komunikacja interpersonalna.doc

(831 KB) Pobierz
Czym jest komunikacja

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
MATERIAŁY DLA STUDENTÓW

Zajęcia fakultatywne

 

 

 

 

Projekt: Bliżej realiów rynkowych - wzmocnienie więzi studentów z pracodawcami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała: mgr Joanna Lipiec

 

wrzesień 2010

             

„Nie można się nie komunikować” Paul Vaclavik.

Spis treści

1.              Czym jest komunikacja?              2

Ćwiczenie 1. Założenia odnośnie komunikacji              4

2.              Komunikacja interpersonalna              5

Ćwiczenie 2              6

Ćwiczenie 3              6

3.              Czym jest język?              9

Ćwiczenie 4              10

Ćwiczenie 5              10

Ćwiczenie 6              11

Ćwiczenie 7              11

4.              Słuchanie              13

5.              Komunikacja niewerbalna              15

Ćwiczenie 8              17

6.              Feedback/ informacje zwrotne              17

Ćwiczenie 9              17

7.              Zadawanie pytań              18

8.              Bariery komunikacyjne              19

9.              Negocjacje              20

Ćwiczenie 10              22

10.              Rozwiązywanie konfliktów- powstałych w wyniku nieudanych negocjacji              24

11.              Osobowości a komunikacja…              26

Ćwiczenie 11              26

Ćwiczenie 12              27

12.              Komunikacja interpersonalna w biznesie              28

Ćwiczenie 13              30

13.              Bibliografia              31

Netografia              31

 

 

 

1.   Czym jest komunikacja?

 

Komunikacja to proces organizowania wiadomości w celu stworzenia znaczenia (Morreale et al, 2007:31)

gdzie:

Wiadomość definiowana jest jako słowo, dźwięk, działanie, gest, które coś wyrażają/ mają znaczenie. Mogą też mieć charakter symboliczny, gdzie symbol odnosi się do konkretnego obiektu;

Organizowanie- dokonywanie wyborów pomiędzy różnymi możliwościami przekazania wiadomości;

Znaczenie- interpretacja wiadomości do tego, jak jest ona rozpoznana/ zrozumiana

 

Komunikacja jako transfer informacji

 

Legenda do modelu:

Nadawca= źródło lub twórca wiadomości

Kanał= środek przekazu wiadomości

Odbiorca= adresat wiadomości

Kodowanie wiadomości= ubieranie myśli w słowa

Dekodowanie= odczytywanie informacji poprzez przypisanie jej znaczenia

Szumy= zakłócenia z zewnątrz utrudniające przekaz lub zniekształcający go

 

Proces komunikowania zatem zawiera takie elementy, jak:

- kontekst = warunki, w jakich ma miejsce proces przekazu,

- nadawca,

- odbiorca,

- przekaz= komunikat zbudowany z symboli i znaczeń,

- proces kodowania i dekodowania znaczeń,

- kanał do przekazywania informacji,

- szumy komunikacyjne

- sprzężenie zwrotne, czyli transakcyjna reakcja uczestników na komunikat[1]

 

Cele komunikacji:

 

1.      Pozyskanie informacji

2.      Przekazanie informacji

3.      Przekonanie kogoś do swoich racji

4.      Wpływ na zachowania i odczucia innych

5.      Organizowanie grup społecznych

6.      Zawieranie relacji międzyludzkich

7.      Kształtowanie postaw obywatelskich

 


Ćwiczenie 1. Założenia odnośnie komunikacji

 

1.   Sprawdź jakie założenia odnośnie komunikacji są dla Ciebie prawdziwe? W grupach przedyskutujcie prawdziwość założeń, następnie wspólnie omówimy poszczególne stwierdzenia.

 

Rozwiąż poniższy test.

1

Prawda/ fałsz

Komunikacja jest raczej odbiciem rzeczywistości niż jej tworzeniem

2

Prawda/ fałsz

Najważniejszą funkcją komunikacji jest  ułatwienie wykonania pracy

3

Prawda/ fałsz

Nigdy nie mówi się dwa razy tej samej rzeczy

4

Prawda/ fałsz

Znaczenie symbolu jest takie samo bez względu na sytuację, w której on występuje

5

Prawda/ fałsz

Dobra komunikacja podlega wpływom norm związku lub kultury

6

Prawda/ fałsz

Ważne jest, aby być konsekwentnym w sposobie, w jaki się komunikuje

7

Prawda/ fałsz

Istnieje wiele sposobów na wyrażenie tego, co się myśli

8

Prawda/ fałsz

Odbiorca wiadomości determinuje jej skuteczność

9

Prawda/ fałsz

Znajomość intencji nadawcy wiadomości jest istotna dla zrozumienia procesu komunikacji

10

Prawda/ fałsz

Wzajemne zrozumienie i wspólne znaczenie są podstawą dobrej komunikacji

11

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin