Program pracy logopedycznej.doc

(143 KB) Pobierz
Obowiązkiem szkoły jest stworzenie warunków harmonijnego rozwoju uczniom zgodnie z ich możliwościami

 

 

 

 

 

 

Program  pracy  logopedycznej

 

dla dzieci klas I – III

z zaburzeniami mowy

 

 

 

 

 

 

Sylwestrzak  Dorota

Drapińska  Ewa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kłodawa  2005

 

Spis treści

 

 

 

    1Założenia programowe i cele pracy logopedycznej

 

    2.  Wskazówki metodyczne 

·        ogólny plan pracy logopedycznej

·        diagnoza logopedyczna

·        terapia logopedyczna

·        ramowy program terapii indywidualnej

·        Kiedy należy udać się do logopedy – wskazówki

    dla rodziców i nauczycieli

 

3.       Materiały pomocnicze

·        narzędzia badawcze

·        zestaw ćwiczeń

 

4.       Ewaluacja

 

5.       Bibliografia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Założenia programowe i cele pracy logopedycznej

 

 

 

 

 

             Obowiązkiem szkoły jest stworzenie uczniom warunków do harmonijnego rozwoju zgodnie z ich możliwościami. Rozwój ten umożliwiają wszechstronne oddziaływania dydaktyczno - wychowawcze.

Bardzo ważną rolę w prawidłowym rozwoju dziecka pełni mowa. Jej zaburzenia mogą spowodować nie tylko trudności w komunikowaniu się, ale również nieprawidłowe funkcjonowanie w grupie oraz niepowodzenia szkolne.

Podjęcie odpowiednich działań terapeutycznych ma na celu udzielenie pomocy dzieciom z zaburzeniami wymowy.

 

              Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie

zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej

w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (DZ.U. nr 11, poz. 114) wśród zajęć specjalistycznych organizowanych w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej wyróżnia:

·        zajęcia logopedyczne

Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii lub logopedii szkolnej.; liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 4. Zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie.

Zgodnie z wymienionym zarządzeniem do zadań logopedy należy w szczególności:

1) przeprowadzanie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;

2) diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej:

3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci , u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma:

4) organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno – kompensacyjne:

5) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;

6) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.

 

 

 

               Zgodnie z Podstawą programową kształcenia ogólnego ” szkoła zapewnia uczniom :

* Naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze

  zrozumieniem.

* Nabywania umiejętności:

  - skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach,

  - poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,

  - efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie.

 

I etap kształcenia obejmuje:

Cele edukacyjne

Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, w tym szczególnie: Umiejętności służące zdobywaniu wiedzy (czytania, pisania).

Zadania szkoły

Rozpoznawanie poziomu sprawności warunkującego opanowanie przez uczniów podstawowych umiejętności: czytania, pisania; odpowiednio do tego prowadzenie ćwiczeń usprawniających.

 

               Nauczyciele  powinni wykonywać działania profilaktyczne i opiekuńcze odpowiednio do istniejących potrzeb. Konieczne jest podejmowanie działań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.

               Program pracy logopedycznej zakłada objęcie opieką terapeutyczną uczniów klas młodszych szkoły podstawowej w zakresie eliminowania 

zaburzeń mowy. Nastawiony jest na wspieranie edukacyjne uczniów z problemami logopedycznymi, ze zwróceniem uwagi na zakres zaburzeń, potrzeby i możliwości dziecka.

Koncepcja programu eksponuje działalność skierowaną na prawidłowy rozwój mowy, który wpływa na rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka, zaspokojenie potrzeby akceptacji i sukcesów, poczucie własnej wartości, budowanie więzi i kontaktów z rówieśnikami.

                 Opieką logopedyczną objęci zostaną uczniowie z zaburzeniami wymowy od klasy I szkoły podstawowej – po przeprowadzeniu rozmów z nauczycielami, rodzicami oraz przeprowadzeniu badań wstępnych przy użyciu odpowiednich narzędzi badawczych. Praca terapeutyczna będzie

kontynuowana do usunięcia nieprawidłowości w wymowie – zgodnie z rokowaniem – lub do ukończenia cyklu nauczania początkowego. Proces ten mysi być zaplanowany, zorganizowany a efekty pracy systematycznie kontrolowane. Podstawą działań jest wytworzenie atmosfery życzliwości i zaufania.

                W programie uwzględniono zasady, metody, formy i środki swoiste dla terapii logopedycznej. Program powinien być wykorzystany w interesie rozwijającego się dziecka , a pomocne w jego realizacji powinny być – oprócz metod logopedycznych - metody wspierające ogólny rozwój dziecka.

Dla zwiększenia efektywności działań wykorzystane zostaną elementy kinezjologii edukacyjnej („ gimnastyka mózgu ” Dennisona), która wykorzystuje proste ruchy ciała do integracji pracy półkul mózgowych. Systematyczne stosowanie ćwiczeń wspomaga proces uczenia się, ułatwia koncentrację uwagi, zapamiętywanie, pobudza procesy myślowe, zwiększa motywację do nauki.

               Program ten – oprócz funkcji terapeutycznej - pełni również funkcję wspomagającą pracę na I etapie kształcenia. Jego elementy mogą wprowadzać nauczyciele na zajęciach lekcyjnych lub wyrównawczych celem wspierania terapii logopedycznej oraz rozwijania mowy i myślenia uczniów.

Program zakłada współpracę z nauczycielami, rodzicami, poradnią wychowawczo – zawodową, pedagogiem szkolnym, lekarzem rodzinnym, laryngologiem i lekarzami innych specjalności ( porady dla nauczycieli i rodziców, konsultacje, zgłaszanie problemów logopedycznych ).

              Materiały zawarte w programie powinny być wprowadzone na zajęciach logopedycznych oraz częściowo wykorzystane podczas zajęć lekcyjnych i pracy dziecka w domu – celem rozszerzenia i przedłużenia procesu logopedycznej.

Każdy nauczyciel nauczania początkowego otrzyma zestaw materiałów logopedycznych przeznaczony do codziennych ćwiczeń. Zaproponowane ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, oddechowe, ortofoniczne, logorytmiczne, zabawy i gry logopedyczne oraz ćwiczenia „gimnastyki mózgu” – można stosować w pracy indywidualnej, grupowej i zbiorowej, podczas zajęć lub przerw śródlekcyjnych. Ich celem jest usprawnienie mowy, myślenia i ogólnego rozwoju uczniów.

 

                Logopedia zajmuje się kształtowaniem mowy, zapobieganiem zaburzeniom mowy i ich usuwaniem, troską o kulturę żywego słowa. Terapia logopedyczna obejmuje oddziaływania korekcyjne w zakresie zaburzonych czynności mowy. Zbiór przedstawionych poniżej celów wyznacza jednocześnie program terapii.

 

Cele pracy logopedycznej:

1. Wykrywanie i usuwanie wad wymowy.

2. Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie

    strony fonetycznej, leksykalnej.

3. Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.

4. Doskonalenie mowy już ukształtowanej.

5. Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy

    przyswojonej w toku ćwiczeń.

6. Usprawnianie techniki czytania i pisania.

7. Wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą i sztuką oraz twórczej aktywności

    słowne.

3. Wskazówki metodyczne

 

 

            Zajęcia logopedyczne są środkiem pomocy dziecku. Ich treść, formy, metody muszą być maksymalnie dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka i skierowane na wyeliminowanie wykrytych w mowie nieprawidłowości.

Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli – logopedów w formie zajęć indywidualnych lub grupowych (2-4 osoby).

Objęcie dziecka zajęciami logopedycznymi wymaga zgody rodziców. Po badaniu mowy rodzice powinni być powiadomieni o stanie mowy dziecka. Jest to konieczne ze względu na współpracę. Codzienne ćwiczenia są niezbędne do uzyskania pożądanego efektu logopedycznego.

Zajęcia te organizowane są w krótkich odstępach czasu w  atmosferze życzliwości, zaufania, zrozumienia i konsekwencji. W pracy z dzieckiem wychodzi się od treści znanych i łatwych.

Podstawową pracy są ćwiczenia w formie zabaw i gier. Oprócz nich można zaproponować dziecku wykonanie kilku ćwiczeń „gimnastyki mózgu” Dennisona.

 

Na jakość i skuteczność działań terapeutycznych wpływają:

- odpowiedni dobór metod i środków,

- systematyczność wykonywania ćwiczeń,

- indywidualne podejście do problemu,

- atmosfera zajęć,

- sprawna organizacja zajęć ,

- stopniowanie trudności,

- nie dopuszczenie do tego, aby zajęcia były męczące,

- rozpoczynanie od czynności łatwych,

- kompleksowe podejście do problemu logopedycznego.

 

 

Ogólny plan pracy logopedycznej

 

1.     Prace organizacyjne: przygotowanie gabinetu do podjęcia terapii logopedycznej, zebranie pomocy dydaktycznych.

2.     Diagnoza logopedyczna.

3.     Ćwiczenia logopedyczne.

- Oddechowe: wyrabianie oddechu dla mowy, ćwiczenia oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia emisyjne, ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza umiejętności synchronizowania pauz oddechowych treścią wypowiedzi.

- Głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, ćwiczenia umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów.

- Słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze źle wypowiadanych,

- Artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywołanie głosek w izolacji, utrwalenie ich poprawnej realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach, nauka wierszy, piosenek z nasileniem głoski ćwiczonej.

          - Leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek

            obrazkowych , opowiadanie ilustracji, przeczytanego tekstu, udzielanie

            odpowiedzi na pytania, gry i zabawy ortofonicznie, ćwiczenia w

            czytaniu i pisaniu.

4.     Współpraca z wychowawcą grupy, pedagogiem, psychologiem.

     Instruowanie o sposobie korekcji mowy, pokaz ćwiczeń, informowanie o

     postępach.

 

 

 

 

 

Diagnoza logopedyczna

 

 

                Warunkiem prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej w każdym zaburzeniu mowy jest właściwa diagnoza, od ustalenia której rozpoczynamy pracę z dzieckiem. Diagnoza logopedyczna kształtuje się przez wielokrotny kontakt z dzieckiem, jego opiekunami oraz - w uzasadnionych przypadkach -specjalistami z innych dziedzin ( laryngolog, pedagog, psycholog, audiolog ). Kwalifikowanie dzieci do zajęć logopedycznych odbywa się po konsultacji z wychowawcą i zapoznaniu się z orzeczeniami psychologiczno –pedagogicznymi oraz wynikami badań specjalistycznych.

Celem diagnozy logopedycznej jest ustalenie:

- nieprawidłowo realizowanych głosek oraz sposobu ich wymowy,

- przyczyn wadliwej artykulacji,

- wpływu wady na przebieg procesu porozumiewania się,

- rodzaju wady i jej wpływu na funkcjonowanie dziecka.

Proces diagnozy logopedycznej przebiega według określonego schematu i ulega modyfikacjom w zależności od rodzaju zaburzenia.

 

 

 

Schemat badania logopedycznego:

1.Badania wstępne

   - wywiad

   - obserwacja

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin