Przedmiotowy system oceniania – przyroda, klasa 5
1. Co oceniamy? – Ocenianie wiadomości i umiejętności
a) Wiadomości przedmiotowe
§ zgodnie z programem nauczania i kryteriami wynikającymi z podstaw programowych.
b) Umiejętności przedmiotowe
§ planowanie prostych eksperymentów,
§ analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i eksperymentów,
§ gromadzenie i prezentowanie informacji,
§ dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych,
§ porównywanie i wnioskowanie,
§ wykonywanie prostych wykresów, diagramów i ich interpretowanie,
§ posługiwanie się środkami technicznymi,
§ korzystanie z różnych źródeł informacji.
c) Umiejętności ponadprzedmiotowe
§ pracę w grupie,
§ dyskusję,
§ aktywność na lekcji,
§ odpowiedzialność za podjęte zadania,
§ kreatywność.
2. Co stanowi podstawę do oceny? – Narzędzia oceniania
a) odpowiedzi ustne,
b) prace pisemne: sprawdziany, kartkówki,
c) prezentacje,
d) prace domowe,
e) aktywność i zaangażowanie.
3. W jaki sposób oceniamy? – Kryteria oceniania
a) Prace pisemne
Przykład przeliczenia punktów za test zbudowany z 40 zadań – 28 zadań z podstawowego poziomu wymagań (PP), 6 zadań z rozszerzającego poziomu wymagań (PR), 6 zadań z dopełniającego poziomu wymagań (PD). Za każde zadanie uczeń może uzyskać jeden punkt.
Liczba czynności ucznia
Wymagana liczba czynności
Pozostała liczba czynności
Próg oceny
Przedział punktowy oceny
Ocena
(PP) 28
25
3
25–28
dostateczny
(PR) 6
5
1
29
29–34
dobry
(PD) 6
35
35–40
bardzo dobry
Wymagania na ocenę:
§ dopuszczającą – około 75 % wymagań z poziomu podstawowego;
§ dostateczną – 25 zadań z podstawowego poziomu wymagań;
§ dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – rozszerzającego poziomu wymagań;
§ bardzo dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – dopełniającego poziomu wymagań;
§ celującą – zadania na ocenę bardzo dobrą oraz specjalne zadanie dodatkowe.
b) Odpowiedzi ustne
Uczeń otrzymuje ocenę:
§ dopuszczającą – gdy odpowiedź jest niesamodzielna, z błędami, zgodna z wymaganiami koniecznymi;
§ dostateczną – gdy odpowiedź jest z małymi błędami, samodzielna, niepełna, zgodna z wymaganiami podstawowymi;
§ dobrą – gdy odpowiedź jest samodzielna, niepełna, z niewielkimi usterkami językowymi, zgodna z wymaganiami na ocenę dobrą;
§ bardzo dobrą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego oraz odpowiadająca poziomowi wymagań na ocenę bardzo dobrą;
§ celującą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego, poparta licznymi przykładami z życia codziennego.
c) Hierarchia ważności wykonywanych przez ucznia prac
§ zaangażowanie i praca na lekcji,
§ sprawdzian pisemny, odpowiedź ustna, kartkówka,
§ prezentacje,
§ zeszyt przedmiotowy, praca domowa.
4. Sposób wystawiania oceny semestralnej
a) Uczeń powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w przedmiotowym systemie oceniania.
b) Uczeń ma przynajmniej trzy oceny z odpowiedzi ustnych.
c) Uczeń otrzymuje klasyfikację z przedmiotu, gdy ma co najmniej 50 % obecności.
5. Zasady poprawiania ocen niedostatecznych
a) Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną uzyskaną ze sprawdzianu w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
b) Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na półrocze, powinien poprawić ocenę w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
Uczeń:
dostateczna
dobra
bardzo dobra
Dział 1. Przed wędrówką po Polsce
§ podaje przykłady przedmiotów i obiektów przedstawianych w skali,
§ odczytuje skalę w legendzie mapy,
§ odróżnia zapis skali liniowej, mianowanej i liczbowej,
§ wskazuje różne rodzaje map w atlasie do przyrody,
§ rozpoznaje i nazywa mapy: polityczną, turystyczną, krajobrazową, samochodową oraz wskazuje plan miasta wśród innych map,
§ wymienia sytuacje życiowe, w których trzeba skorzystać z planu miasta,
§ podaje różnice między wysokością względną i bezwzględną,
§ rozpoznaje te wysokości na schemacie,
§ rozpoznaje formę wklęsłą i wypukłą na podstawie rysunku poziomicowego,
§ wymienia barwy, jakimi są oznaczone niziny, wyżyny i góry na mapie hipsometrycznej Polski,
§ wskazuje niziny, wyżyny i góry na mapie hipsometrycznej.
§ wyjaśnia pojęcie skali,
§ zapisuje skalę liczbową w postaci ułamka,
§ dopisuje do skali liniowej skalę mianowaną i liczbową,
§ oblicza na prostych przykładach odległość rzeczywistą, na podstawie skali,
§ określa, w jakich skalach są rysowane plany miast,
§ wskazuje na planie ulice i określa kierunki świata, w których przebiegają,
§ wskazuje i odczytuje wysokości bezwzględne szczytów górskich,
§ wyjaśnia pojęcie poziomicy,
§ rozpoznaje na podstawie rysunku poziomicowego stok łagodny i stok stromy,
§ odczytuje z mapy hipsometrycznej położenie nizin, wyżyn i gór,
§ wymienia sytuacje z życia codziennego, w których jest niezbędna umiejętność korzystania z map.
§ podaje na podstawie skali, ile razy odległość w terenie została zmniejszona na mapie,
§ oblicza odległość rzeczywistą na podstawie dowolnej skali,
§ rozpoznaje na podstawie zapisu skalę małą i dużą,
§ zamienia skalę liniową i mianowaną na skalę liczbową,
§ orientuje plan miasta różnymi sposobami,
§ wskazuje i opisuje przebieg trasy wycieczki zaproponowanej przez nauczyciela,
§ rozpoznaje i nazywa wszystkie formy terenu na podstawie rysunku poziomicowego,
§ układa skalę barw dla mapy poziomicowej,
§ odczytuje z rysunku poziomicowego formy terenu,
§ wymienia elementy, które można odczytać z map różnego rodzaju,
§ wybiera potrzebną mapę do opracowania zadanego tematu.
§ odróżnia mapy o dużej skali od map o małej skali,
§ wskazuje obiekty zaznaczone na mapach w różnej skali,
§ oblicza skalę mapy, znając odległość rzeczywistą i odległość na mapie,
§ planuje trasę wycieczki po mieście i opisuje ją, uwzględniając najciekawsze miejsca,
§ opisuje ukształtowanie terenu na podstawie rysunku poziomicowego,
§ odczytuje z mapy poziomicowej wysokości bezwzględne,
§ oblicza wysokość względną i bezwzględną na podstawie mapy hipsometrycznej,
§ opisuje ukształtowanie powierzchni Polski na podstawie mapy hipsometrycznej,
§ porównuje i analizuje różne ma...
jagda4