Scenariusz16.doc

(44 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 16

 

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty  Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 16

 

TEMAT: Pociągi

ZAGADNIENIE: Ustawianie po kolei. Numerowanie. Aspekt porządkowy liczby.

 

1.„Na dzień dobry”

§         „Kto ma ...?”- zabawa integracyjna  

CEL: autoprezentacja, oznaczenie prawej strony ciała

JAK? Dzieci siedzą na krzesełkach i otrzymują kolorowe klamerki ,  przypinają je  na prawej  stronie ciała. Podczas śpiewania wstają dzieci z wywołanym kolorem  i wypowiadają swoje  imię piosenka nr 19 cz.I „ W co się bawić z dziećmi?. Piosenki i zabawy :Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Kto ma ....(np. czerwony) kolor

Ma wstać! Ma wstać! Ma wstać!

Bo chcemy go przywitać i jego imię znać!

 

2„Prawa ręka

§         „Sroczka” – zabawa paluszkowa

CEL: rozwijanie  świadomości ciała i przestrzeni

JAK? Nauczycielka mówi wierszyk, dzieci naśladują ruchy nauczycielki, ilustrują treść wierszyka

 

SROCZKA

Tu sroczka kaszkę warzyła,              / stuka palcem wskazującym o dłoń jednej dłoni

Tu swój ogonek sparzyła               .                             w zagłębieniu drugiej dłoni

Temu dała na miseczkę                            /chwyta za kciuk

Temu dała na łyżeczkę                            /chwyta za wskazujący

Temu dała do garnuszka                            /za środkowy

Temu dała do dzbanuszka              /za serdeczny

Dla małego nic nie miała,              /wykonuje ręką ruchy odfruwania

Więc po kaszkę poleciała.

 

§    „Boogie- woogie”- zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie schematu ciała z podziałem na prawą i lewą stronę

JAK? Dzieci zwrócone twarzami ośrodka koła, wykonują  ruchy zgodnie z tekstem piosenki nr 49 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Do przodu prawą rękę daj ,                             /wyciągają prawą rękę do przodu

do tyłu prawą rękę daj,                            /przenoszą ją do tyłu

do przodu prawą rękę daj                            /znów do przodu

I pomachaj nią !                                          /machają nią

Ref.     Bo przy Boogie – Boogie – Woogie               /dzieci tańcząc wykonują pełny obrót

Trzeba w kółko kręcić się…

No i klaskać trzeba ,raz, dwa, trzy!                            /klaszczą

Boogie- Woogie  ahoj!        - 3 razy                            /zbliżają się do środka koła, podskakują  

                                                                        unosząc ręce do góry i wykrzykują :ahoj!

                                                                        Następnie cofają się, podskakują w górę i

                                                                         ponownie wykrzykują : ahoj!, kolejny

                                                                        raz zbliżają się do środka koła,

                                                                         podskakują i wykrzykują :ahoj!

  I od nowa zaczynamy taniec ten!                            /cofają się i klaszczą

 

 

Do przodu lewą rękę daj…. itd.  W następnych zwrotkach wymieniają kolejne części

ciała np. lewą rękę, prawą i lewą nogę, ramiona, kolana, biodra, stopy, uszy, policzki

 

 

3 „Ile ? Tyle?

·         Jedzie pociąg z daleka”- zabawa  ruchowa  przy piosence

CEL:  określanie liczebnikami porządkowymi miejsca wybranych obiektów w rzędzie

      JAK? Dzieci ustawiają się w  2 pociągi-  dziewczynki i chłopcy. Ręce ugięte naśladują   

     ruchy kół. Nauczyciel przelicza  razem z dziećmi. Ustalają ile jest  dzieci – wagoników w   

      pociągach. Pociągi jeżdżą podczas piosenki  nr 25 cz. III „ W co się bawić z dziećmi?

      Zabawy ruchowe z opowieścią” oprac. Marta Bogdanowicz

 

    Jedzie pociąg z daleka ,ani chwili nie czeka.

    Konduktorze łaskawy , zabierz nas do Warszawy! 2x

                            Konduktorze łaskawy, zabierz nas do Warszawy!

                            Trudne , trudne to będzie, dużo ludzi jest wszędzie! 2x

    Pięknie pana prosimy, jeszcze miejsca widzimy.

    A więc prędko wsiadajcie do Warszawy ruszajcie. 2x

 

·         Pociąg” – zabawa tematyczna

CEL: liczenie w możliwie szerokim zakresie, numerowanie obiektów ustawionych rzędem

JAK? Dzieci zabierają krzesełka i ustawiają je tworząc pociąg. Wspólnie przeliczamy wagoniki, każde dziecko otrzymuje bilet ( zaznaczony nr biletu). Konduktor sprawdza czy wszyscy pasażerowie mają bilety. Wspólnie liczymy kolejno używając liczebników porządkowych : pierwszy , drugi ….

 

Czy pasażer z nr 4 jest?…. Dziecko z takim numerem podnosi karteczkę  do góry

Jaki numer znajduje się obok   8 ? odpowiadają dzieci 7 i 9  itp.

 

    4. „Ważny wyraz”  LOKOMOTYWA- słuchanie wiersza J. Tuwima „ Lokomotywa”

      CEL:  doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, ćwiczenia  

       spostrzegawczości, doskonalenie pamięci, koncentracji uwagi

       JAK? Dzielenie wyrazu na sylaby, określanie ile jest sylab, głosek w wyrazie , rozmowa  

       na temat wiersza , powtarzanie niektórych fragmentów

 

LOKOMOTYWA

Stoi na stacji lokomotywa,

Ciężka , ogromna i pot z niej spływa: tłusta oliwa.

Stoi i sapie, dyszy i dmucha,

Żar z rozgrzanego jej brzucha dmucha: buch –jak gorąco!

Uch- jak gorąco! Puch- jak gorąco! Uff –jak gorąco!

Już ledwo sapie, już ledwo zipie, a jeszcze palacz węgiel w nią sypie.

Wagony do niej podoczepiali, wielkie i ciężkie , z żelaza , stali,

I pełno ludzi w każdym wagonie, a w jednym krowy, a drugim konie,

A trzecim siedzą same grubasy, siedzą i jedzą tłuste kiełbasy

A w czwartym wagon pełen bananów, a w piątym stoi sześć fortepianów,

W szóstym armata- o! jaka wielka ! w siódmym  dębowe stoły i szafy

W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy, w dziewiątym – same tuczone świnie,

W dziesiątym – kufry, paki i skrzynie.

A tych wagonów jest ze czterdzieści, sam  nie wiem co się w nich jeszcze mieści.

Lecz choćby przyszło tysiąc atletów i każdy zjadłby tysiąc kotletów,

I każdy nie wiem jak się wytężał , to nie udźwignie- taki to ciężar!

Najpierw – powoli – jak żółw – ociężale, ruszyła- maszyna – po szynach – ospale.

Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem, i kręci się kręci się koło za kołem,

I biegu przyspiesza i gna coraz prędzej, i dudni, i stuka łomoce i pędzi,

A dokąd ? a dokąd? A dokąd? Na wprost! po torze, po torze , po torze przez most,

Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las, i spieszy się , spieszy się , by zdążyć na czas,

Do taktu turkoce i puka i stuka to: tak to to, tak to to, tak to to, tak to to,

Gładko tak, lekko tak toczy się w dal, jak gdyby to była piłeczka nie stal,

Nie ciężka maszyna zziajana zdyszana, lecz fraszka , igraszka , zabawka blaszana.

A skądże to, jakże to , czemu tak gna? A co to to, co to to, kto to tak pcha?

Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch? To para gorąca wprawiła to w ruch,

To para, co z kotła rurami do tłoków, a tłoki kołami ruszają z dwóch boków i gnają  i pchają i pociąg się toczy, bo para te tłoki wciąż tłoczy i : tak to to, tak to to ,tak to to, tak to to!...

 

5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

CEL: doskonalenie motoryki małej,  rozwijanie koncentracji i uwagi,

JAK? każde dziecko otrzymuje kartkę z zaznaczonym  śladem, karta nr I.-16 uzupełniają rysunek

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      piosenki

2.      klamerki

3.      wiersz  J. Tuwima „Lokomotywa”

4.      napisy , bilety

5.      karty pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lokomotywa

 

 

pociąg

1

 


 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin