mgr Anna Ciszewskanauczyciel języka polskiego
Temat: Mój dom to...Cele operacyjne – uczeń potrafi:– wzbogaca słownictwo, poznaje wyrażenia i zwroty, frazy z wyrazem – dom;– odczytuje przenośne znaczenie słów w wierszu;– szanuje dom rodzinny;– jest tolerancyjny wobec ludzi bezdomnych;– współpracuje w grupie;Pomoce dydaktyczne:– definicje wyrażenia i zwrotu;– tekst wiersza o domu;– Słownik frazeologiczny języka polskiego;– zestaw przykładowych wyrażeń frazeologicznych i zwrotów;– zestaw fraz na temat domu;– kartki, flamastry;Metody pracy:– praca z tekstem poetyckim;– techniki dramy: poza, scenka improwizowana, rola;– burza mózgów;– mapa mentalna;– metoda ćwiczeń praktycznych;– rozmowa sterowana;Przebieg zajęć:1. Powitanie uczniów, czynności organizacyjne – podział uczniów na 4 grupy, wybór liderów przez nauczyciela.2. Sprawdzenie pracy domowej – odczytanie definicji słowa „dom” pochodzącej ze Słownika języka polskiego. 3. Ćwiczenie wprowadzające, będące pozą. Uczniowie budują z własnych ciał litery do słowa: D O M. Pracują bez słów, w rolach ludzi niemych.4. Nauczyciel rozdaje grupom słowniki frazeologiczne. Uczniowie wypisują na arkuszu papieru 8 przykładów wyrażeń (związki bez czasownika) oraz 8 przykładów zwrotów (związki z użyciem czasownika). Po kilku minutach pracy – uczniowie odczytują swoje rozwiązania, a nauczyciel je sprawdza pod względem poprawności językowej. Sam nauczyciel dopowiada własne przykłady oraz rozdaje zestaw frazeologizmów o domu.Wyrażenia: Zwroty:Przyjazny pozostać w domuBankowy przebywać poza domemAkademicki być gościem w domuDziecka być panem we własnym domuRządowy mieć dom na głowieJednorodzinny tęsknić za domemDrewniany czynić honory domuRodzinny trząść domemKażda grupa wybiera 1 zwrot, frazę lub wyrażenie i przygotowuje scenkę improwizowaną tak, aby odczytać przenośne znaczenia słów.Można pogłębić to ćwiczenie poprzez analizę:Kim jesteś?Co robisz?Co czujesz? Uczniowie, dzięki analizie, powinni bardziej uświadomić sobie znaczenie domu w życiu człowieka.UWAGA:Ze względu na ograniczony czas pracy oraz małą ilość Słowników frazeologicznych języka polskiego w szkole – 2 grupy wykonują ćwiczenie nr 4, a 2 grupy równocześnie zastanawiają się nad ćwiczeniem nr 5. Nauczyciel proponuje ćwiczenie, aby uczniowie spontanicznie spróbowali dokończyć brzmienie przysłów o domu:„Gość w dom, ....................................”„Wszędzie dobrze, ....................................”„Gdy jesteś w cudzym domu, ...............................”„Gdzie się dom pięknie świeci, ........................................”UWAGA:Uczniowie będą mieli najprawdopodobniej problemy z dokończeniem niektórych przysłów, dlatego też nauczyciel powinien po jakimś czasie podać podpowiedzi, tj. dokończone przysłowia, które uczniowie tylko stosownie połączą:„..........................., Bóg w dom”„..........................., ale w domu najlepiej’„.........................., nie zawadzaj nikomu”„.........................., tam każdy ptak rad leci”Odczytanie treści wiersza Jana Kochanowskiego, pt. ,,Na dom w Czarnolesie” przez nauczyciela:„Panie, to moja praca, a zdarzenie Twoje;Raczyż błogosławieństwo dać do końca swoje!Inszy niechaj pałace marmorowe mająI szczerym złotogłowem ściany obijają,Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym,A Ty mnie zdrowiem opatrz i sumnieniem czystym,Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością”.Rozdanie uczniom tekstu wiersza.Interpretacja fraszki, poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania nauczyciela:Do kogo mówi podmiot liryczny?Kto wciela się w podmiot liryczny?O co prosi?Rozmowa sterowana przez nauczyciela, która da odpowiedź na pytanie: czym jest dom dla poety? a czym jest dom dla każdego z uczniów?Ćwiczenie podsumowujące zajęcia lekcyjne – burza mózgów, z zapisem mapy mentalnej, która ma dać wnioski i odpowiedzi na pytanie retoryczne:„DOM DAJE MI...” Sugerowane odpowiedzi:język, radość, korzenie, tradycje, bezpieczeństwo,spokój, miłość, styl życia.Nauczyciel rzuca pod rozwagę uczniom kwestię bezdomności. Uczniowie mogą podejść do jednej z osób w roli bezdomnego i wesprzeć go ,,dobrym słowem” na Święta Bożego Narodzenia.Nauczyciel prosi o wykonanie pracy domowej, która będzie pisemną relacją, a równocześnie informacją zwrotną na temat:Na lekcji nauczyłem się...Szanuję ludzi bezdomnych, ponieważ...UWAGA:Na koniec jednostki lekcyjnej nauczyciel powinien nagrodzić plusami z aktywności tych uczniów, którzy najlepiej i najsprawniej wykonywali ćwiczenia polonistyczne.
polski_na_wschodzie