OCHRON2.doc

(65 KB) Pobierz
EKOLOGIA BAłTYKU - KONWENCJA HELSINKI 1973

EKOLOGIA BAłTYKU - KONWENCJA HELSINKI 1973

                                                        

Powierzchnia Morza Bałtyckiego- 415 000 km 2, a jego objetość 21 700 km3

Do Bałtyku wpływa około 470 km3 z rzek otaczjących morze oraz  około 700 km3 wody przez Cieśniny Duńskie.

Zasolenie morza przy dnie wynosi 2.7% - 1.027 , przy powierzchni 0.7% - 1.007.

W krajach wokół morza mieszka około 140 mln ludzi i jest wytwarzane 20% produkcji przemysłowej świata. W ciągu ostatnich 10-u lat było wyławianych rocznie około 800 tys. ton ryb rocznie, z czego na Polskę przypadało 200 tys. ton. Daje się zauważyć brak dorsza, natomiast ilość śledzia i szprot wzrosła.

 

Rozwój glonów (eutrofizacja morza)

W związku z używaniem dużych ilości nawozów przez rolnictwa krajów nadbrzeżnych bardzo duże  ich ilości  spływają do Bałtyku rzekami, do których dostają się one wypłu-kiwane deszczami. Następstwem tego jest "eutrofizacja", czyli przeżyźnianie morza. Powoduje to gwałtowny rozwój glonów, szczególnie z gatunku sinic i brunatnic , które są glonami "nawozolubnymi". Mimo niewielkch rozmiarów (ok. 2 mm średnicy) ogólną ich ilość nadrabiają  szybkością przyrastania, która wynosi ok. 12 godzin. Po tym czasie giną, opadają na dno i rozkładają się na H2S (siarkowodór) , będacy trucizną, który w warunkach naturalnych występuje w warstwach skalnych. Jest to  gaz silnie wybuchowy. Resztki glonów na dnie, w trakcie dalszych procesów gnilnych zamieniają się w trudną do umycia maź, o czym szczególnie mogą się przekonać rybacy (sieci) oraz wojsko - marynarka wojenna (okręty podwodne). Oni też są głównymi (oprócz naukowców) zródłami informacji o "polach" zanieczyszczenia. Na dzień dzisiejszy 30% powierzchni dna Bałtyku jest pokryta strefami  "H2S".

Z 1kg "fosforu organicznego" w końcowym efekcie eutrofizacji powstaje 1500 kg masy (żywej zielonej) sinic i brunatnic.

 

Ropopochodne (Wpływ na środowisko morskie).

Na wodzie oleje tworzą warstwę izolacyjną dla tlenu i promieni słonecznych.

W wodach "zimnych" tlen przechodzi z powietrza do morza . W morzach tropikalnych tlen wędruje do powietrza ( nadmiar produkowany przez glony).

Węglowodory aromatyczne mają działanie rakotwórcze.

Właściwości fizyczne, jak lepkość powodują  oblepianie piór ptaków przy zetknięciu z paliwem, uniemożliwiając latanie, a w następstwie wychłodzenie organizmu i śmierć ptaka.

Substancje ropopochodne niszczą ponadto systemy rozrodcze ryb, ikrę i narybek.

Do utlenienia 1 kg oleju potrzeba tlenu zawartego w 400 m3 wody morskiej.

 

 

OBSZARY MORSKIE RZECZYPOSPOLITEJ I ADMINISTRACJA MORSKA

Dz. Ustaw nr. 32 z 18.04.1991r.

 

Obszary morskie możemy podzielić na:

1) terytorialne - pas morza o szerokości 12 Mm

2) wewnętrzne - Zalew Wiślany, Zalew Szczeciński, Zatoka Gdańska - linia łącząca latarnię     Hel z miejscowością Przebrno (Krynica Morska)

3) wyłączna strefa ekonomiczna : prawo eksploatacji dna morza, wnętrza Ziemi, (pod  

    dnem morza) oraz prawo do budowania sztucznych wysp i różnych budowli   hydro-

    technicznych.

 

Administracja

1) Dyrektor Urzędu Morskiego - 1-sza instancja

2) Minister MTiGM - 2-ga instancja

 

W skład U. Morskiego wchodzą:                a) Pion Inspekcji Morskiej

                                                                      b) Kapitanaty, Bosmanaty

                                                                  c) Pion Oznakowania Nawigacyjnego

 

Za wykroczenia Dyrektor UM ma prawo nałożyć kary pieniężne do 1 mln SDR (Art 56) na osoby prawne i do 20 średnich zarobków miesięcznych roku poprzedzającego, na osobę fizyczną .

 

Zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego każdy ma  prawo do odwołania się do wyższej instancji. W naszym przypadku jest to minister TiGM.

 

Kary nakładane są z rygorem natychmiastowej wykonalności. Dyrektor Urzędu Morskiego ma prawo zatrzymania statku do 48 godzin w celu uzyskania sądowego nakazu zajęcia Kodeks Karnym Art X (przepisów wprowadzających), mówi  "kto zanieczyszcza wodę w stefie zakazanej podlega karze pozbawienia wolności do lat 2-ch lub grzywnie do 2.5 mld starych złotych .

Pieniądze z kar przeznaczone są na ochronę środowiska i żywych zasobów morza.

 

Granica działalności Urzędu Morskiego  w Gdyni (Dziennik Ustaw nr 32 z 18.04.91) jest na zachodzie Latarnia Stilo, na wschodzie granica państwa.

 

 

KONWENCJA MARPOL

 

Konwencja MARPOL -1973 \ 1978) jest konwencją o zapobieganiu zanieczyszczeniach ze statków morskich (handlowych, rybackich i cywilnych) z  wyłaczeniem okrętów wojennych oraz jednostek w służbie państwowej. Obejmują tankowce powyżej 150 GT i inne jednostki większe niż 400 GT .

 

Wyjątki : 1) ratowanie życia na morzu

                2) odwrócenie niebezpieczeństwa od statku ,

                3) wypadek morski - zderzenie + rozlew.

 

Obszarów morskich zgodnie z konwencja Marpol dziela sie na:

1) obszary specjalne: Bałtyk, Morze Północne, Morze Czarne, Morze Śródziemne, 

    Morze Czerwone, Zatoka Perska, Obszar Zatoki koło Adenu, Karaiby, Zatoka

    Meksykańska, Obszar Antarktyki powyżej 60 S.

2) pozostałe.

 

Aneksy do Konwencji MARPOL:

1) O zapobieganiu zanieczyszczeniom olejowym ze statków

2) O zapobieganiu zanieczyszczeniom przy przewozie płynnych szkodliwych chemika- 

     liów luzem (NOXIOUS LIQUID SUBSTANCES IN BULK).

3) O zapobieganiu zanieczyszczeniom przy przewozie płynnych, szkodliwych chemi-

     kaliów w opakowaniach (NOXIOUS SUBSTANCES IN PACKED FORMS)

4) O zapobieganiu zanieczyszczeniom ściekami sanitarnymi (SEWAGE )

5) O zapobieganiu zanieczszczeniom śmieciami (GARBAGE)

6) O ograniczeniu emisji zaniczyszczeń do powietrza ( w opracowaniu)

 

 

MARPOL - ANEKS I

O ZAPOBIEGANIU ZANIECZYSZCZENIOM OLEJOWYM ZE STATKóW

 

Aneks ten reguluje zawartość zanieczyszczeń olejowych w zrzucie:

15 ppm  (15 części oleju na milion części mieszaniny wodno-olejowej ) w obszarach specjal-nych oraz maximum100 ppm w pozostałych obszarach.

Dla tankowców zawartość w śladzie torowym nie więcej niż 30 litrów oleju na 1 Mm przebytej drogi.

Całkowita ilość niewyładowanego ładunku nie powinna przekraczać 1/30,000 GT pojemności ładunkowej. .

 

Dokumenty wymagane na statku przez konwencje MARPOL

1) Certyfikat IOPP - INTERNATIONAL OIL POLUTION PREVENTION CERTIFI-

    CATE.

    W Polsce wystawiane przez PRS - zgodnie z przepisami IMO można cedować  wyda-

    wanie certyfikatów na organizacje uznane ,

2) załącznik techniczny - okresla szczegóły wyposażenia statku, np. czy statek posiada 

     książkę olejową uznanego typu; odolejacz, instalację zdawczą, zbiorniki do retencji wód zaolejonych i odpadów olejowych,

 

Książka Zapisów Olejowych składa się  dwóch części:

I część - maszynownia.

Zawiera dużo rozdziałow, np.: o gospodarce wodami zaolejonymi (OIL WATER MIXTURE), o zęzach (BILGE WATER), o odolejaczach, z których odzyskany olej ma być zużyty energetycznie (SEPARATOR).

Inny rozdział - o odpadach olejowych, głównie z wirówek paliwa (OIL SLUDGE, OIL WASTE , OIL RESIDUES) dopuszcza utylizację tych odpadów przez:

a) spalanie w spalarce statkowej ( o ile znajduje się na statku)

b) zdanie na ląd (PORT RECEPTION FACILITY) i posiadanie pokwitowania

c) ponowne zmieszanie z paliwem - wyłącznie w sytuacji przymusowej

d) przepompowanie do innego zbiornika

Ilość odpadów zależy od ilości spalonego paliwa w ci.ągu np. 6 miesięcy . Normy IMO podaja ze zanieczyszczenia mogą stanowić 1% masy spalonego paliwa (Niemcy przyjmują 2,5%)  Ilość odpadów jaka powinna być rozchodowana w księdze zapisów olejowych liczona jest w uproszczony sposób z zależności:

              Odpady = Ilość dni w morzu  x Zużycie paliwa w morzu x 0.01 .

              Dla paliwa lekkiego przyjmuje się normy 50% mniejsze .

 

II część : dotyczy części ładunkowej na zbiornikowcu i mycia zbiorników 

CBT - CLEAN BALLAST TANKS  - (woda/olej) - do niektórch zbiorników ładunko-wych w podróży balastowej bierze się wodę, którą pózniej się oczyszcza. 

SBT - SEGREGATED BALLAST TANKS - (woda) -  zbiorniki wyłącznie do balastowa-nia.

COW - CRUDE OIL WASHING - mycie zbironików ropą daje 9-krotne zmniejszenie ilości odpadów półstałych i stałych. Resztę do czysta myje się wodą. Jest to operacja niebezpieczna, w zwiazku z tym do zbiorników uprzednio wpuszcza się inert gas

 

Wszystkie nowe zbiornikowce muszą mieć podwójne dno i burty. Poprawki do konwen-cji MARPOL z 1978 stanowią, że nowe tankowce powyżej 20 tys. ton muszą być eksploatowane w systemie SBT i COW. Stare tankowce powyżej 40 tys. ton muszą rów-nież stosować SBT lub posiadać system COW.

 

VLCC - VERY LARGE CRUDE CARRIER 150-300 tys ton 

ULCC - ULTRA LARGE CRUDE CARRIER- 300-800 tys ton

 

 

Ochrona Środowiska Morskiego (MARINE ENVIRONMENT PROTECTION)

Konwencja OPRC 90 - (OIL PREPAREDNESS RESPONSE COOPERATION) nakłada

nastepujące obowiązki:

- powoływania krajowch i regionalnych systemów zapobiegania  i zwalczania zanieczysz-

  czeń.

- wyposażania statku w Okrętowy plan zapobiegania rozlewom olejowym (SHIP  

  BOARD OIL POLLUTION EMERGENCY PLAN). Od 04.95 każdy statek musi mieć 

  taki  plan ponieważ został on włączony do prawidła 26 Aneksu I MARPOL

 

Planie ten obejmowuje następujące zagadnienia: :

1) analiza obliczeń statecznościowych  i wytrzymałości kadłuba statku w różnych sta-

    nach załadowania i w różnych wariantach uszkodzeń

  - wejście na mieliznę

  - pożar / eksplozja

  - kolizja

  - uszkodzenie kadłuba

  - nadmierny przechył

2) lista adresów kontaktowych - najbliższe państwa

3) wyznaczenie osoby kontaktowej (oficer dyżurny PLO)

4) kontakt z biurem konsultingowym w celu prognozowania skutków sytuacji awaryjnych wymienionych w punkcie 1

 

MARPOL - ANEKS  II

Dotyczy chemikaliowców i innych statków, które mają wydzielone zbiorniki do prze-wozu chemikaliów.

Podział ładunków chemicznych pod względem szkodliwiści i bezpieczeństwa:

- zagrażające życiu lub bezpieczeństwa statku - niebezpieczne

- zagrażające zdrowiu i środowisku morskiemu - szkodliwe

Przyjęto następujące kategorie:

A - silne trucizny, np. środki ochrony roślin (około 40 substancji)

B,C - pośrednie, jeżeli chodzi o siłę działania

D - najsłabsze, np.oleje roślinne czy moczniki

 

Kryteria oznaczenia szkodliwości :

- LC5096 - lethal concentration - w ciągu 96 godzin zabija 50% osobników

- LD50 - lethal dose - dawka połowicznej śmiertelności

 

Procedura wstępnego mycia dla ładunków kategorii A.

Po wyładunku, przed wyjściem statku w morze, należy wymyć zbiorniki do osiągnięcia stężenia resztkowego, które wynosi 0.05%  wagowe w portach na obszarach specjalnych i 0.1% w portach poza obszarami specjalnymi, Popłuczyny należy zdać na ląd pod nadzorem lokalnej administracji i dokonać wpisu w książce ładunkowej

 

 

Dokumenty statkowe:

- ceryfikat

- książka zapisów ładunkowych

- "Procedura sposobów postępowania i urządzeń", zawierająca opis:

              *wstępnego mycia, resztkowania i mycia zbiorników po ładunkach

              *wentylacji  ( po ładunkach szybko parujących)

              *instalacji wraz z listą dopuszczonych produktów do przewozu przez dany statek               *warunków zrzutu na pełnym morzu, określając minimalną szybkość statku,                

                minimalną odległość od lądu i głębokość  wody oraz max. stężenie.

 

 

MARPOL - ANEKS III

ZAPOBIEGANIE ZANIECZYSZCZENIOM PRZY PRZEWOZACH ŁADUNKÓW NIEBEZPIECZNYCH  SZKODLIWYCH W OPAKOWANIACH

 

Nie przewiduje się dokumentów w formie certyfikatów, lecz w dokumentach ładunko-wych powinno być zaznaczone słownie MARINE POLLUTANT. Ponadto opakowanie musi być trwale oznakowane  (przez 3 miesiące po zanurzenie w wodzie słonej musi być czytelne).

Poprawna nazwa składa się z oznakowania w/g listy ONZ, np: UN 4711 + nazwa

 

 

MARPOL - ANEKS IV

ŚCIEKI SANITARNE (SEWAGE)

 

Wyróżnia się dwa rodaje ścieków: czarne i szare.

Ścieki czarne to: ścieki W.C., szpitalne i z pomieszczeń zwierzęcych

Ścieki szare to: ścieki z umywalek, ścieki kuchenne i z pralni.

 

Ścieki czarne podlegają obowiązkowemu oczyszczaniu.

Statek nie musi posiadać urzadzeń oczyszczajacych (SEWAGE TREATMENT PLANT), zobowiązany jest natomiast do posiadania zbiorników na gromadzenie ścieków.

Norma dzienna na osobę to 150 l ścieków szarych i 150 l ścieków czarnych.

 

Ścieki można zrzucać nawet na obszarach specjalnych w odległości większej niż 12 Nm od lądu i przy prędkości większej niż 7 kn.

 

W urządzeniach do obróbki ścieków zachodzą nastepujące procesy:

- rozdrabnianie

- natlenianie

- dezynfekcja (chlor lub promieniowanie UV)

 

Wymagane dokumenty:

- certyfikat lub świadectwo dla urządzeń oczyszczających (Atest)

 

 

MARPOL - ANEKS V

ODPADKI (GARBAGE)

 

Statek nie ma certyfikatu, może posiadać jednak Orzeczenie Techniczne stwierdzające, że posiada odpowiednią ilość pojemników do składowania odpadów (np. worki, pojemniki itp).

 

Warunki zrzutu na obszarach specjalnych:

- dopuszczalne jest wyrzucanie odpadów żywnościowych w odległości od lądu > 12 Nm

 

Warunki zrzutu poza obszarami specjalnymi:

- wszelkie odpady poza plastikiem w odległości od lądu > 25 Nm

- wszelkie odpady poza plastikiem i odpadami sztauerskimi w odległości od lądu > 12 

  Nm

- tak jak w punkcie wyżej po rozdrobnieniu do wielkości 1 cala w odległości od lądu > 3 

  Nm

 

Państwa bałtyckie uzgodniły, ze zabronione jest używanie spalarek na wodach terytor-ialnych i w portach (rekomendacja komisji Helsińskiej).

Sprawa odpadów rybnych nie jest ujęta w MARPOL-u, lecz istnieje tendencja do nie wyrzucania ich w związku z wystąpowaniem zjawiska przeżyźniania morza (eutrofiza-cji).

 

 

MARPOL - ANEKS VI

OGRANICZENIE EMISJI DO POWIETRZA (SPALINY, HALONY, FREONY, LOTNE

POZOSTAŁOŚCI PO ŁADUNKACH PLYNNYCH I GAZOWYCH).

 

Spaliny - (tlenki węgla, siarki i azotu), powracają na ziemie wraz z opadami atmosfery-cznymi w postaci kwaśnych deszczy.

Amoniak - prowadzone są próby zastosowania katalizatorów temperaturowych w celu zredukowania cząstek amoniaku na wolny azot i parę wodną:

                            NH3 (350-400C)NO2, NO, N2O3=H2O+N2

 

Freon i Halon -  jako gazy cięższe od powietrza w wyniku konwergencji unoszą się w górne warstwy atmosfery niszcząc powłokę ozonową. Jeden atom chloru niszczy 10.000-100.000 cząstek ozonu.

Potencjał  niszczący dla tych gazów (wobec ozonu):

- halon 1301 = 10

- freon 12 = 1

- freon 22 - 0.05\najmniej szkodliwy\

 

Tlenki siarki - powstają podczas spalania zasiarczonego paliwa. W celu zapobieżenia temu wprowadzane są drogie paliwa bez związków siarki\Szwecja\

 

 

INTERNATIONAL SAFETY MANAGEMENT CODE - IMS CODE

Oparty na normach dotyczących zapewnienia jakości ISO 9000.

Dotyczy zarządzania bezpieczeństwem i zapobieganiu zanieczyszczeniom. Kod ten został włączony do konwencji SOLAS - rozdział 9.

Armator statku musi zapewnić 24-godzinny serwis informacyjny dla statku na wypadek sytuacji awaryjnych.

 

 

KONWENCJA HELSINKI 1974

 

Konwencja Helsinki 1974 obejmuje postanowienia konwencji MARPOL plus:

- zanieczyszczenia z lądu

- zanieczyszczenia z powietrza

- zanieczyszczenia ze statków powietrznych

- badania naukowe

- dumping

- służby zwalczania rozlewów + monitoring

 

W/g konwencji każde państwo powinno byc wyposażone w system zwiadu powietrznego oraz dysponować Służbami Zwalczania Rozlewów. Służby podległe danemy państwu powinny być wyposażone w zapory i urządzenia zbierające zdolne do zebrania 10000 ton rozlewu olejowego w ciągu 3 dni.

 

 

KONWENCJA "DUMPING 72" (O ZATAPIANIU)

 

Konwencja ta określa warunki potrzebne do wywiezienia na statku i zatopienia ładunków ,odpadów.

 

Rozdział I.

Określa materiały zabronione do zatopienia:

- oleje i plastik

- substancje silnie promieniotwórcze

- DDT i PCB

- bojowe środki chemiczne

- bojowe środki biologiczne

- rtęć, kadm i ich związki

 

Rozdzial II.

Materiały dozwolone do zatopienia za specjalnym zezwoleniem:\ wydaje administracja w porcie załadowania\

- ołów, miedź, cynk, beryl, nikiel - związki

- przedmioty wielkogabarytowe

 

Rozdzial III

Określa kryteria zatapiania odpadów.

 

 

 

KONWENCJE TYPU UBEZPIECZENIOWEGO

 

I. INTERNATIONAL CONVENTION ON CIVIL LIABILITY FOR OIL POLLUTION DAMAGE BRUKSELA 73 (CLC) - KONWENCJA O ODPOWIEDZIALNOŚCI CYWILNEJ ZA ROZLEWY OLEJOWE

Odpowiedzialność cywilną ponosi armator statku z wyjątkiem gdy:

- szkoda powstała w wyniku działań wojennych lub siły wyższej

- szkoda powstała w wyniku sabotażu

- szkoda powstała w wyniku zaniedbania państwa nadbrzeżnego w utrzymaniu urządzeń  

   nawigacyjnych.\latarnie morskie, boje, nabieżniki, itp\

 

Armator może ograniczyć swoją odpowiedzialność do wysokości Funduszu Ograniczonej Odpowiedzialności, obliczanego z zależności:

                                          FOO = Tony rejestrowe x 2000 GF

Suma ta przekazywana jest do sądu i z niej pokrywane są wszelkie roszczenia płatnicze związane z przywracaniem stanu sprzed rozlewu.

 

Ponadto każdy statek przewożący powyżej 2000 ton ładunku (oleju) luzem musi posiadać Certyfikat Zabezpieczenia Finansowego, zaświadczający, że armator statku jest wypłacalny w wypadku zaistnienia rozlewu.

 

 

II. INTERNATIONAL OIL POLLUTION COMPENSATION FUND - BRUKSELA 71 ("FUND") - KONWENCJA O MIEDZYNARODOWYM FUNDU- SZU ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA SZKODY SPOWODOWANE ZANIECZYSZ- CZENIAMI.

 

Fundusz dotyczy wyłącznie szkód spowodowanych rozlewem surowej ropy lub oleju cieżkiego będacego ładunkiem na załadowanym tankowcu. Chodzi o szkody typu ekonomicznego do wysokości 22 mln USD.

Fundusz nie płaci za rozlewy z lądu, za rozlewy paliwa bunkrowego i rozlewy pozostałych produktów ropopochodnych.

 

Fundusz płaci za:

- usuwanie olejów na wodach terytorialnych i plażach ( od 1996 rownież usuwanie oleju 

  z wyłącznej strefy ekonomicznej)

- koszty nadzoru rozlewu (statki i samoloty)

- koszty oczyszczania nieruchomości

- koszty naprawy dróg (wydm) uszkodzonych podczas akcji

- koszty oczyszczania ptaków morskich \żywych\

- płace żołnierzy i innych służb łącznie z nadgodzinami

- straty ekonomiczne osób, ktore bezpośrednio ucierpiały na skutek rozlewu (rybacy, 

  hotelarze itp.)

 

 

III. INTERNATIONAL CONVENTION RELATING TO INTERVENTION ON THE HIGH SEAS IN CASE OF OIL POLLUTION CASUALTIES - BRUKSELA 69

 

Konwencja ta dotyczy interwencji ze strony państwa nadbrzeżnego na pełnym morzu (poza morzem terytorialnym i strefą ekonomiczną) w razie wystąpienia rozlewu olejowego. \ możliwość ograniczenia zasady swobodnej żeglugi\

Dane państwo może przedsięwziać pewne kroki w przypadku bezpośredniego i poważnego zagrożenia ze strony rozlewu olejowego.

Przed poczynieniem tych kroków, państwo nadbrzeżne musi wykonać pewne czynności wstępne, tj.:

- przeprowadzić konsultacje z innymi państwami sąsiednimi

- przeprowadzić konsultacje z państwem bandery statku zagrażającego

- powiadomić osoby prawne i fizyczne (armator, agent, kapitan) o chęci przedsięwzięcia tych

   kroków

- przeprowadzić konsultacje z ekspertami IMO

 

Środki jakie dane państwo może przedsięwziąć to:

- nakazanie statkowi pewnego zachowania

- odholowanie statku

- zniszczenie statku i ładunku

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin