16.pdf
(
1167 KB
)
Pobierz
SCENARIUSZ
PIRAMIDA ZDROWIA PIERWSZOKLASISTY
CELE:
1.
Zapoznanie dzieci PiramidąZdrowia– pożądanymmodelemdrowegoodżywiania
2.
Uceniediecikrytycnejocenywłanegopoobuodżywianiaiachowao
3.
Ktałtowanieumiejtnociwyboruwłaciwychproduktówdopożycia
POMOCE:
1.
Mapawiata
Naajciajest potrebnamapawiata,naktórejdobrewidad kontynentarykaoki
– naucycielmożepożycydmappracownigeograicnejlubpryniedatla
wiata.
2.
ZdjęciaprzedtawiającetarożytnyEgiptipiramidy.
Naucycielmożeteżprynied naajcianp. albumoEgipcieWartoprygotowad
takiedjcia,naktórychbyłobywidad,wjakipoóbbudowanopiramidy.
3.
PlakatzPiramidąZdrowia
4.
Ryunkiprzedtawiająceprodukty z Piramidy Zdrowia.
Naajcianależyprygotowadkilkaryunkówproduktówkażdegopitrapiramidy,
mogątobydnpwybraneowoceiwarywa,jajka,er,ryba,kaa,małoWartoteż
pryniedryunki lubdjcia predtawiające dwicącedieciMożnaprygotowad
ryunkiżelków, batoników, słodkich napojów gazowanych.
5.
Karta pracy ucznia „PiramidaZdrowiaPierwzoklaity”
PLNZJĘĆ
1.
Wprowadzenie: budowanie wehikułucau
2.
PogadankaopowiedotarożytnymEgipcieipowtaniupiramid
3.
Jak zbudowana jest Piramida Zdrowia?
4.
Zabawa edukacyjna „Naktórejadpitro?”
5.
Podsumowanie: Czy Wapoóbodżywianiaprypominatenprzedstawiony w Piramidzie
Zdrowia?
1
PRZEBIEGZJĘĆ
1.
Wprowadzeniebudowawehikułuczau
Nadiiejychajciachprenieiemyiwodległecayiwnienanenammiejcabytaki
tało,muimypołużydinaąwyobraniąPojadem,którynamtpodróżumożliwi,bdie
wehikułcau,którypowalana przenoszenie iwcaieipretreni,ocywiciewwyobrani
Zbudujemy sobie dzisiaj taki pojazd – wykorzystamydotegokreła
Dziecizpomocąnauczycielkibudująwehikułczau(utawiająkrzełajednozadrugim),zajmują
miejcawwehikuleirozpoczynająpodróż– przenoząiwczaytarożytnegoEgiptu.Nauczyciel
wcielaiwrolprzewodnikai – aby pomócdzieciomprzeniediwtakodległeczay – pokazuje
namapieryk i Egipt,anatpniezdjciapiramidiopowiadahitoriichpowtania.
2.
PogadankaopowiedotarożytnymEgipcieipowtaniupiramid
Predkilkomatyiącamilatwryce,wdelcie Niluitniałajednanajpotżniejychcywiliacji
ówcenegowiataPaotwoegipkiepowtałook3ty latpneDikiwejpotżnejwiedy
naukowejinakomitejorganiacjipracyEgipcjaniepotrailibudowadpiramidy,którepodi
dieodumiewająwąwielkociąiniewykłymiwłaciwociamiłużyłyonejakogrobowcedla
ówcenychwładców
„Piramidybudowanobeatoowaniamayn,jedynieapomocąprotychnardiBloki
kamiennewyrąbywanoapomocąklinówimłotówwkamieniołomachnajdującychinadrugim
breguNiluBudowaacynałaiodwyrównaniaplacuNatpniemiernicyapomocągwiad
wyznaczałkierunkitronwiatatak,aby bokiundamentówkierowanebyłydokładnienapółnoc,
południe, wchód i achód ciany budowano bloków kamiennych prewożonych
kamieniołomówtatkamipoNilu, natpnieblokipreciąganopapiruowymilinaminamiejce
budowyTamwciąganojenagórpotromychrampachuypanychpiakuiżwiruEgipcjanie
wnoilipiramidyodrodkanaewnątrijednoceniewgórWotatnimetapiecałąbudowl
obkładanopłytamibiałegokamieniawapiennego”
(fragment ze strony
http://www.gabo.hi.pl/ciekawostki/budowapiramid.htm
)
3.
Jak zbudowana jest Piramida Zdrowia?
Dowiedieliciei,żepiramidytobudowle,którepretrwałytyiącelatNajbardiejtrwałabyła
ichpodtawa,cylicdbudowananaiemiNadiiejychajciachaponamyi inną
piramidą – Piramidą Zdrowia. Piramida Zdrowiapokauje,jaknależyiwłaciwieodżywiad,aby
awecudidobreiniechorowad
NauczycielpokazujedzieciomPiramidZdrowiaiproi,aby
jąopiały.Uczniowiekolejnowymieniająwojepotrzeżenia.
Nadolenajdująiprodukty,które powinnoijedcodiennie. Wyżejnajdująi produkty,
którenależy jadadw mniejychilociachPodtawa,podobniejaktobyłowpiramidachegipkich,
decydujeotym,cybudowlabdietrwałaTabudowlatowae drowieJakwidicie,podtawą
2
piramidy jet aktywnod iycna Jeli chcecie byd drowi, to amiat pdad ca pred
komputeremcytelewiorem,powinniciebiegad,jedidnarowere,pływadJakierodaje
aktywnocilubicienajbardiej?
Dykujanatematzwyczajówżywieniowychiaktywnoci dzieci.
4.
Zabawaedukacyjna„Naktórejadępiętro?”
NaucycielrodajewybranymdieciomryunkiproduktówPiramidyZdrowia(robitowtaki
poób,abypootaliucniowieniewidieli,coteryunkipredtawiają)Dieci,któreotrymały
rysunki, za pomocągetówtarająipokaadproduktryunku,apootałeodgadują,cotojet
inaktórympitrepiramidypowinieninaled(„wjechad”)Możnateżprydielidryunki
predtawiająceżelki,batoniki,łodkienapojegaowaneDieciwówcapowiedą,żetakich
produktówniemawPiramidieZdrowia
5.
Podsumowanie:
Czy
Waz poób odżywiania przypomina ten proponowany
w Piramidzie Zdrowia?
Widicie,żeteprodukty,którychjadacienajwicej,tonieawete,którenajdująi na dole
PiramidyZdrowiaJelichcecie byddrowi,tomuicie mienidwojewycajeżywieniowe
Jakmienidwycajeżywieniowenalepe?– dyskusja.
JakieąWaepotanowieniaodnoniemianywycajówżywieniowych?
Nauczyciel zapisuje potanowienianatablicyigłonojeodczytuje.
PRACA DOMOWA:
Karta pracy ucznia „PiramidaZdrowiaPierwoklaity”
3
(wpizwojeimiinazwiko)
KARTA PRACY UCZNIA
PIRAMIDA ZDROWIA PIERWSZOKLASISTY
1.
Zakrel,któreproduktypowiniene/powinnajadadcodiennie
4
2.
Naryujprodukty,któreniełużądrowiu
KącikdlaMamyiTaty
Drodzy Rodzice! Obejrzyjcie razem z dzieckiem
PiramidęZdrowegoŻywienia
,
któranajdujeina
stronie
www.aktywniepozdrowie.pl
Wpólnieatanówciei,jakienowe,droweprodukty
możeciewprowadiddorodinnegojadłopiu
5
Plik z chomika:
szpila59
Inne pliki z tego folderu:
Produkty-do-piramidy-żywienia(1).pdf
(1573 KB)
Produkty-do-piramidy-żywienia.pdf
(1573 KB)
Piramida-zdrowego-żywienia.pdf
(317 KB)
jsiz-plakat-piramida[1].pdf
(568 KB)
Food_Pyramid.pdf
(304 KB)
Inne foldery tego chomika:
pij mleko
witaminy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin