Ewakuacja.pdf

(32 KB) Pobierz
335317254 UNPDF
Praca i Zdrowie
Ewakuacja - rola i zadania pracowników wyznaczonych do zwalczania
po¿arów i ewakuacji
06.01.2010
Waldemar Kubik
specjalista ochrony przeciwpo¿arowej
Rozpatruj±c problematykê ewakuacji, rozwa¿yæ trzeba jej dwa główne aspekty. Jednym z nich s±
problemy psychologiczne wystêpuj±ce podczas ewakuacji zagro¿onych osób, drugim za¶ sama technika
prowadzenia ewakuacji.
Zacznijmy od tego pierwszego. W sytuacji zagro¿enia ewakuacja na ogół przybiera jedn± z dwóch form:
zorganizowan± lub spontaniczn±. Z form± zorganizowan± mamy do czynienia wtedy, gdy ewakuacja
zostaje ogłoszona odgórnie i jednocze¶nie nie s± widoczne ani w ¿aden inny sposób odczuwalne
jakiekolwiek symptomy zagro¿enia. Ludzie opuszczaj± budynek sprawnie, zachowuj±c spokój, nierzadko
poł±czony z dobrym humorem i mniejszym lub wiêkszym luzem. Wszystkie niespodziewane przeszkody,
na przykład w postaci zatorów wymuszaj±cych chwilowe zatrzymanie siê przyjmowane s± ze
zrozumieniem i nie powoduj± ¿adnych konfliktów. Ewakuacja przebiega sprawnie, pozwalaj±c opu¶ciæ
tysi±cu ludziom kilkupiêtrowy budynek biurowy w czasie nieprzekraczaj±cym dziesiêciu, góra piêtnastu
minut. Przykładem zarz±dzenia takiej ewakuacji mo¿e byæ otrzymana telefonicznie informacja o
podło¿onym ładunku wybuchowym. Jedynym problemem mog±cym wyst±piæ przy tak zarz±dzonej
ewakuacji jest przejawiaj±ca siê nic nie daj±c± dyskusj± niesubordynacja niektórych osób, uwa¿aj±cych
przerywanie w takiej sytuacji pracy za rzecz zbêdn±. Problemy z dyscyplin± ewakuowanych pracowników
mog± wywołaæ tak¿e panuj±ce na zewn±trz budynku niekorzystne warunki atmosferyczne, takie jak
deszcz czy dotkliwe zimno.
W sytuacji, kiedy zagro¿enie wystêpuje nagle i niespodziewanie, na ogół pierwszym odruchem człowieka
jest całkowity brak reakcji. Dopiero dalszy rozwój zdarzenia, jego wielko¶æ, tempo rozwoju i pobudzaj±ce
wyobra¼niê widoczne symptomy zagro¿enia, takie jak płomieñ, dym czy temperatura powoduj± reakcjê.
Tym ¿ywsz±, im wiêkszy jest rozmiar zdarzenia lub jego bezpo¶rednia blisko¶æ. W pewnym momencie
mo¿e pojawiæ siê strach, a ewakuacja przybiera postaæ bezładnej czêsto ucieczki. Taka ucieczka du¿ej
grupy ludzi nosi nazwê ucieczki panicznej, a uciekaj±cy tłum nazywamy tłumem panicznym. Nadanie tak
przebiegaj±cej ewakuacji uporz±dkowanej i w miarê spokojnej formy jest wtedy zadaniem
priorytetowym. St±d narodził siê nało¿ony Dyrektyw± 89/391/EWG obowi±zek wyznaczenia osób
koordynuj±cych ten proces.
Tu ju¿ nasuwa siê pierwszy wniosek – do tej funkcji powinno siê wyznaczaæ osoby energiczne,
zdecydowane, odpowiedzialne i budz±ce autorytet. Osoba nie¶miała w obliczu zagro¿enia po prostu nie da
sobie rady, a osoba niezdecydowana w sytuacji wyst±pienia niespodziewanego utrudnienia bêdzie mogła
swoimi poleceniami ten proces… utrudniæ. Nie bez znaczenia s± te¿ warunki fizyczne takich
pracowników. Osoba wysoka i potê¿nie zbudowana zawsze wzbudzi wiêkszy respekt i zaufanie ni¿ osoba
drobnej postury, choæby nie wiadomo jak gło¶no krzycz±ca. Warunki fizyczne bêd± te¿ nie bez znaczenia
w sytuacji, gdy trzeba bêdzie bezpo¶rednio pomóc osobie niepełnosprawnej lub niespodziewanie
kontuzjowanej.
Liczba osób koordynuj±cych ewakuacjê
Art. 2091 Kodeksu pracy, w paragrafie 3 wskazuje, ¿e liczba tych pracowników, ich szkolenie i
wyposa¿enie powinny uwzglêdniaæ rodzaj i poziom wystêpuj±cych zagro¿eñ. Jest to niestety okre¶lenie
bardzo ogólne, wiêc znaj±c ¿ycie, przypuszczam, ¿e u wielu pracodawców skoñczy siê to na wyznaczeniu
jednego, góra dwóch pracowników. Ilu wiêc tak naprawdê powinno ich byæ? Niestety odpowied¼ nie jest
łatwa. Liczba pracowników koordynuj±cych ewakuacjê powinna zale¿eæ od liczby i powierzchni
kondygnacji, liczby klatek schodowych i wyj¶æ z budynku, powinna te¿ uwzglêdniaæ ich nieobecno¶ci
powodowane urlopem czy zwolnieniem lekarskim. Pracodawca, wyznaczaj±c takie osoby, powinien
pamiêtaæ, ¿e celem tych działañ nie ma byæ „odfajkowanie” sprawy, ale szeroko rozumiane
bezpieczeñstwo. Przypominam, ¿e ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpo¿arowej (Dz.U. z
2002 r. Nr 147 poz. 1229 ze zm.) w art. 4 ust. 1 pkt. 4 nakazuje wła¶cicielom lub administratorom
obiektów zapewnienie u¿ytkownikom bezpieczeñstwa i mo¿liwo¶ci ewakuacji. Natomiast Kodeks pracy w
art. 207 par. 1 wyra¼nie okre¶la, ¿e za stan bezpieczeñstwa w zakładzie pracy odpowiedzialno¶æ ponosi
pracodawca.
Podobnie jest z wyszkoleniem osób wyznaczonych do wykonywania działañ w zakresie zwalczania
po¿arów i ewakuacji. wiêcej w numerze 1/2010
http://www.pracaizdrowie.com.pl
Kreator PDF
Utworzono 8 July, 2010, 23:43
335317254.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin