krzyz_kl4.pdf

(1153 KB) Pobierz
Ewa Rogowska
Ewa Rogowska
Krzy˝ówki
ortograficzne
dla klasy IV
262295844.002.png
© Copyright by Wydawnictwo Marek Ro ˝ ak Sp. z o.o.
Wydanie I
ISBN 83-88056-90-5
262295844.003.png
SPIS TREÂCI
Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Krzy˝ówki 1–46 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6–58
Rozwiàzania krzy˝ówek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Krzy˝ówki ortograficzne jako pomoc dla nauczyciela
korzystajàcego z podr´cznika „Dziwi´ si´ Êwiatu” . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Propozycje wykorzystania krzy˝ówek ortograficznych
na lekcjach z podr´cznikiem „Dziwi´ si´ Êwiatu” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
262295844.004.png
WST¢P
„Krzy˝ówki ortograficzne” to materia∏y pomocnicze dla nauczy-
ciela j´zyka polskiego korzystajàcego z podr´cznika „Dziwi´ si´
Êwiatu”. Mogà one stanowiç pomoc w opracowaniu z uczniami ró˝nych
zagadnieƒ ortograficznych, ∏àczàcych si´ doÊç ÊciÊle z tematykà tek-
stów zawartych w tym podr´czniku. Niektóre krzy˝ówki zawierajà
wyrazy trudne ortograficznie, które wystàpi∏y w czytanych utworach
literackich (np. w wierszu Marii Konopnickiej „Co dzieci widzia∏y
w drodze”, w „S∏owiku” Andersena, w „Mazurku Dàbrowskiego”),
inne – wyrazy, których nie ma wprawdzie w opracowywanym tekÊcie,
ale wià˝à si´ z jego tematykà (np. nazwy jesiennych barw w nawiàza-
niu do wiersza Józefa Ratajczaka „LiÊcie jak listy”, pisownia szwwy-
razach kszta∏t, pszenica, pszczo∏a, zdrowszy itp. w nawiàzaniu do
utworów poÊwi´conych chlebowi i ko∏aczowi), jeszcze inne – wyrazy,
które nawiàzujàc do tematu wiersza lub opowiadania, wprowadzajà
wybrane zagadnienia ortograficzno-gramatyczne (np. przyrostek
-ówka w rzeczownikach kojarzàcych si´ ze szko∏à w nawiàzaniu do
utworów poÊwi´conych tematyce szkolnej; koƒcówka -omw celowni-
ku liczby mnogiej rzeczowników nazywajàcych ptaki i przedmioty,
które mo˝na zobaczyç na niebie, w zwiàzku z wierszem Joanny Kul-
mowej pt. „Niebo nad miastem”). Niektóre krzy˝ówki s∏u˝à równo-
czeÊnie doskonaleniu umiej´tnoÊci cichego czytania (zw∏aszcza
kszta∏ceniu techniki czytania wybiórczego).
Sposób korzystania z nich przez nauczyciela mo˝e byç ró˝norodny.
Cz´Êç z nich – np. przepisana na tablicy lub rozdana uczniom w for-
mie odbitek kserograficznych – mo˝e byç rozwiàzywana przez
uczniów (indywidualnie, w grupach lub wspólnie) w ogniwie poczàt-
kowym lekcji, jako wprowadzenie do tematyki zaj´ç, lub w ogniwie
koƒcowym, jako ich podsumowanie i uzupe∏nienie, inne – rozdane
w formie odbitek kserograficznych – mogà stanowiç prac´ domowà.
5
262295844.005.png
KRZY˚ÓWKA 1
Sprawdê, czy uwa˝nie przeczyta∏eÊ baʃ pt. „Knyps z Czubkiem”.
JeÊli czegoÊ nie pami´tasz, poszukaj odpowiedzi w podr´czniku
„Dziwi´ si´ Êwiatu” (s. 25–33).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
© Wydawnictwo M. Ro˝ak zezwala nauczycielom na kopiowanie tej strony do u˝ytku szkolnego.
6
262295844.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin