wizerunku szkoły.

·         Kształtowanie więzi ze środowiskiem lokalnym.

·         Wdrażanie uczniów do aktywności artystycznej i kulturalnego spędzania czasu wolnego.

·         Przygotowanie występów zespołu i obowiązkowy udział śpiewaków w koncertach.

 

III METODY I FORMY REALIZACJI

 

Metody dydaktyczne:

·         podające – opis, wyjaśnienie

·         eksponujące – koncert, nagranie

·         praktyczne – pokazy, ćwiczenia, słuchanie nagrań własnych wykonań utworów, popisy solowe, w duetach i małych grupach, elementy tanców, proste układy taneczne, gra na instrumentach szkolnych, próby

 

Rodzaje prób:

·         praca z poszczególnymi głosami lub grupami głosów

·         praca z całym zespołem (próby ogólne)

·         próba generalna (przed występem)

Problemowe – metody aktywizujące

·         improwizacje rytmiczne, melodyczne i ruchowe

·         tworzenie układów ruchowych

·         gry i zabawy muzyczne

 

IV TREŚCI PROGRAMOWE

Rodzaj i tematyka pieśni i piosenek:

Piosenki i pieśni na uroczystości szkolne i poza szkolne związane                 z kalendarzem imprez szkolnych oraz bieżącymi wydarzeniami w kraju                 i środowisku. Kolędy i pastorałki. Pieśni młodzieżowe, popularne, estradowe, patriotyczne i ludowe związane z życiem szkoły i środowiska.

Piosenki dziecięce jednogłosowe i w układach dwugłosowych.

  1. Pieśni jedno- i dwu głosowe a fakturze polifonicznej i homofonicznej.
  2. Piosenki a cappella, piosenki z towarzyszeniem instrumentu klawiszowego, perkusyjnych i melodycznych (instrumentaruim szkolne).
  3. Piosenki o charakterze marszowym i tanecznym z zastosowaniem ruchu. kanony dwu-, trzy- głosowe.
  4. Piosenki z towarzyszeniem podkładu mechanicznego.
  5. Elementy notacji muzycznej.
  6. Budowa i działanie narządów głosu i słuchu.
  7. Brzmienie głosów wokalnych.
  8. Instrumenty szkolne: budowa, brzmienie, sposoby wydobywania dźwięków.
  9. Obsługa sprzętu audio – magnetofon, CD, mikrofon.
  10. Elementy tańców towarzyskich, ludowych i dyskotekowych.

 

 

 

 

Problematyka pracy z zespołem:

 

·         Nauczanie piosenek i pieśni z zachowaniem naturalnego głosu dziecka.

·         Usuwanie wad głosu.

·         Przestrzeganie skali głosu dziecka i delikatne jej rozszerzanie.

·         Ćwiczenia kształtujące właściwe oddychanie, podparcie oddechowe.

·         Ćwiczenia dykcyjne – doskonalenie techniki wymowy, poprawny oddech, ujednolicenie barwy samogłosek i czytelne podanie tekstu (np. przysłowia, wyliczanki, skrętacze języka).

·         Kształcenie wrażliwości słuchowej na wysokość dźwięku i umiejętności wyobrażenia go sobie przed rozpoczęciem śpiewu.

·         Śpiewaniem mormorando, non legato i legato ze szczególnym zwróceniem uwagi na końcówki wyrazów.

·         Stosowanie zmian tempa i dynamiki w tekstach mówionych i śpiewanych.

·         Opracowywanie układów ruchowych do piosenek.

·         Ćwiczenia harmoniczne przygotowujące do śpiewu wielogłosowego.

·         Uwzględnianie w ćwiczeniach trudniejszych układów II głosowych.

·         Tworzenie II głosu do nowo poznanych piosenek.

·         Rozwiązywanie dysonansów.

·         Umożliwianie uczniom proponowanie własnych koncepcji odtwórczych ćwiczeń i pieśni.

·         Śpiewanie ćwiczeń harmonicznych w różnych skalach i tonacjach.

·         Układanie prostych akompaniamentów perkusyjnych

 

 

V PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

 

Chór szkolny odbywa się raz w tygodniu na zajęciach 2 godzinnych. Celem prób chóru jest przygotowanie repertuaru na wszystkie uroczystości szkolne ( zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych).Szczególnie uzdolnieni wokalnie członkowie zespołu reprezentują szkołę na przeglądach, koncertach i festynach. Próby zespołu wokalnego „kanon” złożonego z uczniów oraz absolwentów szkoły odbywają się raz w tygodniu w godzinach popołudniowych. Czasem konieczność dobrego przygotowania się do konkursu lub innego ważnego występu wymaga bardziej intensywnych przygotowań na dodatkowych próbach. Terminy prób dodatkowych są dostosowane do możliwości czasowych uczniów, tak aby każdy członek zespołu mógł być obecny i rzetelnie uczestniczyć w tych próbach. Obecność całego zespołu daje szansę należytego przygotowania do ważnych występów. Aby cele zajęć zostały osiągnięte nauczyciel – dyrygent powinien zadbać o dobrą organizację i prawidłowy przebieg prób i koncertów. Niektóre występy mogą odbywać się w dni wolne od zajęć lekcyjnych. Uczniowie i rodzice powinni być na to przygotowani już w trakcie wstąpienia dziecka do zespołu. Do zadań nauczyciela należy: ukazanie uczniom piękna muzyki nauczanie jej przeżywania poprzez wspólne muzykowanie, stwarzanie atmosfery radości, kształtowanie i umacnianie pozytywnych zachowań dzieci takich jak: punktualność, koleżeńskość, bezinteresowna życzliwość, pracowitość i wytrwałość w dążeniu do celu, ambicja.

Występu na terenie szkoły organizowane są we współpracy z innymi nauczycielami. Nauczyciel współpracuje również z UG w Krasiczynie, GOK oraz Centrum piosenki dziecięcej przy SP 15 w Przemyślu. Podczas konkursów dopuszcza sie podział na kategorie wiekowe. Zespoły śpiewają w układzie II (sopran, alt) oraz III głosowym w zależności od zaawansowania. Udział w występach zespołu lub chóru dla wszystkich jego członków jest obowiązkowy. Nieobecność jednego lub kilku chórzystów na koncercie może zniweczyć ciężką pracę całego zespołu.

 

 

VI. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW - EWALUACJA

Uczeń:

·         czynnie i chętnie uczestniczy w społecznym życiu kulturalnym, reprezentują szkole na zewnątrz

·         posiada umiejętność zespołowej pracy artystycznej

·         zna muzykę, tekst, interpretację pieśni i piosenek przewidzianych programem.

·         śpiewa w grupie lub z poprawna dykcją, czystą intonacją i prawidłową artykulacją utwory nauczane na próbach

·         uczestniczy w organizowanie prób i innych zajęć (występy, popisy, inscenizacja)

·         dba o powierzony mu strój, materiały nutowe

·         jest odpowiedzialny za wyniki pracy swojej i całego zespołu

 

VII MATERIAŁY REPERUAROWE

LITERATURA

 

 

  1. Halina Soberajska „Uczymy sie spiewać”
  2. Gey Stroms „100 nowych gier muzycznych” KLANZA
  3. Eaw Skowrońska – Lebecka „Dźwięk i gest”
  4. Urszula Smoczyńska – Nachtchman „Zabawy i ćwiczenia przy muzyce”
  5. Józef Powroźniak - „Wsazyscy spiewamy z nut”
  6. Jadwiga Gałęzka – Tritt - „Śpiewaj to bardo łatwe”
  7. Klara Stankowska: Chór w szkole. Poradnik metodyczno – repertuarowy.
  8. Maria Wacholc: Zaśpiewajmy. Pieśni dla chórów szkolnych na głosy równe.
  9. Spiewniki „Wygraj Sukces” - Tarnobrzeski Dom Kultury
  10. Spiewniki „Stań i spiewaj” , „W naszej szkole”, Śpiewajmy razem”, Zapros wędrowca” - Wydawnictwo GAWA
  11. Piosenki Anny Wareckiej, Jana Wojdaka, Anny Bernat, Piotra Kaji.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin