Krótka historia wszystkiego - Ken Wilder - o naturze , filozofi i życiu.txt

(736 KB) Pobierz
Ken Wilber 
Kr�tka historia wszystkiego

      Wst�p
      SZE�� LAT TEMU, w 1989 r., ruszy�em przez kraj w poszukiwaniu m�dro�ci. W 
      trakcie tej w�dr�wki pracowa�em z ponad dwustu psychologami, filozofami, 
      lekarzami, naukowcami i mistykami, kt�rzy utrzymywali, �e znaj� odpowiedzi 
      na moje pytania. Gdy pisa�em What Really Matters: Searching for Wisdom in 
      America, nie mia�em w�tpliwo�ci, �e Ken Wilber jest klas� sam dla siebie. 
      Uwa�am, �e rodz�cy si� ostatnio specyficznie ameryka�ski rodzaj m�dro�ci 
      ma w nim swego zdecydowanie najbardziej przekonuj�cego i wnikliwego 
      przedstawiciela.
      Min�o ju� niemal dwadzie�cia lat od dnia, gdy Ken Wilber opublikowa� The 
      Spectrum of Consciousness. Mia� w�wczas dwadzie�cia trzy lata. Spectrum 
      niemal z dnia na dzie� uczyni�o go by� mo�e najbardziej wszechstronnym 
      my�licielem naszych czas�w. Wilber napisa� je w ci�gu trzech miesi�cy po 
      tym, jak rzuci� studium podyplomowe z biochemii. Wykaza� w nim, �e rozw�j 
      cz�owieka przebiega okre�lonymi etapami, kt�re si�gaj� dalej, ni� to 
      zwykle uznaje zachodnia psychologia. Jedynie pomy�lne przebycie ka�dego z 
      tych etap�w - dowodzi� - umo�liwia najpierw rozwini�cie zdrowego poczucia 
      indywidualno�ci a nast�pnie do�wiadczenie szerszego uto�samienia, kt�re 
      przekracza - i zawiera - indywidualne self. W rzeczy samej Wilber o�eni� 
      Freuda z Budd� - dot�d rozdzielonych r�nicami zda�o si� nie do 
      pogodzenia. By�o to jednak zaledwie pierwsze z jego wielu oryginalnych 
      dokona�.
      Ta ksi��ka nosi zwodniczo prosty tytu�. Kr�tka Historia Wszystkiego daje 
      czytelnikowi dok�adnie to, co zapowiada. Obejmuje rozleg�y historyczny 
      materia�, od Wielkiego Wybuchu a� po wypreparowan� postmodernistyczn� 
      tera�niejszo��. Przebywaj�c t� drog� usi�uje ukaza� sens rozwini�tych 
      przez cz�owieka i nierzadko sprzecznych postaw wobec rzeczywisto�ci - 
      fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych, moralnych, duchowych. Mimo tak 
      rozleg�ej tematyki jest niezwykle kr�tka i zwarta.
      Kr�tka Historia Wszystkiego r�ni si� od Spectrum i kolejnych jedenastu 
      ksi��ek Wilbera. Nie tylko rozwija idee przedstawione we wcze�niejszych 
      pracach, ale prezentuje je teraz w prostej, przyst�pnej formie dialogu. 
      Wi�kszo�� ksi��ek Wilbera wymaga przynajmniej pewnej znajomo�ci g��wnych 
      kontemplacyjnych tradycji Wschodu i zachodniej psychologii rozwoju. Kr�tka 
      Historia adresowana jest do znacznie szerszego odbiorcy - do tych z nas, 
      kt�rzy usi�uj� odnale�� m�dro�� w swoim codziennym �yciu, lecz gubi� si� 
      w�r�d mnogo�ci potencjalnych �cie�ek wiod�cych do prawdy, kt�re tak cz�sto 
      wydaj� si� zaprzecza� sobie nawzajem - i zawodzi� w podstawowych 
      kwestiach. Czytelnikom, kt�rzy zako�cz� lektur� tej ksi��ki z uczuciem 
      niedosytu, polecam niedawne dzie�o Wilbera Sex, Ecology, Spirituality, w 
      kt�rym wiele spo�r�d zawartych tutaj idei poddanych zosta�o bardziej 
      szczeg�owej analizie.
      Nie spotka�em nikogo, kto by �cie�k� ludzkiego rozwoju - ewolucji 
      �wiadomo�ci - opisa� w bardziej systematyczny lub zrozumia�y spos�b, ni� 
      Wilber. W trakcie swej podr�y zetkn��em si� z niezliczon� ilo�ci� ludzi, 
      kt�rzy pod niebiosa wychwalali lansowan� przez siebie wersj� prawdy. 
      Stwierdzi�em jednak, �e niemal zawsze do swych konkluzji dochodzili 
      poprzez stronniczo��, s�awi�c wybrane zdolno�ci i warto�ci, a odrzucaj�c 
      inne.
      Niebawem odkryjesz, �e podej�cie Wilbera jest bardziej otwarte i 
      wszechstronne. Na stronach tej ksi��ki rozwija on sp�jn� wizj�, kt�ra 
      uznaje i ��czy w sobie prawdy z r�norodnych i zasadniczo odmiennych 
      dziedzin - fizyki i biologii; nauk spo�ecznych i teorii system�w; sztuki i 
      estetyki; psychologii rozwoju i mistycyzmu kontemplacyjnego - jak r�wnie� 
      z przeciwstawnych ruch�w filozoficznych, od neoplatonizmu do modernizmu, 
      od idealizmu do postmodernizmu.
      Wilber uznaje, �e okre�lone twierdzenie mo�e by� s�uszne, mimo i� nie jest 
      kompletne, mo�e by� prawdziwe, lecz tylko tak dalece, jak daleko samo 
      si�ga, i trzeba widzie� je jako cz�� innych i r�wnie wa�nych prawd. By� 
      mo�e najpot�niejszym nowym narz�dziem, jakim Wilber pos�uguje si� w 
      Kr�tkiej Historii, jest idea czterech "�wiartek" rozwoju. Przygl�daj�c si� 
      setkom map rozwoju, wykre�lanym w ci�gu lat przez r�nych my�licieli - 
      mapom biologicznego, psychologicznego, poznawczego i duchowego rozwoju, by 
      wymieni� tylko kilka - Wilber zda� sobie spraw�, �e cz�sto opisuj� one 
      bardzo odmienne wersje "prawdy". Na przyk�ad zewn�trzne formy rozwoju 
      cechuje to, �e mo�na je zmierzy� obiektywnie i empirycznie. Ale Wilber 
      jasno ukazuje, �e ta forma prawdy nie doprowadzi ci� nigdzie dalej. Ka�dy 
      wszechstronny rozw�j obejmuje r�wnie� subiektywny i wymagaj�cy 
      interpretacji wymiar wewn�trzny, kt�ry zale�y od �wiadomo�ci i 
      introspekcji. Co wi�cej, ani wewn�trzny ani zewn�trzny rozw�j nie dokonuje 
      si� jedynie w wymiarze indywidualnym, lecz w kontek�cie spo�ecznym lub 
      kulturowym. St�d owe cztery �wiartki.
      Za pomoc� jasnych przyk�ad�w Wilber dowodzi, �e �adnej z tych form prawdy 
      nie mo�na zredukowa� do innej formy prawdy. Oto ledwie jeden przyk�ad: 
      behawiorysta nie mo�e zrozumie� wewn�trznych prze�y� jakiej� osoby, je�li 
      b�dzie obserwowa� wy��cznie jej zewn�trzne zachowanie - lub jedynie 
      fizjologiczne symptomy tych prze�y�. Prawda rzeczywi�cie uwolni ci�, ale 
      tylko w�wczas, gdy rozumiesz, �e istnieje wi�cej ni� jeden rodzaj prawdy.
      Kr�tk� Histori� Wszystkiego mo�na odczytywa� na kilku poziomach. Nie 
      spotka�em dot�d r�wnie precyzyjnego opisu �wiata, w kt�rym �yjemy, oraz 
      miejsca, jakie zajmuj� w nim m�czy�ni i kobiety. Wilber sugeruje, �e w 
      dialektyce post�pu ka�dy etap ewolucji przekracza ograniczenia fazy 
      poprzedniej, jednocze�nie wprowadzaj�c nowe bariery. Taki pogl�d dodaje 
      godno�ci i u�wi�ca codzienne wysi�ki ka�dego autentycznego d��enia do 
      bardziej �wiadomego i pe�nego �ycia. "�adna epoka nie jest ostatecznie 
      uprzywilejowana", pisze Wilber. "Wszyscy jeste�my straw� dla jutra. Ten 
      proces trwa. Duch zawarty jest w samym procesie, a nie w jakiej� 
      okre�lonej epoce, czasie czy miejscu�.
      Na innym poziomie Wilber pe�ni rol� demaskatora - wnikliwego krytyka 
      nauczycieli, technik, idei i system�w, obiecuj�cych dost�p do 
      wszechogarniaj�cej prawdy, lecz najcz�ciej niekompletnych, zwodniczych, 
      b��dnych lub zniekszta�conych. Bardzo cz�sto sami przyk�adamy do tego 
      r�ki. Obawiaj�c si� jakiejkolwiek zmiany i zawsze gotowi ok�amywa� samych 
      siebie, zbyt pochopnie czepiamy si� prostych odpowiedzi i szybkich 
      rozwi�za�, kt�re ostatecznie jedynie zaw�aj� nasz� perspektyw� i hamuj� 
      rozw�j.
      Praca Wilbera jest czym� niezwyk�ym. Wk�ada w ni� zar�wno serce, jak i 
      wierno�� prawdzie. Wilber poszerza soczewki, by uzyska� mo�liwie 
      najpe�niejszy obraz, jednak nie zgadza si� na r�wne traktowanie wszystkich 
      jego element�w. Dokonuje jako�ciowych rozr�nie�. Ceni g��bi�. Mimo i� 
      szanuje r�ne opinie, nie l�ka si� wyg�asza� twierdze�, kt�re przysporz� 
      mu wrog�w. Dzi�ki temu Kr�tka Historia Wszystkiego rzuca bardzo oryginalne 
      �wiat�o nie tylko na kwestie kosmiczne w naszym �yciu, ale na tuziny 
      budz�cych zam�t i niepok�j problem�w wsp�czesno�ci - zmieniaj�ce si� role 
      m�czyzn i kobiet; nieustann� destrukcj� �rodowiska; zr�nicowanie i 
      wielokulturowo��; wyparte wspomnienia i seksualne wykorzysytwanie dzieci; 
      rol� Internetu w tym wieku informacji - oraz wiele innych. 
      Nie wyobra�am sobie, by mog�a istnie� lepsza mo�liwo�� zaznajomienia si� z 
      dzie�em Kena Wilbera ni� poprzez t� ksi��k�. Wynosi ona dyskusj� na temat 
      ewolucji, �wiadomo�ci i naszej zdolno�ci do zmiany na zupe�nie nowy 
      poziom. Z bardziej praktycznego punku widzenia, oszcz�dzi ci ona wielu 
      fa�szywych krok�w i b��dnych decyzji, niezale�nie od tego, jak� �cie�k� 
      m�dro�ci wybierzesz.


      TONY SCHWARTZ
      S�owo do Czytelnika
      W Ksi��ce Douglasa Adamsa Hitchhiker's Guide To The Galaxy olbrzymi 
      superkomputer mia� udzieli� ostatecznej, absolutnej odpowiedzi, 
      odpowiedzi, kt�ra ca�kowicie obja�ni "Boga, �ycie, wszech�wiat i 
      wszystko�. Ale komputer potrzebowa� na to siedmiu i p� miliona lat i 
      kiedy wreszcie udzieli� odpowiedzi, wszyscy zapomnieli ju�, jakie by�o 
      pytanie. Nikt nie pami�ta� ostatecznego pytania, ale ostateczna odpowied�, 
      do jakiej doszed� komputer, brzmia�a: 42.
      Zdumiewaj�ce! W ko�cu pojawi�a si� ostateczna odpowied�. Poniewa� jednak 
      brzmi tak zadziwiaj�co, rozpoczynaj� si� zawody: trzeba odgadn�� pytanie. 
      Pada wiele g��bokich pyta�, ale to, kt�re w ko�cu zwyci�a (owo ostateczne 
      pytanie, na kt�re ostateczn� odpowiedzi� jest "42") brzmi: Jak wiele dr�g 
      musi cz�owiek przej��?
      "B�g, �ycie, wszech�wiat i wszystko" to mniej wi�cej temat tej ksi��ki, 
      cho� oczywi�cie odpowied� nie jest wcale tak prosta jak "42". M�wi ona o 
      materii, �yciu, umy�le i duchu, i o ewolucyjnych nurtach, kt�re wydaj� si� 
      ��czy� to wszystko w jeden wzorzec.
      Napisa�em t� ksi��k� w formie dialogu - pyta� i odpowiedzi. Wiele z tych 
      dialog�w rzeczywi�cie mia�o miejsce, ale wi�kszo�� napisa�em specjalnie na 
      potrzeby tej ksi��ki. S� to pytania bardzo konkretne - gdy� w�a�nie takie 
      zadawano mi najcz�ciej odno�nie moich ksi��ek w og�le, a ostatniej w 
      szczeg�lno�ci ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin