A-5 Vigilante.doc

(50 KB) Pobierz

 

North American

A-5 Vigilante



 



 



 


29 czerwca 1956 roku firma North American uzyskała zamówienie na zbudowanie dwóch prototypów  nowego samolotu szturmowego dla U.S.Navy. Z początku określano go jako NAGPAW (North American General Purpose Attack Weapon), jednocześnie nadając mu oznaczenie fabryczne NA-247. Oznaczenie wojskowe YA3J-1 wkrótce zmieniono na A-5. Oblotu prototypu dokonano 31 sierpnia 1959 roku. Po wykonaniu odpowiednich prób, w styczniu 1960 roku U.S.Navy złożyła zamówienie na kilkadziesiąt egzemplarzy A-5. Do 1963 roku wyprodukowano 59 egz. A-5A. Wersje B oblatano 29 kwietnia 1962 i zbudowano około 20 egz. 30 czerwca 1962 oblatano wersje rozpoznawcza RA-5C. Wyprodukowano 55 nowych egzemplarzy i przerobiono 53 egz. A-5 poprzednich wersji. Vigilante był pierwszym amerykańskim samolotem z wlotami powietrza o zmiennej geometrii. 
Podstawowym uzbrojeniem A-5 była bomba z ładunkiem nuklearnym wyrzucana spomiędzy dysz wylotowych silników turboodrzutowych. A-5 mógł także przenosić zestaw uzbrojenia konwencjonalnego. RA-5C wyposażono w najnowocześniejsze urządzenia rozpoznawcze (kamery, radary) oraz systemy do walki radioelektronicznej (ECM), zachowując przy tym możliwość przenoszenia broni na zewnętrznych pylonach podskrzydłowych. 

A-5 był dwumiejscowym pokładowym samolotem szturmowo rozpoznawczym. Całkowicie metalowy górnopłat, napędzany był dwoma silnikami turboodrzutowymi J79-GE-10 o ciągu 53 kN (5395kG) każdy, z dopalaniem 80 kN (8118kG). Podwozie trójpodporowe z kółkiem nosowym, wciągane. Kadłub półskorupowy wykonany głownie ze stopów aluminium, ma elementy z wysoko wytrzymałych stopów żelaza i tytanu.



 

Specyfikacja :

Model/Typ/Wersja

RA-5C 

Model Silnika

2 x J79-GE-10

Ciąg 

53 kN

bez dopalania

80 kN

z dopalaniem

Rozpiętość skrzydeł całkowita

16,15 m

Długość całkowita

23,32 m

Wysokość całkowita

5,91 m

Pole powierzchni skrzydeł

70,05 m2

Masa pustego

17.009 kg

Masa startowa bojowa

 

Masa maksymalna
uzbrojenia podwieszanego

 

Masa startowa maksymalna

29937 kg

Ilość paliwa wewn max

 

Ilość paliwa wewn + zewn max

 

Max prędkość przelotowa

2,1 Macha

Max prędkość wznoszenia

 

Limity przeciążeń

 

Pułap operacyjny

14750 m

Zasięg bojowy

 

Zasięg maksymalny
bez uzupełniania paliwa w locie

4828 km

Rozbieg

 

Dobieg

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin