Dysleksja_1_NET.pdf

(391 KB) Pobierz
reklama o studiach bez łamanych
Beata Ingielewicz
P rogram
„Czytamy razem”
Pro gram pod na zwą „Czy ta my Ra zem” po wstał
z ini cja ty wy pro fe sor Mar ty Bog da no wicz w na wią za -
niu do dzia łal no ści an giel skiej or ga ni za cji, któ rej
człon ko wie od 1973 ro ku zaj mu ją się nie sie niem po -
mo cy w na uce czy ta nia. Są to wo lon ta riu sze spo ty ka -
ją cy się in dy wi du al nie z dzieć mi w szko łach.
rzy stwo Dys lek sji, dy rek tor pro gra mo wy gdyń skie go
Ogni ska Pol skiej YM CA Ra do sław Da ruk oraz ni żej
pod pi sa na, mia no wa na Ko or dy na to rem Pro jek tu. Pol -
skie To wa rzy stwo Dys lek sji za ję ło się stro ną me ry to -
rycz ną pro jek tu, na to miast YM CA je go stro ną
or ga ni za cyj ną. Na szym ce lem by ło wdro że nie
i spraw dze nie mo de lu wal ki z dys lek sją roz wo jo wą.
Dzi siaj pro gra mem ob ję ci są nie tyl ko ucznio wie ze
spe cy ficz ny mi trud no ścia mi w na uce czy ta nia, ale
rów nież z głę bo ki mi wa da mi wy mo wy, dzie ci ją ka ją -
ce się i z nie peł no spraw no ścią in te lek tu al ną. Każ dy
z na szych wo lon ta riu szy ma pod opie ką jed ne go lub
dwoje uczniów i spotyka się z nimi dwa razy w tygo-
dniu po trzy dzie ści mi nut. Pod czas tych in dy wi du al -
nych spo tkań wo lon ta riusz (do ro sły) nie tyl ko czy ta
dziecku, lecz stara się również zachęcić dziecko
do czy ta nia – na zmia nę, zgod nie z mo de lem „Czy -
ta nie na ra ty” we dług in struk cji Mar ty Bog da no wicz.
Wska za ne jest za da wa nie dziec ku py tań spraw dza ją -
cych, czy zna słowa, rozumie treść i dostrzega pro-
ble my, uzu peł nia nie wia do mo ści, oma wia nie
pro ble mów mo ral nych, za chę ca nie do twór czej ak -
tyw no ści, na przy kład po przez wy obra ża nie so bie wy -
glą du bo ha te ra czy zga dy wa nie za koń cze nia. Dzię ki
te mu dziec ko nie tyl ko kształ ci umie jęt ność czy ta nia,
lecz ćwi czy my śle nie, mo wę i sys tem ję zy ko wy, uwa -
gę i pa mięć, wy obraź nię i moż li wo ści twór cze. Sta -
ra my się rów nież prze ko nać dzie ci, ro dzi ców,
Od lewej: Beata Ingielewicz, Marta Bogdanowicz,
Radosław Daruk
Prze nie sie nie po my słu na pol ski grunt od by ło się
wio sną 2003 ro ku w gdyń skiej sie dzi bie Pol skiej YM -
CA (Zwią zek Mło dzie ży Chrze ści jań skiej), pod czas
spo tka nia, w któ rym uczest ni czy li Mar ta Bog da no -
wicz i Re na ta Cza baj, re pre zen tu ją ce Pol skie To wa -
40
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
707529177.022.png 707529177.023.png 707529177.024.png
na uczy cie li i pe da go gów o ko niecz no ści sys te ma -
tycz nej i sta łej pra cy. W ra mach pro gra mu od by wa ją
się szko le nia wo lon ta riu szy w za kre sie spe cy ficz nych
trud no ści w na uce. Waż nym ele men tem jest też ak -
ty wi zo wa nie i in te gro wa nie śro do wi ska eme ry tów
i osób nie pra cu ją cych.
ski ku ra tor oświa ty Zdzi sław Szu dro wicz, na czel nik
Wy dzia łu Edu ka cji Urzę du Mia sta Gdy ni Kry sty -
na Przy bo row ska oraz dy rek tor Ra do sław Da ruk.
Ucznio wie przy go to wa li pre zen ta cję te atral ną po łą -
czo ną z czy ta niem tek stów „An der sen ta ki jak my”,
w któ rej przed sta wi li ży cie i twór czość Han sa Chri -
Za le ty pro gra mu:
po ko ny wa nie trud no ści w czy ta niu,
bo ga ce nie słow nic twa i pod wyż sza nie ja ko ści wy po wie dzi ust nych,
do sko na le nie umie jęt no ści czy ta nia ze zro zu mie niem tek stów i po le ceń,
za in te re so wa nie czy tel nic twem ja ko jed ną z moż li wo ści za go spo da ro wa nia wol ne go cza su, lep sza
kon cen tra cja uwa gi,
po wsta wa nie wię zi mię dzy wo lon ta riu sza mi a ucznia mi.
Wnio ski:
Ro dzi ce są bar dzo za in te re so wa ni pro gra mem, ale rzad ko kon ty nu ują czy ta nie z dziec kiem w do mu.
Więk szość dzie ci chęt nie uczest ni czy w spo tka niach z wo lon ta riu sza mi.
Dzie ci ob ję te pro gra mem sa mo dziel nie się ga ją po książ ki i czę ściej wy po ży cza ją je z bi blio te ki.
Im młod sze dzie ci, tym więk sze za an ga żo wa nie i chęć udzia łu w za ję ciach.
Im wyż sze wy kształ ce nie ro dzi ców, tym więk sze za an ga żo wa nie w pra cę z dzieć mi.
Chęć dal sze go udzia łu w pro gra mie wy ra ża 90% wo lon ta riu szy.
Do pro gra mu pi lo ta żo we go prze pro wa dzo ne go
w ro ku szkol nym 2003/2004 przy stą pi ły trzy gdyń -
skie szko ły. W mi nio nym ro ku szkol nym by ło to
już 27 szkół pod sta wo wych, gim na zjum i po go to wie
opie kuń cze z wo je wódz twa po mor skie go (Gdy nia,
Gdańsk, Pruszcz Gdański, Reda i Rumia) oraz 10
szkół gim na zjal nych ze Szcze ci na. W pro gra mie
wzię ło udział 310 wo lon ta riu szy i ty le sa mo uczniów.
Od po cząt ku pro wa dzi my sys te ma tycz ne ba da nia
sku tecz no ści pro gra mu na pod sta wie an kiet skie ro -
wa nych do wo lon ta riu szy, ro dzi ców i uczniów oraz
spraw dzia nów umie jęt no ści czy ta nia. Szcze gó ły pre -
zen tu je my na stro nie in ter ne to wej Za rzą du Głównego
Pol skie go To wa rzy stwa Dys lek sji.
Pod su mo wa nie pię cio le cia pro gra mu „Czy ta my
Ra zem” od by ło się 3 czerw ca 2008 ro ku w Szko le
Pod sta wo wej nr 29 w Gdy ni. W uro czy sto ści wzię li
udział dy rek to rzy szkół, ko or dy na to rzy szkol ni, wo -
lon ta riu sze, ucznio wie i ich ro dzi ce. Za pro sze nie
przy ję li rów nież pro fe sor Mar ta Bog da no wicz, po mor -
stia na An der se na, jed nej z naj wy bit niej szych osób
z dys lek sją. Na stęp nie jed na z wo lon ta riu szek, przed -
sta wi ciel ka ro dzi ców i uczen ni ca od czy ta ły opi nie
o pro gra mie z róż nych szkół i pla có wek oświa to wo -
-wy cho waw czych. Mo im za da niem by ło za pre zen to -
wa nie naj waż niej szych da nych o pro gra mie oraz
wnio sków z pro wa dzo nych ba dań. Ho no ro wi go ście,
ko or dy na to rzy szkół gdyń skich i pro wa dzą cy szko le -
nia otrzy ma li spe cjal ne po dzię ko wa nia.
Pro gram „Czy ta my Ra zem” cie szy się co raz więk -
szą po pu lar no ścią, a efek ty do tych cza so wej dzia łal -
no ści za chę ca ją do jej kon ty nu owa nia. Za pra sza my
wszyst kich za in te re so wa nych wdro że niem pro gra mu
w swo jej szko le, by skon tak to wa li się z na mi.
Ko or dy na tor Pro gra mu „Czy ta my Ra zem”
Be ata In gie le wicz
be ata.in gie le wicz@wp.pl
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
41
Dzie ci pre fe ru ją książ ki bo ga to ilu stro wa ne, nie chęt nie czy ta ją lek tu ry.
707529177.025.png 707529177.001.png
Szko le nia zor ga ni zo wa ne w ra mach pro gra mu:
Me to dy czy ta nia w pra cy z uczniem dys lek tycz nym
Neu ro lo gicz ne pod sta wy spe cy ficz nych trud no ści w czy ta niu i pi sa niu – cykl spo tkań
Wspól nie od kry wa my świat kul tu ry sło wa
Wa dy wy mo wy – pro fi lak ty ka i ćwi cze nia prak tycz ne
Do sto so wa nie wy ma gań do spe cjal nych po trzeb edu ka cyj nych uczniów z dys lek sją
Me to dy przy spie szo ne go ucze nia się
Jak po ma gać dzie ciom ry zy ka dys lek sji i uczniom z dys lek sją w prze zwy cię ża niu trud no ści w czy ta niu
Bibliografia
M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów , Gdańsk 2004.
M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Rożyńska, Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców , Gdańsk 2007.
R
E
K
L
A
M
A
www.
.pl
42
Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji
Jak po zy ski wać i utrzy mać wo lon ta riu sza
707529177.002.png 707529177.003.png 707529177.004.png 707529177.005.png 707529177.006.png 707529177.007.png 707529177.008.png 707529177.009.png 707529177.010.png 707529177.011.png 707529177.012.png 707529177.013.png 707529177.014.png 707529177.015.png 707529177.016.png 707529177.017.png 707529177.018.png 707529177.019.png 707529177.020.png 707529177.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin