2rozklad_materialu_fairyland_2.rtf

(409 KB) Pobierz
Rozkład materiału - Fairyland 2

 

 

 

 

Dorota Ostaszewska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozkład materiału

 

 

 

Fairyland 2

 


Wstęp

 

 

              Wybór podręcznika do nauki języka obcego stanowi często poważny dylemat dla nauczyciela, a im młodsi są uczniowie, którzy mają z książki korzystać, tym trudniej podjąć decyzję. W pracy z dorosłymi i nastolatkami nietrafnie dobrany podręcznik oznacza konieczność przygotowania większej ilości materiałów dodatkowych. W przypadku dzieci niedopasowany kurs uniemożliwia osiągnięcie celów dydaktycznych, a także może trwale zniechęcić uczniów do nauki języka. Zadaniem nauczyciela jest zatem ocena dostępnych
na rynku podręczników nie tylko pod względem ich zawartości merytorycznej, lecz również
z punktu widzenia sposobu prezentacji materiału, doboru ćwiczeń, dostosowania stawianych uczniom wymagań do ich możliwości i poziomu rozumowania, atrakcyjności szaty graficznej oraz jakości tzw. „obudowy” – pomocy dydaktycznych do wykorzystania w klasie szkolnej. Dobry, przyjazny dzieciom kurs nie może zakładać realizacji bardzo dużej partii materiału, jednocześnie jednak musi dostarczać stałej stymulacji i gwarantować stopniowy, ale wyraźnie widoczny, przyrost umiejętności. Musi koncentrować się na rozwijaniu sprawności językowych, ale ma także za zadanie wspierać budowanie innych umiejętności uczniów. Musi wzbudzać zainteresowanie, wabić kolorami, oferować szeroki zakres ćwiczeń, co pozwoli
na częste zmiany rodzaju aktywności i zapobiegnie znużeniu dzieci. Powinien ponadto zachęcać uczniów do poznawania świata, kształtować właściwe, otwarte postawy wobec życia.

              Fairyland to seria podręczników przeznaczona dla uczniów szkół podstawowych. Pierwsza część kursu pozwala na włączenie elementu kształcenia językowego w ogólny program pracy z dziećmi: zajęcia prowadzone na bazie książki w dużym stopniu przyczyniają się do kształtowania wielu różnych umiejętności. Uczniowie oswajają się z brzmieniem języka angielskiego, poznają pierwsze słowa, zwroty i piosenki. Nabierają przekonania,
że świat jest wszędzie taki sam, mimo że opisywać go można różnymi językami. Dzięki temu język obcy nie stanowi abstrakcji, ale staje się częścią codziennej rzeczywistości, użytecznym narzędziem służącym zdobywaniu wiedzy.

Drugi z podręczników stawia przed uczniami nieco większe wymagania. Wiedzą oni już doskonale, że obok formy mówionej język posiada formę graficzną. Poświęcają się nauce czytania i pisania w języku ojczystym, jest więc naturalne, że oczekują tego samego od lekcji języka obcego. Trudność polega na tym, że o ile w języku polskim istnieją stałe i niezmienne reguły rządzące wymową poszczególnych liter lub ich zbitek, o tyle w języku angielskim takich reguł nie ma, co oznacza, że nauka czytania i pisania to w istocie pamięciowe opanowanie słów w dwóch wersjach: dźwiękowej i graficznej. Bezbolesne przeprowadzenie dzieci przez ten proces stanowi naprawdę trudne zadanie. Fairyland 2 rozwiązuje ten problem poprzez bezpośrednie kojarzenie brzmienia słowa z jego zapisem i obrazkiem ilustrującym jego znaczenie. Większość ćwiczeń ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pisania wymaga jedynie pisania po śladzie, co utrwala w umyśle uczniów zapis słowa, ale nie wiąże się ze stresem związanym z koniecznością przypomnienia sobie, jak należy je napisać. Wzmacniane jest także powiązanie słowa z jego znaczeniem – wszystkim tego typu zadaniom towarzyszą obrazki, niejednokrotnie trzeba wybierać, który z wykropkowanych wyrazów należy „zapisać”, aby otrzymać właściwy podpis pod ilustracją.

Fairyland 2 znacznie poszerza zakres słownictwa i zwrotów opanowanych przez uczniów w toku pracy z pierwszą częścią kursu, ale nie obciąża dzieci koniecznością zrozumienia i świadomego stosowania reguł gramatycznych. Teoretycznie uczniowie posługują się dwoma czasami teraźniejszymi, dwoma czasownikami posiłkowymi i jednym czasownikiem modalnym, w praktyce – znają konkretne sposoby wyrażania konkretnych treści. W ten sam sposób dziecko poznaje język ojczysty: najpierw go używa w celach komunikacyjnych i skupia się na jego znaczeniu, dopiero potem rozkłada go na czynniki pierwsze i uczy się o rządzących nim zasadach. Taki naturalny porządek charakteryzuje cały kurs Fairyland i stanowi najlepsze chyba podejście w nauczaniu dzieci.

Prezentacja materiału językowego i kształtowanie sprawności językowych
w Fairyland 2 są, podobnie jak w pierwszej części kursu, splecione ze wspieraniem ogólnego rozwoju uczniów. Widać to w doborze ćwiczeń, które wymagają zastosowania umiejętności matematycznych, manualnych i ruchowych, widać to także w doborze tematyki zajęć. Cały podręcznik podzielony jest na cztery moduły zawierające po dwa rozdziały, z których każdy składa się z pięciu odrębnych jednostek. Dwie pierwsze poświęcone są prezentacji nowego słownictwa i struktur, trzecia – utrwala nowy materiał w ciekawej i zabawnej formie historyjki obrazkowej, której towarzyszy prosty dialog, czwarta, związana jest zawsze
z jakimś zagadnieniem dotyczącym przyrody, a piąta ma charakter kulturowo-realioznawczy. Interesującą cechą tej ostatniej jest, iż wybrane zagadnienia odnoszą się nie tylko do Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych, ale także do krajów spoza obszaru anglojęzycznego,
co po pierwsze podkreśla możliwość komunikowania się w języku angielskim praktycznie
na całym świecie, a po drugie pozwala na rozwijanie u dzieci otwartości i tolerancji wobec wszelkich narodowości, kultur i obyczajów.

Towarzyszący podręcznikowi Fairyland 2 Zeszyt ćwiczeń stanowi zbiór dodatkowych zadań utrwalających materiał realizowany w książce. Ponadto zawiera on gry planszowe pozwalające na dodatkowe powtórzenia słownictwa i zwrotów po zakończeniu pracy nad każdym modułem oraz wprowadzające element rywalizacji niezbędnej dla podtrzymania motywacji dzieci. Zarówno podręcznik, jak i Zeszyt ćwiczeń obfitują w kolorowe ilustracje, naklejki oraz wycinanki uatrakcyjniające zajęcia. Dodatkowo nauczyciel ma do dyspozycji gotowe karty z obrazkami (flashcards) i plakaty, a także przewodnik metodyczny opisujący sposób przeprowadzenia poszczególnych etapów lekcji i wskazujący możliwości modyfikacji i poszerzenia zakresu zajęć.

Rozkład materiału do podręcznika Fairyland 2 podaje informacje dotyczące jednostek leksykalnych i zwrotów wprowadzanych podczas pracy nad poszczególnymi częściami podręcznika, a także sygnalizuje wszystkie umiejętności kształcone w ramach zajęć. Z uwagi na fakt, iż kurs przeznaczony jest do pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i może stanowić element nauczania zintegrowanego, w rozkładzie nie podano orientacyjnego czasu realizacji poszczególnych jednostek.

 

 


ROZKŁAD MATERIAŁU – Fairyland 2

 

Lekcja

Słownictwo

Elementy komunikacji

Elementy słuchania, czytania pisania i gramatyki

Inne rozwijane umiejętności

My letters: litery alfabetu – słowa rozpoczynające lub kończące się poszczególnymi literami alfabetu: ant, bat, cap, duck, elf, flower, ghost, hat, iguana, jaguar, koala, lion, mouse, nut, orange, puppet, queen, rabbit, snail, tomato, umbrella, violet, wizard, fox, yo-yo, zebra

Hello!: przypomnienie Magicznego Lasu i jego mieszkańców

Moduł 1

Rozdział 1

1a

-    członkowie rodziny: mummy, daddy, brother, sister

 

-       przedstawianie rodziny królika Ronny’ego: This is Ronny’s [mummy/
brother/itd.];

-       przedstawianie swojej rodziny: This is my [mummy, Ewa/sister, Renata/itd.]

 

-       słuchanie: wskazywanie członków rodziny królika Ronny’ego na rysunku w kolejności zgodnej z nagraniem;

-       czytanie: wyszukiwanie słów (członkowie rodziny) wśród liter w kwadracie, dopasowanie słów do rysunków

 

Zeszyt ćwiczeń:

-       czytanie: na podstawie rysunku wybór właściwych opcji
w podanych zdaniach (członkowie rodziny);

-       pisanie: uzupełnianie brakujących liter w słowach (członkowie rodziny)

-        sprawności manualne: rysowanie obrazka przedstawiającego rodzinę ucznia

 

Zeszyt ćwiczeń:

-       sprawności manualne: uzupełnianie rysunku naklejkami

 

 


Lekcja

Słownictwo

Elementy komunikacji

Elementy słuchania, czytania pisania i gramatyki

Inne rozwijane umiejętności

Moduł 1

Rozdział 1

1b

-    nazwy pomieszczeń
w domu: bedroom, bathroom, living room, kitchen;

-    rzeczownik garden

-       pytanie o miejsce pobytu Alvina: Where is Alvin? Is he in the [kitchen/ bathroom/itd.]?;

-       potwierdzanie
i zaprzeczanie:
Yes, he is./No, he isn’t.

 

Zeszyt ćwiczeń:

-       udzielanie informacji
o miejscu pobytu
królika Ronny’ego:
Ronny is in the [bedroom/living room/itd.]

 

-       słuchanie: wskazywanie pomieszczeń na rysunku
w kolejności zgodnej z nagraniem;

-       czytanie: dopasowanie nazw pomieszczeń do odpowiednich części rysunku domu

 

Zeszyt ćwiczeń:

-       czytanie i pisanie: odpowiadanie na pytania na podstawie rysunku (uzupełnianie odpowiedzi nazwami pomieszczeń);

-       czytanie: wybór odpowiedniego zaimka osobowego
he lub she (podpisy pod obrazkami)

 

-       sprawności manualne: wykonanie modelu jednego z pomieszczeń

 

Zeszyt ćwiczeń:

-       spostrzegawczość: śledzenie drogi w labiryncie

 

1c

-

 

-

-       słuchanie i czytanie: historyjka obrazkowa

 

Zeszyt ćwiczeń:

-       czytanie: na podstawie obrazka wybór właściwej odpowiedzi na podane pytanie; na podstawie podanych zdań rysowanie różnokolorowych przedmiotów w różnych pomieszczeniach na rysunku domu

 

Zeszyt ćwiczeń:

-       sprawności manualne: rysowanie, kolorowanie

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin