Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA MATERIAŁY DLA STUDENTÓW
Zajęcia fakultatywne
Projekt: Bliżej realiów rynkowych - wzmocnienie więzi studentów z pracodawcami
Opracowała: mgr Joanna Lipiec
wrzesień 2010
„Nie można się nie komunikować” Paul Vaclavik.
Spis treści
1. Czym jest komunikacja? 2
Ćwiczenie 1. Założenia odnośnie komunikacji 4
2. Komunikacja interpersonalna 5
Ćwiczenie 2 6
Ćwiczenie 3 6
3. Czym jest język? 9
Ćwiczenie 4 10
Ćwiczenie 5 10
Ćwiczenie 6 11
Ćwiczenie 7 11
4. Słuchanie 13
5. Komunikacja niewerbalna 15
Ćwiczenie 8 17
6. Feedback/ informacje zwrotne 17
Ćwiczenie 9 17
7. Zadawanie pytań 18
8. Bariery komunikacyjne 19
9. Negocjacje 20
Ćwiczenie 10 22
10. Rozwiązywanie konfliktów- powstałych w wyniku nieudanych negocjacji 24
11. Osobowości a komunikacja… 26
Ćwiczenie 11 26
Ćwiczenie 12 27
12. Komunikacja interpersonalna w biznesie 28
Ćwiczenie 13 30
13. Bibliografia 31
Netografia 31
Komunikacja to proces organizowania wiadomości w celu stworzenia znaczenia (Morreale et al, 2007:31)
gdzie:
Wiadomość definiowana jest jako słowo, dźwięk, działanie, gest, które coś wyrażają/ mają znaczenie. Mogą też mieć charakter symboliczny, gdzie symbol odnosi się do konkretnego obiektu;
Organizowanie- dokonywanie wyborów pomiędzy różnymi możliwościami przekazania wiadomości;
Znaczenie- interpretacja wiadomości do tego, jak jest ona rozpoznana/ zrozumiana
Komunikacja jako transfer informacji
Legenda do modelu:
Nadawca= źródło lub twórca wiadomości
Kanał= środek przekazu wiadomości
Odbiorca= adresat wiadomości
Kodowanie wiadomości= ubieranie myśli w słowa
Dekodowanie= odczytywanie informacji poprzez przypisanie jej znaczenia
Szumy= zakłócenia z zewnątrz utrudniające przekaz lub zniekształcający go
Proces komunikowania zatem zawiera takie elementy, jak:
- kontekst = warunki, w jakich ma miejsce proces przekazu,
- nadawca,
- odbiorca,
- przekaz= komunikat zbudowany z symboli i znaczeń,
- proces kodowania i dekodowania znaczeń,
- kanał do przekazywania informacji,
- szumy komunikacyjne
- sprzężenie zwrotne, czyli transakcyjna reakcja uczestników na komunikat[1]
Cele komunikacji:
1. Pozyskanie informacji
2. Przekazanie informacji
3. Przekonanie kogoś do swoich racji
4. Wpływ na zachowania i odczucia innych
5. Organizowanie grup społecznych
6. Zawieranie relacji międzyludzkich
7. Kształtowanie postaw obywatelskich
1. Sprawdź jakie założenia odnośnie komunikacji są dla Ciebie prawdziwe? W grupach przedyskutujcie prawdziwość założeń, następnie wspólnie omówimy poszczególne stwierdzenia.
Rozwiąż poniższy test.
1
Prawda/ fałsz
Komunikacja jest raczej odbiciem rzeczywistości niż jej tworzeniem
2
Najważniejszą funkcją komunikacji jest ułatwienie wykonania pracy
3
Nigdy nie mówi się dwa razy tej samej rzeczy
4
Znaczenie symbolu jest takie samo bez względu na sytuację, w której on występuje
5
Dobra komunikacja podlega wpływom norm związku lub kultury
6
Ważne jest, aby być konsekwentnym w sposobie, w jaki się komunikuje
7
Istnieje wiele sposobów na wyrażenie tego, co się myśli
8
Odbiorca wiadomości determinuje jej skuteczność
9
Znajomość intencji nadawcy wiadomości jest istotna dla zrozumienia procesu komunikacji
10
Wzajemne zrozumienie i wspólne znaczenie są podstawą dobrej komunikacji
11
...
Ltso