PSO przyroda 5.doc

(146 KB) Pobierz
4

Przedmiotowy system oceniania – przyroda, klasa 5

 

 

 

1. Co oceniamy? – Ocenianie wiadomości i umiejętności

a) Wiadomości przedmiotowe

§ zgodnie z programem nauczania i kryteriami wynikającymi z podstaw programowych.

b) Umiejętności przedmiotowe

§ planowanie prostych eksperymentów,

§ analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i eksperymentów,

§ gromadzenie i prezentowanie informacji,

§ dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych,

§ porównywanie i wnioskowanie,

§ wykonywanie prostych wykresów, diagramów i ich interpretowanie,

§ posługiwanie się środkami technicznymi,

§ korzystanie z różnych źródeł informacji.

c) Umiejętności ponadprzedmiotowe

§ pracę w grupie,

§ dyskusję,

§ aktywność na lekcji,

§ odpowiedzialność za podjęte zadania,

§ kreatywność.

2. Co stanowi podstawę do oceny? – Narzędzia oceniania

a) odpowiedzi ustne,

b) prace pisemne: sprawdziany, kartkówki,

c) prezentacje,

d) prace domowe,

e) aktywność i zaangażowanie.

3. W jaki sposób oceniamy? – Kryteria oceniania

a) Prace pisemne

Przykład przeliczenia punktów za test zbudowany z 40 zadań – 28 zadań z podstawowego poziomu wymagań (PP), 6 zadań z rozszerzającego poziomu wymagań (PR), 6 zadań z dopełniającego poziomu wymagań (PD). Za każde zadanie uczeń może uzyskać jeden punkt.

Liczba czynności ucznia

Wymagana liczba czynności

Pozostała liczba czynności

Próg oceny

Przedział punktowy oceny

Ocena

(PP) 28

25

3

25

25–28

dostateczny

(PR) 6

5

1

29

29–34

dobry

(PD) 6

5

1

35

35–40

bardzo dobry

Wymagania na ocenę:

§ dopuszczającą – około 75 % wymagań z poziomu podstawowego;

§ dostateczną – 25 zadań z podstawowego poziomu wymagań;

§ dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – rozszerzającego poziomu wymagań;

§ bardzo dobrą – dodatkowo 5 zadań z ponadpodstawowego – dopełniającego poziomu wymagań;

§ celującą – zadania na ocenę bardzo dobrą oraz specjalne zadanie dodatkowe.

b) Odpowiedzi ustne

Uczeń otrzymuje ocenę:

§ dopuszczającą – gdy odpowiedź jest niesamodzielna, z błędami, zgodna z wymaganiami koniecznymi;

§ dostateczną – gdy odpowiedź jest z małymi błędami, samodzielna, niepełna, zgodna z wymaganiami podstawowymi;

§ dobrą – gdy odpowiedź jest samodzielna, niepełna, z niewielkimi usterkami językowymi, zgodna z wymaganiami na ocenę dobrą;

§ bardzo dobrą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego oraz odpowiadająca poziomowi wymagań na ocenę bardzo dobrą;

§ celującą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego, poparta licznymi przykładami z życia codziennego.

c) Hierarchia ważności wykonywanych przez ucznia prac

§ zaangażowanie i praca na lekcji,

§ sprawdzian pisemny, odpowiedź ustna, kartkówka,

§ prezentacje,

§ zeszyt przedmiotowy, praca domowa.

4. Sposób wystawiania oceny semestralnej

a) Uczeń powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w przedmiotowym systemie oceniania.

b) Uczeń ma przynajmniej trzy oceny z odpowiedzi ustnych.

c) Uczeń otrzymuje klasyfikację z przedmiotu, gdy ma co najmniej 50 % obecności.

5. Zasady poprawiania ocen niedostatecznych

a) Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną uzyskaną ze sprawdzianu w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

b) Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na półrocze, powinien poprawić ocenę w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

 


Ocena

Dopuszczająca

Uczeń:

dostateczna

Uczeń:

dobra

Uczeń:

bardzo dobra

Uczeń:

Dział 1. Przed wędrówką po Polsce

§   podaje przykłady przedmiotów i obiektów przedstawianych w skali,

§   odczytuje skalę                         w legendzie mapy,

§   odróżnia zapis skali liniowej, mianowanej                   i liczbowej,

§   wskazuje różne rodzaje map w atlasie do przyrody,

§   rozpoznaje i nazywa mapy: polityczną, turystyczną, krajobrazową, samochodową oraz wskazuje plan miasta wśród innych map,

§   wymienia sytuacje życiowe, w których trzeba skorzystać z planu miasta,

§   podaje różnice między wysokością względną            i bezwzględną,

§   rozpoznaje te wysokości  na schemacie,

§   rozpoznaje formę wklęsłą         i wypukłą na podstawie rysunku poziomicowego,

§   wymienia barwy, jakimi są oznaczone niziny, wyżyny        i góry na mapie hipsometrycznej Polski,

§   wskazuje niziny, wyżyny           i góry na mapie hipsometrycznej.

 

§   wyjaśnia pojęcie skali,

§   zapisuje skalę liczbową        w postaci ułamka,

§   dopisuje do skali liniowej skalę mianowaną
i liczbową,

§   oblicza na prostych przykładach odległość rzeczywistą, na podstawie skali,

§   określa, w jakich skalach są rysowane plany miast,

§   wskazuje na planie ulice i określa kierunki świata, w których przebiegają,

§   wskazuje i odczytuje wysokości bezwzględne szczytów górskich,

§   wyjaśnia pojęcie poziomicy,

§   rozpoznaje na podstawie rysunku poziomicowego stok łagodny i stok stromy,

§   odczytuje z mapy hipsometrycznej położenie nizin, wyżyn i gór,

§   wymienia sytuacje z życia codziennego, w których jest niezbędna umiejętność korzystania z map.

 

§   podaje na podstawie skali, ile razy odległość      w terenie została zmniejszona na mapie,

§   oblicza odległość rzeczywistą na podstawie dowolnej skali,

§   rozpoznaje na podstawie zapisu skalę małą i dużą,

§   zamienia skalę liniową i mianowaną na skalę liczbową,

§   orientuje plan miasta różnymi sposobami,

§   wskazuje i opisuje przebieg trasy wycieczki zaproponowanej przez nauczyciela,

§   rozpoznaje i nazywa wszystkie formy terenu na podstawie rysunku poziomicowego,

§   układa skalę barw dla mapy poziomicowej,

§   odczytuje z rysunku poziomicowego formy terenu,

§   wymienia elementy, które można odczytać z map różnego rodzaju,

§   wybiera potrzebną mapę do opracowania zadanego tematu.

 

§   odróżnia mapy o dużej skali od map o małej skali,

§   wskazuje obiekty zaznaczone na mapach  w różnej skali,

§   oblicza skalę mapy, znając odległość rzeczywistą i odległość na mapie,

§   planuje trasę wycieczki po mieście i opisuje ją, uwzględniając najciekawsze miejsca,

§   opisuje ukształtowanie terenu na podstawie rysunku poziomicowego,

§   odczytuje z mapy poziomicowej wysokości bezwzględne,

§   oblicza wysokość względną i bezwzględną na podstawie mapy hipsometrycznej,

§   opisuje ukształtowanie powierzchni Polski na podstawie mapy hipsometrycznej,

§   porównuje i analizuje różne ma...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin