6 kl. Test 4 Róża - sprawdzian szóstoklasistów - część humanistyczna.doc

(118376 KB) Pobierz

Test 4.

RÓŻA

 

Róże uprawiano co najmniej od połowy pierwszego tysiąclecia przed naszą erą w Chinach, na Bliskim Wschodzie, potem w Grecji, Rzymie, później w całej Europie, a wreszcie na wszystkich kontynentach. Miłości do tego kwiatu Afrodyty uczyli nas Grecy, później Rzymianie. Wyspa Rodos (gr. róża) na Morzu Egejskim otrzymała swą nazwę z powodu olbrzymich ilości produkowanych tam róż.

W Rzymie różę, „nieodłączna towarzyszkę wszelkiego posiłku”, w połączeniu z innymi kwiatami wplatano w wieńce zdobiące głowy biesiadników. Róża symbolizowała niezniszczalność, cnotę, tajemnicę. W symbolice chrześcijańskiej biała róża była emblematem czystości, a czerwona – męczeństwa.

W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1988, s. 1002.

 

1. Najwcześniej uprawą róż zajęli się:

A. Grecy

B. Rzymianie

C. Chińczycy

D. mieszkańcy wyspy Rodos

 

4. Róża oznaczał męczeństwo u:

              A. Greków

              B. Rzymian

              C. Chińczyków

              D. chrześcijan

 

2. Róże towarzyszyły posiłkom:

              A. Greków

              B. Rzymian

              C. Chińczyków

              D. mieszkańców wyspy Rodos

 

5. Chcąc się dowiedzieć, czy poprawna jest forma „tego emblematu”, czy „tego  emblematu”, musisz zajrzeć do:

              A. słownika wyrazów obcych

              B. słownika ortograficznego

              C. słownika języka polskiego

              D. encyklopedii

 

3. „Krainą róż” można by nazwać:

A. Grecję

              B. Włochy

              C. Chiny

              D. Rodos

 

Ta róża wzeszła pewnego dnia z ziarnka przeniesionego nie wiadomo skąd i Mały Książę bardzo uważnie czuwał nad tą łodyżką, niepodobną do innych. To przecież mógł być nowy gatunek baobabu. Krzew jednak wkrótce przestał rosnąć i zaczął przygotowywać kwiecie. Mały Książę, który przyglądał się powstawaniu ogromnego pąka, przeczuwał, że wywiąże się z tego cudowne zjawisko, ale róża, w swym zielonym schronieniu, nie przestawała szykować swojej piękności. Dobierała starannie kolory. Ubierała się powoli, dopasowywała płatek po płatku. Nie chciała wyjść pomięta jak te maki polne. Chciała pojawić się w pełnym, blasku swej piękności. O tak! Była wielką kokietką! Jej tajemnicza toaleta trwała więc całymi dniami. I oto ukazała się pewnego ranka, akurat o wschodzie słońca, i powiedziała, ziewając – ona, która tak precyzyjnie się przygotowywała:

- Ach! Dopiero co się zbudziłam… Proszę mi wybaczyć Jestem jeszcze nie uczesana…

 

A. de Saint-Exupery, Mały Książę, przeł. P. Drzymała, Poznań 1996, s. 27-28.

 

 

6. Cytowany fragment tekstu Małego Księcia

ma formę:

              A. opisu

              B. opowiadania

              C. dialogu

              D. sprawozdania

 

 

7. W cytowanym tekście pąk został poetycko nazwany:

              A. nowym gatunkiem baobabu

              B. kwieciem

              C. zielonym schronieniem

              D. toaletą

 

 

 

8. Sformułowanie „pomięta jak te maki polne” jest:

              A. epitetem

              B. przenośnią

              C. porównaniem

              D. wyrazem dźwiękonaśladowczym

 

9. W cytowanym fragmencie tekstu Małego Księcia róża kojarzy się z:

              A. elegancką kobietą

              B. niechlujną kobietą

              C. leniwą kobietą

              D. polnym makiem

 

 

 

10. W cytowanym fragmencie tekstu Małego Księcia słowo „toaleta” znaczy:

              A. Elegancki strój damy

              B. Ubieranie strojenie się

C. ubikacja, umywalnia

              D. stolik z lustrem na przybory toaletowe

 

11. Jeżeli zechcesz sprawdzić w słowniku, co znaczy słowo „toaleta”, będziesz go szukać pomiędzy wyrazami:

              A. tabu i talent

              B. tawerna i teatr

              C. tłuścioch i toast

              D. toast i tolerancja

 

 

Jak uprawiać róże

 

1.       Wybierz miejsce nasłonecznione i przewiewne, gdzie ziemia jest pulchna do głębokości przynajmniej 80 cm i bogata w próchnicę.

2.       Róże kupione w pojemniku z ziemią możesz sadzić od marca do października. Po posadzeniu ziemię udepcz i obficie podlej.

3.       Do zabezpieczenia przed chwastami ziemię wokół róż musisz regularnie spulchniać, ale tylko wierzchnią warstwę, żeby nie uszkodzić korzeni.

4.       Podczas suchego lata róże należy podlewać, na jeden krzew przeznaczając 30-50 l wody co 3-5 dni. Podlewać należy rano lub wieczorem, uważając, żeby nie zwilżać liści.

5.       Róże należy przycinać, tzn. skracać pędy, zawsze wiosną, w czasie gdy kwitną forsycje.

6.       Zabezpieczenie przed mrozem polega na usypaniu, na początku listopada, wokół głównego pędu kopczyka ziemi na wysokości 10-15 cm.

Według: „Mój piękny ogród”, czerwiec 2004, s. 16-21.

 

 

12. Tekst Jak uprawiać róże ma formę:

              A. instrukcji

B. regulaminu

              C. opowiadania

D. sprawozdania

 

13. Róże można sadzić:

              A. tylko wiosną

              B. tylko latem

              C. tylko jesienią

D. przez 8 miesięcy w roku

 

14. Ziemia pod róże powinna być pulchna                  do głębokości:

A. 3-5 cm                           

B. 10-15 cm              

C. 30-50 cm              

D. 80 cm

 

15. Po posadzeniu róży należy:

A. spulchnić ziemię i podlać

B. udeptać ziemię i podlać

C. usypać kopczyk na wysokość 10-15 cm

D. przyciąć pędy

 

16. Podczas suchego lata na jeden krzew róży należy przeznaczyć dziennie:

              A. ok. 3-5 l wody

              B. ok. 10 l wody

              C. ok. 30 l wody

              D. ok. 50 l wody

 

 

 

Kompendium szóstoklasisty Wzory testów dla klas VI  aut. Klemens Stróżyński

 


Test 4.

 

Imię i nazwisko ………………………………                        data …………

klasa 6 …..

 

Sprawdzian szóstoklasistów  „Róża

 

 

Uzupełnij:

 

1. ……   2. ……   3. ……  4. ……   5. ……   6. ……   7. ……

 

8. ……   9. ……   10. ……  11. ……   12. ……   13. ……

 

                              14. ……   15.  ……  16. ……                                       16 p.

 

 

 

Praca pisemna

 

……./10 p.              ocena:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca pisemna

Opisz ogród z kwiatami, który posiadasz, albo znasz z widzenia. Czy warto mieć kwiaty             w ogrodzie? Pamiętaj o uzasadnieniu swojego zdania. Postaraj się, aby Twoja wypowiedź była nie krótsza niż pół strony.

 

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin