projekty-offshoringowe.pdf

(532 KB) Pobierz
Indie-Chiny: Powstaje mocarstwo wiedzy
Wydział Zarz dzania Uniwersytetu
ą
Waszawskiego
Studium przypadku
(Zarz dzanie projektami)
ą
Projekty Offshoringowe
Ź
ródło danych: Gazeta Wyborcza.
ą
dane wtórne z ogólnodost pnych ródeł. Nie zawiera informacji poufnych, ani
Niniejsze studium przypadku zostało opracowane wył cznie w oparciu o
ę ź
udost pnianych specjalnie przez opisywan firm . Opis firmy jest
ę ą ę
wykorzystywany do celów dyskusji w ramach zaj ć akademickich na Wydziale
ę
Zarz dzania Uniwersytetu Warszawskiego. Prezentowany materiał nie jest
ą
ą ż
prezentacja rekomendowanych lub dyskredytowanych sposobów zarz dzania.
ą
Materiał opiera si na tekstach publikowanych wył cznie przez jedn gazet ,
ę ą ą ę
co dodatkowo mo e ograniczać obiektywn prezentacj zdarze
ż ą ę ń
gospodarczych. W razie w tpliwo ci prosz o kontakt z dr Krzysztofem
ą ś ę
Klincewiczem, kklinc@poczta.onet.pl
© Krzysztof Klincewicz, Wydział Zarz dzania UW
ą
form promocji ani krytyki firmy, nie powinien równie być traktowany jako
164728251.010.png 164728251.011.png
Outsourcing - sposobem na oszczędności w firmie
http://gospodarka.gazeta.pl/firma/2029020,70168,3064966.html
Outsourcingsposobemnaoszczędnościw
firmie
PrzemysławPoznański,Poznań20051213,ostatniaaktualizacja2005121313:41:28.0
Myznamysięnarobieniuaut.ResztąniechzajmąsięfachowcymówiMarcinBaszyńskizVolkswagenaPoznań.
Poznańskiproducentsamochodówjestnajlepszymprzykładem,Ŝeoutsourcingusługsięopłaca
ZałoŜycielinnejfabrykiautHenryFord,juŜwlatach20.minionegowiekupowiedział:Jeślijestcoś,czegonie
potrafimyzrobićwydajniej,taniejilepiejniŜnasikonkurenci,niemasensu,Ŝebyśmytorobili.Powinniśmyzatrudnićdo
wykonaniatejpracykogoś,ktozrobitolepiej.Inatymwłaśniepolegaoutsourcing.
Najprościejrzecujmującjesttozlecanienazewnątrzpewnegozakresudziałań,poto,bylepiejzająćsiękluczowymi
obszaramidziałaniaprzedsiębiorstwa.Jakietomogąbyćusługi?Przedewszystkimksięgowość,kadryisprzątanie.
Zwolennicyoutsourcinguzaznaczają,Ŝeoznaczaonprzedewszystkimzwiększenieefektywnościizmniejszenie
kosztów.Zlecającobsługęzewnętrznejfirmie,zatrudniasięwysokiejklasyspecjalistów,korzystazespecjalistycznego
sprzętuioprogramowania,iuzyskujebieŜącąinformację.
Opłacasięwszystkim
MarcinBaszyńskizVWPoznańzaznacza,Ŝejegofirmakorzystazoutsourcinguprzedewszystkimwzakresielogistyki
isprzątania.Pocoutrzymywaćcałedziały,skoromoŜnadaćzleceniefirmiezewnętrznej?pyta.Ousoucingchwali
teŜMagdalenaMichalskazKimballElectronicsPoland:Zlecamynazewnątrzusługitransportoweorazwszelkie
naprawyiutrzymaniebudynkuzaznacza.PodobniedziałaAndrzejFischer,dyrektorprywatnejpoznańskiejKliniki
Promienista:Zlecamynazewnątrzusługikateringoweorazpralnicze.Powódjestjeden:tosięopłaca,poniewaŜnie
trzebaponosićdodatkowychinwestycji,takichjakbudowaiwyposaŜeniekuchnialbopralni.Niemakłopotówz
sanepidem,niepotrzebadodatkowychpowierzchniwylicza.VolkswagenPoznańzatrudniaokołosiedmiutysięcy
osób,KlinikaPromienistaok.70tys.Wielkośćfirmyniemaznaczenia.Nawetfirmyjednoosobowekorzystają
czasemzoutsourcingupolegającegonazleceniuusługiprowadzeniaksiąŜkiprzychodówirozchodówmówiAgata
Kalota,prezesPJHDoradztwoGospodarcze.Pozatym,Ŝejesttotańszeodzatrudnianiaksięgowejinieodciąga
przedsiębiorcyodtego,conajwaŜniejsze,czylidbaniaoswójbiznespodkreśla.WartoteŜpamiętać,Ŝedodatkowo
odpowiedzialnośćzaewentualnebłędyponosifirmaświadczącausługę.Onazkoleijestodtakiegobłędu
ubezpieczonatłumaczy.
Polacysięprzekonują
MonikaWienskowskaStronkazdepartamenturachunkowościwfirmieHLBFrąckowiakiWspólnicy,świadczącej
usługęoutsourcinguksięgowościikadrowopłacowego,zaznacza,Ŝeprzezwieleostatnichlatzusługioutsourcingu
korzystałyprzedewszystkimfirmyzkapitałemzagranicznym.Stanowiłyoneok.80proc.naszychklientów.Mniej
więcejodpółtorarokuzauwaŜamyjednakzdecydowaniewiększezainteresowanietąusługązestronyfirmpolskich.
DziśstanowiąjuŜoneok.30proc.naszychklientów.Zpewnościąwynikatoztego,Ŝepolscyprzedsiębiorcycoraz
częściejzauwaŜajązaletytejusługipodkreśla.Jakzaznacza,zliteraturydotyczącejoutsourcinguwynika,Ŝetausługa
moŜeobniŜaćkosztyfirmynaweto40proc.Zpraktykiwidać,ŜenapoczątkuwspółpracyoszczędnośćniejestaŜtak
duŜa,botrzebasięzapoznaćzespecyfikąfirmyiułoŜyćoptymalnymodelwspółpracyzklientem.Jednakzczasem
oszczędnościsąznacząceiwynosząminimum1020proc.podkreślaWienskowskaStronka.Współpracapartnerów
wramachoutsourcinguprzynosiznacznekorzyściszczególniewdługimokresieczasu.Przedsiębiorcyznaturyrzeczy
szukająoszczędności.ZwaŜywszynaniewielkiudziałkosztówobsługiksięgowości,płacikadr,wstrukturzekosztów
przedsiębiorstwanaleŜydostrzegaćiniepomijaćdodatkowychkorzyścipłynącychzoutsourcingurachunkowości.Do
najwaŜniejszych,moimzdaniem,zaletnaleŜybezpieczeństwo(dywersyfikacjaryzyka)ijakośćmerytorycznai
organizacyjna(azwłaszczaterminowość,adekwatnekompetencjeinajnowszatechnologiainformatyczna)mówi.
Outsourcingnieznagranic
Kataloguusług,którepodlegająoutsourcingowiniesposóbzamknąć.Sprzątanie,księgowośćczytransporttonie
wszystko.CiekawąofertęoutsourcinguposiadafirmaXerox.DariuszSzwed,dyrektordziałuusługwXeroxPolska
zaznacza,Ŝejegofirmabyłapierwszą,któraświadczyłausługioutsourcinguwzakresiezarządzaniadokumentami.
Naszeusługipolegająnadostarczaniudofirmurządzeńkopiującychidrukującychnaczaswykonywaniausługi.Klient
niemusiwięctakiegourządzeniakupować.Pozatym,skanujemydokumenty,tworzymybazydanychiprzekształcamy
dokumentacjepisanąnaelektroniczną.CiekawyjestprzykładnaszejwspółpracyzfirmąBosch.Zlecanamdruk
instrukcjiobsługidoswoichurządzeń.Jeśliurządzeniesięzmienia,otrzymujemyinformacjęinatychmiastdrukujemy
aktualneinstrukcje.DziękitemuBoschniemusiutrzymywaćurządzeńdrukującychiludzidoichobsługizaznacza
Szwed.
PrzemysławPoznański,Poznań
Tekst pochodzi z portalu Gazeta.pl - www.gazeta.pl ¨ Agora SA
1
164728251.012.png 164728251.013.png 164728251.001.png
Gartner: amerykańscy informatycy będą tracić pracę na rzecz specjalis... http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/2029020,33182,1606728.html
Gartner:amerykańscyinformatycybędątracić
pracęnarzeczspecjalistówzAzjiiEuropy
Wschodniej
HubertSalik20030804,ostatniaaktualizacja2003080418:02
WciągunajbliŜszychkilkunastumiesięcy,codziesiątyamerykańskiinformatykmoŜestracić
pracęnarzeczpracownikówzAzjiiEuropyWschodniejwynikazraportuagencji
badawczejGartner.Wszystkozasprawąmasowychcięćkosztówwfirmach
technologicznychwUSA
ZobliczeńGartnerawynika,Ŝedokońca2004r.firmyITmogąprzenieśćnawetdo500tys.miejscpracydopaństwo
niŜszychkosztachsiłyroboczej.CałyprzemysłITwUSAzatrudniaok.10,3mlnosób.PrzeniesionezostanątakŜe
miejscapracyzwiązaneznowoczesnymitechnologiamiwinnychsektorachprzemysłu.Codwudziestyzatrudnionyw
innychbranŜachwykonującypracęzdziedzinytechnologiimoŜestracićpracę.Dotknietozwłaszczaosobypracującew
takichsektorachjakbankowość,opiekazdrowotnaiubezpieczenia.ZjawiskoodpływumiejscpracywbranŜach
związanychzITinowoczesnymitechnologiaminosinazwę"offshoreousourcing".Programiścikomputerowimuszą
sięobudzićiuświadomićsobie,jakąwłaściwiewartośćmogązaoferowaćpracodawcommówiDianeMorello,
wiceprezesGartnera.Nietylkoonimogąsięobawiaćoswojeposady.WedługinnejagencjibadawczejForrester
ResearchśladamiITmająpodąŜyćcentratelefonicznejobsługiklienta(callcenters)idziałyksięgowości.Tylkow2002
r.codrugigłównyinformatykwfirmachzUSAiEuropypodjąłdecyzjęozleceniuczęściusługITdokrajówotańszej
sileroboczej.Forresterszacuje,ŜewtymrokuuczynitojuŜdwietrzecieznich.
ParadoksalnieprocesprzenoszeniamiejscpracywbranŜyITpozagraniceUSArozpocząłsiępodkonieclat90.z...
brakuwykwalifikowanychpracowników.Wśródkrajów,którezyskałynatymzjawiskuznalazłysięm.in.Irlandia,
AustraliaiIndie.Gdyokazałosię,ŜejakośćpracypozaUSAnieodbiegastandardemodumiejętnościamerykańskich
informatykówijestnadodatektańszarozpoczęłysięzwolnienia.
InformatycznyrajwIndiach
BezsprzecznymlideremwyściguopozyskaniezleceńzUSAstająsięfirmyindyjskie.WedługagencjiGigaInformation
Grouptylkowtymrokuwartośćindyjskiegorynkuoutsourcingowegowzrośnieo65proc.doprawie2,5mlddol.Liczba
nowychmiejscpracywbranŜyITzwiększysiętamo25proc.ZczegowynikapopularnośćIndiiwśródamerykańskich
koncernów?Tamtejsipracownicysąnietylkowysocewykwalifikowani,aletakŜewykształceni.Jakośćpracy
wykonywanejprzezinformatykówwIndiachjestnawetwyŜszaodtego,cooferująAmerykanieuwaŜaStephanie
MoorezForresterResearch.ProgramistawIndiachzarabiaśrednio5tys.dol.rocznie.ŚredniapłacawbranŜyITw
USAsięga60tys.dol.rocznie.
SilnąpozycjęIndiinarynkuoutsourcingupotwierdzatakŜeopublikowanypodkonieclipca2003r.raportfirmy
konsultingowejATKearney"Gdziesięulokować".KonsultanciATKearneysklasyfikowali11państwpodwzględem
trzechczynnikówkosztów,środowiskabiznesowegoirynkupracy.ZwycięzcąrankinguokazałysięIndie,bijącna
głowępozostałerynkiwdwóchkategoriachkosztachikwalifikacjachpracowników.ZaIndiamiuplasowałysię
Kanada,BrazyliaiMeksyk.
WzrostzainteresowaniaoutsourcingiemusługITwidocznyjestwdziałaniachdwóchznajwiększychdostawcówusług
naświecieIBMGlobalServicesiElectronicDataSystems.EDSoferujeswojeusługipoprzezcentrazlokalizowanew
16krajach(m.in.NowaZelandia,Kanada,Indie,Egipt,BrazyliaiPolska).Odpewnegoczasufirmapromujestrategię
"BestShare",którapoleganaprzenoszeniuzleceńobsługiprogramistycznejiobsługiklientado"najbardziejkosztowo
korzystnychlokalizacjinacałymświecie".ZkoleiwIBMwciąguostatnichpięciulatzatrudnieniewzrosłoo2,3proc.W
tymsamymczasieliczbapracownikówzatrudnionychzagranicąrosławtempie16,8proc.ObecnieIBMzatrudniaw
Indiachok.5,4tys.osób.KilkatysięcypracujewbiurachwRosjiiMeksyku.NiedawnoIBMogłosiło,Ŝejeślichce
dotrzymaćkrokukonkurencjiniemawyboruimusiprzenosićczęśćdziałańpozaUSA.
Amerykatowytrzyma
Rosnącytrendwywołałzaniepokojeniepolityków.Wpięciuamerykańskichstanachrozpoczętopracęnadustawami,
którewymagają,abypracownicyzatrudnieninakontraktachstanowychbyliobywatelamiUSA.Wyjątkiemmająbyć
sytuacje,kiedyichumiejętnościlubkwalifikacjesąnatylewysokie,Ŝefirmamakłopotyzeznalezieniempodobnego
pracownikawUSA.WedługindyjskiegozwiązkuinformatykówNasscomobawyAmerykanówsąbezpodstawne.W
opublikowanymwczerwcuoświadczeniuNasscompodkreśla,Ŝeoszczędnościiwzrostwydajnościuzyskanydzięki
outsourcingowiwpływanawzrostzatrudnieniawUSA.
Nietylkofirmysięgająpooutsourcing.Niemal90proc.członkówzarząduagencjirządowychuwaŜa,Ŝejeston"waŜny
lubcałkowiciekrytyczny"wdostarczaniuusługdlaobywateliwynikazbadańfirmykonsultingowejAccenture.Wśród
usług,którychwykonaniejestnajczęściejzlecanenazewnątrzznajdująsięm.in.obsługainfrastrukturyinformatyczneji
oprogramowania,finanseiksięgowość,zarządzaniezasobamiludzkimi,logistykaiszkolenia.ZbadańAccenture
wynika,Ŝeoutsourcingniezawszeoznaczazmniejszeniekosztówdziałania.Najbardziejzadowolenibyli
przedstawicieleagencji,któredziękizlecaniuusługnazewnątrzzyskałydostępdonajnowocześniejszychtechnologii
lubzwiększyływydajnośćpracy.DuŜomniejzadowoleniokazalisiębyćci,którzydecydowalisięnaoutsourcingz
przyczynoszczędnościowych.
Pomimorosnącejliczbyzwolnieńwśródinformatyków,badaniarządowejagencjiRand'sNationalDefenseResearch
Institutewskazują,ŜeUSAjeszczedługopozostanielideremnarynkunowoczesnychtechnologii.USAoferuje
korzystneśrodowiskodlarozwojubranŜyITponiewaŜamerykańskiefirmyskupionesąnainnowacjach,aAmerykaniez
łatwościąakceptujązmiany.USApozostanieliderem,poniewaŜpozwalanaupadekniekonkurencyjnychfirmuwaŜają
autorzyraportu.
HubertSalik
Tekst pochodzi z portalu Gazeta.pl - www.gazeta.pl ¨ Agora SA
1
164728251.002.png 164728251.003.png 164728251.004.png
Indie stają się liderem rynku podwykonawstwa IT
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/2029020,34912,1342170.html
Indiestająsięlideremrynkupodwykonawstwa
IT
HubertSalik,ZDnet.com20030224,ostatniaaktualizacja2003022421:21
CorazwięcejamerykańskichfirmzlecawykonywanieczęściusługITfirmomzagranicznym.
WbrewpozoromwiększośćzleceńnietrafiadoChin,leczdoIndii,którepowolistająsię
jednymzliderówrynkuoutsourcingowego.
AmerykańskafirmabadawczaGigaInformationGroupprognozuje,ŜewciągunajbliŜszychlatwiększość
amerykańskichfirmzbranŜyelektronicznejzdecydujesięnazlecenieprodukcjilubobsługiinformatycznej
podwykonawcomzinnychczęściświata(tzw.outsourcing).Największynapływamerykańskichzleceńprodukcyjnych
mająodnotowaćIndie,gdzieichliczbamawtymrokuwzrosnąćo25proc.Analitycygrupyodradzająrównocześnie
zlecanieniektórychusługfirmomchińskim."Tamtejszyrynekjestniedojrzały,cosprawia,ŜeChinysązbytryzykownym
rozwiązaniem"piszewraporciejegowspółautorkaStephanieMoore.Jakopodstawoweelementyniedojrzałości
Moorewymieniasłabąznajomośćjęzykaangielskiego,niezbytkorzystnerozwiązaniaprawne,wtymbrakregulacji
dotyczącychwłasnościintelektualnej.
ZraportuGigawynika,ŜewniemalkaŜdymkontrakcieoutsourcingowym,któryzostaniezawartyw2003roku,jednąze
stronbędąfirmyspozaUSA.Wnioskipłynącezraportusąkorzystnedlafirm,którezamierzająciąćkoszty.Niesą
jednakzbytoptymistycznedlapracownikówbranŜyIT.WedługMooreprawiewszystkiefirmyzlistynajwiększychfirm
naświecie"Global1000"przygotowanejprzezmagazyn"Fortune"będąchętniejzlecałyniektóredziałaniafirmom
zagranicznymniŜrodzimym.PracownicybranŜyIT,którychmogączekaćwnajbliŜszejprzyszłościzwolnienia,
utrzymują,ŜeinformatycyspozaUSAmająniŜszekwalifikacje.Reprezentującaamerykańskichprogramistówgrupa
adwokatówWashTechzaproponowałanawetkongresowidokładneprzyjrzeniesięrosnącemutrendowi.Jej
przedstawicieleobawiająsię,ŜespadekliczbyzatrudnionychwbranŜyITwUSAmoŜewefekciedoprowadzićdo
degradacjitegokrajujakojednegozliderówrozwojutechnologicznego.Przeciwnicytegopunktuwidzeniaargumentują,
ŜezjawiskotowymusiwiększąspecjalizacjęwśródpracownikówbranŜyIT.
RaportGiganiejestpierwszym,któryporuszaproblemodpływuczęścizleceńITzUSA.Wlistopadzieubiegłegoroku
dopodobnychwnioskówdoszłaagencjaForresterResearch.Oszacowałaona,Ŝeliczbaosóbzatrudnionychzagranicą
dorealizacjizleceńamerykańskichfirmbranŜyITwzrośniez27,2tys.w2000rokudo472,6tys.w2015roku.
Następnymisektorami,którepodąŜąśladamiIT,mająbyćcentratelefonicznejobsługiklienta(callcenters)i
księgowość.ZankietyopublikowanejwstyczniuprzezGartnerDataquestwynika,Ŝefirmyoutsourcingowepostrzegają
ekspansjęzagranicznąjakousługi,którew2003rokubędągwarantowałynajwyŜszywzrost.NajwyŜejsklasyfikowane
zostałotzw.zarządzanieaplikacjami,czyliusługizwiązanezuaktualnianieminaprawianiemwadwoprogramowaniu
firmowymzinnegokrajuniŜten,zktóregopochodzizlecenie.PodobneusługirealizująjuŜgigancinarynku
komputerowymHewlettPackard,IBMczyElectronicDataSystems.Zaobsługęserwisową"naodległość"w
większościpaństwświataodpowiadająfirmydziałającewBrazylii,MeksykuczyIndiach.
DlaczegotenostatnikrajwydajesięaŜtakatrakcyjny?IndiejuŜnapoczątkulat90.oferowałypodobneusługi
serwisowe.KilkazfirmtakichjakInfosysTechnologiesczyWiproTechnologieszdąŜyłojuŜurosnąćdoroliwaŜnych
graczywtejbranŜy.ZraportuGigawynika,Ŝewartośćindyjskiegorynkuoutsourcinguwzrośniewtymrokuo65proc.
z1,5mlddol.w2002roku.Twórcyraportuniewykluczają,ŜerozwójoutsourcinguwIndiachspowodujeinwestycjefirm
tegokrajunp.wEuropieŚrodkowoWschodniej.
HubertSalik,ZDnet.com
Tekst pochodzi z portalu Gazeta.pl - www.gazeta.pl ¨ Agora SA
1
164728251.005.png 164728251.006.png 164728251.007.png
Europa Wschodnia coraz bardziej konkurencyjna dla outsourcingu
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/2029020,33211,3047713.html
EuropaWschodniacorazbardziej
konkurencyjnadlaoutsourcingu
AgnieszkaMitraszewska20051204,ostatniaaktualizacja2005120510:00
Przeglądświatowejprasygospodarczej.KrajeEuropyWschodniejodtrzechlatprzechwytują
częśćrynku,naktórymdotychczaskrólowałyIndie
PierwszymskojarzeniemzesłowemoutsourcingbyłykiedyśIndie,gdzietaniasiłarobocza,wykształceniei
powszechnaznajomośćangielskiegopozwoliłanarozwójcentrówtelefonicznejobsługiklienta,biurobsługiksięgowej
orazmiędzyinnymidziałówoprogramowaniafirmkomputerowych.Wszystko,comogłoodbywaćsięnadrugimkońcu
światabezszkodydlajakościproduktuzaczętoprzenosićzzachodnichsiedzibfirmdokrajówrozwijającychsię.
OdmniejwięcejtrzechlatEuropaWschodniaprzechwytujeczęśćtegobiznesupisze"FinancialTimes".Wkolejnych
etapachoutsourcingucorazczęściejposzukiwanesąumiejętnościwykraczającepozaznajomośćangielskiego,ztakich
dziedzinjakksięgowość,prawo,badaniairozwój.
Wykształceniabsolwenci
Wedługbrytyjskiegodziennika,pojawiłsiętrend,abyumieszczaćdziałyusługowezachodnichfirmwEuropie
WschodniejchociaŜbyzewzględunabrakutrudnieńzwiązanychzróŜnicączasu.IstotnajestteŜznajomośćjęzyków
innychniŜangielski,zwłaszczafrancuskiegoiniemieckiego.CorokunarynekpracynaprzykładwPolscewchodzi400
tys.absolwentówwyŜszychuczelni.
NaprzedmieściachTallina,wniczymniewyróŜniającymsiępostkomunistycznymbudynku,mieścisięjeden
znajwaŜniejszychnaświecieośrodkówrozwojowychbranŜytelekomunikacyjnej.TodziałbadańsystemuSkype,który
pozwalanataniebądźdarmowepołączeniatelefoniczneprzezinternet.
Właśnietegotypuprzedsięwzięciamieszcząsięwniedawnopowstałymokreśleniu"nearshoring",przeciwstawianemu
"offshoringowi".Zamiastprzenosićbiznesdokrajówbardzotanichibardzoodległych,czasemlepiejwybraćlokalizacje
bliŜejpołoŜone,gdziekosztysąstosunkowoniskie.
Podrugiejstronieestońskiejstolicymamyfirmęreprezentującąinneobliczeprzenoszeniamiejscpracyzagranicę:
Elcoteq,fińskafirmaprodukującatelefonykomórkowedlaNokii.Zatrudniatu3tys.osób,którewykonujątypowedla
montaŜupowtarzalneczynnościniewymagającespecjalnegowykształcenia.
Zdaniem"TheEconomist",obecnąsytuacjęEuropyWschodniejjakolokalizacjidlazachodnichfirmmoŜnaby
podsumowaćkrótko:takieoperacjejaktallińskiElcoteqztrudemutrzymująrentowność,atakiejaktamtejszySkype,
przeŜywająwielkiboom.Najbardziejoczywistabowiemzaletanaszegoregionutaniasiłaroboczapowolitracina
znaczeniu.M.in.wobliczunieporównanieniŜszychkosztówwChinach,atakŜewzwiązkuzrosnącymistalepłacamiw
EuropieWschodniej.
JuŜnieprzypominamyAfryki
Brytyjskitygodnikpodkreśla,ŜeEuropaWschodniabardzosięwostatnichlatachzmieniła.Zpunktuwidzenia
zachodniegobiznesmena"corazmniejprzypominaAfrykę,acorazbardziejChiny,wdodatkukulturowoigeograficznie
jestZachodowibliŜsza".PodnaciskiemUEwprowadzonotuzbliŜonewarunkiprawne.
Dlategozjawiskoprzenoszeniamiejscpracyzachodnichfirmdonaszegoregionumaznacznyzasięgirośnie.Np.
odzieŜzEuropyWschodniejstanowiław2004rokuaŜ19proc.unijnegoimportugarderoby.Zdaniemekonomistów,
najlepszewyobraŜenieowzrościeousourcingudajewzrostobrotówhandlowychzZachodem.
Wedługdanychwęgierskiejfirmykonsultingowej,któraspecjalizujesięworganizowaniudlazachodnichkoncernów
takichusługjakksięgowość,kosztypracysąobecniewEuropieWschodniejniŜszeookoło5060proc.,podczasgdyw
Indiacho75proc.
SkłoniłotowostatnimczasieSiemensa,LufthansęiDHLdoprzeniesieniadziałówprzetwarzaniainformacjidoCzech.
WPradzeiwBrnieotworzyłaoddziałynawetindyjskagrupaInfosysIT,któraspecjalizujesięworganizowaniu
outsourcingu.JedenzjejprzedstawicieliAmitabhChaudhrypodkreślazaletystrefyczasowej,dobregoklimatu
politycznegoiprzyjaznegośrodowiskaprawnegoorazwielojęzycznychpracowników.
Kosztsiłyroboczejjestzatemtylkoczęściąukładanki.Jeślichodzinamogigantycznecentrumtelefonicznejobsługi
klientawjęzykuangielskimlubozaprojektowaniesilnikasamolotu,którepochłonieogromneilościroboczogodzin,to
zpewnościąlepszesąIndie.Jeślizaśchcemyutworzyćniewielki,łatwydokontrolowania,zespółludzidopracy
biurowejlubtelefonicznejsprzedaŜy,gdzieistotnesączynnikikulturowe,przewagęmaEuropaWschodnia.
Podobnierzeczsięmazprodukcją.TowaryniewraŜliwenaupływczasuiwytwarzanewdługichseriachbezŜadnych
zmianwtechnologii,nadalnajlepiejprodukowaćwChinach.ProduktydostrajanedopotrzebrynkunabieŜąco,szybko
dostarczaneielastycznebędąlepiejwytwarzanewEuropieWschodniej.
Dobrymprzykłademgarderoba,azwłaszczaartykułyzwiązanezmodąsezonową.Choćtrzebazapłacićzasztukę
odzieŜyookoło23eurowięcejniŜwChinach,europejscykliencisąnatoprzygotowaniuwaŜaRalphGoodstone,
przedstawicieltejbranŜyspecjalizującysięwkontaktowaniuzesobąproducentówznaszegoregionuzzachodnimi
markami.CyklprodukcjiwChinachtrwaokołotrzechmiesięcy,zczegoczterytygodnietopodróŜmorska.WEuropie
WschodniejzaśmoŜnazamknąćsięwczterech,sześciutygodniach,wtymdzień,dwanadostawętirem.
Brakdobrychkierowników
Według"TheEconomist",największymproblemem,najakinapotykająwnaszymregioniezachodniefirmy,jestbrak
odpowiedniowyszkolonychmenedŜerówśredniegoszczebla.BezlepszychszefówmasowaprodukcjaodzieŜyw
EuropieWschodniejumrześmierciąnaturalnąuwaŜaGoodstone.Lepszeperspektywymajątelefonicznecentra
obsługi,gdyŜznajomośćróŜnychjęzykóweuropejskichdajenaszemuregionowiduŜąprzewagę.
1
164728251.008.png 164728251.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin